utgave nr 11 1997

Spenningssjekker'n

Publisert Sist oppdatert

“Spenningssjekkeren”

Av Ingvar Johnsen

Å måle ladespenning og batterienes tilstand på en enkel måte er ikke bare, bare. Du må krype ned i maskinrommet med multimeteret. Her er en grei løsning for strømanalfabeten.

Båtmagasinets “spenningssjekker” stikker du enkelt og greit inn i sigarettenneren eller et strømuttak med den samme størrelsen. Da gir lysdiodene deg klart svar på spenningsnivået ombord, enten på batteriene når du ligger stille, eller på ladespenningen når motoren går. Som abonnent får du kjøpt den gjennom båtklubben. Se annonse lenger bak i bladet.
Vi er alltid skeptiske til nye “dubbeditter”, og som vanlig når det gjelder strøm, henvendte vi oss også nå til nestoren når det gjelder lading og strøm i kjøretøyer både på land, i luften og på sjøen, Paul “Ladac” Rosenquist. Han testet spenningssjekkeren for oss med en nøyaktig justerbar strømforsyning og et multimeter. Resultatet var fullt godkjent, faktisk over vår forventning. Her kan du se hvordan instrumentet slo ut i forhold til spenning.

Slik forstår du skalaen på spenningssjekkeren.


De engelske betegnelsene du finner på instrumentet, står i anførselstegn og med store bokstaver.

“LOW” (lav)11,10 - 11,50 volt “NEEDS CHARGING” (trenger lading)
Motoren står, og husk: Du må ta hensyn til om batteriene er under belastning eller ikke. (Se forklaring)

“FAIR” (sånn passe brukbart)11,70 - 12,50 volt “PARTICALLY CHARGED” (delvis ladet)
Ved jevnt forbruk og motor som står, vil friske batterier ha en spenning på mellom 11,5 og 12 volt. (Se forklaring)

“NORMAL” (normal tilstand)12,56 - 13,50 volt “NORMALLY CHARGED” (normalt ladet)
Fulladet på hvilestrøm. “Normal lading” hvis motoren går. Dette er likevel for lavt ved fullt kjør på motoren. Kommer du ikke over dette nivået under gange, løser du ikke dine strømproblemer før du har skaffet deg en ny regulator.

“FULL” (full lading)13,60 - 15,20 volt “FULLY CHARGED” (full lading)
Dette utslaget vil du ikke oppnå når motoren står. Dette er klar beskjed om at du har bra ladespenning.

“OVER” (overlading)16,00 volt “CHECK REGULATOR” (sjekk regulator)
Her er det definitivt noe galt. Her trengs det fagfolk. Med dette utslaget risikerer du skader, koking i batterier m.m.

Hvis det ovenstående stemmer når du prøver instrumentet, er alt ok. Ligger utslagene langt under, kan det være spenningsfall til strømuttaket på grunn av for spinkle kabler. I så fall bør du skifte dette, eller sjekke om noe annet kan være feil. Det beste er om man tar et multimeter og kontrollerer spenningsverdiene i strømuttaket eller sigarettenneren. Hvis du ikke har noen av delene, monter gjerne et direkte på batteriet med tilstrekkelig kabeltverrsnitt. Et uttak er greit å ha i alle fall.

FORKLARINGER


Forklaringene er hentet fra boken “Strøm ombord” av Jon Winge som du også får kjøpt gjennom Båtklubben.

Når motoren står

Når batteriet hviler og hverken blir ladet eller belastet, forteller hvilespenningen hvordan det står til. Tidels volt er avgjørende:
12,7 volt = fullt batteri
12,3 volt = halv kapasitet
12,0 volt = ca. en tredel tilbake og batteriet må lades omgående.
11,7 volt = helt flatt og kanskje ødelagt batteri. Det kan muligens reddes ved øyeblikkelig lading om det ikke har stått for lenge, men vi får i såfall varig kapasitetstap.
Spenningen synker med en gang vi begynner å bruke strøm. Selv en lyspære senker den med 0,2 volt i løpet av kort tid. Under jevnt forbruk, typisk når båten ligger i havn uten motoren i gang, vil friske batterier ha en spenning på ca 11,5 volt til 12 volt. Ved meget høyt forbruk, for eksempel når ankerspillet går, kommer spenningen gjerne ned i 10,5 volt. Spenningen skal stige igjen når forbruket blir normalt.
Synker spenningen til under 11 volt under jevnt forbruk, må vi ikke ta ut mer strøm uten å lade. Ved 10,5 volt kan batteriene bli varig svekket.

Når motoren går

Spenningen stiger ganske fort med en gang ladingen tar til. Når batteriet er sultent , “spiser” det mye strøm fort. Spenningen er gjerne 13,2 - 13,8 volt. Når batteriet begynner å fylles opp, synker appetitten. Spenningen stiger til over 14 volt.

Powered by Labrador CMS