utgave nr 12 1994

Asmund Vollan

Publisert Sist oppdatert
Veteranen Asmund Vollan har bygget

Tusen trebåter

TEKST OG FOTO: ROAR BERG-HANSEN

90 åringen Asmund Vollan på Bindalseidet i Nordland er en av landets veteraner i trebåtbygging. Allerede som 14-åring bygde han sin første pram, og i dag 76 år senere kan han loggføre tett opptil 1000 bygde båter.

Lukten av tjære og nyhøvlet furuplank satte seg tidlig i neseborene på unggutten Asmund. Det var trebåtbygger han skulle bli. Han tråkket barneskoene i båtbyggeriet hjemme. Asmund Vollan er tredje generasjon trebåtbygger. Hans far var det, og hans far før ham.
-I den lille bygda Bindalseidet på grensen mellom Nord-Trøndelag og Nordland var det et rikt båtbyggermiljø. I de harde 30-årene var det 25 mann som livnærte seg som båtbyggere, forteller Asmund Vollan til Båtmagasinet. Det er fra denne kommunen den kjente Bindalsfæringen kommer, og Asmund har hatt adskillige færinger på beddingen.
- Jeg husker jeg bygde en på tre dager og solgte den for 75 kroner på en martna i 1937. I dag koster samme båten nærmere 20.000 kroner. Noe mer tid gikk det da jeg fikk en spesialbestilling fra en Lillehammer-mann som ville ha en i oregon pine. Det var en knallhard tresort å jobbe med, men ved å steame bordene, gikk det da å få den satt sammen, husker Asmund.

Kun trebåter

I Asmund Vollans båtbyggeri er det bare bygget trebåter, fra 12 fots prammer til 40-fots fiskebåter.
-Det er sjarker jeg har bygd mest av, sier den uforskammet spreke 90-åringen, som fortsatt tusler rundt i båtbyggeriet og hjelper sønnene som også er båtbyggere.
Asmunds sjarker finnes over hele landet. Mange av dem gikk til Møre og Finnmark, forteller han. -Særlig i 30 årene var sjarkproduksjonen vår stor. Da betalte staten for bygging av båter og bruk for å stimulere fiskerinæringen. Jeg husker ennå hvor travelt det var. Det var nesten ikke tid til å spise. Jeg sprang ofte med munnen full av mat fra bolighuset til båtbyggeriet.
I ung alder førsøkte Asmund seg som fisker, men etter to harde sesonger, fant han ut at det var en adskillig bedre tilværelse å stå trygt på land og bygge båter.

Yrkesaktiv i 76 år

Vollans båter har alltid hatt et kvalitetsstempel. Og testingen var noe av det beste en kunne oppnå. Asmund sørget alltid for å få nøyaktige og fyldige tilbakemeldinger fra fiskerne som fristet Lofothavet. -En Nordlandsbåttype vi bygde mange av er etter en prototype fra 1937, som fikk skikkelig hardkjør under en stormfull sesong. Her var det snakk om testing over flere måneder. Sjødyktigheten var så god, at vi ikke har funnet det nødvendig å gjøre endringer på typen siden midten av 30-årene.
For veteranen Asmund er det kun trebåter som duger. -Plast er et unaturlig materiale, sier han med tyngde. Forestill deg en plastbåt som kommer tøffende inn en fjordarm, der skogen vokser helt ned til fjæra. Da vil enhver se at denne saken ikke har noe i naturen å gjøre. Nei, trebåtene har et annet «sug» enn plastbåtene. Dessuten er de generelt bedre sjøbåter også, sier han.
Ikke mange kan skryte av en yrkesaktiv periode på 76 år. Først da kona døde for to år siden, trappet Asmund Vollan ned egen virksomhet. Rekrutteringen har han for lengst sikret. Tre, fire av sønnene hans er båtbyggere, og også etter dem spirer og gror det.

Sterk slekt

- Jeg måtte sørge for å skaffe meg arbeidshjelp, ler sprekingen som i en alder av nitti år, fortsatt kjører bil uten å bruke briller.
- Det sies om deg at du ikke går gjennom en grind dersom du kan hoppe over?
- Jo, smiler han. -Helsa har aldri plaget meg. Slekta er sterk. Min far bygde en 24 fots Nordlandsbåt da han var 85 år. Jeg tror det er båtbyggingen som har holdt meg så frisk. Det er sjelebot å se båtene ta form, skapt med egne hender. Men du verden så trist det er å selge dem. Man får et forhold til dem. Skjønner du?