utgave nr 4 2006

Prøvekjøring: Beneteau Antares 6.6

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: Bènèteau Antares 6.6

Stressfri bruksbåt

En enkel og grei hyttebåt, med god plass og innenbords dieselmotor. Båten er laget spesielt for hobbyfiskere, men er utmerket også for andre som vil ha en båt mer til nytte enn pynt.

TEKST: JØRN SØDERHOLM

Med det samme vi setter foten på dekket av Bènèteau Antares 6.6 gir den inntrykk av å være en nytte- og bruksbåt. Her er ingen pynt, stæsj eller jåleri, bare lettbrukte plast- og treflater og en dør å lukke bak seg om værgudene vil være alene ute.

Ute på dekk

Vi starter gjennomgangen på det vi møter først, akterdekket. Det byr på rikelig plass, enten man har med seg 5-6 fiskere, saker og ting til hytta eller venner og familie på tur. Motorkassa tar en del plass, men er mer til nytte enn en vesentlig hindring. I forkant av motorkassa er det et felt med fire koppholdere og drenert avsettingsflate (som kanskje er tenkt som et sted å sløye fisk?). Testbåten var utstyrt med verftets Yacht Club Pack, som for akterdekket del vil si en utfellbar solseng oppå motorkassa. Utslått gir den soleplass med pute til en person eller sitteplass til flere. Det er fortsatt gode muligheter for å bevege seg rundt solsenga. Sammenslått er den på ingen måte i veien. Snarere er det en fordel at den er der, da den gir en hendig griperekke som kan nås fra begge sider. Med solsenga slått sammen, er det plass til å sette et lite bord i et dertil egnet hull i akterdekket.
Den innvendige fribordshøyden rundt akterdekket er ca 65 cm. Det er ikke så lavt at det føles utrygt, men får oss til å lure på om det hadde vært en fordel med en ekstra griperekke oppå ripa.
I hvert hjørne akter er det et enkelt plastsete. Midt på akterspeilet er det en liten konsoll med luke som gir atkomst til rormekanismen. Oppå konsollen er det en rorkult. Den er et fint supplement til den innvendige styringen, for eksempel i forbindelse med dorging eller annen kosekjøring. Overføringen mellom ratt og ror skjer med wire. Rorkulten litt treg, og finmanøvrering eller lengre strekk i høy fart gjøres helst fra den innvendige styreposisjonen. Gir og gass ute ved rorkulten er ekstrautstyr, og inngår i utstyrspakken Fishing Pack. Til drøyt 17.000 kroner ekstra får man da dessuten sluregir, spylepumpe for sjøvann og is-/fiskeboks på akterdekket.
En port i akterspeilets babord side leder ut til badeplattformen. Den inngår i ekstrautstyrspakken Yacht Club Pack. En badeleider finnes under en luke, og det virker som en kurant sak å få tak i den for en som ligger i vannet. Da vi prøvekjørte båten i slutten av februar, var det lite fristende å hoppe uti for å teste badeleideren.
Ferden forover går først opp to trinn fra akterdekket, over 30 cm brede dollbord til et fordekk som er temmelig begrenset i størrelse ettersom styrhuset er plassert langt forut. Helt forut finner vi en sidehengslet luke som skjuler en avgrunn av en ankerbrønn, større og dypere enn brønner vi har sett på enkelte 40-fotere. Oppå styrhustaket finner vi en griperekke på hver side. Plasseringen er riktig, men de er i korteste laget. Vi savner et holdepunkt i forkant av styrhustaket. Under takstumpen som stikker ut over akterdekket er det et lyspunkt.

