utgave nr 11 2009

Minneord Otto L. Scheen 1926-2009: En æra er over

12. juni gikk konstruktøren Otto L. Scheen bort, 83 år gammel. Scheen var tidlig i sin karriere kompanjong med legendariske Rich. G. Furuholmen, men Scheens egenproduksjon var betydelig og variert gjennom en lang karriere.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: ATLE KNUTSEN

Båtkonstruktøren Otto L. Scheen signerte 380-konstruksjoner frem til pensjonsalderen, men flere tilkom i de følgende årene. I løpet av en lang karriere med stor spennvidde, sto han blant annet bak en rekke konstruksjoner for kjente skandinaviske fritidsbåtprodusenter.

Furuholmen & Scheen
Det var Otto L. Scheens far, arkitekten Otto Scheen sr., som sørget for det første møtet mellom Scheen jr. og den allerede den gang berømte norske motorbåtkonstruktør Richard G. Furuholmen. Scheen sr. var klassekamerat med Furuholmen under oppveksten i Fredrikstad, og da Otto L. Scheen hadde avlagt artium i 1944, begynte han som assistent hos Furuholmen på hans kontor i Rosenkrantzgaten i Oslo. Her arbeidet de sammen frem til 1953, da Otto L. Scheen reiste til USA for å studere og skaffe seg ytterligere praksis. Han studerte tekniske fag ved Columbia University, og jobbet ved siden av studiene hos det berømte designkontoret Sparkman & Stephens i New York. Ett av oppdragene Scheen utførte under sitt to-årige USA-opphold, var en 53-fots commuter for tobakksfabrikanten R. G. Reynolds (mest kjent for sigarettmerket Camel), samt engasjement i utviklingen av norske minesveipere. Fra 1954 var Otto L. Scheen tilbake hos Furuholmen, og fra nå av som kompanjong i firmaet Furuholmen & Scheen – et kompaniskap som varte frem til Furuholmens død i 1963. Både hver for seg og sammen skapte de båter som den dag i dag hører til det vakreste innen nordisk motorbåtarv. Mange av båtene lever videre den dag i dag, og foreninger som Furuholmen Motor Yacht Club (F.M.Y.C) og Classiske Motor Båter (CMB) har mange av Furuholmens og Otto L. Scheens båter blant sine medlemmer.

Hurtiggående yrkesbåter
Sammen med Furuholmen utviklet Scheen serien med 55-fots redningsskøyter av Ulabrand-klassen. I de siste årene før Furuholmens bortgang, kunne han også med stolthet signere konstruksjonen av to gassturbindrevne runabouts for skipsreder Tom Wilhelmsen. Omtrent samtidig konstruerte han et 32 fots testfartøy med gassturbin og superkaviterende vripropell for Kongsberg Våpenfabrikk/United Aircraft.
Noen år senere flyttet Scheen virksomheten til Drøbak, hvor han hadde base til han pensjonerte seg. Inntil midten av 1960-årene beskjeftiget han seg hovedsakelig med lystfartøyer. Omslaget kom i 1966, da han konstruerte Norges første hurtiggående legeskyssbåt, bygget hos Brødrene Aa i Hyen. 46-foteren i tre markerte starten på Scheens dominerende rolle i utviklingen av hurtiggående bruksfartøyer her i landet. Båten inneldet også et langt samarbeid med Brødrene Aa som frem til 1987 omfattet hele 80 konstruksjoner. Et annet ytterpunkt i Scheens karriere, var konstruksjonen av hans største båt, Nesoddfergen ”Lykkeper” på 36 meter i 1969.

En foregangsmann
Otto L. Scheen var en forgangsmann i forhold til bruk av FRPsandwich som byggemateriale. Han introduserte materialet i Norge i 1977 med Hvalerfergen ”Makø” på 22 meter, og spilte også en innovativ rolle da Redningsselskapet tok i bruk FRPsandwich ved byggingen av R/K ”Skomvær III”. Senere kom konstruksjonen av Norboatklassen i 1988-89, med ”Askerbæringen” og ”Ruth”.
Ved sin bortgang hadde Otto L. Scheen en sjeldent variert karriere bak seg. Alt fra suksessrike fritidsbåter, som GH, familiebåtene Windy 28 og 29, Storø 29 og 43, båter for FM, Saga, Polar, Selco, Selje Bruk, Nordkapp, Herwa, Fjord og flere andre. Mot slutten av sin yrkeskarriere hadde glede av å være med på utviklingen av Dolvik Båtbyggeris superraske og avanserte runabouts.