utgave nr 11 199

Kristian Otterskred

Publisert Sist oppdatert

SKIPPER SAMLER MOTORER

- I 1976 kom jeg over den første motoren. Jeg syntes det var for ille at den skulle kasseres, så jeg tok vare på den. Jeg skjønte at en del av kysthistorien ville
forsvinne hvis ingen tok vare på de gamle motorene, forteller skipper på Fylkesbåtane i Hordaland og innehaver av Arnafjord Motormuseum, Kristian Otterskred. I dag besitter han over 80 gamle motorer.

Nå er hobbyen nesten blitt yrke. Nesten daglig får han henvendelser om besøk og omvisning, og han sier aldri nei.
- Det er ikke mye å se på de lokalene jeg har, så dere får ta det som det er, sier Otterskred til de besøkende. For motorene er stuet inn i diverse løer og skur rundt omkring. Hver motor har fått sin historie nedtegnet så langt Otterskred har klart å spore den tilbake. Han har både vrak slik han får dem inn og ferdig restaurerte motorer stående ved siden av hverandre slik at folk kan se hvor mye arbeide det ligger i hobbyen hans. Ja, ikke alle er vrak når de kommer inn. Nylig kom han over en "splitter ny" Kvikk-motor som hadde stått i transportkassen i en kjeller i mnagfoldige år. Motoren hadde aldri vært startet!
Drømmen er å få seg en bygning hvor samlingen kan stå under ett tak. Da må i så fall myndighetene komme inn i bildet med økonomisk støtte, noe Otterskred håper på.
Blant motorene hans befinner det seg noen virkelige klenodier, blant annet en 5 hk. Grei som er bygget i Christiania i 1913. Ellers er det Marna-motorer, FM-motorer, Sabb, Wichmann, Rubb og en masse andre i forskjellige størrelser. De aller fleste er båtmotorer, men det finnes også andre motorer som har vært brukt i landbruk og industri. I juli hadde Otterskred med seg noen av motorene til Kystkulturdagene i Bergen. Der sto han side om side med Sunnhordland Motormuseum som drives av Jon Kristian Simonsen i Valevåg utenfor Haugesund (omtalt i Båtmagasinet nr.9/88). Begge museene hadde
motorer som putret og gikk på utstillingen, og folk flokket seg rundt, mens språket gikk på alle tungemål.