utgave nr 3 2001

Husker du? Fram

Publisert Sist oppdatert

Husker du?

Fram

Roland-navnet står rotfestet i den sørlandske båtbyggersoga. Familien sto bak både Kristiansand Båtbyggeri (KB) og Skilsø - og andre kan nevnes i hopetall. Også på Hisøya ved Arendal har Roland-familien drevet båtbygging i mange generasjoner. Herfra kom landets første plastsnekker på 1960-tallet. Senere også flaggskipet Fram 690.

AV ATLE KNUTSEN

Roland A/S ble etablert allerede i 1904 under navnet Nilsen og Roland. I årene fram mot plastalderen var det hovedsakelig bygging av sjekter og andre trebåter etter tradisjonelle metoder som fylte ordrebøkene. På begynnelsen av 1960-tallet var det imidlertid duket for omstilling i produksjonslokalene på Norodden på Hisøya. Her hvor så mangt flytende var blitt til, fra lektere til store bilferger, gikk man nå over til å produsere plastbåter.
I 1963 kunne Agderposten melde at "Nilsen og Roland skal begynne produksjon av sjekter i plast". Bedriften igangsatte da produksjon av 21 fots sjekter i glassfiber i samarbeid med Fredrikstad Motorfabrikk, som også er opphavet til navnet "Fram". FM sto for motorutrustning og markedsføring av båtene. Sjektene ble utstyrt med 6-8 hk FM-motorer. Agderposten skriver: "Den første tiden skal produksjonen foregå med to mann fra "Fjordplast" som skal ta dette arbeidet på ekstratimer." Det var ikke ukjente Bjørn Minde som hadde latt Nilsen og Roland overta en av Fjord-formene, som var laget etter Alf Jensens konstruksjon. Fjord-plast kjøpte opprinnelig Simo-plast og formene deres, men skulle imidlertid bare produsere hurtiggående båter og solgte derfor Simos deplasementsformer.

”Verdens største plastsjekte”

Nilsen og Rolands produksjon av Fram 21 tok seg etterhvert opp til rundt 120 båter i året og ble snart avløst av det som ble hevdet å være "verdens største sjekte i plast", Fram 25. Denne satsingen skulle gi svar på spørsmålet reist av Agderpostens reporter: "Er plast løsenet?". Bjarne Roland svarte, kanskje riktigere enn han kunne ane: "Den er kommet for å bli.".
I 1965 var det blitt fart i produksjonen og ukentlig bygget de to 21-fotere på Hisøya. Fem mann arbeidet kun med plastbåtproduksjonen, og 33 båter var levert i løpet av to år. Etterhvert hadde de også fått hardtop, men skepsisen til plasten var fortsatt tilstede. Agderpostens utsendte kan rapportere fra Hisøya: "Vi snakket med staute sjøfolk som har seilt på de syv hav, og de kunne ikke annet enn beundre plastsjekten. En av dem hadde helt til nå vært motstander av alt som heter plast, men etter det han så i går var han kommet på andre tanker. (...) Ja, han undret seg storlig, og det var mange med ham som gjorde det. Plastbåtene har forlengst slått fast, at de er kommet for å bli."

Fram 690

Fram 25 ble ”nydesignet” og relansert i 1972. Den fikk nytt, større overbygg og ble en populær og vellykket modell. Senere på 1970-tallet skiftet Nilsen og Roland navn til Roland A/S og utvidet produksjonen med modellene Fram 19 og flaggskipet Fram 690 som kom i 1981, tegnet av Alf Jensen i Arendal. Fram 19 fikk senere betegnelsen 570 og var en stor "hit" i Østerrike, Sveits, Danmark, Nederland og Tyskland. I 1982 sto Roland A/S tilbake med modellene 570 og 690 som årlig ble produsert i et antall av 70 båter. Samme året opphører også samarbeidet med Fredrikstad Motorfabrikk og Roland A/S overtar selv salg og markedsføring av båtene.
For ca 10 år siden léd Roland A/S et tap på én million kroner da de ikke fikk penger fra en forhandler i Danmark som hadde bestilt og fått tre båter. Derfor besluttet man å kutte ut produksjonen av båter og heller satse på oppsetting av brygger på sørlandskysten, en virksomhet som i alle år hadde vært et tredje bein for bedriften. Biam fikk royalty-avtale på bygging av Fram 690 og produserte denne modellen i fem år inntil de gikk konkurs rundt 1995. Totalt ble det produsert ca. 700 båter av denne typen.
I dag eies Roland A/S av Trygve Bjørn Roland. Bryggebygging langs hele sørlandskysten, båtopplag og reparasjoner er bedriftens hovedbeskjeftigelse.