utgave nr 6 1997

Motormareritt: Utrolig at han smiler!

Publisert Sist oppdatert

Motormareritt:

Utrolig at han smiler!


Etter tre års kontinuerlig problemer med diverse motorverksteder og mer enn 280.000 kroner for å få båt og motor i stand, har Tom Ludvigsen på Vinterbro i Ås ennå ikke gitt opp. Moralen er: Bruk godkjente merkeverksteder!


Tekst og foto: Hans Due

Dette er en historie fra virkeligheten, og ikke et resymé av et mareritt. For fire år siden kjøpte Tom Ludvigsen en 80-modell Scand 26 HT med en OMC 230-motor. Det skulle bli familiens fremtidige ferieopplevelse. Men hittil har feriedrømmen bare blitt et kostbart mareritt, forårsaket av en gjenstridig motor og det som kan fortone seg som udugelige motorverksteder.

"Fusk" er "fa'li"

Like før St.Hans-aften i 94 henvendte Ludvigsen seg til firmaet Marineservice på Vinterbro fordi han hadde vært plaget med at motoren fusket. Verkstedet påtok seg å lokalisere og utbedre feilen. Dagen etter fikk han beskjed om at motoren ikke var i bra stand, at toppen hadde løsnet på grunn av rustskader i motorblokken og at verkstedet kunne skaffe ny motorblokk og topp for 25.000 kroner. Ludvigsen slår til og får beskjed om at oppbyggingen av ny motor vil ta ca. en uke.
Etter 14 dager ringer Ludvigsen for å høre hvordan det går. Han får beskjed om at jobben ennå ikke var påbegynt, fordi verkstedet ikke hadde mottatt ny motorblokk og topp. Men verkstedet lovte å purre på leverandøren.
Noen dager senere får Ludvigsen opplyst hvem som er leverandør av delene, og han kontakter dette firmaet selv. Der får han opplyst at delene ligger på lager, men at det ikke var mottatt noen bestilling fra Marineservice, kun en henvendelse for noen tid tilbake med forespørsel om pris.

Henter blokka selv

Ludvigsen ble lettere irritert og tilbød seg å hente delene selv og bringe dem til Marineservice, hvilket ble gjort. Motor og drev ble montert, men det var startvansker på grunn av feilkoblet kabelnett. Etter noe fram og tilbake, skulle båten være klar, og Ludvigsen fikk beskjed om at nå kunne han bare ta en prøvetur for å se om alt virket. Dette syntes han naturlig nok virket noe rart, for dette burde jo verkstedet ha gjort før de leverte fra seg båten. Men fordi det var midt i sommerferien, og Ludvigsen og hans familie var ivrige etter å komme i gang med ferieturen, startet han opp og kjørte av gårde.
Alt virket ok, men etter 10-12 minutter falt oljetrykket dramatisk. En titt ned i motorrommet avslørte oljesprut over alt. Båten ble kjørt på sakte fart tilbake til verkstedet og levert tilbake. Verkstedet lovte å fikse feilen omgående. Etter et par timer returnerte Ludvigsen til verkstedet. Da var motoren heist ut av båten og opp på en henger, og leverandøren av motorblokken var møtt fram. Feilen var lokalisert, og det viste seg at det var en belastningsskade på trøstelagrene som i ettertid viste seg å komme av feil innmontering av motoren. Denne gangen var det leverandøren av topp og blokk som tok med seg motoren, og bygget den opp igjen med ny motorblokk, stempler og lagre. Dette tok tre dager, og det var nå en uke igjen av ferien.

Ferietur med forviklinger

Ferdig feriepakket la familien ut fra Bunnefjorden med kurs mot Son der et vennepar ventet i en annen båt. I Bunnefjorden og rundt Nesoddtangen går det greit. Motoren summer og været ser bra ut. Ved passering av fyrlykta Ildjernet utenfor Nesoddlandet er det igjen slutt på moroa. Kraftig røyk velter ut av motorrommet og motoren stopper.
Kone og to små barn blir beordret på fordekket iført redningsvester. Motorromslokket åpnes, og når den verste røykskyen har fjernet seg mot Nesoddlandet, oppdaget Ludvigsen at eksosslangen var smeltet, og det knitret kraftig fra den ene manifolden på motoren. Venneparet ble oppringt på mobiltelefon, og la straks om kursen mot familien Ludvigsens drivende farkost. Sleper ble kastet over, og etter fem timers slep ble båten fortøyd ved brygga til Marineservice. Verkstedet ser på motoren dagen etter, og fastslår sprekker i eksosmanifolden samt at vannpumpefordeleren var tett av rust. Delene ble skrudd av og rusten ble fjernet i saltsyrebad.

