utgave nr 11 2002

Minitest: Morgan 525

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Morgan 525

Anonym nykommer

Skjærgårdsjeeper er slett ikke noe nytt syn blant våre glattskurte holmer og skjær. Derfor er det ikke lenger noen stor begivenhet når det dukker opp en ny. Er Morgan 525 bra nok til å vekke oppmerksomhet?

Tekst: Jan Harry Svendsen

Bever Marin i Sandefjord lanserte skjærgårdsjeepen Morgan 525 under Sjøen for alle i mars. Det er ikke vanskelig å se at dette er en Bever. Vel om bord i 525 ser vi at det ikke er mye som skiller den fra lillebroren Bever 445 når det gjelder løsninger og design. De eneste forskjellene, med unntak av navnet, er størrelsen, og at Morgan 525 er noe mer påkostet.

Interiør

Det er sjelden at interiørløsningen i en skjærgårdsjeep bringer oss inn i det lyriske hjørne. Rett og slett fordi det er begrenset hvor mange kreative sprell som får plass i innerlineren på disse små, men akk så populære båtene. Heller ikke Morgan 525 byr på noen overraskelser, selv om det er tydelig at båten har vært utsatt for en konstruktør hvis interesse tydelig strekker seg inn i designets sfære. Plassen foran vindskjermen er elegant, men litt utsatt. Det anbefales ikke å oppholde seg på den lille benken helt forut hvis Neptun skulle være grinete og skipets kaptein i det fartsfylte hjørne. Da er det nok mer behagelig på den lille sitteplassen i hjørnet foran vindskjermen på styrbord side eller langs rekka til babord. Men oppholdet foran vindskjermen har uansett en bismak. Putesettet, som burde vært standard, koster 2.300 kroner ekstra.
På aktertoften finner du puter som standard, og det skulle da også bare mangle. Dermed er plassen på styrbord side, med unntak av førerplassen, båtens beste plass. Ikke bare er du skjermet for vær og vind, men du har også luksusen av å ha to koppholdere innen rekkevidde.
Den midtplasserte førerplassen i Morgan 525 er oversiktlig og komfortabel. Ergonomien stemmer godt, og takket være muligheten til å forskyve førersetet i lengderetningen, vil de fleste finne en komfortabel kjørestilling. Instrumentplasseringen er uvanlig, med turtelleren plassert over knopmåleren. I praksis fungerer det imidlertid utmerket, og gir førerplassen et sportslig preg.
Stueplass mangler det ikke ombord, og spesielt det praktiske rommet under styrekonsollen vakte berettiget glede. Ikke fordi det er så stort, men skuffeseksjonen gjør det ideelt til å oppbevare fiskeutstyr, nøkler og andre småting. Hanskerommet ved siden av koppholderne er også smart. At alle stuerommene i tillegg er drenerte, gir Morgan 525 pluss i boken.
Det gjør også finishen. En silkefin overflate på gelcoaten og luker uten rowing, vitner om at båten er samvittighetsfullt bygget. I sjøen virket den dessuten kompakt, uten skrangling av noe slag.

Sjøegenskaper

Oslofjorden var definitivt ikke i noe godt lune denne dagen. Kun ett fåtall båter dristet seg ut i den kvapsete sjøen, og vi har ikke noen problemer med å skjønne hvorfor. At vår Morgan ikke trivdes spesielt godt var lett å merke, og det er ikke til å legge skjul på at skroget, som slett ikke har noen aggressiv V-bunn, gikk hardt i sjøen. Vel kan du få båten til å gå roligere, men det forutsetter en kjørestil mer hjemmehørende i Røkkes Offshore båt enn i en familiebåt av Morgans merke.
Heller ikke krappe svinger var Morgans domene. Grepet i sjøen kunne med fordel vært bedre. Ved flere anledninger slapp akterskipet vannet, og båten begynte å hugge. Noe stort problem er det likevel ikke, for Morgan 525 er ikke båten som inspirerer til sportslig kjøring.
Vår testbåt var utstyrt med en 90 hester fra Suzuki. En bra motor med masse dreiemoment og med et behagelig lydbilde. Vi tror likevel at båten hadde hatt det bedre med en 70 hester. Den har mer enn nok krefter, samtidig som båten blir rimeligere i innkjøp.

Konklusjon

Det er lite trolig at Morgan 525 vil vekke nesegrus beundring og misunnelse fra de som har båtplassen ved siden av, og det er hevet over enhver tvil at båten neppe vil bli husket for sine banebrytende løsninger. Noen dårlig båt er Morgan 525 likevel ikke, og løsningene er gjennomtenkte. De fartsglade og kjørelystne må imidlertid vurdere andre alternativer, men liker du å fiske eller snike deg ut på øyene, er båten godt egnet.

Data

Lengde:5,25 meter
Bredde:2,20 meter
Vekt:600 kilo
Motor:Suzuki DF 90
Antall personer:6
Pris med Suzuki DF 70 TL:189.900 kroner
Distributør:Erling Sande A/S i Oslo. Tlf: 22 57 89 50
Powered by Labrador CMS