utgave nr 10 1996
Trebåtfestivalen i Risør
Trebåtfestivalen i Risør
Den beste?
Tekst og foto: Atle Knutsen
-Jeg kunne sittet her en uke til, sa karen på bryggekanten i Risør. Han viet kongesjaluppen Stjernen et fuktig blikk før han stabbet videre ut i havet av blankpolert treherlighet. Festivalen bød på bredde og variasjon og ble kanskje den beste noensinne?
I år var det trebåtfestival i Risør for trettende gang. Og med inntrykkene fordøyd er det lite som taler for at den skulle vært sløyfet til fordel for den fjortende, slik Ivar Eskeland foreslo i sitt åpningskåseri i fjor. Den trettende trebåtfestivalen ble nemlig en suksess, kanskje med et lite minus ved været. Fredagen var gråtung og Halvdan Sivertsens slentrende morsomme midnattskonsert ble akkompangert av regnets rytmer. Men det ble som væroptimist og co-konferansier Jarle Bjørklund lovte - bedre etterhvert.
Årets festival var antakelig den beste noensinne. Med et besøkstall på 26 000 personer, hvorav rekordmange 13 000 lørdag, har den lille byen snart nådd et metningspunkt. Nettopp derfor ser arrangørene det nå som et større mål enn flere besøkende å høyne festivalens kvalitet - trekke til seg et enda bredere spekter av båter og utstyr, også fra andre land. At man i år hadde anstrengt seg i en slik retning, var tydelig, med et rikt utvalg modeller som spente fra den underlige farkosten Coracle, laget i ku-skinn og bindingsverk, til et mesterverk av en Colin Archer-skøyte på 50 fot. Showet rundt markedsføringen av båtbyggerkunsten er velsmakende krydderier - litt for enhver gane. Her ble shantyes fremført av skjeggete gubber og pene piker, her kom Øyvind Thorsen med vittige betraktninger over maritimt språksnobberi, her var Cornelis Vreeswijk-aften og kirkekonsert med Sigvart Dagsland, gladjazz og folkemusikk. Og litt til glede for de små. Alt i en velsmakende miks, ledsaget av behagelige pauser med radiotaushet innimellom.
To fikk prisen
Prisen for årets båt gikk i år til to høyst ulike kandidater, som begge representerer noe av det ypperste innen skandinavisk båtbyggerkunst og forener tusenårige håndverkstradisjoner med vår tids hitec-materialer og byggemetoder. Kvalifisert til en slik beskrivelse fra juryen var en trailbar, kaldbakt sculler i Stradivarius-kvalitet, bygget av elevene ved Orust Båtbyggarutbildning i Sverige. Båten er 17 fot lang og veier bare 70 kg, i mahogni og eik med dekk i den afrikanske tresorten Vengi-Vengi. Selve konstruksjonen har sitt utspring i en Whitehall sculler, men den finurlige innredningen og alt over vannlinjen er svensken Rolf Eliassons verk. På festivalen ble båten presentert på en spesialbygget bilhenger.
Den andre vinneren S/S Skirnir, er basert på Colin Archers RS 22 fra 1909, men med modifiserte dekks- og innredningsløsninger. Skøyta er bygget av Andor Tveit på Sunde i Hordaland. Påbegynt i 1987, sjøsatt i 1993 og sjøklar i år. Den er bygget etter tradisjonelle metoder i furu på eik med overbygg i teak. Innredningen er i lys eik og paranapine av Johan Varnes på Løfallstrand. Løpende rigg er tegnet av Fredrik Brodersen og levert av Lyngør Seilmakerverksted, mens den stående er utført av Olle Jacobosson i Sverige. Det er P.H. Opdal AS på Husnes som eier båten som skal gå i charter mellom Haugesund og Bergen, sertifisert for 12 passasjerer. Ombord finnes en mengde spesialtilpassede og gjennomtenkte løsninger. S/S Skirnir er utstyrt med en Scania DN 11 på 220 hk som hovedmotor, og en Onan hjelpemotor som leverer 12 kw. Forøvrig har skuta fått det meste man kan ønske seg til en pris av 8,5 millioner kroner.
Best restaurert
Prisen for "Årets best restaurerte båt" gikk til en 28,5 fots Furuholmen, restaurert av Dolvik Båtbyggeri. Båten, som går under navnet O-71, er bygget hos H. Berg-Olsens båtbyggeri i 1938/39, men ble gjemt da krigen kom og sjøsatt først i 1948. O-71 har fått nytt epoksybehandlet dekk, ny dørk og vindskjerm, mens skrogsidene innvendig har beholdt originallakken fra før krigen. Tredje generasjon Mohn-Olsen eier båten som har fått installert ny Mercruiser V-8 bensinmotor på 250 HK som gjør den god for over 30 knop.
-Med normalt vedlikehold vil båten kunne tjene tre nye generasjoner, mener Steinar Savland hos Dolvik Båtbyggeri, som for tiden gjør en tilsvarende jobb på en 42 fots Furuholmen som ventes presentert under neste års trebåtfestival.
Finest stand
Havnøy Båtbyggeri fikk prisen for årets fineste stand. Ved bruk av tradisjonelle metoder og verktøy bygget de en vakker Færdersnekke inne på festivalområdet. Juryen påpekte at standen var utformet i trematerialer - at den var funksjonell og estetisk i alle detaljer. Du fikk en demonstrasjon av tradisjonell trebåtbygging på en interessant og pedagogisk førsteklasses måte, uttalte juryen som bestod av redaktørene Henrich Nissen-Lie (Seilas) og Anne Marit Klokk (Båtmagasinet) og båtkonstruktørene Bruce King fra USA og Jan Herman Linge..
