utgave nr 3 2001

Lysende idé fyller 100 år

Publisert Sist oppdatert

Lysende idé fyller 100 år

Tranberg lanterner støter vi på i havner over hele verden. Opphavsmannen var den ung elektrikeren Olof Tranberg, grunnleggeren av en av de første skipselektriske forretninger i Norge for 100 år siden. I dag er Tranberg blant de siste lanterneprodusentene i Skandinavia.

TEKST OG FOTO: RAGNAR STEINHOVDEN

25. juni i år feirer Tranberg 100 års jubileum. Som før produserer bedriften et stort spekter elektrisk skipsmateriell. Utstyret blir levert til skip som bygges over hele verden og til offshoremarkedet. Når helikoptrene lander på plattformene i Nordsjøen, er helidekket belyst med Tranberg xenon lamper. Også Veivesenet måtte til Tranberg for å finne belysning til tunnelene fordi vanlige lamper ikke tålte å bli rengjort med høytrykksspyling. Tranberg har funnet sin nisje i markedet som produsent av kvalitetsmateriell for de mest ekstreme forhold.
Men det er først og fremst lanternene som har festet seg i båtfolkets bevissthet. For du kan neppe gå inn i en norsk havn uten å se en Tranberg-lanterne. Spesielt gjenkjennelig er modell 910, med den karakteristiske bøylen på toppen - formet som et gripehåndtak, men laget for å skru av lokket når glødelampen skulle skiftes. Et stykke solid håndverk, men også en del av vår maritime kulturarv.

Gründeren

Historien om den lysende idéen starter i 1901 i Stavanger da Olof Danielsen Tranberg fikk handelsbrev, bare 25 år gammel. Full av optimisme og kreativitet ble han handelsborger i Stavanger, med elektrikerutdannelse fra Christiania og montering av elektrisk lys i Nationaltheatret som praksis og faglig ballast. Driften var ustabil de første årene frem til 1918, da bedriften var vokst til 25 - 30 ansatte. Men bankkriser og stagnasjon presset økonomien hardt, men også Olofs kreativitet. Han var klemt opp i et hjørne og det ble sagt om ham: ”Hos sjefen arbeider nå hode og hånd som ingensinde”. De tekniske resultatene kom raskt. I 1921 fikk han patent på en elektrisk lanterne med sylindrisk linse. Den var 20 år forut for sin tid og ga bare et lite tilskudd til en alt slunken kasse.
I 1926 hadde bedriften bare tre mann på lønningslisten og måtte møysommelig bygges opp igjen. Det ble etablert kontakt med dansk skipsradioindustri som ledet til produksjon av radio-gnistsendere i Stavanger. Men på denne tiden oppdaget man også mulighetene for egen produksjon av skipselektrisk materiell. Bedriften hevdet seg i konkurransen om skipsinstallasjoner med større oslofirmaer. Fra 30-årene og fremover ble produksjon av elektrisk skipsmateriell utviklet til bedriftens viktigste arbeidsfelt. Motgangen formet og utviklet bedriften til den posisjon den har i dag.
Olofs sønn Daniel kom inn i bedriften i 1939. I 1976, på dagen 75 år etter at bestefar Olof startet det hele, overtok Terje Olof Tranberg styringen.

