utgave nr 9 2009

Leder: God ferietur!

I disse dager blir det glissent i båthavnene når fellesferien starter. Nå skal sommerens nøye planlagte ferietur realiseres, eller noen reiser mer eller mindre på måfå og hiver en tamp i land der de måtte finne en lun vik for overnatting.

Publisert Sist oppdatert

Men de aller fleste passerer forbi en eller annens hjemmehavn som for dem er nytt kystlandskap. Og i den hjemmehavnen er det mest sannsynlig mange ferieledige båtplasser. De må kunne benyttes av andre. I noen båthavner vi har vært, har folk skjønt dette. De setter opp et eller annet tegn som viser at båsen deres er ledig i et bestemt tidsrom. En kjempegod idé til oppfølging for alle båtforeninger langs kysten. Byttelåne av båtplasser kommer alle til gode, og gjør dessuten ferieturen billigere.

En leser forteller også at noen har lagt igjen mobiltelefonnummeret sitt, enten i bryggebåsen eller skrevet den på fortøyningsbøya. Så kan man jo ringe hverandre og spørre om det er greit å låne fortøyningen for en overnatting eller to. Det er nå vi skal leve i fredelig sameksistens på sjøen. Vi har egentlig all verdens av tid, selv om enkelte ikke helt klarer å få ned turbotrykket med en gang. Det ser vi jo av hekkbølgene i trange sund og leder der mange går, og noen må minnes på at farten skal ned i minimum bølgehøyde når fortøyde båter passeres. Rart at ikke båter er utstyrt med sladrespeil som gir rormannen hekksjøen inn i ytre synsvinkel til en hver tid. Mang en veltet kaffekopp eller vinglass kunne vært unngått da, og livet på sjøen kunne blitt litt blidere for alle. Verstingene bør påtales og anmeldes og opplæres, men det er jo ikke så greit når man ikke kan identifisere båten fordi den ikke er registrert. For registreringen er jo frivillig, og det er ikke mer enn 180.000 båter som står i registeret. Det er anslagsvis drøyt halvparten av alle fritidsbåter, og det spørs om det blir særlig flere hvis avgiftsøkningen skal fortsette i samme tempo som i år med en 75 prosents økning. Det er kanskje på tide med en obligatorisk registrering igjen, for slik det er nå, har registeret bare en begrenset nytteverdi. For vår del må gjerne Redningsselskapet fortsette å drifte registeret, men da bør det være under andre forutsetninger enn nå. For årlig registreringsavgift er en uting. Da registeret var obligatorisk, betalte man en registreringsavgift, og oppdateringer var gratis og det var ingen årsavgift. Likevel gikk registeret med overskudd og med langt færre ansatte enn det Redningsselskapet har. Derfor synes vi ikke det nye småbåtregisteret er noen god løsning. Det er tydeligvis både dyrt og ineffektivt å drive.

Vi skjønner at selskapet har behov for friske kroner etter at automatpengene falt bort, men å sniktjene inn deler av disse pengene via andre måter å avgiftslegge fritidsbåtfolket på, synes vi slett ikke noe om. Det bør være en statlig oppgave å sørge for at Redningsselskapet har midler nok til å drive forsvarlig, og så må man skille snørr og barter og la Småbåtregisteret være en egen enhet som ikke skal være med på å finansiere andre deler av Redningsselskapet. Alle som ferdes på sjøen bør være medlem av Kystpatruljen, og være med på å finansieres redningstjenesten gjennom det. Det er mer ryddig. Han en god og forhåpentligvis problemfri ferietur. Vi snakkes på sjøen.

Hans Due