utgave nr 8 2007

Motoren har stoppet. Hva nå?

Publisert Sist oppdatert

Motoren har stoppet. Hva nå?

Hjelp til selvhjelp


TEKST OG FOTO: ROLF W. MARTHINSEN

Selv om dagens dieselmotorer er svært driftsikre bør man kunne feilsøke og utføre nødvendig førstehjelp hvis motorstopp først er et faktum. Med litt kunnskap, noe verktøy og nødvendige reservedeler er sjansen større for å komme seg trygt i havn med egen hjelp. Impeller, kilereim og dieselfilter er like viktig å ha med i en båt som reservehjulet er i en bil.


Med litt forberedelser kan selv en med ti tommeltotter lære seg å utføre nødvendig førstehjelp dersom motoren stopper. Akutt motorstopp på en dieselmotor kommer gjerne som en følge av to ting. Enten stopper motoren fordi den blir for varm, eller at den ikke får nok diesel. Men årsakene kan være flere.
Varmgang
Temperaturmåleren nærmer seg det røde feltet, og alarmen går. Motoren er blitt for varm.
Det første man bør sjekke er om det kommer vann ut av eksosrøret. Kommer det mindre enn vanlig, eller ingen ting, bør man stoppe motoren umiddelbart og gå i gang med feilsøkingen. Sjekk om sjøvannskranen er åpen. Har man et sjøvannsfilter bør man sjekke om dette er tett. Se om reimen som driver motorens vannpumpe er hel og stram.
Er reimen røket eller for slakk? I så fall vil motoren få nok sjøvann, men ingen sirkulasjon. Har man ekstra reim om bord bør man selv enkelt kunne skifte denne.
Impelleren kan også være årsak til at motoren blir overopphetet. En impeller er sjøvannspumpens skovlehjul som forsyner varmevekseleren med vanngjennomstrømning. Årsak kan være at vanninntaket til kjølevannet er tett, og impelleren har gått tørr. Med litt kunnskap og verktøy kan denne også denne skiftes med noen enkle grep. Utfordringen med et impellerskifte kan være sjøvannspumpens plassering på motor.
Blokkering
Årsak til at motoren ikke får nok diesel kan være flere. Den vanligste årsaken er at man har kjørt tom for diesel. En reservekanne med diesel bør alltid finnes om bord.
Blokkering som følge av vann eller skitt i systemet er også ”vanlig” grunn for akutt motorstopp. Har man fått vann eller urenheter i systemet kan dette som regel dreneres via grovfilteret. Filteret må etter drenering skiftes og dieselsystemet må dreneres for luft. Dette gjøres enkelt via en lufteskrue på finfilteret som er plassert på motoren, og den manuelle matepumpen.

Slik skifter du reim


En ny tilpasset reim bør alltid ligge i båten. Av verktøy trenger du to fastnøkler, eller skiftenøkler, en rørtang eller en stor skrutrekker, til stramming.


Selv om det finnes en rekke forskjellige motorer, bygger de fleste på det samme prinsippet. Man bør enten sette seg inn i motorens instruksjonsbok, eller ha den lett tilgjengelig før man begynner. Ikke alle motorer bruker den tradisjonelle kilereimen. Sørg for at du får reim som er i tilpasset nettopp din motor når du kjøper reservereim.

Skifte impeller


En impeller kan man også skifte selv. Hvis ikke man fra før vet hvor impelleren sitter, står det forklart i motorens instruksjonsbok. Man trenger verktøy for å åpne lokket på sjøvannspumpen. Hva slags skruer som er benyttet er forskjellig avhengig av motorfabrikat. I tillegg trenger du to skrutrekkere eller en vannpumpetang for å trekke ut den gamle impelleren. Før man bytter impeller bør man forsikre seg om at det kommer vann fram til sjøvannspumpen. Dette kan man sjekke ved enten å ta av slangegjennomføringen på kjølevannsinntaket, eller slangen på pumpen. Har man montert et sjøvannsfilter kan man ta av slangen på filteret for å se om det kommer vann. Vær obs. på at det kommer mye vann når man åpner et av disse stedene.
Etter et impellerskifte i åpen sjø bør en sjekke om det ligger rester fra den gamle impelleren i kjølesystemet når man er vel i havn.

Luft i dieselsystemet


Hvis motoren har stoppet på grunn av at den er kjørt tom for diesel må luft i dieselsystemet dreneres ut. Det samme gjelder hvis man har byttet dieselfilter. Hvis man kun har byttet filter holder det som oftest å lufte med lufteskruen på finfilteret. Lufteprosedyrer kan variere noe på de ulike motorfabrikatene. Blant annet er de manuelle matepumpene plassert på ulike steder. Igjen er vårt tips å sette seg inn i hvordan din motor fungerer. Enkelte motorer har elektriske pumper til lufting som aktiveres via tenningsnøkkelen.

Powered by Labrador CMS