utgave nr 15 2007

Båten min: Coral

Publisert Sist oppdatert

Båten min: Coral


Bibel og papirkart

Med bøtter og bildekk på styrhustak og akterdekk, der også en halvveis avkappet kjemikaliedunk i plast nå tjener som ankertauboks, er Øivind Jansen og Linda Ellefsen fra Stavanger på tur med båten Coral - stort sett hele året. Trebåten er en 43 år gammel 33 foter som har gått i arv.


Tekst og foto: Hans Due

Jeg stoler mest på papirkartene, men har fått installert en liten kartplotter sånn for sikkerhetsskyld, sier Øyvind, som har kikkerten, forstørrelsesglasset og et lekk spritkompass som foretrukkent "display" og like innenfor rekkevidde fra førerstolen. Den er godt preget av tidens tann og timers nærkontakt med Øyvinds buksebak. Det oser sjelefred i den spesielle båten.
Jesus og papirkart
Bibelboksen ligger på bordet. Linda finner trygghet i troen på Jesus Kristus når de er på sjøen, og tror han har hjulpet dem mange ganger når de har følt seg bortkommen. Øyvind vet ikke riktig hva han skal tro, og satser mer på papirkart og et lekk spritkompass der englene har fått sin andel. Sammen har de vært farende folk på sjøen, fra Bodø i nord til Stockholm via Göta kanal i øst. Rundt Stadt i heftig vær har de klart seg, men neste gang er ikke Linda så sikker på at Vår Herre er med dem, så da tar hun bussen. Øyvind stoler fortsatt på papirkartene sine og spritkompasset. Skulle det bli krise, kan han jo alltids kalle på hjelp i VHFen som henger oppunder styrhustaket - hvis den er i godlune, da. For da Øyvind skulle skjære ut til takluke med stikksag, skar han fra utsiden og bommet litt – og skar seg halvveis inn i frontdekselet på VHF’en som er lappet sammen igjen med en limskvett, og VHFen virker fortsatt - om enn med noen feilslag innimellom når den plutselig stikker fra en kanal til en annen.
Ola ble Coral
Opprinnelig het båten Ola, men da Øyvind fant et modellskilt fra en bobil, ble den straks omdøpt til Coral. - Men det opprinnelige navnet er jo fremdeles i bokstavkombinasjonen, humrer Øyvind.
Coral ble bygget hos Sagen i Hommersåk i 1964. Materialene i båten er ekstra kraftige da de opprinnelig var bestilt til en helt annen båt. Skroget er i furu på eik. Dekket er også i furu, mens taket er i glassfiberarmert polyester. Båten er generelt i god stand med unntak av noen få råteflekker i dekket. Nåværende motor er en 70 hk. Ford som gir båten toppfart på 6,5 knop, men båten har hatt flere motorer opp gjennom årene, blant annet en 96 hk. Perkins som på slutten av sin levetid brukte én liter olje pr. 14 nautisk mil. Det blir en vesentlig utgiftspost av slikt. Opprinnelig hadde båten kun en enkel innredning med benker langs sidene, men Øyvinds far laget en liten bysseløsning etter at han kjøpte båten i 1975. Øyvind overtok båten i 1991. For øvrig er innredningen hjemmelaget og har sitt særpreg. Veggene er i respatexplater og rikt dekorert med både familiebilder og maritime motiver. Sovelugaren er under fordekket.
Egne løsninger
Det er en oppdagelsesreise i spesialløsninger om bord i Coral. Bedre å være hodeløs enn rådløs, tenker vi når vi ser et steketermometer som er loddet fast i pipa til refleksovnen.
- For å måle eksostemperaturen, sier Øyvind, men dessverre virker det ikke lenger, for jeg sprengte det da jeg loddet det fast. Eller et voltmeter stukket inn i sukkerbitkobling for å måle strømforbruk, eller en gammel brusboks i aluminium med avkappet topp og skrudd fast i styrhusveggen som verktøyholder. Et gammelt sladrespeil fra en bil er også montert i styrhuset for at Øyvind skal ha oversikt over hva som foregår akterover. Det finnes massevis av slike egenuttenkte løsninger om bord for at hverdagen skal bli enklere.
Han og samboer Linda bruker båten nesten hele året. De har hjemmehavn i Ramsvik Motorbåtforening i Stavanger, og derfra har turene gått så langt som til Bodø som de brukte åtte uker på, men de har også vært gjennom hele Göta kanal til Stockholm og mange turer for øvrig på svenskekysten. De trives best på Sørlandet der det er mer stabilt vær og flere folk å se og snakke med. Ellers farter de rundt i Ryfylke hele året. Sauøy, Randøy og Ølesund er steder som ofte får besøk av Coral. Vi traff det blide paret og den spesielle båten i Eivindvik i Gulen kommune. Da var de på vei nordover, men visste ikke riktig hvor langt ferden skulle gå. Coral har imidlertid vært trofast mot dem. Turen har gått uten problemer. Arbeidsfordelingen om bord er klar. Linda er kokk, mens Øyvind tar oppvasken og er skipper. Sammen koser de seg på tur mot kjent - og ukjent mål, og har ingen planer om å bytte ut Coral mot noe nyere og mer moderne. Coral har nemlig sjel.