utgave nr 6 2001

Båtgæer’n bonde med doble diesler

Publisert Sist oppdatert

Båtgæer’n bonde med doble diesler

Nautomani (båtgalskap) trenger ikke være medfødt. Du kan angripes i skolepliktig alder eller som helt voksen. Bonden Ole Ringstad fra Trøgstad driver med sine 10 000 burhøns og firmaet RATS, som reparerer automatgearkasser til biler. En dag kom nautomanien snikende, men ganske så aggressivt. Hans kone og tre små døtre er ikke spesielt angrepet av besettelsen.

TEKST OG FOTO: ANNE MARIT KLOKK

- Det herligste jeg vet er å våkne om bord i godvær og dekke til frokost. Gjerne i en havn hvor man blir kjent med folk, knytter kontakter og får venner. Jeg er bonde og driver med bil i tillegg. RATS står for Ringstad Automatic Transmission Service. Båre kona Toril og jeg er typiske landkrabber, foreldrene mine har aldri hatt båt. Derfor kaller jeg en vindskjerm for en frontrute, dekket kalles panser og fendre for skjermer. Dette er uttrykk vi klarer oss bra med. De blir forstått av familien og ingen synes det er flaut å ikke være så korrekt i de nautiske ord og vendinger.
-Har du aldri hatt båt før du kjøpte denne ”Barbro”, en Windy 9 900 som det ikke ble produsert så mange av?
-Jo, da. Vi hadde en Uttern 6402 som vi trailet til Øyeren – den ble på en måte en liten apetittvekker til båtlivet, kan du si. Sommeren 1999 var vi en tur i Skjeberg da denne ”Barbro” kom glidende til kai i all sin prakt. Da skjedde noe inn i meg. Nautomanien begynte å murre og plage min bevissthet og det som ligger under og gjerne dukker opp i form av våkne eller andre drømmer. Månedene gikk og utpå vinteren visste jeg fortsatt ikke hvem som eide båten. Jeg ringte omsider marinaen som ga meg et telefonnummer. Med adresseopplysninger i baklomma dro jeg ned og beskuet vidunderet som da lå krabbet opp på land, og reiste deretter sporenstreks hjem til eieren. Min kone Torill var usikker og lurte litt på hva som besatte husbonden med stor familie, masse høner og et travelt reparasjonsverksted. Hva ville han på sjøen etter og med en så stor båt?

Fra en til to diesler

Men båten skulle bli Oles. Sommerferien i fjor gikk til å bli kjent med skuta, venne seg til litt bølger og lære nødvendig sjømannskap, samt båtfolkets mange skrevne og uskrevne regler og lover. Motoren – en 247 hk ME 420 STI 4,2 liter rekkesekser fra Yamaha med turbodiesel og intercooler ga ”Barbro” en toppfart på 29,7 knop. I vinter har båten stått hjemme på gården tildekket midt i en park av biler som har et eller annet automatgearproblem.
- Etter sesongen i fjor har jeg studert det enorme motorrommet akter. Windy 9 900, forlengelsen av populære 9 800, var av Eivind Amble konstruert for to motorer, men Will Børgesen som kjøpte ”min”, bestilte båten med bare en Volvo. Da jeg overtok ”Barbro”, sto det en Yamaha diesel ombord og jeg bestemte meg for å gi henne en til. Etter en del telefoner og kontakter, klarte importøren å finne en tilsvarende motor – helt ubrukt selv om den hadde stått noen år.
Ole måtte selvsagt ta ut den eksisterende motoren med alt tilbehør (mye spaghetti) og mange løse ender. Så kom ombyggingen av motorrommet og fundamentene måtte bygges opp igjen. Alt dette arbeidet har Ole gjort selv og han sender en stor takk til West System Norge. Han bygget nemlig opp motorfundamentene i epoksy og ikke glassfiber. Fundamentene er tre kryssfinerplater limt sammen til 75 mm tykkelse, kledd med duk og lydisolasjonsmatter. Alt det gamle ble kastet på dynga. Ole kommenterer i denne sammenheng hvor dårlig Windy hadde gjort grunnarbeidet for den ene motoren. Her var det tilløp for lekkasjer på grunn av for spinkle dimensjoner.

Båtferien nærmer seg

Når dette skrives tidlig i mai, er Ole Ringstad ivrig som en unge etter å få båten på vannet og teste farten.
- Jeg blir skuffet om hun ikke gjøre 42 knop, sier han og krysser fingrene. - Enten skal hun en av dagene prøvekjøres på Øyeren eller jeg tar henne ut på Høysand.
- Hva med vektfordeling. Den ekstra motoren veier jo 540 kg?
- Det er jeg ikke bekymret for. Jeg har ingen planer om å legge opp til større tankkapasitet for drivstoff og vann. Ellers har jeg spesiallaget en del nødvendige detaljer i forbindelse med instrumentpanelet og førerplassen. Jeg koser meg med slike ”puslejobber” om vinteren og er ganske sikker på at det kommer til å virke.
Ole Ringstad er rikelig utstyrt med talenter. I tillegg til alle hønene og automatgearkassene, som han har et par mann til å hjelpe seg med, er han ”geara” på musikk. Han første CD lanseres for tiden og heter: ”Undressed in blue”. Han synger og spiller piano og har dessuten skrevet både tekster og noter selv. Sporene omhandler glade budskap fra våre mange sprudlende overraskelser i hverdagen, men også dyp melankoli over livets brutaliteter som det å miste et barn.

Bruktbåttest

Når Ole Ringstads Windy 9 900 er klar for prøvekjøring, vil Båtmagasinets testteam være på plass med fartsmålinger og støymålinger. Så får vi inderlig håpe at Ole Ringstad oppnår sine 42 knop. Med eller uten familien. De vil kanskje vente til alt er i orden og far er tilfreds. Denne testen kommer i vårt juli/augustnummer og blir en totalgjennomgang av båten i tillegg til de spennende fartsmålingene.