utgave nr 12 1988

Sandvik 920 Thermo

Publisert Sist oppdatert
SANDVIK 920 THERMO

BARSK OG SOLID

AV HANS DUE

Nyskapingen "Sandvik 920 Thermo" er en av de siste konstruksjonene fra Jan Bjerke. Skroget er bra. Innredningen er bruksvennlig i solid treverk. Sandvik utmerker seg med usedvanlig mye utstyr på standardlisten. Men båten er dyr.638.000 kroner.

I denne romslige båten er det køyeplass til seks voksne og ett lite barn. Det samme antall personer får sitteplass i salongen i styrhuset. Uteplassen er slik at denne båten egner seg like godt for hobbyfiskeren som for familien på tur.

STYRHUS/SALONG

Dette oppholdsrommet er virkelig hjemmekoselig. Stor U-sofa på babord side. Bordet er fast og kan ikke heves/senkes. Under bordet er det et skap med glassdør og plass til pletter og glass. Fra sofaen har man 360 graders utsyn. Under sofaen er det helt akter et stort skap/stuerom, med plass til fottøy i bunnen. Hovedbryteren til det elektriske anlegget er plassert på skottet til uteplassen.
Styrhuset er utstyrt med tre lufteventiler og to store luker, en over førerplass og en over forkanten av sofaen.

BYSSA

Byssa er bak førerplassen på styrbord side. Safeflame kokeapparat med keramisk topp, kjøleskap, oppvaskkum med kaldt og varmt trykk-vann er standard. Fire skuffer, skjærefjel, to skap og mulig stueplass under fotplaten på førerplass. Ut mot skrogsiden bak bysse-arrangementet, er det et langt skap med skyvedører i plexi-glass. Ved å vippe opp førerstolen, får byssa større arbeidsbenk.

FØRERPLASS

Du har bra oversikt rund baut fra førerplassen. Alle instrumenter er plassert rett foran deg, kompasset på en opphøyet konsoll foran rattet. Alle brytere er lett tilgjengelige og instrumentene lettleste. Styringen er hydraulisk.
Kartbordet er ved siden av instrumentpanelet og over nedgangen til salongen. I 20 knops fart er det kronglete å holde orden på kart, kompass og styring samtidig når man ikke kan ha kontroll over dette fra førerplass. Kartbordet er utstyrt med kartleserlampe på fleksibel arm.
Førerstolen er for en person. På vår testbåt var den ikke justerbar, men stolen skal leveres med en glideskinne for justering i lengderetningen.
Frontruten er todelt med en smal aluminiumslist som skille. Vindusspyler og to vindusviskere er standard, men viskerne på vår testbåt hadde for liten pusse-vinkel. Defroster er også standard. Luften føres opp på frontrutene gjennom støpte dyser. Defrosterviften har kun en hastighet, men leverer en solid luftstrøm som uten problemer holder rutene klare. Vi savner ekstra 12-volts uttak for løst el-utstyr.

SALONG

To trinn ned fra styrhuset og gjennom en todelt dør kommer man inn til salongen, toalettet og den doble sovelugaren. Her er det kantsydde tepper i god kvalitet over alt på dørken, stor U-sofa med heve/senkbart bord. Tak og skrogside er polstret med korthåret "pusestoff". Lys kommer inn gjennom en skikkelig takluke og ventiler i skrogsiden. I tillegg er det fem lyspunkter.
Her kan fire voksne og et lite barn sove. Når sofaryggene vippes opp og henges med stropper i taket, blir ryggene overkøyer, mens sofaen utgjør underkøyene. Et lite barn får køyeplass i baugen mellom overkøyene.
Bak sofaryggen og under benkene er det stueplass. Under dørken har man også mulighet for å stue vekk røffere saker.
Båten kan leveres med permanent sovelugar forut i stedet for salong. Vi savnet 12-volt uttak til f.eks. TV.

