utgave nr 14 2007

Nyheter oktober 2007

Publisert Sist oppdatert

Nyheter oktober 2007


Yanmar med drev?


Flere uavhengige kilder bekrefter at den japanske motorprodusenten Yanmar er i ferd med å utvikle sitt eget hekkaggregat. Det er antydet at drevet vil bli lansert under Düsseldorf-messen i januar, men det ligger antakelig lenger frem i tid.


TEKST: ATLE KNUTSEN
Drevet ble ifølge velinformerte kilder i Yanmar-systemet første gang presentert for forhandlere ved juletider i fjor. Yanmar skal i lengre tid ha hatt håndlagde versjoner av drevet under utprøving på 5-6 båter rundt om i Europa. Ett av dem vet vi med sikkerhet har vært prøvd på en båt i Norge.
Hydraulisk
Våre opplysninger tyder på at drevet har en hydraulisk topp og clutch, men med Bravo undervannshus og propellere. I så fall er Yanmar fortsatt avhengig av hjelp fra sin tidligere alliansepartner på drevsiden, nemlig amerikanske Mercruiser. Det nye drevet skal være beregnet for motorer fra 150 til 350 hk, og sikter seg dermed direkte inn mot hovedkonkurrentene CMD og Volvo Penta.
Det har vært antydet likheter mellom det nye drevet og Yamahas anerkjente Hydradrive, men det er lite som tyder på at de er identiske. Yanmar har allerede et seilbåtdrev, og de har også tidligere hatt solide, men enkle drev, rettet mot det kommersielle markedet, men altså ikke et drev som har kunnet hevde seg mot Volvo Penta og Mercruiser.
Den største utfordringen for motorprodusenter som forsøker å etablere seg på marinemarkedet, er tilgangen på drev. Yanmar har vært veletablert med store markedsandeler på rene innenbordsinstallasjoner med strak aksel, mens Volvo Penta og Mercruiser er de eneste blant de store aktørene på marinemarkedet som har hatt egne drev. Av disse to er det kun Mercruiser som har vært villig til å la andre kjøpe drev for bruk på andre motormerker, eksempelvis Yanmar og Volkswagen.
Problematisk
Kombinasjonen Yanmar og Bravo Three-drev har særlig ved singelinstallasjoner vært problematisk på grunn av ulikheter i dreiemomentkurven mellom Mercruiser-motorene og Yanmar-motorene. Havarerte drev har ofte vært resultatet, med følgende uklarheter i reklamasjonsansvar mellom Yanmar og Mercruiser mot forbruker. En komplett fremdriftspakke med både drev og motor fra samme leverandør vil gjøre det lettere for båteieren ved at han kan forholde seg til ett merkeverksted.

Tøff lillebror


Delta 29 Sidewalk er et nytt medlem i Delta powerboats familie for hurtiggående båter. Produsenten lover høy kjørekomfort, lavt brennstofforbruk og høy marsjfart.

Skroget er laget på samme lest som Delta 40 WA, og skal ha de samme kjøreegenskapene som den største modellen i serien. Båten blir motorisert med en Volvo Penta D4/300, noe som skal bidra til en toppfart godt over 40 knop. Båten vil bli CE klassifisert til B.

Delta 29 SW har den samme design som de andre Deltabåtene, med forovervinklet frontrute, lave linjer og et stilrent uttrykk i innredning. Førerplassen finner vi helt akter i styrehuset. Båten vil få overnattingsplass for tre voksne, med en dobbelkøy framme, og stikkøye under salongen på babord side. Salongen kommer førerplassen, i en høyde som gir passasjerene godt utsyn under gange. Styrehuset blir trukket litt til babord side, med sidewalk løsning på styrbord side, som knyttes sammen med det lave akterdekket. Akterdekket har en benk i bakkant av overbygget.

Båten presenteres for første gang under båtmessa i Stockholm i november, og kommer til Norge på nyåret 2008.

Saga satser


Saga Boats AS på Selje utvider med et nytt flaggskip på 38 fot. Samtidig rydder de i nedre del av porteføljen og tar Saga 26 ut av produksjon.


