utgave nr 2 199

Bever 660 Combi

Publisert Sist oppdatert
Bever 660 Combi

Moderne minisjark

Av Hans Due

Med "Hansvik-konseptet" som utgangspunkt, men med "beveren" selv, Øivind Dales omarbeidelse, er Bever 660 Combi blitt en båt der man kombinerer tradisjonelle løsninger med utradisjonelle. Utgangspunktet er bra, men alle løsningene er ikke like vellykkede.

Bever 660 Combi er en meget stødig båt, som egner seg godt for hobbyfiske og små familieutflukter. Med en 90 hk. motor på hekken klarte vi å presse båten opp i drøye 30 knop.

UNDER DEKK

Innendørs er båten ren og grei uten noen form for polstring. I baugen den tradisjonelle U-sofaen med et lite, vaklevorent cocktail-bord på svingbar søyle. Fremst i baugen en liten "hatte­hylle". Under U-sofaen er det stuerom. En ekstra plate følger med til å legge i U-en slik at man får en romslig dobbeltkøye. Produsenten reklamerer med køyeplass for tre, men vi tror nok at to mennesker har det mer komfortabelt.
I fordekket er det en plexiglassluke. På dørken er et løst teppe som med fordel kunne vært kantsydd.
På babord side er byssa som på standardutgaven leveres med vask, håndpumpe for ferskvann, 15 liters vanntank i det ene av de to skapene og to hyller i det andre. Det er satt av plass til kokeapparat. I akterskottet og i taket over byssa er det lufteventiler. To håndklekroker er en liten, men fornuftig detalj.
I styrhustaket er det lagt opp en kabelgate med en aluminiumslist som beskyttelse. Kablene går til et lyspunkt i taket, til lanternemasten og til en elektrisk vindusvisker. Det ser litt røft ut, men er mer fornuftig enn kabler strukket under kontaktlimt polstring.

FØRERPLASS

Førerplassen består av en konsoll og et førersete. Førersetet kan vippes opp og gir plass for en do som ikke er standardutstyr. Ellers kan dette rommet brukes som stuerom.
Førersetet er behagelig å sitte i, og er riktig plassert i forhold til styrekonsoll og utsikt. De store vindusrutene gir et meget godt overblikk bortsett fra rett akterover, men dette er ikke noe problem. Det er bare å lene seg litt til siden og vri hodet, så har man fin sikt gjennom plexiglassdøren. Det beste hadde kanskje vært å montere sladrespeil, et hjel­pemiddel som dessverre brukes alt for sjelden på moderne båter.
Kontrollen for gear og gass er riktig plassert, og med Yamaha-motoren følger også digital turteller og trimvinkel­indikator samt kontrollamper for lading, oljetrykk og tankmåler. Selve styrekonsollen inneholder et lite hengeskap for klær. På toppen er en liten bordplate som er alt for liten for kart, men som kan benyttes til kompass og evt. ekkolodd.
Nede ved fotbrettet er en liten hylle hvor brannslukkingsapparatet er montert. Det er i tillegg plass til en del småsaker.
Bryterpanelet sitter på akterskottet bak førerplassen. Her er også 12 volt-uttak. Plasseringen synes vi er upraktisk. For det første må man drive og fikle bak ryggen for å få slått på vindusvisker og lanterner. For det andre er koblingene på baksiden av panelet i friluft og utsatt for saltvannsdamp som anløper metallet temmelig raskt. Hvorfor ikke plassere bryter/sikringspanel på dashbordet ved siden av rattet hvor det er plass til det? Forøvrig er det en luke i akterskottet slik at man har tilgang til baksiden av styreposisjonen ute.
Det følger med en elektrisk og en manuell vindusvisker som standard. Pusserbladet på den elektriske kunne med fordel vært større. I tillegg savnet vi en
defrostervifte på frontruten.