TOALETT

Det er full ståhøyde i toalettrommet. Toalettskålen har passelig høyde og de med litt større "akterspeil" enn normalt, har også plass på alle kanter. Vaskeservanten er bred, og på hver side er det benkeplass.På en langsgående hylle kan man legge rene håndklær og toalettsaker. I slingrekanten på denne hyllen er det felt inn et gripehåndtak, godt egnet for den mannlige delen av familien som gjør en del av sitt fornødne stående.
Speil over vaskeservanten med lys på hver side. Under speilet er det nok en hylle til å sette fra seg småsaker. Tannglassholder i tre og såpekopp er montert på skottet. Under vaskeservanten er et stort skap med to dører. Elektrisk avtrekksvifte er standard. Toalettrommet er etter vår mening meget vellykket. Helt perfekt ville det blitt dersom det hadde vært utstyrt med dusj, og "pusestoffet" i taket hadde vært byttet ut. De fleste ønsker dusj innendørs, ikke bare på uteplass/badeplattform. Sandvik kan levere dusj inne, men dette er ikke standardutstyr.

SOVELUGAR

Sovelugaren består av en dobbeltkøye som går på tvers av båten under salong/styrhuset. Sovelugaren har av/påkledningsrom med full ståhøyde. Innredningen består av et høyt skap til å henge fra seg stasplaggene. Ellers er det kun hyller langs skrogsiden. Her ville vi nok ofret det høye skapet for to mindre med hyller. Det er ikke så ofte man har behov for dress eller kjole på båttur.
I skottene på siden og i enden av dobbeltkøya er det to luker. Den ene, som er polstret, går inn til motorrommet der man lett kommer til vannpumpen for skifte av impeller. Smart tenkt. Den andre luken går til et stuerom langs skrogsiden.
Ventilasjon av sovelugaren foregår gjennom en lufteluke med spalteåpninger inn til styrhuset. Akkurat denne løsningen likte vi ikke. De som eventuelt måtte befinne seg i styrhuset og nyte utsikten en sen sommerkveld, vil gjøre det uten akkompagnement av snorke- eller andre og mer vellystige lyder. Dessuten er det ikke alltid at luften i oppholdsrom er den beste å ventilere inn dit man sover. (Sigarettrøyk og matos).

UTEPLASS

Uteplassen er romslig, selv om den ser noe knapp ut i forhold til det store overbygget. På vår testbåt var dørken teakbelagt, men som standard vil den antakelig bli levert med riflet glassfiberarmert polyester. Det ersikkert mer praktisk hvis båten også skal brukes til fiske.
Akterdekket er selvdrenerende. Det er to langsgående hyller mot skrogsiden med plass til fendere, fortøyningstamper, fiskestenger og utstyr. På skottet mot styrhuset er alternativ styreposisjon. Man har bra sikt gjennom styrhuset når man går for sakte fart. Ved full fart reiser baugen seg så mye at man bør
bruke styreposisjonen inne. Ute er det uttak for saltvannsspyleslange. Bryter over styreposisjonen ute.
Fra uteplassen entrer man dollbordet via en treleider. Helt akterut er badeplattformen med bade-/redningsleider. Trinnet ned til badeplattformen er samtidig dreggboks. I tillegg er det en liten boks innfelt i dollbordet akter hvor det er plass til et par fortøyningstamper.
Luka midt i dørken ute fører til et stort stuerom med inspeksjonsluker inn til motoren og ned til hylsa. I borde på styrbord side sitter to manuelle pumper, en for septiktanken og en lensepumpe. Båten mangler elektrisk lensepumpe. Selv om ikke Veritas krever dette, burde det være standardutstyr på alle nye
båter.

MOTORROMMET

Gjennom en stor luke i dørken i styrhuset kommer man til motorrommet. Det mest nødvendige vedlikehold kan foregå gjennom denne luken. Ved større reparasjoner kan ytterligere en del av dørken fjernes. Hvis motoren må ut av båten, kan man ved å løsne et par skruer ta ut en del av sofaarrangementet. Motoren hives opp med stropp som kan tres gjennom en lufteventil i taket.
Motorrommet er ryddig og godt isolert. Kabler og slanger er skikkelig oppklamret. Båten leveres med Volvo Penta TAMD 41 A (seks sylindret diesel) på 194 HK som standard.

