utgave nr 7 2002

Leserbrev

Publisert Sist oppdatert

Hvor er dette?

5. august
Riktig svar i aprilutgaven var Storkmarknes og vinnere er:
Ann Gørill Molaup, 6409 Molde
Tom Arne Moldenæs, 9100 Kvaløysletta
Ole Kristiansen, 8012 Bodø

Finner du propellen?

Båtmagasinets propelljakt er i full gang, en konkurranse som skal gå igjen i hvert nummer til og med novemberutgaven. Oppgaven er å finne en propell i samme størrelse som du ser her, bortgjemt på en eller annen side i bladet. Hver måned trekker vi ut en vinner som får en flott oppblåsbar redningsvest fra Seatronic. Finner du propellen og sender oss en fax (21 30 12 59), en mail: [email protected] eller et kort om hvilken side den står på innen 1. juli, blir du med i månedens trekning. Alle som har deltatt i jakten er med i trekningen av en tur for to til London Boatshow på nyåret. Dette blir gjort primo desember.
I maiutgaven sto propellen på side 71 og vinner av redningsvesten er Jan Erik Gundersen fra Tromvik. Vi gratulerer!

Hvordan er BMW?

Jeg har akkurat kjøpt meg en "ny" båt, en Master 820 fra 1985. I denne båten står det en BMW 165 hk motor fra samme år. Motoren har kun gått 850 timer og ser ut som den er godt holdt, men mange sier at det er e del trøbbel med BMW motorene. Er det tilfelle? Har vært inne på "Båtplassen" på nettet og det står mye rart om disse motorene av både positiv og negativ art, det er med andre ord mange andre som har spørsmål angående disse motorene.
Kanskje Båtmagasinet kunne komme med en slags oppsummering av det viktigste. Har også pratet med Solberg Motor i Sandefjord og de kunne fortelle at det problemet de visste om var høy olje temperatur ved hard kjøring som resulterte i lavere viskositet på oljen, da kunne det "lekke" litt olje i turboen slik at du fikk et oljeforbruk og mye røyk. Dette lot seg fikse med en oljekjøler til kr. 3 800,- som en kunne ettermontere selv. Kanskje dere kunne lage en artikkel i bladet deres om BMW motorene.
Harald Lindner

SVAR: BMW motorene ble importert til Norge i perioden 1977 – 87. Motoren som er nevnt her er en innenbordsmotor med gearkasse og ferskvannskjøling. Det aller viktigste med denne motoren er at den får riktig kjølevæske. Marine Power og deres forhandlere leverer fortsatt reservedeler og kan bidra med gode råd om vedlikehold.
Red.

Hva skjer med båtregisteret ?

I 1998 innførte flertalet på stortinget det såkalte småbåtregisteret for å innføre et rigid kontrollsystem over alle småbåter og småbåteiere, og så med tid og stunder innføre et passelig årsgebyr. Motstanden blant båtfolket ble så stor at årsgebyret ble utsett inntil videre. For å dempe motstanden ble fase to satt i gang: Uthaling av tid til folk gir opp og godtek denne avgifta som alle andre avgifter.
Fase to besto av evaluering. Et høvelig ord når politikere ikke får viljen sin i første omgang. I 2001 var småbåtregisteret ei dårlig sak i valkampen. Så difor evaluering i 2002. De fleste vet at registeret ble opprettet ved Fredrikstad tollkontor og har til nå kostet skattebetalerne ca 100 millioner kr. Hvem trur dere nå skal organisere evalueringa av registeret, jo det er selvsagt Østfold tolldistrikt. Jeg siterer fra brev fra Toll-og Avgiftsdirektoratet:
"Finansdepartementet mener at departementet bør stå som oppdragsgiver for evalueringen av småbåtregisteret, og vil bidra med 100 000 kr. til dette formålet". (nye kr. 100 000. av skattebetalernes penger.)
Vidare: "DEP. finner det imidlertid hensiktsmessig at Toll- og avgiftsdirektoratet har det operative ansvaret for anskaffelsesprosessen." Og så til slutt: "Finansdep. er enig i at Østfold tolldistrikt bør ha en sentral rolle i evalueringsarbeidet. Østfold tolldistrikt bør imidlertid være den instans som tilrettelegger forholdene for konsulenten, og som står for den løpende kontakten med konsulenten under evalueringen.”
Er ikke dette bukken og havresekken, så vet ikke jeg.
Dette var opplegget til AP, vårt ledende avgift og kontrollparti. Men så gjorde Arbeiderpartiet et elendig val og kan ikke lenger trenere avviklingen av registeret. Og da kom, Høgre båtfolkets beste ven med makt og tyngde inn i regjeringskvartalet. I en pressemelding seier Per Kristian Foss: Småbåtregisteret er mislykket og bør fjernes - det offentlege kan spare 937 arbeidstimer per uke. Kristin Krohn Devold sier det enda enklere: Opphev småbåtregisteret. Venstre har lignende uttalelser, og FRP. har hele tiden gått inn for å oppheve registeret. Og så lenge Bondevik får være statsminister, godtar han alt.
Så tross i det finurlige opplegget med evalueringen, forventer vi at med det rådende flertal på stortinget, ikke kan finest tvil når saken skal behandles i vårsesjonen Småbåtregisteret blir fjernet. Det vil igjen frita den Indre Kystvakt for ”ansvaret” med kontrollen av båtfolket, og takk for det. Eventuelle kontroller bør vel være politiets sak.
Distriktsalliansen i Sogn & Fjordane vil følgje denne saka framover. Vi har godt samarbeid med Kongelig Norsk Båtforbund og Oslofjorden Båteierunion, så småbåtregisteret skal ikke bli en sak de politiske partier kan ta fram frå glemselen og bruke etter smak og behag når det er valår. Og nå ser det heldigvis ut for at folket tar til å stemme ut frå saker og ikke frå gammel vane.
Ingvald Abrahamsen.
Distriktsalliansen i Sogn & Fjd.
(Dette innlegget er noe forkortet. Red.)