15 år neste år
At årets trebåtfestival ble så bra skyldtes ikke minst arrangørenes samarbeid med politiet om styrket beredskap både til lands og til vanns. I løpet av helgen med 26 000 besøkende ble ti innbrakt for beruselse og ett førerkort beslaglagt for promillekjøring. Forøvrig ble det rapportert om tilfredsstillende tilstander på sjøen, i grell kontrast til forholdene på landeveien, hvor 49 fartssyndere ble bøtelagt eller anmeldt. Også bryggeriene hadde styrket sin beredskap, med fulle lastebiler stilt opp foran hver eneste dagligvareforretning. Ganske unisont utropes årets trebåtfestival til den beste så langt. Så fortsett som dere stevner, mot 15-årsjubileum i 1997!
1.
Havnøy Båtbyggeri fikk prisen for årets beste stand. Her representert ved Geir Røvik (t. v.) Videre juryen, som besto av Anne Marit Klokk fra Båtmagasinet, båtkonstruktørene Jan Herman Linge og Bruce King fra USA og Seilas-redaktør Heinrich Nissen-Lie.
2.
Prisen for Best restaurerte båt gikk til Dolvik Båtbyggeri for arbeidet de har gjort på denne Furuholmen-konstruerte 28-foteren.
3.
Årets beste stand var Havnøy Båtbyggeris funksjonelle og informative telt rundt byggingen av en Færder-snekke. (Foto: Anne Marit Klokk)
4.
Denne robåten var et smykke av et møbel og finurlige løsninger. Den fikk delt førsteplass for årets båt.
5.
To berømte båtkonstruktører ombord i skøyta S/S Skirnir. Bruce King fra USA og Jan Herman Linge fant fort ut at det var nødvendig med to førstepriser denne gang. (Foto: Anne Marit Klokk)
Eikelis lille festival
Eikeli Trebåtbyggeri på Fevik hadde sin egen minifestival under podieskipet Havnøys baug. Det produktive båtbyggeriet stilte med hele seks båter hvorav fire var nybygg til årets festival. På vannet lå en tradisjonell sørlandssjekte på 23 fot med en 12-16 hk FM, en 24 fots kaldbakt daycruiser og en 17,5 fots jigg med 3,5 hk 4 takts Sleipner ombord.
-Disse båtene var tidligere svært utbredt på Sørlandet, og har nå fått sin renessanse i Tvedestrandsdistriktet, forteller båtbygger Odd B. Jørgensen. Jiggen Eikeli stilte med var imidlertid ikke ekte - da skulle den vært hvitmalt og med en to-takter tøffende ombord. På land hadde Eikeli en jolle og rosjekte som ble presentert under festivalen i fjor. De stilte dessuten ut et sjarmerende salongbord bygget som en liten jolle med glassplate over. Bordet fås i flere varianter og materialer. Prisen inklusive bord, stativ, årer og glassplate er 14 000,-.
Opplysninger: Eikeli Trebåtbyggeri, Tlf. 37 04 70 83, 4870 Fevik.
Maritime antikviteter
Merete Hov, nordlending bosatt i Brunlanes ved Larvik, er en dame som satser friskt på norske, maritime antikviteter. På trebåtfestivalen stilte hun med egen stand hvor hun solgte ut sin private samling antikviteter for å skaffe startkapital til en planlagt antkivtetsforretning - Meretes Merkelige Maritime Marked. Hun kjøper de fleste gjenstandene i Nord-Norge, pusser dem opp og kartlegger deres historie så langt det går an. Går alt som planlagt, blir hun å se på festivalen også neste år.
Coracle eller Zodiac?
Alternativ til slepejolle er neppe den underlige farkosten Coracle som briten Peter Faulkner presenterte på trebåtfestivalen. For den kan neppe kalles annet enn farkost, trauet som er laget i kuskinn strukket over et skjelett av hasseltre sammenvevet av vidjetre. Over dette bindingsverket trekkes kuskinn som engelskmannen har garvet selv. Ved selvsyn så vi at båten oppførte seg svært elegant i vannet. Men egnet for Kyst-Norge er den neppe. For som Faulkner selv sier: De egner seg ikke til bruk på sjøen der det er mye bølger... Til å henge på veggen kanskje, til 5.000 kroner?
Moderne klassikere
Kragerø Trebåtbyggeri stilte i år med en 26-foter konstruert av Jan Tore Olsen. Båten som ble presentert under festivalen hadde fått navnet Nirvana, og med en lovet hastighet på 57 knop er det kanskje et passende navn. Båten vi fikk se var imidlertid god for bare 38 knop med en V-6 på 185 hk. Modellen er kaldbakt i mahogni og epoxy, og båtbyggeriet tilbyr en rekke skreddersydde løsninger. Eikeli Trebåtbyggeri viste en tilsvarende båt, en 24 fots daycruiser utstyrt med baugpropell og en V-8 Mercruiser bensinmotor på 250 hk.
Skjærøy krysser
Østfoldbåtbyggeren John Olsen fra Vesterøy stilte i år med en nybygget 30 fots Skjærøy-krysser med spri-rigg. Båten egner seg som en kombibåt til turbruk og fiske. Den har særlig appellert til fiskere, skal vi tro festivalarrangøren. Skjærøykrysseren er kravellbygget under vann og klinkbygget over vannlinjen, og istedenfor klinker er det brukt gjennomgående treplugger.