utgave nr 9 1992

Riviera 925

Publisert Sist oppdatert
Test: Riviera 925

NORGES VAKRESTE?

Av Hans Due

Mange mener at Riviera 925 fra Huseklepp Modellverksted på Nøtterøy er Norges vakreste båt. Konstruktøren Trond Huseklepp har skapt et produkt med myke, vel avstemte linjer. Det håndverksmessige er av høy klasse, og sjøegenskapene er meget bra.

Det lille båtbyggeriet på sommerøya utenfor Tønsberg har ikke store modellutvalget. De syv ansatte har for tiden hendene fulle med å produsere Riviera 925. Både i planende og halvplanende versjon.
Det er i første rekke det tyske markedet som kjøper båtene, men noen er også solgt i Norge, og da hovedsaklig som halvfabrikat og byggesett. Siden modellen kom første gang i 1990, er det solgt ca. 30 båter. I år har båten fått en større flybridge. Til vinteren kommer også hardtop-utgave.

LUGARER

Det er to sovelugarer med dobbeltkøyer ombord. Hovedlugaren er i forpiggen med en stor dobbeltkøye på skrå langs styrbord side. Vis á vis er en sittebenk og et hengeskap. Under dobbeltkøya er det et meget stort stuerom og et skap med flere trådnettingskurver.
Det er fire lamper i denne lugaren, to leselamper og to i taket. Ventilasjon er sikret gjennom to vindusventiler i skrogsiden samt takluke/rømningsvei. Polstring i skrogside og tak er i skai. Teppene på dørken er ikke kantsydde, dessverre. 12 volt-uttak finnes oppå skapet til radio/TV. Det er også varmlufts-ventil, for varme og defroster er standard på alle båter som selges i Norge. Bra!
Også i den andre sovelugaren er det en dobbeltkøye som går på tvers av båten og inn under dørken/førerplassen i salongen. Det er full ståhøyde for av-og påkledning. Her finnes et stort hengeskap, et mindre skap med hyller, pluss et lite stuerom under sittebenken. Det er et lys i taket i av/-påklednings-avdelingen, samt et lys i taket over køya med en ekstra bryter på veggen, slik at man slipper å reise seg for å slå leselyset av og på. Ventilasjon foregår gjennom to vindusventiler i skrogsiden og en lufteventil i taket. En griperekke på skottet i av-/påkledningsdelen sikrer deg mot uventede bølger.
Ved fotenden av køya er det en luke inn til et lite rom hvor det går kabler, slanger og kraner fra blant annet toalettet.

TOALETT/DUSJROM

Innredningen på toalettrommet er helstøpt. Vasken har marinearmatur. Det er rikelig med skapplass, både under og bak vasken. Speil er plassert på skottet over vasken, og lampen er korrekt montert over speilet. Bra!
Rundt vasken og langs hele rommet mot skrogsiden er det en solid griperekke i rustfritt stål. Dørken er drenert med trallverk, og i det ene hjørnet er det dusj med forheng. Doen er av bra kvalitet, en Brydon fra ITT Jabsco. Ventilasjon foregår gjennom en ventil i taket og vindu i skrogsiden over vasken. Vi kunne tenkt oss å bytte ut ventilen i taket med en elektrisk vifteventil. Det er 12 Volt-uttak på toalettrommet. Pumpen til septiktanken, varmluftsinntaket og adkomst til kraner er på skottet bak doen. Totalt sett er toalettrommet stort, og behagelig lett å holde rent.

FØRERPLASSEN

Førerplassen er velorganisert med kartbord og instrumentpanel foran rattet. Kartbordet manglet kartlampe, en detalj som ikke koster all verden å installere. Instrumentpanelet og dashbordet forøvrig er i imitert nøttetre som gir et ekslusivt preg. Det er god sikt horisonten rundt. De to store frontvinduene har solide vindusviskere og defroster er standard. Bra!
Førerstolen er god å sitte i, men den er ikke regulerbar. Den kan imidlertid vippes opp og gir avsettingsplass for byssa. Sidevinduet kan åpnes og skyves akterover. Et tilsvarende vindu er på babord side. Gass-/gearspak og rattet er greit plassert. I taket over førerplassen er det rom for ytterligere instrumenter som f.eks VHF-radio. Både ved førerplass og passasjersete vis á vis er det 12 Volt-uttak.

