utgave nr 12 1991
Skilsø 23
Test: Skilsø 23
KLASSIKER MED COMEBACK
Av Hans Due
Tresnekkene fra Skilsø Baatbyggeri A/S er klassiske. Plastsnekka Skilsø 23 fulgte tradisjonene, men i nytt byggemateriale. Så kom de hurtiggående halv- og helplanere, og Skilsø vridde på flisa. Nå er snekka på full fart tilbake igjen, og Skilsø har hentet fram 23-foteren. Til tross for nye farger, er konseptet omtrent som det gamle, gode.
På kosetur uten hastverk. Da trives 23-foteren best. Hvis du ikke presser den, men lar den løpe i 7-9 knop, får du en behagelig tur. Og er dere en liten familie på ikke mer enn to voksne og to barn, kan dere ganske komfortabel tilbringe sommerferien på vandring langs kysten, og det for en noenlunde rimelig penge.
Ombord har du både bysse, kjøleboks, separat toalett og en romslig salong under dekk, samt spise- og soleplass ute akterut.
SJØEGENSKAPER
Et tradisjonelt deplasementsskrog går mykt i sjøen. En deplasementsbåt kan virke noe rank, men vinner seg med riktig plassert ballast (se Eivind Ambles artikkel i nr. 7-8/88). Det var lite sjøgang der vi testet båten, så våre egne hekkbølger var det meste vi fikk å hanskes med. Opp til ni knop gikk båten bra i sjøen.
Vår testbåt var egentlig bygget med tanke på de strømrike elvene i Tyskland, og derfor utstyrt med en 43 hk. Volvo Penta som fikk båten opp i en toppfart på 12 knop med tre voksne og to barn ombord, men ellers ingen ferielast. I Norge selges normalt ikke båten med såpass sterk motor, nettopp fordi båten ikke tåler mer enn ca. ni knop, men skal den ha noen sjanse til å forsere elvene i Tyskland, må den store motoren installeres. Vanligste motorvalg i Norge er en Volvo Penta på 28 hk, eller en Yanmar på 34 hk.
Båten svinger lett og legger seg svakt utover slik deplasementsbåter gjør. Bakking er ikke noe stort problem hvis man bare tar hensyn til propellens padleeffekt. Vi klarte ikke å få vann på vinduene, men så var det da heller ingen sjøgang å snakke om.
SALONG/LUGAR
Det er god plass for 5-6 mennesker rundt det svingbare bordet i salongen, og man har bra utsikt gjennom sidevinduene. Under benkene er det stuerom. Bordet kan legges ned og en pute plasseres oppå, slik at salongen kan omgjøres til sovelugar med god plass for to voksne.
En løs leider fører opp til det midterste frontvinduet, som er en luke som kan åpnes. Her er enkel iland- og ombordstigning, noe vi satte ekstra pris på med denne båten. Å balansere på dollbordet for å komme fram på fordekket, er ikke bestandig like enkelt. Dette er dessuten en utmerket løsning for de som har hund.
På dørken er det løse tepper. Forøvrig er salongen lys og hyggelig.
TOALETT
Det er et separat toalettrom som det riktignok ikke er full ståhøyde i, men som er ganske romslig for en 23-foter. Doen er i vanlig kvalitet, men vasken er av den billige plasttypen. Men her var hverken speil, håndkleholder, såpekopp eller dorullholder. Den slags utstyr må alle ha og bør derfor være standard. Forøvrig er det ett lyspunkt i taket, men det kommer rikelig med dagslys inn sidevinduet.
Det er to pumper på toalettet, en for septiktanken og en lensepumpe for den fremre delen av kjølsvinet. Det er også en manuell lensepumpe akterut for den aktre delen, men dessverre er elektrisk lenspumpe ekstrautstyr.
FØRERPLASS/BYSSE
Førerplassen er svært bra med midtstilt ratt på en konsoll på skottet mot salongen. Motorinstrumentene oppå konsollen og gass/gearspaken på siden. Vanlig knasteratt med teleflexstyring og fire umerkede brytere for henholdsvis vindusvisker, ankerlanterne, full lanternebelysning og horn (ekstrautstyr) er alt, foruten start- og stoppknapp.
