utgave nr 9 2011

Drømmebåter fra USA: Hekta på Hinckley

Allerede første gang Per Andreas Sveum (40) fra Oslo så en Hinckley, var han hektet. Han falt så for linjene til de amerikanske båtene at han like godt kjøpte to stykker: En Talaria 29R og en Talaria 44 MY.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Ved brygga på Skåtøy i Kragerø ligger en Hinckley T29R. Og i en bøye rett utenfor praktbåten T44MY – som står for Motor Yacht. Begge ekstremt formfullendte verk signert designeren Bruce King og de innovative, men likevel tradisjonsbundne, båtbyggerne i Southwest Harbour i Maine på den amerikanske østkysten. Per Andreas Sveum, som tilbringer det meste av sommerhalvåret på Skåtøy i Kragerøskjærgården, viser oss mer enn gjerne sine praktbåter, som antakelig ikke har sine like i Norge.


Lidenskap

– Jeg var på ferie i USA og besøkte båtmessen i Fort Lauderdale. Der hadde Hinckley en stor stand og jeg falt umiddelbart for linjene og det faktum at de har en så vellykket vannjet-løsning med unike manøvreringsmuligheter, forteller Sveum, der han sitter i førerstolen på sin “bruksbåt”, 29-foteren Petronella.

– Da jeg kom hjem, kontaktet jeg Hinckley som var svært imøtekommende. Produsenten har ingen forhandlere i Europa, men salgsdirektøren Phil Bennett sendte meg mye materiale om båtene. Det var umulig for meg å kjøpe nye båter. Derfor gikk jeg inn på nettstedet Yacht World og søkte etter brukte båter. Til tross for den gedigne kvaliteten, faller prisen på båtene med omtrent 50 prosent over natten. Samtidig tar de som eier disse båtene svært godt vare på dem, og motorene har gått minimalt. 44-foteren Lella er en 2002-modell som bare hadde gått 150-timer da jeg kjøpte den.
– Lella var den første jeg kjøpte for tre år siden. Den var den eneste som da fantes i Europa og det var det som fristet meg litt med tanke på transportkostnader. I ettertid har det vist seg at det ikke er noe dyrere å transportere en båt fra USA enn fra Europa. Moms og avgifter kommer uansett i tillegg. Men jeg falt for Lella fordi den hadde gått få timer og hadde en interiørløsning og et fargevalg som jeg likte godt. 29-foteren fant jeg i Baltimore i USA. Den hadde også gått få timer og ble kjøpt direkte fra Hinckley som har et eget salgsapparat også for brukte båter, forklarer Per Andreas.


Halv pris

Petronella på 29 fot er blitt familiens bruksbåt i Kragerøskjærgården, mens 44-foteren brukes mer på turer langs norskekysten, over til Sverige og Danmark.
– Vi har vært på mange lengre turer med Lella. Hun går som et tog i sjøen og det ingen som greier å henge med oss når været er dårlig. Kysten i Maine, hvor båtene er bygget, har veldig sammenlignbare forhold med Norge, og man ser at båtene er resultat av mange tiårs erfaring med den typen sjø og strømforhold de har i New England. En høyreist baug med mye utfall og en akterende med vakker “tumble home”-form kjennetegner lobster-båtene.
– Jeg har kjøpt disse båtene for å beholde dem. Linjene har alltid vært de samme, og kvaliteten er enorm, så disse båtene kan gå i generasjoner. Dette er min pasjon og hobby. Jeg har en kjempestor interesse for fine båter og av alt det jeg har sett, er dette de fineste båtene jeg vet. Meg bekjent er det bare tre Hinckley-båter i Norge, men det hadde vært hyggelig om flere fikk øynene opp for disse båtene, mener Sveum, som måtte ut med to millioner kroner for 29-foteren og 4,5 for 44-foteren inklusive avgifter, hvilket er rundt halv pris av nypris ifølge Sveum.
– Jeg mener det er veldig mye båt for pengene. Begge båtene er topp utstyrt, og 44-foteren har blant annet også generator, watermaker, dieselvarmer og alle tenkelige bekvemmeligheter i byssa.


Kun vannjet

På samtlige av sine ni modeller fra 29 til 55 fot, leverer Hinkckley kun vannjet som fremdriftssystem. Motorplassering, vektfordeling og bunnkonstruksjon er optimalisert i forhold til vannjet, noe som gir temmelig oppsiktsvekkende sjø- og kjøreegenskaper som går utenpå det meste av det vi har kjørt av vannjetbåter tidligere. Båtene lar seg manøvrere og håndtere på et spektakulært vis, samtidig som kavitasjon både i sving og høy sjø nærmest er eliminert. Dessuten har produsenten utviklet et eget styresystem patentert under navnet JetStick, som koordinerer vannjet(ene) og baugpropell når båten manøvreres med en styrestikke, i praksis sammenlignbart med Volvo Pentas IPS og CMDs Zeus-systemer.
I både Petronella og Lella sitter det henholdsvis en og to Yanmar 6LY2A motorer på 407 hk koblet til Hamilton-jeter som styres med JetStick utviklet for Hinckley av Rolls Royce, sier Per Andreas Sveum.


Amerikanernes Orust

Hinckley-verftet, eller The Yard som det kalles lokalt, ble etablert i Southwest Harbour i Maine i New nord for Boston i 1928 av Henry Hinckley. Stamfaderen hadde lokale fiskere, og særlig hummerfiskere, blant sine kunder, og båttypen som er så typisk for dette distriktet kalles derfor også ofte for lobsterboats. Allerede i 1956 tok de i bruk GRP, eller glassfiber, som byggemateriale for sine båter, og fra 1990 er alle Hinckleybåtene bygget i Kevlar både i skrog og dekk. Kevlar er et plastmateriale som er fem ganger sterkere enn stål, men langt, langt lettere. Også byggemetoden er patentert under navnet DualGuard, noe som innebærer at det ytre skroget består av kevlarmatter på en kjerne av balsa som forsegles på innsiden med karbonmatter. Vinylester blir brukt i stedet for tradisjonell polyester, og dermed får man et ekstremt stumt, stivt og kompakt skrog som ifølge Hinckley skal være opp til 14 prosent lettere enn et tradisjonelt GRP-støp.
Interiøret og trearbeidene i båtene er i en klasse for seg. Her brukes kun heltre, enten det er kirsebærtre eller mahogny, med profiler, tilpasninger og en overflatefinish som vi her i Norden kun finner hos de mest anerkjente båtbyggerne på Orust i Sverige.


FAKTA: HINCKLEY TALARA 29 R

Lengde i meter: 8,8
Bredde i meter: 2,8
Dyptgående i meter: 0,6
Motor: Yanmar 6LY2A, 407 hk
Vannjet: Hamilton 292
Drivstoff i liter: 380
Vann i liter: 76
Toppfart i knop: 32
Konstruktør: Bruce King
Produsent: www.thehinckleycompany.com

FAKTA: HINCKLEY TALARA 44 MY

Lengde i meter: 13,4
Bredde i meter: 4,0
Dyptgående i meter: 0,8
Motor: 2xYanmar 6LY2A, 2x407 hk
Vannjet: 2xHamilton 322
Drivstoff i liter: 1.900
Vann i liter: 380
Toppfart i knop: 32
Konstruktør: Bruce King
Produsent: www.thehinckleycompany.com