utgave nr 11 1997

Torpedoen "Terna"

Publisert Sist oppdatert

Ivar Knoph (75) bygde


Torpedoen "Terna"


Tekst: ANNE MARIT KLOKK

Kongstanken var å konstruere og bygge et amfibium. Han har alltid drømt seg opp i luften og drevet med seilflyging. Men årene fløy og han bygget en helt spesiell fartsbåt istedet. I sommer sjøsatte han "Terna" hjemme på Rognan, noe du kanskje så på Norge Rundt i TV.

Det har tatt fem år og arbeidstegningene har vært mange. Den pensjonerte maskinkonstruktøren Ivar Knoph har gjort forandringer underveis selv om målsetting og krav til skroget hele tiden har vært de samme. Meningen var å bygge 22 foteren i tre, men han gikk over til aluminium og nå er skrog og overbygg i aluminium og innredningen i tre.
-Jeg har vært oppe i nesten 40 knop med båten og det får være flyging nok for en 75 åring, sier han til Båtmagasinet og flirer på nordnorsk. -Båten er blitt svært så lett i vekt og jeg gikk bort fra planen om å montere en dieselmotor og vannjet. Det ble for tungt og for dyrt og jeg hadde dessuten trengt et ekstra gear. Jeg valgte i stedet en 90 hk Honda, en brenselsnill motor jeg er svært fornøyd med. Det er ikke så dyrt å kjøre båt når du kan gå en time i 24 knop på 13 liter bensin.

"Torpedo"

"Terna" kan ikke sammenlignes med andre båter. Den har noe fra romskip, litt fra flykroppen og selvfølgelig en del racerbåt i seg. Vi synes den ser ut som en torpedo der den strømlinjeformet og aerodynamisk fyker ut fra brygga som et prosjektil med føreren innunder dekselet og antennene stikkende opp som på et vesen fra en fictionfilm fra de ytre sfærer.
-Meningen var å lage en turbåt og det er faktisk "Terna" blitt, sier Ivar Koph. -Inne er det to sofabenker i tre, så to personer kan fint feriere langs kysten og sove ombord. Meningen var å dra på langtur i sommer i finværet, men jeg ble dessverre forsinket med instrumentene og måtte vente på noen helt spesielle vindusviskere, så jeg kom litt seint på sjøen. Hadde det ikke vært for kameraten min, Magne Moen, hadde jeg ikke kommet på havet i sommer. Så sjøsetting og dåp ble på den gale siden av sommeren, men det var moro at så mange møtte fram og at TV kom, sier han stolt.

Videreutvikling i vinter

Neste år planlegger han langtur. Han har ikke bestemt seg om han vil gå sørover eller nordover ennå. I vinter skal båten videreutvikles. Maskinkonstruktøren har ideer og planer som han ikke vil ut med. Han har verksted der han bor og pusler med sine ting hele tiden.
-Båten har meget stor flyteevne. Det er polyerethan overalt og dobbel bunn og doble skrogsider. To senkekjøler gir stabilitet og stødige bevegelser. Likevel får jeg ikke kona med på ferietur. Hun synes kanskje dette er litt sprøtt. Men en må jo holde på og ikke sette seg ned foran TV og sløve, sier han ivrig.

15 krav til båten

I verkstedet har Ivar en hel vegg med tegninger av båten som viser utviklingen fra de første planene til det som er blitt båt i dag. Etter at Ivar Knoph forkastet planene med et amfibium og hev seg over båtprosjektet, har kravene til konstruksjonen vært klare. Ivar satte seg følgende mål for båten:

1. Tiltalende utseende
2. Aerodynamisk riktig
3. Liten motstand i sjøen
4. Lav vekt
5. Stor skrogstyrke
6. Vedlikeholdsfri
7. Stor flyteevne
8. Lave driftskostnader
9. Minimum 30 knop
10. Stabile bevegelser
11. Miljøvennlig motor
12. Grei rømmingsvei
13. Retter seg opp ved "rulle"
14. Vinterisolert
15. Støysvak