SKROG OG DEKK

Sandviks båter utmerker seg med usedvanlig mange håndrekker. Pulpit og manntau rundt hele baugpartiet og overbygg, sikrer deg på fordekket. Når stigen i baugen vippes opp, blir den en del av pulpiten. En fin detalj.
Kryssholt og halegatt er i solid kvalitet. For, akter og midt på hver side er det montert et kryssholt. Det er også rikelig med festeringer for fendere langs dollbordet. Det er to dreggbokser, en forut og en på badeplattformen akter. Dekk og dollbord har antiskli mønster. Lanterner, horn og lyskaster er standard.
Båten er en dieselkrysser med skrog i mellomfartsområdet. En liten kjølfinne akterut beskytter propell og ror. Trimplan er standardutstyr.

SJØ- OG MANØVRERINGS EGENSKAPER

Etter noen småjusteringer av ror og trimplan, oppførte båten seg bra i sjøen. Den tok ror uten problemer ved normal gange forover. Akterover reagerte den noe tregt, men dette er ikke uvanlig for båter med en motor, strak aksel og ror. Sandvik monterer imidlertid baugpropell på stadig flere båter. Det er avgjort en fornuftig installasjon også på denne båten.
Hverken i motsjø, sidesjø og låringssjø fikk vi overraskelser. Båten trives best med baugen litt høyt. Kommer baugen for lavt, har båten en tendens til "gire" på full fart. I krappe svinger legger båten seg behagelig innover. Utformingen av skroget gjør at vi har følelsen av at båten har "lyst til" å plane, men ikke riktig får det til. Dette er en vanlig opplevelse i såkalte halvplanende båter. Spørsmålet er om ikke denne båten like gjerne kunne vært bygget som en planende. Max hastighet var 19,3 knop på 3500 omdreininger. Vår testbåt var utstyrt med for stor propell. Med mindre propell og 300 omdreininger mer, vil antakelig hastigheten øke med fra 2-4 knop.

KONKLUSJON

Personlig har vi et godt forhold til treverk, selv om glassfiberarmert polyester i mange tilfeller er lettere å holde rent. Sandviks innredninger er av første klasse.
Båten er bovennlig, man har alt bortsett fra dusj inne. Men hva er hensikten med to store sofagrupper i en fritidsbåt på knappe 30 fot? Hvorfor ikke heller lage en sovelugar til i baugseksjonen som standard? Forøvrig gir vi honnør for satsingen på sikkerhet på dekk.

PRIS

Dette er en båt som leveres med usedvanlig mye utstyr som standard. Ingen annen båt i vår prissammenligning tidligere i år er i nærheten av denne standardutstyrslisten.
Men- kunden må sannelig betale også. 638.000 kroner er utsalgsprisen, og det er det høyeste på vår liste. Tar vi vekk motor og legger til ekstrautstyret, havner vi på 494.300 kroner, også det meget høyt. Til sammenligning nevner vi at den dyreste båten i vår prisundersøkelse var Nimbus 3003. Den kom ut på
483.070 kroner uten motor og med ekstrautstyr.

DATA
Lengde:9,20 m
Bredde:3,50 m
Dybde:0,90 m.
Vekt m/motor: Ca. 4000 kg.

FART/STØY
Fartsmålingene er noe hemmet av en litt for stor propell. Støymålingene er gjort ved førerplass og har gitt et meget bra resultat, langt over gjennomsnittet. Produsenten er imidlertid ikke helt fornøyd, og jobber fortsatt for å få ned lydnivået.
OmdreiningerFart(knop)Støy(dbA)
350019,381,8
320016,179,5
290013,077,0
260010,376,5
23008,974,4
20007,671,1
17007,070,2
14005,965,9
11005,162,3
8003,658,6

Powered by Labrador CMS