utgave nr 3 2005

Prøvekjøring: Uttern C68

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: Uttern C68

Det daglige brød

Uttern C68 er som et kneippbrød. Anvendelig, nyttig, rimelig - og for folk flest. Ikke spesielt spennende, men en forutsigbar hjelp i mange situasjoner.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Uttern C68 gir mye båt for pengene. For snaue 550.000 kroner får man en hyggelig, lukket båt på 6,82 meter som produsenten har fått mye ut av. Koster produsenten på noen kroner ekstra får båten noen skikkelige hengsler, en slingrekant i byssa og et ordentlig armatur ved vasken. Men for all del - den er allerede en utmerket allrounder til hytta, og fungerer fint for paret som vil dra på ovale weekendturer ut i skjærgården.

Innholdsrik

"Hyttbåt", kaller det svenske broderfolket farkoster som Uttern C68. Og det er meget betegnende. Et skrog, en lukket hytte på midten og et stort akterdekk. Et båtkonsept som har mye nordisk i seg. Når produsenten i tillegg har vært raus med takluker og en bakvegg som kan åpnes helt, får man en fleksibel folkebåt. Monterer man i tillegg en dieselvarmer (ekstrautstyr) har man en riktig helårsbåt.
Akterdekket er dypt og romslig, med en integrert benk i den store motorromsluka. Selve luka er litt vaklevoren, og fortjener et par skikkelige hengsler og låsebeslag. Luken holdes oppe av én gassdemper, men kunne med fordel ha vært utrustet med en til. Man vipper den opp i forkant, og kommer til et forholdsvis ryddig motorrom med lett adkomst til alle servicepunkter, og også grei mulighet til å ta motoren ut om det skulle bli nødvendig. Kort og godt et servicevennlig motorrom.
Bakveggen på hytta består av to foldedører i glass og aluminium som kan skyves ut til hver side. Dermed løper akterdekk og salongen innomhus i ett. Med sidevinduer og to takluker som kan åpnes, blir dette et luftig arrangement på varme sommerdager. Dørknivået i hytta er forholdsvis lavt, noe som gir en ståhøyde på ca 188 cm. På styrbord side er det en bysseløsning. Førerstolen kan vippes frem og benken under gir god avsettingsplass. Her fins også et Origo to bluss kokeapparat, en liten stålvask med kaldt vann, samt skap- og skuffeplass nok til en helgetur. Armaturen i plast hører i beste fall hjemme i en lekestue. Inn mot skroget ved vasken er det en nisje med plass til kaffekanne osv. Veldig greit, men den bør forsynes med en skikkelig slingrekant. Belysningen i hytta er grei, med to spoter og en taklampe. Båten er rikelig forsynt med 12 voltsuttak, også i byssa. Listverk og tredetaljer er i teak og myker opp plasten, men snekkerarbeidene er forholdsvis grove. Under passasjerbenken akter er det et kjøleskap. Etter våre begreper slår døren feil vei - den burde vært hengslet på venstre og ikke høyre side.
Førerposisjonen fungerer veldig greit. Man har god oversikt over alle instrumenter og sitter komfortabelt i førerstolen, som kan justeres i lengderetningen. Spak og ratt faller fint i hendene. Vinduet holdes duggfritt av en defrosterdyse, man har kostet på båten et skikkelig kompass og her er god plass til en plotter. To brannslukkere er montert ved førerplassen. Meget bra. I skottet er det en luke som fører inn til et ormebol av elektriske ledninger. Her kan mye gjøres bedre! I forkant av førerstolen er det et panel med hurtigsikringer lett tilgjengelig. Det fungerer fint å kjøre stående med hodet ut gjennom takluken.
På babord side er det en opphøyet salongavdeling hvor tre personer sitter greit og har godt utsyn. Bordet av klaffetypen kan også medbringes ut på akterdekket. Under den opphøyde salongdørken er det plass til et bærbart toalett. Alle salongvinduene er forsynt med gardiner, som byr på litt ekstra privatliv, ikke minst når man tar i bruk den portable doen.
En ganske trang åpning fører inn til lugaren forut. Her sitter det to personer på 176 cm forholdsvis komfortabelt. Med et håndgrep kan de to køyene konverteres til en dobbelkøye med et ilegg. Den ene køya er noe kortere enn den andre, men takket være en nisje på babord side får også folk som strekker seg mot 190 cm plass her en natt eller to. Oppunder dekk er det store skap med polstrede luker. Mye god stuveplass her og i benkene. Bare så synd at man har valgt å bruke borrelås i stedet for et skikkelig låsebeslag på lukene. Produsenten bør spandere på seg noe bedre. I fordekket er det en stor luke som sammen med en praktisk leider gjør det meget enkelt å ta seg ut på fordekket og over baugnebbet.

Praktisk uteplass

Fra uteplassen, som for øvrig er omgitt av høye og trygge skrogsider, er det god adkomst til en stor badeplattform. Badestigen er fullt mulig å få ut selv når man ligger i sjøen. To skikkelige kryssholt. Et koffertlokk med plass til en dregg og litt tauverk i akterspeilet. Dollbordene langs hytta og frem på dekk er rimelig smale, men det er nok å holde seg i på hyttetaket og en grovt dimensjonert rekke som ender i en høy og solid pulpit forut. Sammen med et durabelig baugnebb gjør den det trygt og lett å ta seg i land. En liten dreggluke i fordekket og en skikkelig øgle høyt oppe, og en tilsvarende i selve stevnen.
Skikkelige vindusviskere på parallellarmer holder vannet unna rutene. Meget bra. Doble takluker over fører- og passasjerplass. 12 volt uttak montert ute er en god idé om man vil ta med seg den håndholdte lyskasteren, men kvaliteten på uttaket er ikke den beste.
Rundt hyttetaket akter er det en skikkelig håndrekke som er god å ha når man skal ut på dollbordet. To spoter montert under hyttetaket lyser opp akterdekket.

Litt dau

Uttern C68 er en hyggelig kjøreopplevelse. Skroget med 17º V-bunn har en meget moderat planingsterskel, er mykt og sitter greit i svingene. Det byr ikke på overraskelser av noe slag, og virker rimelig tørt. Vår testbåt var utstyrt med Mercruisers 1,7 liters diesel på 116 hk. Toppfarten på 27 knop er det lite å si på, men motoren må jobbe mye for å få båten opp i plan med tre personer om bord. En lettere propell vil bidra til å få båten raskere over kneika, men dieselvarianten synes å være i snaueste laget. Den er imidlertid eneste dieselalternativ - hvis man vil ha mer guffe i hekken må man ty til en 220 hk bensinmotor.

Bør utbedres

Litt mer påkostede hengsler på motorromsluke og skapdører, bedre innfesting av salongbordet, en kjøleskapdør som slår den andre veien, samt en slingrekant i byssa vil tilføre Uttern C68 mye. Om produsenten også ryddet litt opp i det elektriske anlegget, er mye gjort.

Data: Uttern C68

Lengde:6,82 m
Bredde:2,52 m
Vekt tørr båt:1.800 kg
Drivstoff:190 l
Motor:Mercruiser 1,7 DTI, 116 hk, eller Mercruiser MPI, 220 hk
Motor i testbåt:Mercruiser 1,7 DTI
Toppfart:27 knop
CE-kategoriC
Ytterligere informasjon: Marine Power, Høvik, tlf 815 22 814. www.marinepower.no, www.uttern.se