
Test Paragon 31

Som kniv i smør
Oppfølgeren til Paragon 25 er den første i familien som ser lyset etter at svenske Nimbus Boats overtok den finske produsenten. Med sitt vasse skrog har båten sjøegenskaper som imponerer. Men, for fullt å leve opp til sin filosofi ”function before design” har de fortsatt et stykke å gå.
I likhet med 25-foteren er Paragon 31 basert på en krysning mellom et MOB-båtskrog og en Targa-inspirert dekkslayout. Det eneste som skiller Paragon-konseptet fra Botnia Marins Targa 31 er at byssa og toalettet er flyttet ned under dekk forut på babord side. Siden Targa har perfeksjonert konseptet over så lang tid, blir den et naturlig referansepunkt når en nykommer som Paragon 31 skal settes under lupen. Paragon markedsfører båten som en funksjonell ”commuter” til bruk i all slags vær, utviklet i en designtradisjon der formålet og funksjonen er hovedmålet, og form og estetikk kommer i andre rekke. Fortsatt mener vi at Targaen står nærmere fullbyrdelsen av den tanken enn Paragon.
TESTFAKTA PARAGON 31 | |
SPESIFIKASJONER | |
Største lengde: | 9,88 meter |
Skroglengde: | - meter |
Største bredde: | 3,30 meter |
Vekt tørr båt: | 4.700 Kg |
Vekt fullastet båt: | 6.083 Kg |
Største dyptgående fullastet: | 1,13 meter |
Kapasiteter i liter | |
- Ferskvann: | 200 |
- Drivstoff: | 450 |
- Septik: | 70 |
Varmtvann: | 20 |
MOTOR OG FREMDRIFT | |
Motorfabrikat: | Volvo Penta |
Modellbetegnelse: | D6-370 |
Årsmodell: | 2008 |
Drivstofftype: | Diesel |
Ytelse ahk: | 355 |
Ytelse kW: | 261 |
Antall sylindere: | 6 |
Max turtall ihht produsent: | 3.500 |
Max turtall i test: | 3.500 |
Motoralternativer | |
- Alternativ 1 | Volvo Penta D6-330 |
Type fremdrift: | DPH-drev |
Propeller | |
- type: | G5 |
- materiale: | Nibral |
- stigning i tommer: | - |
- antall blad: | 3+4 |
ELEKTRISK ANLEGG | |
Batteribank: | |
- antall og størrelse start: | 1x225 Ah |
- antall og størrelse forbruk: | 3x75 Ah |
Ladespenning forbruk i volt¹): | - |
Ladespenning start i volt¹): | - |
¹) Anbefalt ladespenning: | 14,4 volt. |
På grunn av batterienes plassering i testbåten lot det seg ikke gjøre å måle ladespenningen. | |
MÅL I CM | |
Dollbord, bredde: | 34 |
Uteplass akter: | 275x125 |
Badeplattform: | 70x250 |
Ståhøyde | |
- førerplass: | 194 |
- salong: | 194 |
- bysse | 162 |
- hovedlugar | 165 |
- akterlugar | 183 |
Arbeidshøyde byssebenk: | 90 |
Ståhøyde på toalett: | 166 |
Sidedør – bredde: | 58 |
Sidedør – terskelhøyde: | 10 |
Køyemål | |
- hovedlugar | 2+80x210 |
- stikkøye 1 | 110x210 |
- stikkøye 2 | 90x210 |
CE-MERKING | |
I ORDEN | |
Designkategori: | B |
HIN-nummer: | OK |
Samsvarserklæring: | OK |
Brukerhåndbok: | OK |
FRA CE-SKILTET | |
Max antall personer: | 8 |
Max antall pers. og last i kg: | 1.383 |
Max motorstyrke: | 370 hk (272 kw) |
CE-kategori: | B |
PRIS OG OPPLYSNINGER | |
Pris fra (inkl. avg.) | 2.125.000 Kroner |
Pris testet båt (inkl. avg.) | 2.300.000 Kroner |
Konstruktør: | Sakari Mattila |
Produsent: | Paragon Yachts AB |
Importør*): | Se www.paragonyachts.se |
Ytterligere opplysninger: | www.paragaonyachts.se |
*) Paragon har ingen hovedimportør i Norge. Nærmeste forhandler finner du på Paragons hjemmeside.