Advokat koblet inn

Det er nå full skjæring mellom Ludvigsen og Marineservice, og advokat blir kontaktet. Advokaten skrev et krast brev til Marineservice, og Ludvigsen overleverte brevet personlig. Verkstedet gadd ikke en gang åpne brevet, og ba i stedet Ludvigsen om å skaffe ny manifold. Etter en dags kjøring til OMC i Drammen og Norsk Bilkompani i Oslo, hadde Ludvigsen greid å fremskaffe manifolden, og Marineservice monterte delene. Etter en kort prøvetur der både Ludvigsen og Marineservice var til stede, virket alt ok, og familien la igjen ut på "ferietur". Det var tre dager igjen av ferien.

Til Tønsberg

Turen gikk til Sandspollen, og overnatting forløp uten problemer. Derfra til Son hvor vennepar og taubåt lå. Deretter ble kursen lagt mot Tønsberg etter farvel med "tauegjengen". Fortøyning i gjestehavnen og ut på byen for et pizzamåltid. Tilbake på brygga igjen ved halv ellevetiden, oppdaget familien at båten lå meget dypt i sjøen. En kjapp titt ned i motorrommet avslørte en halv meter vann. Rask reaksjon og fortøyning til nabobåtene forhindret at båten gikk til bunns. Lensing ble igangsatt med bistand av hjelpsomme båtnaboer.
Etter en stunds lensing kunne man konstatere at samtlige slangeklemmer på kjølevannssystemet ikke var tilskrudd. Vannlekkasjen ble lokalisert til en eksosslange som lå under vannlinjen. Slangen var feil tilskåret, og en del av slangen hadde sklidd over flensen. Midlertidige reparasjoner ble utført, og lensepumpe med nivåbryter ble innkjøpt dagen etter. Båten ble buksert til en marina i Tønsberg og heist på land slik at alle slanger kunne festes skikkelig. Ludvigsen bevilget seg et par-tre dagers ekstra ferie på Verdens Ende etter det siste slitsomme døgnet. Det piplet stadig vann inn i båten, men dette ble holdt i sjakk av den elektriske lensepumpen.

Ny runde

Tilbake etter "ferien" blir båten liggende en uke før Ludvigsen tar en tur til Oslo. På veien hjem ryker akterdrevet. Båten blir heist på land, drevet demontert og levert til Fuglevik Marina. De konstaterte at det manglet en O-ring på en av sideklaffene på drevfestet. Dette hadde forårsaket lekkasjen som ble oppdaget etter forrige reparasjon. Det demontert drevet avslørte en smeltet impeller og lukt av brent olje. Akslingene i øvre og nedre hus var helt nedslitte. Disse måtte byttes sammen med andre deler. Mekanikeren på Fuglevik Marina hadde aldri sett en så ille skade før. Etter noen uker på land var drevet reparert, men etter et par turer begynte problemene igjen. Det ble konstatert store oljelekkasjer i motoren.

Vinterpause

Nå ble båten satt i opplag for vinteren. Marineservice ville ikke lenger ha noe med Ludvigsens båt å gjøre, noe vi regner med var ganske gjensidig. Våren 1995 var det klart for nye forsøk. Nå er Ski motorverksted kommet inn i bildet. Motoren skal gjenoppbygges, og verkstedet tilbyr seg å skaffe til veie motordeler. Samtidig kommer de med tilbud om å øke effekten på motoren siden den bare yter 200 hk. Effektutvidelsen skal ikke koste nevneverdig. Ludvigsen blir enig med verkstedet om å bestille ny forgasser, nye stempler, ny kam og ny innsugingsmanifold, og verkstedet får 10.000 kroner i forskudd på jobben. Båten skulle stå ferdig til St.Hans-aften, og klok av skade tegnes det kontrakt om dagbøter ved for sen levering.

Nye forsinkelser

Ski motorverksted sier at det tar fra 5 - 10 dager å skaffe nye deler direkte fra USA siden dette også er billigere. Etter 14 dager er ingen deler ankommet. Den 17.juli kom delene fra USA. En uke senere ble motoren levert, nå med 420 hk. Ludvigsen hadde forstått det som om motoren skulle yte 260 hk. etter ombyggingen. Det var montert et Edelbrock trimmingssett med spesiell kam, manifold, forgasser og topp. En kombinasjon som er spesielt populær innen bilracing. Men motorens karakteristikk blir radikalt forandret ved en slik montering, for effektøkningen er avhengig av et helt annet turtallsområde enn en båtmotor.