Innendørs

Bakvegg og skyvedør er i tonet glass. Det er også side- og frontrutene, dessverre. I dårlig sikt eller når dagslyset svinner, trenger vi all den sikt vi kan få. Da er tonet glass en uting. Men inne i den romslige hytta har vi det bra. Ståhøyden rekker for de fleste, med 210 cm mellom tak og dørk i styrhuset. Lenger forut er det naturlig nok noe lavere, men fortsatt akseptable 160 cm.
Førerstolen i plast kan reguleres i lengderetningen. Våre 190 cm fant seg godt til rette, med beina på en dertil egnet bøyle på dørken. Rattet og spaken er omtrent der de må være. Til venstre for rattet sitter instrumentene, og foran rattet er det satt av godt med plass til å felle inn en radar-/plotterskjerm eller annen elektronikk. Et 12 V uttak finnes blant instrumentene, like over en nisje som akkurat har plass til en mobiltelefon. Det går greit å kjøre stående, men det er litt trangt. Vi måtte bøye hodet for å se forover når vi sto til rors. Kompass inngår i standard utstyr, montert i båtens senterlinje.
På babord side er det sitteplass til en passasjer, som må avfinne seg med å sitte på en pute uten ryggstøtte. Styrhus og førerplass mangler et par viktige detaljer: noe å ha et kart på, samt koppholdere til fører og passasjer.
Båten har en velutstyrt bysse, der testbåtens Yacht Club Pack inkluderer kjøleskap og kokeapparat. På styrbord side er det en vask med håndpumpe som henter vann fra en smart 20 liters bærbar vanntank under dørken. Kjøleskapet finnes under førerstolen. Avsettingsplass i byssa finnes i realiteten ikke. Det som kunne vært avsettingsplass, er fylt av en førerstol som bare kan flyttes noen cm forover. En mekanisme for å vippe førerstolen forover hadde vært en forbedring her. På babord side fant vi et par smarte løsninger. Under passasjerens sittepute har designerne plassert det minimale gass-kokeapparatet (ekstra). Det er ikke tilkoblet noen ekstern flaske, men har en innebygget tank som fylles med butangass fra en flaske, omtrent som en påfyllbar lighter. Ute i borde, aktenfor kokeapparat og passasjersete, har designerne fylt et tomrom med en liten boks med 7 store og små skuffer, først og fremst egnet til sluker, kroker og annet fiskeutstyr. En snedig utnyttelse av noe som ellers bare ville vært luft.
Volvo Pentas nye D3-motor er en støysnill sak. Likevel synes vi støyen inne i styrhuset/salongen er noe påtrengende, spesielt når motoren kjøres hardt. Vi har allerede påpekt at hytta er romslig, og det virker som den medaljen har en bakside i form av resonansstøy som får utfolde seg i mange vibrerende flater. Byggekvaliteten er som man forventer av et industriprodukt fra en av de store båtprodusentene. Enkelt, solid og ordentlig, med rene, glatte plastflater overalt. Tredelene er solide, utført i finèr med foliert endeved.
Helt forut finner vi en V-sofa som med ileggsmuligheter kan bli 3 køyeplasser – hvis det kniper. To personer sover greit her nede. Babord køye er den lengste, akkurat lang nok til våre 190 cm. Styrbord køye er betydelig kortere. Ved å ligge på skrå, er det likevel mulig for to lange personer å ligge. Under køyene, bak et skott på styrbord side og under dørken er det stuverom i hauger og lass. En kjøper av denne båten som bestiller toalett (ekstra), vil finne det igjen under den forreste puten i V-sofaen. Den forreste delen av overbygget har ingen rømningsvei eller lufting. Styrhusets sidevinduer og takluke, samt skyvedøren i bakveggen er de mulighetene man har.

Kjøreegenskaper

Vi prøvde båten en kald vinterdag, med en liten halvmeter småkvapset sjø dratt opp av en sørlig bris.
Det V-bunnede skroget går greit opp i plan, uten noen markert planingsterskel. Volvo-motoren på 110 hk er en oppgradering i forhold til Nannis 85 hk som inngår i standardprisen. Det er en vellykket oppgradering. Båten traver lykkelig av sted med lette skritt. Med spaken i bunn og turtelleren på 3.000 ser vi så vidt 20,7 knop på gpsen. Vi drar av til et behagelig marsjturtall omkring 2.500, og sitter fortsatt igjen med 15 knop. Da skal det i følge verftets opplysninger gå med 13 liter diesel pr time, snaut 0,9 liter pr nautisk mil.
Det er ikke riktig å si at skroget går tørt. Med sjøen rett eller skrått forfra, kaster den en hel del av den opp på frontrutene. Båten har to vindusviskere. Vi kunne ønsket at de tok litt lenger ned på frontrutene, og vi skulle i alle fall ønske at de ble styrt av hver sin bryter. Med sjøsprøyt bare på den ene av rutene, vil viskerbladet som går tørt slites uforholdsmessig mye.
Skroget banker en del når vi kjører i motsjø. Bankingen avtar merkbart når man trimmer baugen ned med trimflapsen (ekstra). Dette er ingen racerbåt og ingen farkost for de store stormer på åpent hav, men vi har inntrykk av en båt som duger utmerket i fartsområdet den er CE-merket for.
I fart merkes det på båten om vekt blir flyttet sideveis eller i lengderetning, ikke unaturlig for en 21-foter.
Båten er avslappende og betryggende retningsstabil med sjøen forfra eller fra siden. I unnasjø girer den, og må gjetes mer. Båten har god manøvrerbarhet til å ha framdrift med fast aksling. Både i fart og i havn tar den ror villig vekk, og testbåtens motor ga maskinkraft i massevis ved havnemanøvrering.

Vurdering:

+ Uteareal
+ Plassutnyttelse, mye stuverom

- Tonet glass i vinduer
- Resonans i hytta
- Styrhus mangler kartplass og koppholdere
- Felles bryter til vindusviskerne

Data: Bènèteau Antares 6.6

Lengde: 6,5 meter
Bredde: 2,6 meter
Dyptgående: 0,7 meter
Drivstoff: 120 liter
Vekt: 1.920 kg
Vann: 20 liter
Antall personer: 6
CE-kategori: C
Motor, std: 85 hk Nanni
Motor, testbåt: 110 hk VP D3
Pris, std motor: Fra 399.900 kroner
Pris, testbåt: 464.000 kroner
Mer informasjon: BeMoNor AS, telefon 69 25 13 11. www.bemonor.no

Powered by Labrador CMS