UTEPLASS

Til uteplassen kommer man gjennom en låsbar plexiglassdør og et stigtrinn. På akterskottet ute er det en ekstra styreposisjon, men ingen gass-/gearkontroll. Det burde det ha vært! Det var slitsomt å fly ut og inn av styrhuset for å regulere fart og trimming.
Dørken er selvlensende med en hengslet dørkplate som gir grei adkomst til stuerommet under. Her er ikke store stueplassen fordi mye av den okkuperes av løse bensintanker og batterikasse. En slik båt bør ha faste drivstofftanker og batteriet plassert i et separat rom. I stuerommet finner man også den manuelle lensepumpen som har fått en fornuftig plassering. Her finnes også hovedstrøms­bryteren lett tilgjengelig.
Den støpte dørken har antisklibelegg, noe man har vært påpasselig med på alle tråfelter ombord. Bra!
På styrbord side ved siden av dørkluken er en ekstra holder for cocktailbordet inne. Men her er man avhengig av løse klappstoler. Det finnes ikke sittebenker ute. Det er to akter­porter som samtidig er dører for stuerom til fendere og tauverk akterut. Det ene av disse rommene har separat luke i tillegg.
Mellom akterportene er en slags konsoll som er ment som støydemper for motoren. I toppen av denne konsollen har man montert en håndvask og en saltvannspumpe med et hengslet lokk over. Dermed har man en utmerket sløyekum for fisk.
På akterspeilet henger en solid badeª/redningsleider. På hver side av over­bygget, omtrent i forlengelsen av akterskottet til styrhuset, er det en holder for dorgestenger. En god idá‚á på en båt som er ment for aktivt hobbyfiske.

SKROG/DEKK

Båten er konstruert av Øivind Dale, eieren av familiebedriften Bever Marin i Sandefjord. Båten har dyp V-bunn, lavt akterspeil med plass til både hovedmotor og en liten reserve-/dorgemotor på hekken. Forut er skroget forlenget med et nebb som delvis er støpt i ett med skroget og delvis i ett med dekket. Nebbet er ikke markert sett ovenfra, men følger dekkets naturlige runding mot baugen. Det gjør at man har en bra plass å bevege seg på, både på grunn av et bredt dollbord og fordi dekket blir bredere foran enn tilfellet hadde vært med et løst nebb.
Dekket har antisklimønster over det hele, noe vi satte ekstra pris på. På styrhustaket er det solide griperekker, likeledes ved nedgang til uteplass (støpt trinn ). En vindskjerm i plexiglass er festet til en solid bøyle i rustfritt stål. Pulpiten hadde vi gjerne sett ført lenger akterover for maksimal sikkerhet når man ferdes på dekket.
Det er fire kryssholt på båten, to forut og to akter. I tillegg er det tre fenderringer på hver side. Finishen er utmerket utvendig. Inne har båten mere preg av bruksvennlighet enn eksklusivitet på grunn av den grove innredningen.

KJØREEGENSKAPER

Båten går mykt i sjøen i alle de fartsområder vi opererte i. Den har ingen markert planingsterskel, og den er stødig, størrelsen tatt i betraktning. Manøvreringsegenskapene er bra i lave hastigheter. I høye hastigheter skjærer den som en kniv i svingene og legger seg ikke skrått innover slik vi er vant til med de fleste andre planende båter. Man har følelsen av å kjøre en halvplaner.
Motoren må trimmes helt inn for å unngå kavitering selv ved den minste kursendring. Går man inn i en krappere sving, slipper propellen vannet meget raskt, noe vi slett ikke likte. Vi måtte ned i rundt 15 knop før båten oppførte seg mer normalt i krappe svinger.

FART/STØY

Her må man virkelig heve stemmen når motoren går på de øverste 500 omdreiningene. Støyen var plagsom på toppfart. Støydempingskonsollen akterut gir tydeligvis ikke den forventede effekt. En av årsakene til det høye støynivået er at båten er fri for polstring innendørs.
Omdreininger Fart i knopStøy i dba
8002,966,7
10003,866,9
13004,668,2
16005,567,4
19006,068,6
22006,771,1
25008,073,7
280010,677,9
310012,881,2
340015,682,6
370018,883,5
400021,085,8
430022,987,8
460024,887,2
490026,988,1
520029,189,6
550030,594,1

DATA
Lengde:660 cm.
Bredde:230 cm.
Vekt:ca. 1.000 kg.
Motoralternativer: 70-120 hk.
Pris:Kr. 136.700,- u/motor.
Produsent:Bever Marin A/S, Østre Kamfjord, 3200 Sandefjord. Tlf: 034-68232.