Lanternene

”Lanterner skal vare båtens livslengd”, er den enkle filosofien bak Tranbergs produksjon. I praksis varer lanternene mye lengre, om ikke annet så med ”evig liv” hos samlere og maritimt interesserte.
De første lanternene til Tranberg var 920 serien, laget for parafin og beregnet for mindre fartøyer uten elektrisk strøm. Men også større skip, som fikk strøm fra begynnelsen av 1900-tallet, seilte med parafinlanterner. Lokale blikkenslagere i Stavanger produserte disse lanternene helt frem til 1940. I 1920 laget Tranberg lanterner for den nye lyskilde, glødelampen. I praksis er dette parafinlanterner laget av blikkenslagere der ”røykrøret” er tatt bort og gjort tett. I toppen er det montert inn en hengende glødelampe. Også denne modellen ble produsert helt opp på 1940-tallet.
I 1921 fikk Olof Tranberg norsk patent på lanternen med glødelampe. Oppfinnelsen revolusjonerte fremstillingen av lanterner. Lanterneglasset ble laget som en hel sylindrisk linse med topp og bunn av støpte deler i messing. Lanternetoppen får lokk som kan skrues av når glødelampen skal skiftes.
I patentet heter det: ”Ved de hittil allmindelige brukte lanterner har man anvendt et hus saaledes forarbeidet, at man maatte ha en særskilt modell saavel for hver sidelanterne, som top- og agterlanterne. Ved nærværende oppfinnelse er det opnaaet større soliditet og vanntæthet idet man ved kun at regulere en eller flere skjermer kan anvende samme modell for alle typer lanterner.”.
Tidligere lanterner var laget av blikkenslagere, og de bestod av mange deler som ble loddet og klippet i sammen. Den nye lanternen ble derimot støpt i metallstøperiene, noe som muliggjorde rasjonell serieproduksjon ut fra en basismodell. Løsningen var funnet, men den var ikke salgbar. Konstruksjonen fra 1921 gjelder imidlertid fullt ut den dag i dag.
Først i 1942 ble det fart i omsetningen med serie 930 - den første serieproduserte lanternen fra Tranberg. Lanternen var laget tett med kabelinnføring i bunnen. I 1960 kom serie 910, med kabelinnføringen utført i en tett koblingsboks under lanternebunnen. Serie 910 ble en sukkes og finnes på nesten samtlige skøyter og mindre båter i Norge fra denne tiden. I 1960 og –70-årene tok eksporten seg kraftig opp, særlig av A-lanterner (for båter over 50 meter) til verft i Europa og Japan.

Tranberg i dag

Dagens produksjon foregår i nye og moderne lokaler på Gausel ved Stavanger. Med 55 ansatte og arbeider Tranberg tett opp mot engineering og offshore-miljøet. En moderne maskinpark muliggjør skreddersøm av produkter etter kundens krav og spesifikasjoner. Men også i dag er mye av produksjonen håndarbeid.
Fra 1921 og helt opp til 1996 ble lanternene holdt sammen av lange ”skruer” fra topp og ned i bunn. Mellom glasset og messingen ble det montert en pakning som tetter, omtrenet som på et ”Norgesglass”. Men nye fuge-/lime-masser har de siste fem årene overtatt oppgaven til skruene. Nå blir lanterneglasset limt sammen med bunn og lokk.
Til lanternene benyttes fremdels sylindriske linser, som på patentet fra 1921. Linsene blir produsert i Tyskland, mens metalldelene til lanternene støpes hos Oftedal & White metallstøperi i Sandnes. Datastyrt dreieverktøy har overtatt formingen av metalldelene. I tillegg til messing, benyttes det også eloksert aluminium. Men plast er et fremmedord hos Tranberg og de fleste av produktene leveres med hele 20 års garanti. Lanternene blir levert med kontrollere etter internasjonale standarder. Kontrolleren skreddersys for båten den leveres til.
De nye lanternene fra Tranberg blir bare mindre og mindre. I følge Terje Tranberg er de nå så små at vi må lete nøye på større fartøy for å finne dem. Før var lanternene over en ½ meter i diameter på supertankerne. I dag er den nede i 15 cm. Utviklingen av bedre glasslinser og glødelamper har redusert størrelsen til en brøkdel av det den var tidligere. Terje Tranberg mener utviklingen nå har nådd sin grense med hensyn til størrelse og at det bare vil komme mindre endringer på navigasjonslys i fremtiden. Men at også dagens produksjon vil finne veien til samlere om en generasjon eller to, er ganske sikkert.