Nr 5 2012

Alt om båtbruk i Norge

Båtfolket har makt. Det finnes 750.000 fritidsbåter i Norge Båtlivet. Vi brukte 6.75 milliarder kroner på båtlivet. I løpet av de neste fem årene vil 90.000 båter ble solgt som nytt og brukt. Båtparken vår har en verdi på 75 milliarder kroner. Her er hovedpunktene i den store Båtlivsundersøkelsen.

Publisert Sist oppdatert

AV AMUND RICH. LØKEN

 

► Hver fjerde husholdning i Norge har en båt. Størst tetthet er det sør og vest i landet, der hver tredje husholdning har båt.

 

► I fjor var halvparten av landets befolkning på en eller flere båtturer. Igjen er det sør- og vestlendingene som er mest på tur.

 

► 4.5 % av husstandene sier at det er aktuelt å kjøpe båt i løpet av de nærmeste 5 årene. Det gir et potensiale på 90.000 båter med nytt og brukt.

 

► 2.6 % av alle husholdninger solgte båt i 2011. Det utgjør 53.600 husholdninger. 40 % solgte båten for å kjøpe ny.

 

► Med 95 % sannsynlighet viser finnes det mellom 7- og 800.000 fritidsbåter i Norge, omsider et seriøst tallgrunnlag på antall båter.

 

► 232.341 er småbåter som kanoer, kajakker, joller og robåt uten motor. 290.932 er motorbåter uten overnattingsmulighet, mens 176.271 er motorbåt med overnattingsmulighet.

 

► Joller og robåter uten motor er overrepresentert i Midt-Norge. Motorbåt uten overnatting er det flest av i Nord Norge, motorbåt med overnatting er overrepresentert på Østlandet. Det er flest seilbåter i Oslo og Akershus.

 

► Daycruisere dominerer i antall i landet, 20.8 %. 21 % av båtene er skjærgårdsjeeper, 17 % trebåter og 13.7 % cabincruisere.

 

► Båtparken i Norge begynner å trekke på årene. Over 50 % er fra 1990 eller før, 34 % nyere enn fra 2000, Hver 3. båt er CE-merket (innført i 1998).

 

► 6 av 10 båter er mellom 15 og 33 fot. Nesten 50 % mellom 9 og 14 fot.

 

► 18.7 % av båtene har en hastighet mellom 20 og 30 knop.

 

► Nesten halvparten av båtene har utenbordsmotor. 1 av 4 båter har diesel innebordsmotor. 4 av 10 båter med overnattingsmulighet har motorkraft på 100 hk eller mer.

 

► Kun 3 av 10 motorbåter uten overnattingsmulighet har brannslukningsutstyr. Kun 30 % har med seg papirkart på båtturen.79 % av bobåtene har brannslukningsutstyr med, 67.8 % har med papirkart.

 

► Basert på 415.000 båter med oppgitt verdi, ligger salgsprisen i gjennomsnitt på 180.000 kroner. Ved sesongstart er estimert verdi på båtparken i Norge 75 milliarder kroner.

 

► I 2011 brukte husstander med egen båt 6.75 milliarder kroner på båtlivet. Drivstoff alene står for 1. 3 milliarder kroner, båtplass og vinteropplag drøye milliarden og service vedlikehold også en drøy milliard. Fornøyelse og shopping utgjorde rett i underkant av en milliard.

 

► 2 av 10 båter er ikke forsikret, viser Båtlivsundersøkelsen.

 

► 6 av 10 gjør løpende vedlikehold på båten sin selv. 1 av 10 leverer båten inn til service på verft eller marina.

 

► 9 av 10 benyttet båten sin i 2011. Nesten 80 % av de med bobåt brukte båten.

 

► Det er mest vanlig å bruke båt til dagstur og fisketur, 3 av 4 bruker båten slik, mens 6 av 10 drar på fisketur.

 

► Norske husstander brukte båten sin i gjennomsnitt 34 dager i fjor. Båten ble mest brukt i juli (10 dager). I gjennomsnitt ble bobåtene bruk 7 døgn til overnatting i 2011. Over 43 % benyttet gjestehavn, 28 % uthavn.

 

► 4 av 10 (41 %) er brukbart fornøyd med tilgang til drivstoff. Nesten 15 % er direkte misfornøyd.

 

► Halvparten av landets båtførere har ingen formenn kompetanse for å føre båt.1 av 3 har båtførerprøven. 6 av 10 som fører båt har er enn 20 års erfaring.

 

► 3 av 10 (73 %) tror at mer synlig politi på sjøen vil bidra til å redusere alvorlige ulykker. 3 av 4 mener påbud med bruk av flyteplagg i åpen båt kan redusere alvorlige ulykker.

 

► 1 av 2 (50 %) er enige om at lavere promillegrense er et tiltak som kan redusere alvorlige ulykker med fritidsbåter.

 

► 3 av 4 (76 %) er enige om at påbud om bruk av dødmannsknapp for hurtiggående båter kan redusere antall ulykker.

 

Den store Båtlivsundersøkelsen er initiert av KNBF, støttet av bransjeorganisasjonen NOBOAT og sentrale aktører i båtbransjen: Nærings- og handelsdepartementet, Sjøfartsdirektoratet, Kystverket, Båtmagasinet, Norsk Test, Fender Marine/ Norske Sjø, Redningsselskapet og Norges Seilforbund. Undersøkelsen er gjennnomført av analyseselskapet Opinion Perduco. Undersøkelsen baserer seg  på 4652 intervjuer. Hele undersøkelsen kan lasets ned fra www.knbf.no