Båtbransjen og salg

Viser til Båtmagasinet for mars 2002, et intervju med Erik Allers i NB Marine på side 69. Hans mening var at båtbransjen mangler gode markedsfolk (selgere) og økonomer. Av de to kategoriene er det markedsfolkene som opptar flere av mine venner og undertegnede. Det er flott at en leder i båtbransjen interesserer seg for kvaliteten på selgerne sine. Der er det mye å gripe fatt i.
Da vi er en gruppe mennesker som har stor interesse for båter og båtlivet, og i tillegg eier båter, regnes vi antagelig som kunder av båtbransjen. Stedet der markedsfolkene eller selgerne virkelig kan få bevist sine salgstalenter er på messer. Her i Norge er den store anledningen Sjøen for alle.
Etter årets messe, der familien hadde gjort unna besiktigelser av de båtene vi var enige om var av interesse før messen, følte jeg behov for å undersøke med familien om de hadde en følt seg som "kunder". Spørsmålet mitt var som følger - "Når vi var ombord i båtene vi så på i dag, følte dere at selgerne synes det var fint at vi kom for å se?"
En kort oppsummering av den påfølgende samtalen, var at ingen i familien egentlig hadde følte seg spesielt velkomne. Det var egentlig litt "brysomt" med folk, eller skal vi si "kunder" ombord. Jeg har også spurt mine båtvenner om de følte seg vel som kunder hos de nærværende representanter for norsk båtindustri. Basert på deres tilbakemeldinger, så virker det helt klart som om norsk båtindustri har en jobb å gjøre med å skolere selgerne sine.
En av mine venner reiste ut med familien på åpningsdagen, da han regnet med at service og interesse var på topp før det store innrykket. Han var forbannet da han kom hjem. –De hadde jo ikke tid til å snakke med oss. Det var tydelig at det var mer spennende å snakke med kollegene i bransjen, som han sa det. Alle som jobber i salg vet at det er slitsomt å stå på en messe. Det er varmt, mye folk med mange rare spørsmål, og det er langt mellom kjøperne. Den som ikke klarer å takle dette, bør ikke jobbe som selger ute blant kunder. Dette er et helt klart lederansvar i båtbransjen.
Jeg og mine venner sier ikke dette gjelder alle. Det finnes noen hederlige unntak, men det er helt klart at flertallet ikke har forstått det faktisk er nettopp vi som kommer for å se på, som sørger for at dere kan opprettholde virksomheten og tjene penger. Jeg har selv drevet med salg, salgsledelse og markedsføring siden 1988. Salg er et spennende yrke der man får arbeide mye med mennesker. Jeg har selv drevet med salg, salgsledelse og markedsføring siden 1988 Her i Norge blir dette faget dessverre sett på som litt tvilsomt. Dette inntrykket blir ikke bedre av båtbransjens håndtering av faget.
Setter pris på kommentarer og synspunkter fra både bransjen og andre "kunder".
A. Amundsen

Fra Båtplassen på Internett:

Sjokkopplevelse

På Båtmagasinets diskusjonsbase Båtplassen på Internett raser det inn glade, sinte, sure og engasjert informasjonssøkende innlegg døgnet rundt. Her er så mye interessant stoff at det stadig er fristende å trykke det. Vi plukker fra nå av et innlegg til hver trykte utgave som "Månedens hilsen" og belønner innlegget med en T-skjorte. Denne gangen er det signaturen Brumle som tar kaka. Vi håper å finne Brumle slik at han kan få seg en ny båttrøye!

