utgave nr 4 2007

Funkis Fjords fremtid?

Publisert Sist oppdatert

Funkis Fjords fremtid?


Visjonen virket luftig da Fjord Boats AS gikk i kompaniskap med tyske Hanse Yachts i 2005 og ville bygge fritidsbåter verden aldri hadde sett. Fem år, femten modeller, fra 32 til 65 fot. Var det slik Fjord Boats AS skulle reise seg der AS Fjord Plast ble tvunget i kne av oljekrisen i 1973?


TEKST: ATLE KNUTSEN
ILLUSTRASJONER: FJORD BOATS
Det ville være en mild overdrivelse å si at Fjord Boats AS og Hanse Yachts med vårens to store båtnyheter Fjord 40 Cruiser og Fjord 40 Open har vist verden båter den tidligere aldri har sett. Men det stemmer at vi sjelden har sett maken.
Luftige planer
I september 2005 kalte administrerende direktør Morten Nordvold i Fjord Boats AS inn til pressekonferanse på Høvik utenfor Oslo – en av mange i Fjords mangslungne historie siden starten 1. juli 1960.
Pressen skulle informeres om Fjords fremtidsplaner. Det sto tapas og vin på bordet. Rundt satt en håndfull mennesker. Blant dem en velfødd tysker, som viste seg å være Michael Schmidt – eier og gründer av det svært fremgangsrike Hanse Yachts-verftet i Tyskland, en seilbåtprodusent kjent for å gå sine egne veier. Selv en enkel motorbåtjournalist så at de prisbelønte, minimalistiskie og infusjonsstøpte Hanse-båtene var forskjellige fra de erkekonservative Fjord-ternene.
Michael Schmidt var en mann med visjoner som på få år hadde lykkes med å bli en av Europas ledende seilbåtprodusenter - gjennom å kjøpe rettighetene til den aldersstegne svenske seilbåten Aphrodite 291 i 1993. Nøkkelen til suksessen var å knytte til seg de beste designerne og utvikle en industriell produksjon.
Nå hadde imidlertid det årlige vekstpotensialet til Hanse Yachts nådd en smertegrense. Som de fleste andre, store europeiske seilbåtprodusentene, så også Schmidt at vekstmulighetene videre for Hanse Yachts ville ligge i å utvikle en egen motorbåtlinje. Løse samtaler med Morten Nordvold i Fjord Boats AS ble snart til konkrete planer. Nordvold hadde et merkenavn som fortsatt står sterkt i Europa, Schmidt hadde et moderne produksjonsapparat i ryggen og kunne invitere Nordvold og Fjord inn i et industrielt miljø. Sammen skulle de lage fritidsbåter med en funksjonalitet og en sjødyktighet verden ikke hadde sett maken til, lovet en selvsikker Michael Schmidt.
Atten måneder – ti modeller
Ja, ja. Tenkte noen av oss fordomsfulle bladfyker. Ettersom tiden gikk, og den ene lanseringsdatoen avløste den andre, var det flere som tenkte sitt. Ja, ja.
I løpet av fem år skulle nemlig Fjord Boats AS i samarbeid med Hanse Yachts utvikle en motorbåtlinje på femten modeller fra 21 til 65 fot. Norsk båtbransje har aldri sett maken. Oven i kjøpet skulle funkis-design være en av søylene i Fjords nye byggverk. Verden ville i så fall aldri ha sett maken.
Fire måneder forsinket, ja vel, men det var funkis som ble lansert i form av Fjord 40 Open i Düsseldorf, og Fjord 40 Cruiser som ble avduket under båtmessen Allt för sjön i Stockholm i mars. Samtidig sier Morten Nordvold i Fjord Boats AS:
– I løpet av de neste 18 månedene antar vi at vi har lansert 10 nye modeller – og at disse vil lanseres fortløpende fra sommeren 2007 frem mot høstens båtmesser i 2008.
Funkis Fjords Fremtid
Hvor begynte dere?
- Det første vi gjorde var å studere hva alle andre gjorde, forteller Morten Nordvold, og legger til: – Vi kom frem til at de fleste kopierte hverandre.
– Våre båter skal være kileformet med lang vannlinje – en design som vi er helt sikre på at vil bli toneangivende om 10-15 år, mener Nordvold, med andre ord så langt fra rådende nordisk båtdesign som det nesten er mulig å komme.
Siden prosjektet er kommersielt motivert – er ikke da et så radikalt design et nokså dristig valg?
- I mine øyne hadde det vært langt modigere hvis vi skulle forsøkt å lage akkurat det samme som alle andre lager. Du skal være veldig dyktig om du skal få oppmerksomhet på den måten.
Hva er det som gir dere slik klokketro på det minimalistiske funkisdesignet?
– Jeg tror at bransjen kommer til å se helt annerledes ut om 10-15 år. I takt med at produksjonsmetodene utvikler, reduseres produksjonskostnadene betraktelig. Resultatet er billigere båter til kjøperne og hardere konkurranse mellom produsentene. Jeg tror også at ny produksjonsteknologi vil føre til mer volum og større serier, som igjen vil redusere modellens livssyklus betraktelig. Ny teknologi gjør det nå mulig å ligge i forkant av designbølgen, ikke minst i form av datafreser og mer automatiserte produksjonsmetoder, som er viktige faktorer i Hanses suksess, forteller Nordvold.
Hvor mye av de nye Fjord-båtene har rot deg?
– Den store artisten bak dette, er Patrick Banfield. Og han hadde allerede designet Wally-båtene, så det var ingen vits å fortelle han hvordan vi ville at båtene skulle se ut. Vi var helt på linje fra første stund om hvordan båtene skulle se ut. Men å sette funkisbåter i masseproduksjon – attpåtil til en rimelig penge – var vår idé. Mange vil mene at vi går ut med veldig aggressive priser, men vi tror bestemt at vi gjennom volumet skal kunne holde disse prisene.
Funkis for hvem?
Hva skjer med Terna?
- Jeg tror at den oppmerksomheten vi nå blir til del vil øke salget på Terna, noe vi ser tendenser til allerede. Produksjonen av den er flyttet fra Arendal til Bootsbau Rügen – et lite verft like ved Hanse Yachts i Greifswald, Tyskland.
Og nå kommer det nye modeller på løpende bånd fremover?
– Neste modell er 36, den er vi ferdig med i sommer. Så holder vi på med en 32-foter, en 45-foter og en 50-foter. Vi håper å kunne lansere 50-foteren i begynnelsen 2008. 32-foteren forventer vi at er ferdig høsten i år. Det er den foreløpige rangen, men vi har planer videre. Vi har sagt at vi skal dekke området fra 30 til 60 fot. Så har vi litt tanker om å gå inn i andre fritidsbåtsegmenter, uten at Nordvold vi gå nærmere på aktuelle båttyper. Jeg tror at det er i området 20 til 65 fot at vi har størst konkurransefortrinn. Begynner vi å bygge større enn det, går det raskt veldig mange flere mannetimer.
Hvem lager dere båter for?
- Designen er ny, men jeg tror vi vil tekkes veldig mange store kjøpergrupper. Vi har laget en moderne leilighet på vannet. Det er overraskende mange godt voksne mennesker som sier de kunne tenke seg båten. Jeg hadde trodd at de første kundene ville vært litt mer designfokuserte mennesker, men det er jeg ikke lenger så sikker på.
Kan vi forstår deg dit hen at dere i stedet for å starte med identifisere et segment eller målgruppe, begynte i den andre enden og designet produktet først?
- Nei, det mener jeg ikke. Vi er helt sikre på at målgruppen er der fordi det ikke finnes noe tilbud fra før – annet enn one-off produkter som naturlig nok blir svært kostbare.
– Se på Ikea, verdens største møbelforhandler. De har lykkes med minimalistisk design. Jeg er ikke i tvil om at både nordmenn og andre europeere er vant til å omgi seg med en minimalistisk stil. Den nye Fjord-serien vil ha en varm funkis-stil, sterkt forankret i skandinavisk design, avslutter Nordvold.

