utgave nr 12 1993

Gjert Wilhelmsen

Publisert Sist oppdatert
Vaktskifte i Redningsselskapet

Den nye presidenten

AV ANNE MARIT KLOKK

Skipsreder Gjert Wilhelmsen er Redningsselskapets nye president. En ressurssterk og engasjert patriot, som mener at vår lange kyst fortsatt er og vil være meget viktig for Norge. Hans hovedoppgave er å bedre selskapets økonomi og ruste opp organisasjonen og skøytene ytterligere.

-Redningsselskapet er en aktiv og livskraftig organisasjon i dag. Etter sitt 100-års jubileum, kom det inn i en turbulent tid med mye uro både i ledelsen og ute i distriktene. Dette har selskapet nå lagt bak seg. Redningsselskapet har bl.a. fått nye folk i ledende stillinger. Tidligere kontreadmiral Magnus Stene tiltrådte i våres som ny generalsekretær, og de vel 30 redningsskøytene har fått ny sjef i Lars Spildo, som har lang erfaring fra norsk skips- og offshore miljø, sier Gjert Wilhelsen i et intervju med Båtmagasient.
Den nyvalgte presidenten leder, sammen med sin bror Arne Wilhelmsen, et større norsk rederi fra sine kontorer på Aker Brygge i Oslo. Gjert Wilhelsen har i mange år vært en ivrig havseiler med erfaring fra en rekke Skaw Race og Gotland Rundt, også fra Admiral's Cup-seilaser i England. Det er åtte år siden han sluttet med aktiv regattaseiling. Nå bare hygger han seg med den årlige Færder-seilasen sammen med gamle venner. For tiden har han en Hallberg Rassy 39, og den sier han at han akter å beholde etter å ha byttet båter gjennom mange år.
Som shippingmann har han reist og sett det meste av verden og selvfølgelig opplevd mange høyst ulike miljøer.-Vår norske kyst er ganske unik i verdenssammenheng. Gjennom mange år har jeg lært å sette stadig større pris på den, sier han. Vår kystbefolkning setter han særlig høyt og har alltid hatt et nært forhold til dem.

Ny struktur

-Antall redningsforeninger er synkende?
-Ja. Selskapets struktur er i denne sammenheng i forandring. At noen redningsforeninger dessuten meldte seg ut for en tid tilbake, er etter mitt skjønn forståelig, men ingen stor sak. De står fritt til å komme tilbake om de ønsker. Jeg er meget opptatt av at selskapet skal kunne bli en livskraftig organisasjon uten å bli for avhengig av diverse støtteordninger. Vi må f.eks ikke gjøre oss alt for avhengig av staten og basere oss på mer støtte enn det vi mottar i dag. Å videreutvikle et positivt samarbeid med hovedredningssentralen, er også en viktig oppgave.
-Noen ny prioritering av de ulike medlemsgrupper?
-Nei. Vi ønsker ingen prioritering. Vi vurderer alle redningsoppgaver likt, uansett båttype, om man er norsk eller russisk, proff eller privat, på Sørlandet eller ved Stad. Likevel må jeg si at fiskerinæringen selvsagt er en stor og viktig gruppe, og vi legger fortsatt opp stasjoneringsplanen etter fiskets gang.

Mer hurtiggående fartøyer?

-Flåteplanen?
-Vi har 30 skøyter i drift. Noen av dem begynner å dra på årene, og av disse skal vi særlig ruste opp deplasementsfartøyene. Fremtidens skøyter må bli av den hurtiggående typen En kombinasjon av Norboat-typen og Skumvær-typen blir satsingen. Begge har den rekkevidden som skal til, men det er for lite med en besetning på to mann ombord. Med en beredskap på 24 timer på dobbel besetning, er dette en tøff jobb for to. Det er bra vi har så mange fantastiske folk ombord på skøytene!
-Vil helikoptre overta en del av skøytenes redningsarbeid?
-Noen tror det, men jeg mener redningshelikoptrene har sine klare begrensninger, særlig nordpå. De er raske og gjør en stor innsats, men skøytene kommer i mange kritiske værsituasjoner nærmere innpå de nødstedte. Vi trenger helt klart begge deler, og jo bedre og lettere samarbeidet organiseres, jo tryggere kan folk på sjøen føle seg.
-Hvordan finansiere nye redningsskøyter?
Gjert Wilhelmsen smiler.-Selv om mange har vanskelig for å tro det, har selskapet fremdeles et byggefond, men vi ønsker oss fortsatt private donasjoner fra norske rederier, forsikringsselskaper og privatpersoner som klart ser betydningen av selskapets eksistens og livreddende funksjon. Heldigvis. Det ordner seg helt sikkert!