utgave nr 9 2009

Kystpatruljen

Publisert Sist oppdatert

Husk 02016 i sommer


Sommeren er like rundt hjørnet, og det kan være lurt å vite hvor du får hjelp om uhellet skulle være ute. Servicenummeret til Redningsselskapets KystPatrulje er 02016 .

Medlemmene til Redningsselskapet er svært fornøyde med servicen de får, her er ett eksempel:
”Kristi Himmelfartsdag skulle vi legge opp til langhelg på hytta vår ute i havgapet ved Florø i veltrimmet, service- og fullsertifisert båt.
Nesten fremkommet til hytta – ca 10 min. sjøtur igjen, stoppet motoren og vi kunne ikke få start på den igjen. Da vi tok av lokket til motorrommet, så vi at motoroljen var sprøytet ut over det hele og all motorkraft var vekk.

Takket være lite vind og rolig sjø, nådde fastboende venner på Vevlingen oss i tide fra å drive på land, og slepte oss til sitt landsted.
Redningsselskapet viste seg å være på sitt aller beste med øyeblikkelig svar på varslings- telefon 02016 kystpatruljen, og videreformidlet til redningsskøyta ”Halfdan Grieg” som lå i Florø. Med omgående og effektiv respons fra dem og øyeblikkelig utrykning, var de fremme ved ”havaristen” i løpet av en halv time og slepte oss med profesjonell dyktighet helt frem til vår egen flytebrygge på Nordnes i Florø.
All honnør til skipper og mannskap for en fantastisk assistanse!
Vi har nå erfart nytten av å være medlem i kystpatruljen og anbefaler medlemskap der til hele båtfolket i Norge.

Hilsen og takk fra
Atle og Liv Trettevik”
Illustrasjon:
Husk å ringe 02016 i sommer om du skulle trenge hjelp fra Redningsselskapets KystPatrulje!

https://www.nssr.no/Kontakt/Servicetelefonen+02016

Rettsløse tilstander til sjøs


Blir båten din rent i senk av en lastebåt med teknisk feil er det du som tar hele den økonomiske belastningen – med mindre du har en god kaskoforsikring.
Tekst og illustrasjon: Odd Erling Botn

Sjøen blir av mange omtalt som den siste frie sone. Hvor behagelig er det vel ikke å slippe å tenke på veibanens kursbegrensende egenskaper, og følelsen av å være fri ved roret til sjøs? Friheten kan raskt forsvinne i det øyeblikket noe går galt – selv om du har handlet eksemplarisk.

Objektivt VS subjektivt ansvar
På veien er du sikret uansett. Biler må ha ansvarsforsikring, og denne forsikringen baserer seg på prinsippet om objektivt ansvar. Det vil si at alle skader kjøretøyet forårsaker, blir dekket. Når vi kommer til sjøen er det helt annerledes.
For det første er det ikke påbud om noen ansvarsforsikring. For det andre hadde ikke et slikt påbud hjulpet i det hele tatt. Vi har nemlig en lov som er over hundre år gammel, og som sier at med mindre den rettmessige fører av skipet kan lastes for en ulykke, er rederen fritatt for ansvar. Her handler det om et subjektivt ansvar, og skader forårsaket av selve skipet faller utenom. Vi snakker om Lov om Sjøfarten av 20. juli 1893, bedre kjent som Sjøloven.

Sjølovens konsekvenser
For det første fører Sjøloven til at du som båteier ikke har krav på en eneste krone dersom en båt med teknisk svikt braser inn i skutesida di, synker båten din og kvester deg for livet – selv om du lå lovlig fortøyd til kai. Det eneste håpet du har her, er at den andre båteieren kan lastes for den tekniske svikten, eller at du selv har kaskoforsikring. Selv om båten din står på land i krybbe, og blir skadet av at nabobåten velter, kan det bli vanskelig å bevise den andre parts skyld!
For det andre åpner Sjøloven for at ofrene blir stående igjen med alle kostnader dersom en tulling stjeler en speedbåt, kjører den inn i en mengde badende folk ved en badestrand, og kvester dem for livet – med mindre båttyven er mangemillionær og kan bære det økonomiske ansvaret for ofrene gjennom et sivilt søksmål. Her snakker vi nemlig ikke om skipets rettmessige fører!

Frihetsberøvelse
Nå er det vel rimelig å anta at de færreste båttyver, selv i løpet av et helt liv, vil klare å skaffe til veie nok penger til å dekke tap av de dimensjoner vi snakker om når ting først går galt. For de som er uheldige og sitter igjen som den tapende part kan ikke rettsløsheten som råder til sjøs føles særlig befriende. Hvorfor tolererer det norske folk slike tilstander til sjøs?
Mange tror nok at ansvarsforsikringen for båt er lik ansvarsforsikringen for bil – det virker jo logisk. Subjektivt ansvar er derimot svært vanlig i de aller fleste forsikringer, og ansvarsforsikringen for bil er faktisk et unntak.

Skaff deg kasko!
Inntil lovverket endres, og vi får en modernisert sjølov med objektivt ansvar på lik linje med den som gjelder for landlige kjøretøy, kan vi ikke gjøre annet enn å anbefale deg en kaskoforsikring. Du bør også sette deg grundig inn i hva kaskoforsikringen faktisk dekker – fortøyninger, for eksempel, er ofte ikke del av standardpakken.

Bildetekst:
Rettsløse tilstander copy.jpg: Uten skikkelig kasko kan Sjøloven gi en følelse av rettsløse tilstander til sjøs.