Nytt drev

OMC-drevet er slett ikke tilpasset 420 hk. Det finnes knapt det drev på markedet den dag i dag som klarer det. Noe Ludvigsen også fikk klar beskjed om fra OMC Norge. De frarådet på det sterkeste denne kombinasjonen. Ludvigsen måtte kjøpe nytt drev, og ble tilbudt et Mercruiser Alpha One-drev fra Norsk Bilkompani. Det han ikke ble fortalt var at Mercruiser selv ikke bruker dette drevet på motorer større en 280 hk. Marine Power sier at 420 hk. på dette drevet sannsynligvis vil ende i katastrofe. Men Ludvigsen stoler på Norsk Bilkompani, og kjøper drevet. Ferdig montert på akterspeilet skal dette komme ham på 40.000 kroner. Akterspeilet må omstøpes for å tilpasses Mercruiserdrevet. Båten blir fraktet til Norsk Bilkompani som bruker 14 dager på jobben.

Sjøsetting og nytt håp

Båten blir sjøsatt, nøkkelen satt i tenningen, vris om, men ingenting skjer. En uke senere blir feilen lokalisert. Elektronikken i fordeler er brent opp. Ny utskifting av deler og motoren starter. Verkstedfolk kjører av gårde uten å prøvekjøre. Motoren går på tomgang i 30 minutter og stoppes. Nytt startforsøk, men igjen er motoren død. Ny omgang med verkstedfolk, og motoren starter igjen. Denne gangen går motoren på tomgang et par timer for at den skal bli kjørt inn. Da begynner motoren å fuske voldsomt.
Norsk Bilkompani henter båten dagen etter og frakter den til sitt verksted. Her ble funnet kabelfeil som blir utbedret. Båten er ferdig reparert, og Ludvigsen får regningen fra Norsk Bilkompani. Den viser nesten 72.000 kroner, og ikke 40.000 som man først ble enige om. Avbetalingsordning blir avtalt, for Ludvigsen har nå blakket seg helt. Avtalesummen var betalt inn på forskudd.
Nå skal imidlertid motor og drev være i orden. Ludvigsen prøvekjører båten, men får den ikke i plan. Norsk Bilkompani benekter at dette har noe med det nye drevet å gjøre, men henviser til motorombyggingen. Slik motoren er nå, er den beregnet for langt lettere båter enn Scand-båten til Ludvigsen. Motoren vil ikke begynne å yte noe før man når 3500 omdreininger, men alt hva Ludvigsen prøver, er det umulig å komme over 2500 omdreininger.

"Gå tilbake til start"

Ludvigsen gir ikke opp. Han går tilbake til Ski motorverksted og ber dem bygge om motoren tilbake til det opprinnelige og fjerne alt Edelbrock-utstyret. Det skulle de så gjerne gjøre, men da måtte han betale inn 14.300 kroner på forskudd. Det ville ikke Ludvigsen, men gikk med på å betale inn 10.000 kroner på sperret klientkonto hos advokat som skulle utbetales dersom arbeidet ble godkjent og det ble skrevet en rapport om det tidligere arbeidet hos Marineservice. Nå ble manifold og kam skiftet, og Ludvigsen var nesten der han startet.
For første gang tar Ludvigsen kontakt med et merkeverksted, Toms Motorverksted. De plukker fra hverandre motoren og konstaterer at sylinderne er boret opp til 60 mm., at sylinderveggene nå er så tynne at de "flekser" under belastning og at det er oljegjennomslag i sylinderveggene. Motoren er sannsynligvis kondemnabel.
Ludvigsen gir opp. Bestiller ny Mercruiser-motor som skal passe til det nye Alpha One drevet, monterer den nye pakken i båten og selger den. Feriedrømmen har vart i fire år, kostet ca. 280.000 kroner i ekstra utgifter, med en knapp ukes båttur med familien som resultat.
-Nå har jeg solgt en del av tomta, jobbet sent og tidlig for å skaffe ekstra inntekter, og med salg av den gamle båten, klarer jeg å finansiere ny båt. En Sea Ray er bestilt, skal leveres klar slik at det bare er å vri om nøkkelen og kjøre - forhåpentligvis på ferietur for første gang.