Sjøegenskaper
Paragon 31 har et meget skarpt V-bunnskrog på hele 24,5 grader. Til tross for dette er den ikke rank og har et lavt tyngdepunkt. Resultatet er sporty sjøegenskaper og en svært behagelig gange. Båten har praktisk talt ingen planingsterskel og fartsregisteret blir dermed svært fleksibelt. Testbåten var utstyrt med det største motoralternativet, en Volvo Penta D6-370 på DPH-drev. Med denne konfigurasjonen logget vi 36 knop på topp. Båten tilbys også med den mindre versjonen D6-330, noe som vil gi en toppfart på ca 33 knop.
Ut fra motorens eget forbruksinstrument kunne vi konstatere at økonomifarten ligger i området mellom 20 og 30 knop hvor forbruket havner mellom 1,65 og 1,70 liter per nautisk mil i alle hastigheter. Den har også et lavt forbruk i fartsregisteret fra 9 knop og nedover.
Båten lever opp til forventingene om en lettmanøvrert transportbåt i skjærgården. I alle hastigheter lystrer den lekende lett det minste vink og går mykt i sjøen. Produsenten har nå satt i gang forsøk med polyuretane-skumming av skroget, noe som vil gi en enda mer kompakt opplevelse. Men selv uten skum er det ingen slamrelyder selv ved hardhendt håndtering.
Uteplassen
Båten er bygd rundt walkaround-konseptet, med et styrhus i midten og nedsenkede sidedekk. Disse er omgitt av en høy og solid rekke som ender i en kraftig pulpit i baugen. Totalt er båten utstyrt seks meget robuste kryssholt og i baugen er det en dyp og romslig dreggkasse under to luker. På ruffen foran styrhuset er det en liten sittebenk. Rundt skroget er det en kraftig fenderlist tilsvarende de man finner på MOB-båter og som gjør at man helt kan droppe fendere. Man beveger seg veldig enkelt langs sidedekkene akterover til akterdekket og badeplattformen. I akterrekka er det to grinder, en på hver side av sittebenken, som leder ut på plattformen. I plattformen er det en dyp, drenert kasse med plass til fendere, tauverk osv.
På babord side er det en badetrapp som man enkelt feller ut selv om man ligger i vannet. I den tverrgående benken på akterdekket er det plass til propanflasken i en drenert beholder og adkomst til ankervinsjen. Selve ankeret ligger flush i dekket. Luftinntakene til motorrommet henter også luften fra denne benken. De er dekket til med gittere som har begynt å ruste og som med fordel kan erstattes av edlere metaller. I akterkant av styrhuset er det to oppfellbare benker vis-á-vis akterbenken.
Det er gode om bord- og ilandstigningsmuligheter via badeplattformen selv om den ikke følger skrogets bredde hele veien. Den solide stålrekka rundt hele båten burde ha hatt en åpning ved sidedørene i styrhuset slik at man enklere kunne bevege seg om bord og i land den veien.

Flybridge
Også Paragon 31 har en liten flybridge, eller ”jagerbro”, i akterkant av styrhuset. I praksis en utvendig førerplass med tre sitteplasser – en førerplass og et dobbelt passasjersete. For å komme seg opp på en enkel måte, må man felle ut de to sittebenkene som fungerer som trappetrinn. På jagerbroen finner vi en tro kopi av førerplassen inne, med god plass til en 12’’ plotter. Her er også slavedisplayer til de viktigste motorinstrumentene. Rattet er justerbart og føreren har ingen problemer med å finne seg til rette her.
Foran passasjerplassen er det et stort kartbord med pleiksilokk over, og både ved fører- og passasjerplass er det montert solide håndtak. Hele miljøet på flybridgen er omgitt av en halvsirkelformet vindskjerm i pleksiglass. I akterkant av flybridgen er det en targabøyle med god plass til arbeidslys, radarantenne, lyskaster osv. Lanterneføringen er forskriftsmessig.
Førerposisjon
Man kommer inn i styrhuset via brede skyvedører. På styrbord side finner vi førerplassen, som i Paragon 31 er vesentlig raffinert i forhold til 25-foteren. Føreren sitter komfortabelt i en gassdempet stol som kan reguleres i lengderetningen. En oppvippbar lårpute gjør at man beveger seg rimelig uhindret ut og inn av styrhuset. Sittende i stolen har føreren god kontroll over alle funksjoner og man når greit frem til ratt og spak. Man kan også utmerket godt stå og kjøre.
Motorinstrumentene er montert i takkonsollen hvor føreren har god oversikt over dem. Plotteren har fått en godt synlig plassering, men den sitter litt for langt unna føreren når knappene skal betjenes.
Bryterrekkene er montert lett tilgjengelig på hver side av rattet, med unntak av betjeningsbryteren til baugpropellen som står til høyre for rattet. Den er for så vidt lett tilgjengelig, men vi ville gjerne ha montert den til venstre for rattet slik at den kan betjenes med venstre hånd og gearspaken til hovedmotoren med høyre.
Siden man skal kunne kjøre Paragon 31 både stående og sittende, har man måtte lage et slags kompromiss av en fothviler. Mens Paragon 25 har en hel plate som kan felles sammen når man ønsker å stå, har storesøster 31 en verken-eller-løsning. Her foreslår vi at produsenten viderefører den smarte løsningen fra 25-foteren.
Føreren har god sikt gjennom den mektige, buete frontruten. Den er en eneste stor glassflate, kun brutt av en midtsolpe. Det gir suveren sikt forover, som ytterligere ivaretas av hele fire solide vindusviskere. Frontvinduet er dessuten utstyrt med varmetråder slik at den holdes duggfri uten defroster. I skottet ved dørken på førerplassen har man adkomst til et sikringspanel, mens man må ned og under køya i akterlugaren for å finne hovedstrømbryterne. Hovedstrømbryterne burde fått en lettere tilgjengelig plassering.
For øvrig er førerplassen utstyrt etter vår smak med 12 voltsuttak, flere smarte oppbevaringsplasser for småsaker samt koppholder. Her er også en kartlampe på svanehals. Meget bra.

