utgave nr 7 1991

Caribe C8

Publisert Sist oppdatert


    TEST CARRIBE C8

    STJERNEJOLLA

    Testlag: John-Andreas og Ingvar Johnsen

    Hvis behovet for lettbåt er en tørr, sikker, stabil, rask og morsom jolle, er en r.i.b. eller rigid løsningen. Båttypen kombinerer det beste fra to verdner. Vi falt pladask for denne "stjernejolla", vel å merke uten å bli våte.

    Reportasjebåten har lenge hatt "fast følge" med en oppblåsbar lettbåt. Fordi jeg tidlig falt for alle fordelene med "gummibåt" og har akseptert ulempene. Fortsatt kommer vi til å ha Zodiacen ombord, selv om et langvarig kjærlighetsforhold nå er blitt satt på sin foreløpig hardeste prøve. Vi har nemlig testet en R.I.B. eller rigid.
    Hjelp oss å finne et norsk navn til denne jolletypen: Båten med stiv bunn og oppblåsbare sider! Hva slags fornuftig kjelenavn kan vi gi den?
    Årsakene til at en rendyrket oppblåsbar båt (Zodiac 260 Cadet) fortsatt kommer til å bli vår referansejolle når vi tester og vurderer andre, er at reportasjebåten ikke har daviter og vi frakter lettbåten på fordekket. Jeg mener dessuten at det ikke bør slepes lettbåter etter planende båter,- hverken for lettbåtens skyld eller for styrmannens skyld. En slepejolle etter en planende båt, behøver en egen styrmann med oppmerksomheten kontinuerlig vendt akterover.
    Jeg vil heller ikke ha lettbåten opp mot akterspeilet, fordi den da stenger tilgangen til denne i en eventuelt kritisk situasjon.

    Krav til lettbåt

    Den oppblåsbare båten har en stor ulempe. Den er våt. Til tross for oppblåsbare kjøler og faste dørkplater, føles den dessuten "flagrete" både i bunnen og i kjøreegenskapene hvis båten provoseres eller man er uvant med den.
    For å forstå vår begeistring for Carribe 8, bør dere få vite noe om hvilke hovedkrav "testlaget" stiller til en lettbåt: Den skal kunne berge deg i en gitt krisesituasjon, ha så gode egenskaper for motor som overhodet mulig, samt slepe akseptabelt. (Det hender vi kjører korte turer for sakte fart). Den skal dessuten ha muligheten for å drives fram med årer, samt være stabil nok til å fungere som "plattform" når en tung dregg skal opp med jollens hjelp. Dette er hovedkravene, og bortsett fra noen smådetaljer, scoret Carribe C8 fullt hus hos testlaget.

    Kjøreegenskaper

    En av de viktigste årsakene var de suverene kjøreegenskapene. Med en åtte-hester lot den seg ikke be to ganger. Rett i plan, og uansett forhold under testingen (frisk bris/kuling) og uansett fra hvilken retning du angrep bølgene, oppførte den seg kontrollert, mykt og tørt. Litt våte ble vi, noe som kom av at vi fikk vann over akterspeilet når vi trakk for fort av. Dette er en vanesak - ikke å bli våt i rumpa - men å slå av farten så varsomt at hekkbølgen ikke tar deg igjen før den er redusert. Et høyere akterspeil ville ha ødelagt hele båten. (Langstammet motor, annet tyngdepunkt o.s.v.).
    Båten fikk prøve seg i alle situasjoner, og det ble ti blank hele veien. Vi setter fingerene på et par detaljer: Setet ombord fungerer utmerket som fiskekrakk og kanskje også rotofte, men var ubrukelig ved kjøring med motor. Her sier leverandøren at da sitter man jo nedi båten likevel, og det har han helt rett i. Men under en bergingsaksjon i den sterke vinden, satte undertegnede seg ned på toften som forsvant under rompa. Sikkert underholdende å beskue, men ikke særlig bra hverken sikkerhetsmessig eller for kroppsdeler som støter sammen med hard plast. Jeg hadde ikke engang villet ha tofta ombord. Heller løsningen med en oppblåsbar pute hvis man vil sitte så høyt.
    Negativ detalj nr. to, er litt dårlig finish. Soliditeten ser det ikke ut å mangle noe på, og dette er tross alt det viktigste. Materialet i båten er HYPALON-NEOPRENE fra Du Pont, som etter manges mening er det beste til oppblåsbare båter.

    Fargevalg

    Vi testet den hvite utgaven - en farge som er både stilig og pen og som kler båtene i "cruiser-klassen". Jeg ville i så fall ha spandert en heldekkende transportpressening hvis du ikke er spesielt glad i å vaske (Det har gutta i Middehavet også). Til "vanlig" bruk, hadde jeg foretrukket en av de andre fargene. (Grå, rød eller orange).

    KONKLUSJON

    Carribe C8 er en sterk kandidat i kampen om jollekundene. Til nå har båttypen levet en noe anonym tilværelse fordi den er relativt ny for det norske markedet. Dessuten har prisene ligget høyt. Rigider er i mange år blitt brukt profesjonelt til de tøffeste jobbene som finnes på sjøen, så båttypen fortjener langt mer oppmerksomhet enn den har fått. Når det gjelder prisene, kan Carribe bli en murbrekker på det norsker markedet. Testjollen koster rundt 12.000 kroner avhengig av fargevalg, noe som er i overkant av en tilsvarende oppblåsbar jolle, men det skulle også bare mangle.
    --------------------------------
    Data:
    Lengde: 2,48 m
    Bredde: 1,43 m
    Antall personer: 3+1
    Antall luftkammer: 2
    Vekt: 29 kg.
    Anbefalt motor: 6 hk.
    Maks motor: 8 hk.
    Fart: Rundt 24 knop målt etter loggen på en båt som kjørte ved siden av. Forøvrig "parkerte" yngstemann i testlaget alle utfordrere denne helgen. Suzuki 8-hester er en sinna motor og sammen med denne jolla ble kombinasjonen nærmest uslåelig - spesielt når det begynte å bølge seg.