TEKST: ATLE KNUTSEN
En ny, mektig bobåt er under utvikling hos Saga Boats AS.. Formen til den nye 38-foteren er allerede ferdig, mens dekksformen skal være klar i løpet av kort tid. Mens de fleste andre norske båtprodusenter samarbeider med JJ Design i Slovenia, har Saga fått frest den nye båten hos Easy Form AS i Måløy. Skroget er et nytt, halvplanende design fra Tor Stokke. Stokke er den andre halvparten av duoen Amble & Stokke, og fører Eivind Ambles mangeårige relasjon til Saga videre.
Nye Saga 385 er ifølge Sølve D. Refsnes basert på tradisjonelle Saga-verdier, men representerer en forsiktig modernisering, særlig i det ytre designet. Båten vil få tre lugarer og to separate toalettrom. Det ene blir et rent toalett, mens det andre vil være kombinert dusj- og toalett.
Mens både Saga 310 og Saga 315 har konservative, halvplanende skrog med gode egenskaper opp til ca 18 knop, har Saga nå håp om at den nye 38-foteren skal ha en marsjfart over 20 knop. Motorene vil de fortsatt hente hos Volvo Penta, men det er foreløpig usikkert hvilke de vil tilby. Det er imidlertid mulig å tenke seg Volvo Penta D6-370, eller kanskje til og med D6-435, som det største motoralternativet.
Båten skal være i produksjon i løpet av 2008, og modellprogrammet til Saga vil da bestå av 310 (test i dette nummer), Saga 315, og altså Saga 385.

Data: Saga 385
Lengde:12,0 meter
Bredde:3,90 meter
Diesel:Ca. 1.000 liter
Ferskvann:Ca. 600 liter
Opplysninger:www.sagaboats.no

Nyheter


Rigget for havfiske


Jubilanten Erling Viksund holder koken. Fra lokalene i Indre Arna øst for Bergen selger han båter gjennom firmaet Vikboat AS, som igjen importerer båtene produsert av sønnen Jostein hos Viksund Asia Ltd på Sri Lanka. Siste skudd på stammen fra Sri Lanka er en futuristisk utseende skjærgårdsjeep rigget for havfiske. Modellen har fått navnet Viksund 777, og inkludert i standard båt er stereo, kjøleboks, trimflaps og elektrisk ankervinsj med anker. Båten skal være riktig innholdsrik, med bysse og bord á-la Askeladdens Q-produkter som stuves unna i skrogsidene når det ikke er behov for dem. Over uteplassen er det en gigantisk targabøyle, og de praktiske smådetaljene som koppholdere, stuverom til fendere osv. er på plass. Båten skal være beregnet for inntil motorstørrelse inntil 250 hk, og en toppfart på 50 knop.
Data: Viksund 777
Lengde:7,77 meter
Bredde:2,40 meter
Vekt, tørr båt:2.000 kg
Drivstoff:300 liter
Toppfart:50 knop
Antall personer:8
Pris, standard båt:Kroner 349.000,-
Ytterligere opplysninger:www.viksund-smallboat.no

Fisk og prestisje


Jeanneau kommer med to nye i sitt motorbåtsortiment. Merry Fisher 705IB er bygget på det velkjente Merry Fisher-konseptet som med denne båten omfatter hele 11 modeller i størrelsen fra 17 til 30 fot, 705 IB er en 23-foter med innebordsmotor, stor sidevendt U-sofa på det åpne akterdekket og innelukket styrhus med et lite krypinn under fordekket. Til sammen har man køyeplass til tre personer.
Den nye Prestige 42S kommer med Volvo Pentas IPS-drev. Båten er designet av Garroni Design, mens Michael Peters står for skrogformen. Båten har to gedigne sovelugarer med dobbeltkøyer og hvert sitt tilhørende toalett/dusjrom. Under dekk er det også en salongavdeling med bysse og underholdningssenter. Oppe er det førerplass med styrhussalong, men det som virkelig dominerer er en kjempestor solseng som stikker godt ut under hardtoppen. Båtens linjer i beste Jeanneau-ånd ganske friske. Ytterligere opplysninger: www.jeanneau.com eller Svela Marine AS, www.svela.no

Små med soldekk


Suzuki-importør Erling Sande AS lanserte under Båter i sjøen-utstillingen tre båter av typen Beneteau Sun Deck. Båtene er i størrelsen fra 5,4, 5,7 til 7,88 meter. Stor uteplass med romslig solseng (derav navnet), og ergonomiske førerplasser skal ifølge importøren være noe produsenten har lagt vekt på. Den største modellen på snaue åtte meter, 750 SD, har også en komplett lugar med separat toalettrom og bysse med kjøleskap og vask, heter de i en pressemelding. Alle båtene vil bli motorisert med Suzuki-motorer, fra 50-90 hk på modellen 500 SD og opp til hele 300 hk på 750 SD.
De tre båtene hører alle til Beneteaus Flyer-serie, og har et relativt futuristisk design med heftig kurvatur.
Ytterligere opplysninger: www.erling-sande.no

.