Salongen
Salongen har en velkjent planløsning med mange likhetstrekk med Targa, Nord Star og Minor. Men den skiller seg også ut med en stor takluke og et takvindu som kan blendes helt med en rullegardin. Interiøret består av en L-sofa rundt en bordsøyle som går fra dørken til hyttetaket og som gjør det mulig å stuve unna bordet helt oppunder taket. Passasjerstolen kan svinges rundt og dermed bli en integrert del av L-sofaen. En del av den aktre, tverrgående benken kan løftes opp slik at man frilegger trappen ned til akterlugaren.
Skapmodulen under førerstolen inneholder et kjekt barskap, men for øvrig er det nokså begrenset med stuveplass i salongen. Belysningen i salongen består av hele seks downlights og to leselamper i akterkant av hytta.

Hovedlugaren
Hovedlugaren forut er åpen mot salongen. En kort trapp fører ned hit, og det er noe stuveplass i trappetrinnet. Her er det en stor dobbelkøya med mye stuveplass i benkene. Videre er her skap oppunder dollbordet og en del åpne stuverom med slingrekant. Et speil er montert på skottet mot dreggkasse/forpigg. Lugaren er luftig og innbydende og tilbyr utmerket overnattingskomfort for to personer. I lugaren fins det både 220 volt og 12 volt uttak.
All belysning om bord har demping og sentralt plasserte brytere slik at man slipper å tenne hver eneste lampe. Båten har gjennomgående mye og moderne belysning. Alt trearbeid og all polstring er pent utført og holder høy håndverksmessig standard.

Akterlugaren
Her er det en dobbelkøye på babord side og en enkelkøye på styrbord side. Det stuveplass i trinnet ned til lugaren, under køyene og fremfor alt i en romslig skapmodul mellom køyene.
Under babord køye er det montert en rekke med tre forbruksbatterier skrudd fast under et finerlokk. For det første må man ha skrutrekker for å komme til disse batteriene, og dessuten er det høyst tvilsom plassering av batterier med tanke på utvikling av knallgass. Disse bør ut av oppholdsrommene om bord og plasseres i lasterommet eller motorrommet. Startbatteriet har samme dårlige plassering under køya på styrbord side i en mer konvensjonell batterikasse, men heller ikke her var det mulig å få av lokket på en enkel måte.
De store lukene i køyebunnen burde ha hatt gassdempere som holdt dem oppe, og dessuten burde puten til babord køye vært splittet i lukekanten for lettere adkomst.
For øvrig er det bra med inspeksjonsluker i båten. Belysningen i akterlugaren består av to downlights og to leselamper. Her er også to koøyer som kan åpnes samt luke i akterveggen noe som gir god ventilasjon.

Byssa
Ved nedgangen til lugaren forut er det en enkel byssebenk med et kjøleskap og en koketopp med tre bluss. Byssa fungerer fint for tillaging av enklere måltider. Inn under dollbordet er det et dypt og romslig skap og i benken er det en skufferekke med tre skuffer og ett gryteskap. Ved siden av kokeapparatet er det en stålvask felt ned i benken med tilhørende solid ettgrepsarmatur. I likhet med resten av båten er det bra med belysning i byssa. I skottet mot passasjerplassen er det en liten krydderhylle, og her sitter også panelet til dieselvarmeren montert lett tilgjengelig. I lugar/bysseavdelingen er det ett koøye som kan åpnes i tillegg til en dekksluke som åpnes i akterkant.

