utgave nr 5 2009

Total command: Stikkekontroll

Produkter som skal gjøre båtlivet mer tilgjengelig for alle har blitt lansert på løpende bånd de senere årene. Total Command er det siste – som gjør deg i stand til å manøvrere strake aksler med styrestikke.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

IPS, Zeus og Axius er alle produkter skal gjøre båtlivet tilgjengelig for flere, selv de med et minimum av kunnskap og erfaring. På manøvreringssiden har de to pod-baserte systemene IPS og Zeus, henholdsvis fra Volvo Penta og Mercury/Cummins Marine, vært et forsøk på å revolusjonere båthåndteringen. Tilsvarende fins Axius for drev. Tankegangen er at båten skal kunne håndteres med en styrepinne, eller joystick, uten at man behøver å ha et klart begrep om hva som skjer nede i vannet. Med styrestikken skal man kunne vri og vende båten akkurat dit man vil. Nå er denne teknologien også overført til båter med doble akselinstallasjoner, og er et samarbeidsprosjekt mellom Brunswick Marine, Mercury Marine, Cummins Marine og den amerikanske båtprodusenten Meridian Yachts. Vi har prøvd Total Command i praksis.

Styr med stikke


Som Meridian Yachts selv sier, er Total Command et joystickbasert kontrollsystem som forenkler manøvrering i trange havner gjennom å integrere baug- og hekkthruster og hovedmotorene elektronisk via Smartcraft (Mercurys CAN-bus-teknologi) og DTS (digital throttle and shift, i.e. elektroniske motorhendler). Dermed koordineres thusterne og de to fremdriftsmotorene via en styrestikke (joystick) som kan beveges i seks retningskombinasjoner. Fører man den fremover, kobles begge hovedmotorene inn og setter båten i fart forover. Vrir man samtidig på hjulet, styrer båten i ønsket retning. Tilsvarende kan man gjøre når man bakker. Ligger man stille og vrir hjulet på toppen på styrpinnen, bakker den ene motoren og den andre kjøres forover mens turtallet beregnes og tilpasses automatisk slik at båten går rundt sin egen akse. Skyver man styrpinnen 90 grader ut til siden, aktiveres kun thrusterne som får båten til å bevege seg sideveis. Den eneste forskjellen fra Axius og Zeus er at systemet ikke kan bevege båten diagonalt.
Mens Axius og Zeus gjør både baug og hekkthruster overflødig siden drevene fungerer uavhengig av hverandre, er en viktig del av funksjonaliteten i Total Command nettopp thrusterne. Betjeningsdelen av systemet består av ett panel for å operere thursterne separat, motorspakene som anvendes ved konvensjonell manøvrering, og joysticken (styrestikken) som kombinerer både thrustere og hovedmotorene.

Ganske smidig


Når man skal manøvrer båten via Total Command, må begge rorene settes i midtstilling, og gearspakene i fri (nøytral). Deretter aktiverer man systemet med et knappetrykk, og betjener systemet via styrestikken. Den klart mest vellykkete delen av dette systemet er smidigheten når man vrir båten rundt sin egen akse ved hjelp av hovedmotorene. Ved at turtallet avpasses automatisk, skal man være påpasselig med spakene for å oppnå samme resultat om man gjør operasjonen på den konvensjonelle måten. Slipper man styrestikken, settes motorene umiddelbart i fri, eller thrusterne stopper. Idet systemet anvender elektriske thrustere uten mulighet til å regulere turtall og dermed skyvekraft, må føreren selv kompensere hekkens og baugens ”fremdrift” sideveis ved å koble ut og inn thusterne etter hvert som baugen stikker i vei raskere enn hekken. Vi prøvde Total Command på en Meridian 391 med flybridge. Båtens thrustere hadde en ytelse på ?? kg. Det er i minste laget om man skal bevege en så vidt tung båt med mye vindfang sideveis i litt vind.

Konklusjon

Det er like viktig å være klar over systemets begrensninger som dets muligheter når man skal anvende det. Man må ha følelse med vind, bølger og strøm også når skal manøvrere ved hjelp av Total Command. Det er mye innebygget logikk i Total Command, som særlig forenkler manøvrering med en dobbel akselinstallasjon. Integreringen av thusterne ser vi mer på som en tilleggsfinesse med nokså liten nytteverdi. Og husk: Uansett hva slags system man sverger til er det til syvende og sist skipperens kompetanse som er avgjørende for å få båten trygt i havn.

FAKTA TOTAL COMMAND

Motorer

CMD QSB 5,9

-

   

Antall sylindere:

6

-

   

Sylindervolum i liter:

5,9

-

   

Ytelse i HK (kW):

425 (312,5)

Thrustere

-

   

Ytelse i HK (kW):

 

11,5 (8,4)

Batterier

NanoGel+

-

   

Type:

12V+12V

-

   

Amp:

90