Satte inn helt ny motor i vinter. Forventningen var stor ved sjøsetting, alt fungerte perfekt på de første prøveturene. Etter 8 timers kjøring fant jeg en liten diesellekkasje fra filteret, ingen stor sak. Tetter lekkasjen og tar med dassrullen for å tørke grundig rent mens motoren går på tomgang, ser etter så alt er tett. Da skjer det: Enden på dassrullen forsvinner inn i innsuget på motoren, dieseldyret forsyner seg grådig av papiret harker og hoster og stopper. Hva nå, hvit i ansiktet og tørr i halsen tenker jeg på krokete ventiler og hull i stempler. Fatter etter en stund håp om at dette kanskje har gått bra, demonterer toppdeksel og innsug, fjerner en halv dassrull rundt ventil stenger etter ca 3timers arbeid. Monterer sammen og ber til de høyere makter om at dette må gå bra. Motoren starter på første forsøk og går som en klokke. Etter dette ser jeg veldig lyst på livet og satser på en flott problemfri båtsesong. Ses på fjorden.
OBS: Fluenetting på innsugningsdemperen blir montert i morgen.
Brumle

Dernes riktig navn

Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at i reportasjen om Sørlandsleia i forrige utgave var et navn skrevet feil. Det sto at Digernes var nevnt i kartet. Det fjellet eller neset har aldri vært skrevet slik i noe kart. Den rette skrivemåten er Dernes og uttales Dirnes. Dette bør tas til ettertanke for folk må kunne vite det riktige navnet.
Thorolf G. Thorstensen
Borøy

Feil tekst

På side 78 i maiutgaven viste vi dette bildet sammen med en tekst som ikke stemte med bildet. Ganske forvirrende og beklagelig. Hvis du lurte på hva dette rørutseende produktet var, gjengir vi riktig tekst her: Centek Industries Inc. i USA har utviklet et nytt innovativt produkt, Centubular for å dempe eksosstøy. Oppfinnelsen skal i følge produsenten være meget effektiv, plassbesparende og økonomisk. Montering av lyddemperen skal være enkel og tar mindre plass av interiøret. I utgangspunktet var Centubular utviklet for marinediesler, men den brukes nå også på bensinmotorer. Man har laget en del standardmodeller, men produsenten "skreddersyr" anlegg for dem som har spesielle behov og dimensjoner.
Opplysninger: Centek Industries. Tlf.: 01 229 228 7653. www.centekindustries.com
(Bilde fra side 78 i nr 5/02)

God service

Har tidligere skrevet om problemer med matte glass på relativt nye instrumenter av merke Wema. Fikk tips om at dette var et problem som Wema burde ordne fordi de hadde hatt problemer med en serie instrumenter. Derfor sendte jeg en e-post til Wema Norge som jeg fikk svar på i går. Joda det var bare å si hvor mange glass jeg trengte så skulle de sende gratis glass i posten. Dette syntes jeg er flott service og også en grunn til fortsatt velge Wema neste gang.
Per

Hvordan tømme dieseltanken?

På side 98 i denne utgaven har vi en artikkel om hvordan du kan tømme og rengjøre en tom dieseltank. På Båtplassen på våre Internettsider diskuteres dette livlig om dagen, og vi tar med noen foreslåtte tips og metoder:

Hvordan får man gjort ren en dieseltank som man ikke kommer til uten å demontere båten. Det er bare påfyllingshullet du kommer til?
Jonny¨
Jeg kjørte tanken nesten tom. Så pumpet jeg opp resten via hullet til tankmåleren med en slangebit tilkoblet en pumpe for drill. Etterpå spylte jeg tanken med ren diesel (10– 15 liter) og gjentok denne prosessen 5 ganger. Dieselen som jeg fikk ut, filtrerte jeg og brukte.
Tommy H.
Tommy er inne på rett spor. Lag deg et spylerør med en bøy i enden slik at du kan spyle i flere retninger ved hjelp av drillpumpe. Lag deg også en lampe av en 12V pære med pålodda ledninger (husk isolasjon) slik at du får lys inn i tanken. En børste og/eller svamp på en stang kan også være et greit hjelpemiddel. Motorvask og varmt vann er like bra som diesel. Vannrester kan du ta opp med kondeensfjerner.
Tme
Bruk diesel, kondensfjerner, zalovann eller lignende og lag deg en våtstøvsuger. Koble støvsugerslangen på en 20 liters oljedunk eller lignende og koble en bit med en halv tom hageslange fra oljedunken. Vips så suger du opp fuktighet hvor du vil. Hell på "rensevæske" – sug opp igjen og gjenta så lenge som det er nødvendig. Billig og enkelt.
KS
KS har et godt forslag. Støvsugeren kobles til i senter på oljespannets lokk og våtslangen skal inn øverst i spannet. Skaff deg et oljespann i blikk og to kobberrør i riktig dimensjon samt en passende loddebolt. Som tilbehør til de fleste sentralstøvsugeranlegg kan man også få kjøpt en slik syklon som det heter på fagspråket. Er du litt nevenytt, greier du dette fint!
Tme

Husk tegnekonkurransen!

Vi minner om tegnekonkurransen vår hvor du kan vinne en fin Pioner 235 i førstepremie. Vi deler også ut ti trøstepremier. Kanskje du må sitte under dekk en dag det regner skikkelig. Husk da at vi venter på tegningen din.


KONKURRANSEREGLER:

* Du må være under ti år.
* Send bare en tegning og skriv navn, alder og adresse på baksiden.
* Tegningen skal være fra båtlivet.
* Send tegningen til Båtmagasinet, postboks 1169, Sentrum, 0107 Oslo innen 20. august.
* Merk konvolutten "Tegnekonkurransen".

Powered by Labrador CMS