utgave nr 10 2

Jens Sagen A/S: Et nummer i rekken

Publisert Sist oppdatert

Jens Sagen A/S

Et nummer i rekken

Salmaker Jens Sagen i Kristiansand begynte sin virksomhet i 1946, med hesteseletøy og omtrekking av tyske biler som spesialitet. Så fikk han idéen om å lage båtkalesjer, med en liten nummerlapp innsydd i sømmen. En genial idé som bidro til å gjøre Jens Sagen A/S til den største kalesjeprodusenten i Norge.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

-Min far var vitne til båtmarkedets oppblomstring på 1960-tallet, med den klondyke-stemning som rådet. Masseproduksjon var tidens løsen, og som både seil- og salmaker valgte far å satse på produksjon av båtkalesjer. Fra begynnelsen av tok vi vare på malene til kalesjene, og tidlig på 1960-tallet innførte vi systemet med å sy inn en liten lapp med et malnummer i hver kalesje. Med tanke på at kalesjen har en levetid på 8-10 år, var dette en meget smart idé. Når kalesjen er klar for fornyelse, tar båteieren kontakt med oss og behøver bare oppgi nummeret. Vi sitter med rundt 2 000 maler - og størsteparten av disse brukes. Slik kan kunden få en helt identisk kalesje fra gang til gang, noe som også sikrer at kunden velger oss ved gjenkjøp.
For ytterligere å rasjonalisere dette systemet, begynte vi for tre år siden å digitalisere malene. Til nå er ca. 250 maler digitalisert og lagret i en database. Når malene samkjøres med en robot som skjærer ut kalesjen, blir resultatet meget nøyaktig. Dermed blir også reklamasjoner nesten et fremmeord idet vi utelukkende syr etter egne maler, forteller Arne Sagen. Han er andregenerasjon Sagen i bedriften som er blitt markedsleder på kalesjer. Bedriften sysselsetter normalt 26 mann, og er helt oppe i 32 i høysesongen.

Bredde

- 10-15 prosent av produksjonen vår går til eksport i Nord-Europa. Det er naturlig, siden 80-90 prosent av den norske båtproduksjonen blir eksportert. Vi satser utelukkende på serieproduksjon av våre standardiserte modeller, som vi har utviklet i samarbeid med båtprodusentene. I tillegg har vi de senere år satset stort på produksjon av båtstoler og puter. Sammen med amerikanske Springfield Marine, som leverer de gassdempede stolsøylene, har vi igangsatt et offensivt fremstøt for å lansere våre stoler på det europeiske markedet. Stolmodellene utvikler vi delvis selv, og delvis i samarbeid med båtprodusentene. Akkurat nå arbeider vi med en stor leveranse ståstoler til Askeladdens skjærgårdsjeeper, en stoltype som er utviklet med tanke på å gi støtte også når man står i hurtiggående båter. I alt leverer vi kalesjer, stoler og puter til rundt 30 båtprodusenter.
På kalesjesiden har vi et samarbeid med det tyske firmaet Schmitz-Werke. Sammen har vi utviklet kalesjeduken Markilux 37, en polyacrylduk som brukes i alle våre kalesjer. Vi ser i økende grad at kalesjeduk også blir brukt som putestoff på en vellykket måte. Blant annet Goldfish, som vi har et nært samarbeid med, har falt for denne varianten. Nå om dagen går det mye i lyse farger, men blått er selvsagt også en klassiker. Putene produseres på samme måte som kalesjene, ved hjelp av digitaliserte maler, forteller Kjell Bjaarstad, markedssjef hos Jens Sagen A/S.

Vinteropplag av tekstilene

Det er opplagstid. Ikke bare skrog og motor trenger omtanke og vedlikehold før båten settes bort for vinteren. Også kalesjen og båtputene krever sitt, om de skal beholde egenskapene og vare gjennom mange sesonger. Vi ba avdelingsleder Per Hauge hos Jens Sagen A/S om noen vedlikeholdstips for kalesjer og puter.

Kalesjen

- Før kalesjen legges bort for vinteren, er det viktig at den får riktig stell. Bøylen tas av kalesjen. Kalesjen lagres separat, etter at du har rengjort den. Jeg vil råde båteierne til å vaske kalesjen med vann på ca 30 grader i en stamp eller et badekar. Ikke bruk stiv børste. Det er viktig at vannet ikke er for varmt fordi stoffet kan krympe. Skyll deretter godt og sørg for at kalesjen er tørr før du lagrer den på et tørt sted. Slik unngår man at den får jordslag, noe som utvikler seg hurtig under gunstige forhold. Dernest vil jeg påpeke hvor viktig det er å ikke bruke vaskemaskin eller høytrykksspyler. Det vil kunne ødelegge bomullsspinningen rundt tråden som kalesjen er sydd med. Nålen er naturlig nok tykkere enn tråden, og det er tråden som sveller ut og tetter hullene. Når denne egenskapen blir borte, begynner kalesjen å lekke. Vi anbefaler å ta kalesjen av båten, ikke lagre den ombord under en opplagspresenning. Bruk av rødsprit er også bannlyst siden spriten tar impregneringen på undersiden av duken. Det man ikke får vekk med såpe og vann, bør man la være.
- Også når kalesjen er i bruk om sommeren, er det viktig å sørge for god lufting. Fuktighet og temperaturforskjeller under kalesjen vil lett føre til jordslag. Vindusplastens verste fiender er sot, sur nedbør og salt. Derfor bør man spyle kalesjen med ferskvann som en del av det daglige vedlikeholdet, råder Per Hauge.

Putene

- Et vanlig problem med puter, er jordslag på innsiden av skai-trekket. Derfor bør man ta ut løse puter når båten går i opplag, eller i det minste sette dem på høykant med matter under slik at eventuell fuktighet renner av. Man bør også åpne glidelåsene. I båtstoler som står ute, vil det alltid trekke inn litt fuktighet, selv om stolene er beregnet for bruk for eksempel i skjærgårdsjeeper. Resultatet blir derfor at skumgummien råtner over tid. Vi anbefaler derfor båteierne om å gå til innkjøp av stolovertrekk som beskytter stolene mot fuktighet, avslutter Hauge.

Båtens vinterbolig?

Båtgarasjer, opplagshus- og presenninger finnes det flere varianter av på markedet. Jens Sagen A/S har utviklet sitt eget systemt, det såkalte Exel system 30. Det som skiller Sagens produkt fra konkurrentenes, er fleksibiliteten i rørene som inngår i modulsystem. Den bærende konstruksjonen i Exel system 30 kan lett utvides eller endres i både lengde, høyde og bredderetningen.
Sagen importerer glassfiberrørene som kappes og tilpasses tre opplagstelt: en garasje/hus, og syv forskjellige bakkestativ og et dekkstativ tilpasset ulike båtstørrelser. Sammen med Jens Sagen A/S har vi sett på hvordan man monterer dekkstativet på en skjærgårdsjeep.
Flere opplysninger får du hos Jens Sagen A/S, postboks 7014, Vestheiene, 4674 KRISTIANSAND. Telefon 38 18 31 11. Internett: www.jens-sagen.no

Powered by Labrador CMS