Toalettrom
Toalettrommet befinner seg også under dekk forut, vis-á-vis byssa. Det er henimot ståhøyde i rommet, men ikke riktig. Her har man utmerket sittekomfort på et manuelt Jabsco-toalett. Speilet på skottet mot lugaren er montert i grei høyde når man sitter. Innredningen er helstøpt i plast, og i det fremre hjørnet av rommet mot skroget er det en modul med stålvask og ettgrepsarmatur med hånddusj slik at man kan dusje her. Over sluket i dørken ligger det et teaktrallverk som enkelt kan fjernes når man vil gjøre rent.
Det er skap inn under dollbordet og i benken under vasken. Toalettrullholderen er montert tørt på inne i skapet. Det er tilfredsstillende belysning i rommet i form av et lysstoffrør ved vasken og en downlight oppunder dekk. Rommet er dessuten komplett med knagger og toalettbørste. Ventilasjonen består av en mekanisk ventil og et koøye som kan åpnes. Alarm for ¾ full septiktank samt panel for betjening av septikpumpe er montert lett tilgjengelig ved toalettet.

Motorrom
Via en stor luke i akterdekket kommer man til et ryddig motorrom. I testbåten satt det en Volvo Penta D6-370 som legger beslag på nokså mye plass i motorrommet. På grunn av båtens konstruksjon er motorrommet relativt grunt og smalt, men man har likevel tilfredsstillende adkomst på hver side av motoren, men noe begrenset tilgang til reimer osv i motorens forkant. Motorrommet er forseggjort med aluminiumsdørker og gigantisk støyisolering. På styrbord side er motoren til trimflapsene montert, og man har grei adkomst til sjøvannsfilteret på motoren. Grovfilteret er også lett tilgjengelig på skottet på babord side. Likeledes har man god adkomst til ankertauet i en åpen kasse på babord side. Automatisk brannslukker er forskriftsmessig på plass.
I stuverommet, som man har adkomst til via en separat luke i dekket på styrbord side, sitter varmtvannsberederen servicevennlig plassert. På innsiden av luken er bordet festet med stropper sammen med bordsøylen. Det er dype, drenerte kanter rundt alle lukene og vår gjennomgang avslørte at samtlige skroggjennomføringer i båten er forsynt med doble slangeklemmer. Båten har både manuell og elektrisk lensepumpe.


KONKLUSJON:
Paragon 31 er en imponerende kjøremaskin og de fremragende sjøegenskapene til 25-foteren er videreført. Den har et behagelig lavt lydnivå og er kompakt bygget. Båten er praktisk og beboelig for en familie på tur, men fremfor alt er den en ypperlig transport- og bruksbåt i skjærgården. Produsenten har imidlertid et stykke igjen når det gjelder å optimalisere praktiske løsninger, særlig med tanke på motorrom, førerplass og rekker. Batteriene må dessuten flyttes til et mer egnet sted
FART OG STØY | ||
I følge produsent | Testet | |
Max turtall | 3.500 | 3.500 |
Max fart | 36 | 36 |
Marsjfart | - | 32 |
Max støy | - | 78 |
Støy ved marsjfart | 77 |
84 dBA er Arbeidstilsynest øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass
TESTRESULTAT | ||
Turtall(omdr./min.) | Fart(i knop) | Støy(i dBA) Merknad |
3.500 | 36 | 78 |
3.200 | 32 | 77 |
2.900 | 29 | 75 |
2.600 | 24 | 74 |
1.200 | 20 | 72 |
2.000 | 14 | 70 |
1.700 | 10 | 67 |
1.400 | 8 | 67 |
1.000 | 7 | 61 |
600 | 4 | 60 |
Reduksjon med 300 omdr./min.
TESTBETINGELSER
Temperatur
|
|
- Luft:
| 8˚C
|
- Sjø:
| 10˚C
|
Vindstyrke:
| 2-5 m/sek
|
Tankinnhold ved test
|
|
- Bensin:
| 225 liter
|
- Ferskvann:
| 0 liter
|
- Septik:
| 0 liter
|
Antall personer om bord:
| 2
|
UTSTYR
BESKRIVELSE
| STANDARD
| EKSTRA
| I TESTBÅT
|
Badeplattform med dreggkasse
| X
|
| X
|
Plotter C120
| X
|
| X
|
Puter
| X
|
| X
|
Trykkvannsystem
| X
|
| X
|
Gardiner
| X
|
| X
|
Defroster
|
| X
| X
|
Havnepresenning flybridge
| X
|
| X
|
Trimplan
| X
|
| X
|
Kompass
| X
|
| X
|
Kjøleskap 65 liter
| X
|
| X
|
Takluke salong
| X
|
| X
|
Bysse med kokeapparat
| X
|
| X
|
Led-lys på dekk
|
| X
| X
|
Varmtvannstank 20 liter
| X
|
| X
|
Manuelt toalett
| X
|
| X
|
Varmetråder i frontrute
| X
|
| X
|
Vindusviskere
| X
|
| X
|
KONKURRENTENE
Targa 31 Testet Båtmagasinet 4/2004

Nord Star 31 Testet Båtmagasinet 4/2004

Minor 31 Testet Båtmagasinet 1/2009