Dashbordet fram til frontvinduene er rent og kan brukes til kartbord og plassering av kompass, som dessverre heller ikke er standard, ekkolodd osv. Denne delen kunne med fordel vært mattet ned for å unngå reflekser i forntruten.
Forøvrig er det to solide seter med armlener som kan klappes sammen og vippes opp for adkomst til byssa, som er under setene. Plass for kokeapparat under babord stol og vaskekum under styrbord. Kokeapparat er dessverre ikke standard, noe det burde være fordi kokemuligheter er noe de aller fleste båtmennesker vil ha. I prislisten er tobluss Optimus oppgitt som eneste mulighet.
Det er kun kaldt vann ombord og kranene er av pumpetypen. Styrbord sete kan forøvrig vippes 180 grader slik at undersiden av setet blir avsettingsplass for byssa. Dette er en bysseløsning som både er funksjonell og som gjør en 23-foter "to fot lengre".
Under dørken på styrbord side ved førerplassen er det plass til en isboks som dessverre er ekstrautstyr. Under byssedelen er det to skuffer og et skap.
MOTORROM
Motoren sitter under byssedelen og fotplaten til førerplass. Du kommer greit til motoren for inspeksjon ved å ta vekk fotplaten. Men du kan også ta bort babord sidevegg, hekte av en lang kastekrok og faktisk svinge hele fører/byssedelen til side. Da avdekkes hele motoren. Smart! Motorinstallasjonen er grei. Kabler og slanger er skikkelig oppklamret. Midt i dørken aktenfor byssedelen er det en liten inspeksjonsluke for akselgjennomføringen.
Batteriet er plassert i eget rom under dørken på babord side av motoren. Her er det plass til flere forbruksbatterier om man ønsker det. Ladespenningen ble målt til 14,2 Volt, hvilket er nesten tilfredsstillende.
UTEPLASS/DEKK
I borde på babord side og under dollbordet er det tre små skap. Ellers er det stueplass under dørken og under benkene akterut, samt under akterdekket. Mellom benkene akterut kan man vippe opp et bord som er festet i akterskottet. Bordet er leddet på midten og vippet ut, gir det god spiseplass til fire mennesker. I sammenslått stand er bordet luke inn til stueplass under akterdekket. I den ene av benkene sitter den manuelle lensepumpen for den aktre delen av kjølsvinet.
Bade-/redningsleider går ned på utsiden av akterstevnen. Den er leddet, og rekker godt ned i vannet. Solide kryssholt og halegatt er det såvel akterut som på fordekket. Likeledes en solid pulpit på fordekket. Her det forøvrig en liten, drenert boks som nok er for liten for en dregg med tau, i tillegg til fortøyningsgods.
Dekket og dollbordet har antiskli-mønster. På taket av overbygget foran er det griperekker. Lanterner er plassert forskriftsmessig på akterdekk, på sidene og på en lanternemast på overbygget.
FART/STØY
Siden vår testbåt ikke var utstyrt med standard motor, men motor ment for strømsterke elver i Mellom-Europa, har vi ikke foretatt de tradisjonelle farts- og støymålingene. Båten liker seg best i fartsområdet opp til 9 knop, hvilket ikke skulle være noe problem i hjemlige farvann, selv for det minste av motoralternativene. Støynivået er rimelig behagelig.
KONKLUSJON
Skilsø 23 er en tradisjonell hyttesnekke i ordets beste forstand. Det kan nok virke som om båttypen vil ha mange gode år til i markedet. Vi fant ingen vesentlige feil eller mangler ved båten. Den oppførte seg fint i sjøen, og såvel finish som håndverk forøvrig, virket samvittighetsfullt utført. Prisen med den minste motoren på 28 hk. er på ca. 238.000 kroner inkludert moms og HK-avgift, hvilket ikke er noen upris. Men en liten smekk får Skilsø allikevel. Få inn kompass, kokeapparat og elektrisk lensepumpe som standard uten tillegg i prisen!
DATA
Lengde:7,00 m.
Bredde:2,40 m.
Vekt:1300 kg.
Drivstoff: 55 l.
Vann:100 l.
Septik: 40 l.
Pris m/Volvo Penta 2003 (28 hk) :Kr. 238.100,-
Pris m/ Yanmar 3HM35 (34 hk):Kr. 244.400,-
Produsent:Skilsø Baatbyggeri A/S, 4818 Færvik. Tlf: 041-85611.