Nyutviklet for IPS


Fairline Norge er verdens fjerde største Fairline-importør, kunne Dagens Næringsliv melde for kort tid siden. I høst lanserer den britiske storprodusenten en båt som burde treffe det norske markedet godt, nemlig Targa 44 Gran Turismo med Volvo Pentas IPS-drev. Som de fleste andre som har utstyrt sine båter med Volvo Pentas IPS-drev(doble foroverrettede pod-drev), har også Fairline måttet sette sine konstruktører til tegnebordet for å designe et helt nytt skrog. Den nye 44-foteren er den minste Fairline Targa som er utstyrt med gigantisk, elektrisk drevet hardtop-luke.
Ifølge en pressemelding fra Fairline, har båten en stor hovedlugar, samt en akterlugar med to separate køyer som kan kobles sammen til en king-size køye. Akterlugaren har dessuten et komplett baderom med adkomst fra salongen. Med IPS500 (2xD6-370) skal farten være beregnet til 33 knop, mens IPS600 som yter hele 2x435 hk gir en beskjeden økning av toppfarten med to knop til 35 knop.
Ytterligere opplysninger: www.fairline.no

Trailbar DC


Nor-Dan har videreutviklet sin 780-modell(nesten 26 fot) og laget en daycruiservariant. Prototypen ble vist fram på båtmessen Båter i sjøen. Båten har køyeplass til 3-4 personer, separat toalettrom, varmt og kaldt vann, liten bysse i en benk og kjøleboks under førersetet. Uteplassen er romslig med mange sitteplasser. En dobbel rormannsbenk og et enkelt passasjersete har begge ryggstøe som kan vippes forover, slik at man har en stor sosial avdeling med et oppvippbart bord mellom. Båten er med sine 1800 kg. vekt og bredde på 2,5 meter ypperlig til å frakte på henger.

Data:
Skroglengde:7,86 m
Bredde:2,5 m.
Dyptgående:0,90 m
Drivstoff:150 lt.
Vekt med Mercruiser 2,8 lt. dieselca. 1.800 kg
Topphastighet:ca. 33 knop
Pris m/ oppgitt motor:Fra kr. 597.500
ProdusentNor-Dan Boats AS. www.nordanboats.no

Kraftig fønvind fra Windy

Chinook betyr ”snøspiser”. Det har Windy valgt å kalle sin nye 44 fots HT-cruiser.

AV AMUND RICH. LØKEN
Ikke uventet er også denne båten oppkalt etter en vind, en fønvind som blåser ned langs østsiden av Rocky Mouintains. En gang i 1943 fikk Chinook temperaturen til å stige med 27 grader i løpet av et par minutter.
Nyheten fra Nedenes vil helt sikkert by på overraskelser, selv om den i linjer og interiør er klassisk og tidløs. Med andre ord et nytt medlem som vil tilpasse seg fint i Windy-familien. Båten er i sin helhet utviklet inhouse hos Windy. Herligheten vil koste litt i underkant av seks millioner, og har tre kabiner og to toalettrom. Under dekk har den en liten salong og bysse, mens åpenbaringen skjer utvilsomt i det romslige utemiljøet under en hard top.
Nyheten har mye av 52 foteren Xanthos i seg. Og det er sikkert en smart idé. Xanthos selger godt og kan ikke leveres i markedet før i 2009. Med noen av de samme løsninger i denne mindre utgaven, tyder mye på at en fønvind er på vei. Båten er presentert for kjente kunder både i inn- og utland, og Karl Audun Skretteberg hos Windy Boats er godt fornøyd med responsen. En standard båt får to Volvo Penta DG 370-motorer, med IPS. Windy Chinook 44 HT vil første gang bli vist på båtmessen i Düsseldorf i januar neste år.

Smart presenningstativ


Å montere sammen et presenningstativ er normalt ikke av de største utfordringene rent teknisk, men det kan til tider være ganske mange skruer og deler å holde styr på. NoTool presenningstativ er en smart nyhet som ble vist på utstillingen Båter i sjøen. Systemet består av aluminiumsrør og deler i syrefast rustfritt stål. Koblingen av støtteben til mønestang er såre enkel, for i enden av rørene sitter en krok man huker over mønestangen, og så skrur man bare på benet. Da skrus en skrue inne i kroken ut slik at støttebenet blir låst mot mønestangen. Lengden på støttebena reguleres med et plastratt på hvert ben. Mønestangen monteres ved å træ rørene i hverandre og vri rundt, så er det låst. Prisene på et komplett stativ avhenger av lengden på båten, men for en 26-foter vil stativet komme på mellm 3.850 kroner og 4.400 kroner, avhengig av antall par med støtteben. Ytterligere opplysninger: www.haugmarine.no