Fakta – Fjord Boats AS

ÅrHendelse
1960:AS Fjord Plast etableres av Simoa Plast AS, Bjercke Maling, Westermoen Båtbyggeri Mandal og The Glidden Company, USA. Jan Herman Linge får i oppdrag å utvikle båter for selskapet.
1965:Ved årsskiftet flytter AS Fjord Plast til et nytt og moderne anlegg på Hasseltangen, Grimstad, og ekspanderer raskt til Europas største motorbåtprodusent. Eivind Amble ansettes som huskonstruktør.
1970:AS Fjord Plast overtar Selco som må søke akkord. Omtrent samtidig går Norcem inn som hovedaksjonær i AS Fjord Plast og båtavdelingen i Norcem integreres i Fjord. Tre modell-linjer utvikles: Selco-lingen, Herwa-linjen og Fjord-linjen. AS Fjord Plast skal bli verdens største båtprodusent.
1972Bjørn Minde slutter som daglig leder i Fjord på Hasseltangen starter Wiking Boat AS.
1974:Oljekrisen inntreffer vinteren 1972-72. Dette får dramatiske konsekvenser for AS Fjord Plast, som har båter for 40 millioner på lager.
1975-76:AS Fjord Plast har produksjonsanlegg på Rjukan, i Grimstad og på Tromøya. Produksjonen trappes ned og all virksomhet flyttes til Rjukan.
1981:Wiking Boat ved Bjørn Minde kjøper AS Fjord Plast Odd Simonsen og Tor Egil Baardsen. Wiking Boats AS og Fjord Plast AS fusjonerer i 1985.
1991:Bjørn Minde selger Fjord-Wiking AS til skipsreder Eivind Astrup.
1996:Inger Sande Brøvig kjøper Fjord-Wiking AS og starter produksjon av Fjord Terna i Arendal.
2004:Fjord Boats AS tegner produksjonsavtale med Hanse Yacths.
2006:Hanse Yachts går inn på eiersiden i Fjord Boats AS med 51 prosent.