utgave nr 1 2007

Alene i RIB over Atlanteren

Publisert Sist oppdatert

Alene i RIB over Atlanteren


Hvis alt går etter planen vil Arnt Remy Åvik forsøke å krysse Atlanteren i en 40 fot båt, med en topphastighet på 70 -80 knop. Turen kan ta mellom 5 og 14 dager.


TEKST: ROLF W. MARTHINSEN
Arnt Remy Åvik er ikke som alle andre 30-åringer. Selv om det ennå er en stund til, ser det farlig nær ut til at drømmen hans skal gå i oppfyllelse. Åvik skal nemlig forsøke å krysse Atlanteren i åpen båt. En gang på sensommeren i 2008 håper han å kunne kjøre inn i en av New Yorks havner med en vikinghjelm på hodet, og et stort publikum på brygga.
- Jeg har ingen lang erfaring som racerbåtsjåfør. Jeg er oppvokst ute på øya Tjøtta i Aslahaug kommune i Nordland, og har vært mye ute i båt. Selv om jeg ikke har kjørt båt i det profesjonelle miljøet har jeg masse erfaring med båtkjøring i grov sjø siden ungdomsårene. Når fergene var innstilt på grunn av dårlig vær hendte det at jeg befant meg ute på havet i småbåt, sier Arnt Remy Åvik.
Når det gjelder bil derimot har han kjørt konkurranse. Fram til i fjor har han kjørt fort på bane, med hjemmebydg BMW, og Peugeut for RM motorsport. Han kjenner til hvilke fysiske påkjenninger fartsredskaper kan påføre kroppen.
Mye gjenstår
Til å begynne med skulle rekordforsøket foregå i 2007, men ting har endret seg. Nytt mål for gjennomføringen er 2008.
11. desember fikk Hege Wold rollen som prosjektleder for rekordforsøket. Da vi i Båtmagasinet tok kontakt med henne noen dager senere hadde hun på langt nær alle detaljer på plass.
- Vi håper at vi kan bestille båten nå i desember slik at vi kan komme i gang med treningen så raskt som mulig. Det er alt for tidlig å si noe om budsjettrammer og antall samarbeidspartnere ennå. Jeg tipper at det kjapt vil dreie seg om fem millioner norske kroner bare til teknologien vi skal bruke. Prosjektet kan raskt havne på et sted mellom 10 og 25 millioner kroner, sier prosjektleder Hege Wold.
Hun forteller at de holder på med å lage ny webside for prosjektet, og de som etter hvert vil følge med på prosjektets fremdrift vil kunne se det hele også via et webkamera. Foreløpig er det uvisst hvilken webadresse nettstedet vil komme til å ha.
Vil markere seg
Arnt Remy vil mer enn bare å gjennomføre prosjektet. Han har gjennom mange år blitt mobbet, og først i voksen alder ble han klar over at han har dysleksi. Han vil med dette forsøket forsøke å være et forbilde for andre som sliter med liknende problemer. Han vil bevise at man kan gjennomføre store prosjekter selv om man har lese og skrivevansker. Han håper at hans bragd også kan hjelpe andre med å bli forstått.
Dette er på mange måter en drøm som er i ferd med å gå i oppfyllelse. Utfordringen har hittil vært å finne de rette menneskene som kan utgjøre et team som kan være med på gjennomføringen.
- Vi har vært så heldige at vi har fått med oss MIT-Fablab Norway som en viktig samarbeidspartner. De vil betale mesteparten av regningene på det tekniske utstyret. De vil bruke forsøket som et forskningsprosjekt, og har antydet at de ønsker at tv-selskapet Discovery skal lage en dokumentarfilm på prosjektet.
Begynner treningen nå
Hvis alt går etter planen vil båten bli bestilt nå i desember. Arnt Remy er utålmodig og har mye trening foran seg før han kan sette kursen over Atlanteren. Han må belage seg på å kunne fungere optimalt med lite søvn, og han må være i god fysisk form før han kan gjennomføre. Ifølge Wold er Arnt Remy i normalt god fysisk form, men det holder ikke for en slik ferd. Prosjektet skal implementere trenings, kosthold og psykologiske eksperter som skal gi båtmannen de råd som må til for å nå målet.

Båten
Skroget bestilles mest sannsynlig fra selskapet Ring Powercraft i Storbritannia. Båten er 13 meter lang og vil ha trippel Yanmar installasjon på til sammen 945 hester. Farkosten er helt åpen, og hvis Arnt Remy planlegger å legge seg nedpå, må han gjøre det under åpen himmel.
Båten vil få montert tre overflatedrev, og vil få en toppfart på mellom 70 og 80 knop. For å være helt på den sikre siden vil båten få dobbelt opp med navigasjonsutstyr i tilfelle noe skulle slutte å virke.
Fram og tilbake
Om ikke bragden alene over Atlanteren er nok skal kaptein og båt tilbake til Norge. Foreløpig er planen at båten skal kjøres av Arnt Remy hjem igjen også, men denne gang sammen med en frivillig medpassasjer. Hvis flere melder seg frivillig til denne utfordringen vil det bli tatt en eller annen form for utvelgelse. Hvem vet kanskje det er flere som får en drøm i oppfyllelse.