SALONG/BYSSE

Salongen kan fåes i to utgaver, enten som en store U-sofa med bord som går i hele lengderetningen, eller en noe kortere variant der ryggen som vender forover kan vippes slik at det blir et dobbeltsete i kjøreretningen. Det er kun stuerom under aktre del av U-sofaen, men under dørken er det rikelig med stueplass. Det er lyst og luftig i salongen, og bra takhøyde (187 cm). Fire lamper gir rikelig med lys også når mørket senker seg utenfor. Bordet står på en plate noen centimeter over dørken, og under denne platen befinner hovedstrømsbrytere seg.
Kjøleskap og Wallas Safeflame er standard utstyr i byssa. Forøvrig er det rikelig med avsettingsplass. Under koke-apparatet er det en skuffseksjon med fem skuffer samt to skap. I borde bak byssa er det nok hylleplass. Kjøleskapet står under førerstolen. Også ved byssa er det 12 volt-uttak. I det hele er det godt med strømuttak over alt i båten. Det er god avsettingsplass både ved siden av kokeapparatet og under førerstolen. En stålvask er felt ned i platen, og er utstyrt med solid rørleggerarmatur.

UTEPLASS

Akterdekket er rent og ryddig. Det er selvlensende, og kan leveres enten i ren glassfiberarmert polyester med antisklimønster eller teak. Fra salongen kommer man ut til akterdekket via en skyvedør i glass med aluminiumskarmer. Rundt hele akterdekket er det solide griperekker i rustfritt stål. Under dollbordet er det på begge sider et stuerom, og på styrbord side hånddusj.
En port i akterspeilet gir adkomst til badeplattformen som er helstøpt. Det er imidlertid to luker i badeplattformen som gir inspeksjonsmuligheter for drevene. Under lukene er det dessuten lagt inn små drenerte oppbevaringsbokser for fortøyningsgreier. Bade- og redningsleider er til å trekke ut fra undersiden av badeplattformen.
Fra akterdekket er det adkomst via leider og luke til flybridgen. Denne er bygd om på siste års modell, slik at den er blitt vesentlig større enn tidligere. I tillegg til sittesofa for to-tre personer i fartsretningen, er det også en stor solseng aktenfor denne. En targabøyle avslutter flybridgen i akterkant.

SKROG/SJØEGENSKAPER

Skroget kan leveres i både planende og halvplanende utgaver. Skroglengden er 9,18 m. (ca. 30 fot) og båtens totale lengde er 10,35 m. (ca. 34 fot). Vi testet det planende skroget som så absolutt får godkjent karakter. Med to 170 hk. Mercruiser-diesler gikk båten greit i plan . Med halvfulle dieseltanker (ca. 100 lt.), 250 lt. vann og to mann ombord var båtens toppfart ca. 33,5 knop, men med kun en 170-hester innkoblet, hadde vi ingen muligheter til å få båten i plan.
Det blåste frisk bris som rotet opp halvmeterssjøer da vi testet båten. Dette påvirket ikke båtens gange i nevneverdig grad. Sjøene ble kastet greit ut til sidene uten at vi merket noe vått på frontrutene. I side-, med- og motsjø gikk båten som på skinner. Grepet var godt i svingene, og selv om vi provoserte, klarte vi ikke å få båten til å hugge eller å slippe vannet med noen av propellene. Dobbeltmontasje er forøvrig en velsignelse, ikke minst ved manøvrering i havn.
Båten var utstyrt med servoassistert hydraulisk styring, og var lekende lett på rattet. Volvos kontrollbokser for gass og gear er vi ikke fornøyd med. Med en flybridgebåt blir wirene alt for lange, og gearskiftet tungt og upresist. Elektriske micro-commander kontroller ville vært mye bedre, men så er da prisen en helt annen.

DEKK/OVERBYGG

Fra uteplassen er det et stigtrinn opp til dollbordet som er bredt og godt å gå på. Høy pulpit, griperekke langs styrhuset og skikkelig antisklimønster på både dollbord og fordekk gjør ferdsel her sikker. I baugen er det en drenert ankerboks, nebb og ankerrulle. Det er seks solide kryssholt i rustfritt stål, to i baugen, to akterut og to midt på båten for spring.

MOTOR/TEKNISKE INSTALLASJONER

Motorrommet befinner seg under akterdekket. I vår testbåt satt det to 170 hk. Mercruiser diesler, men det var god plass til større motorer. Vi skulle gjerne prøvd båten med to av de nye 42 KAD-motorene til Volvo. Det er ryddig i motorrommet. Kabler og slanger er ordentlig lagt opp.
Tre 105 Ah. batterier er standard. De er plassert i en egen kasse separat fra motorrommet, nærmere bestemt i et stort rom med tilnærmet ståhøyde under U-sofaen i salongen. Ladespenningen målte vi til 14,2 volt ved 2000 omdreininger, hvilket er godkjent. Alt det elektriske er lagt opp i kabelgater som gjør det enkelt å ferdes under dørken for reparasjoner og vedlikehold. Bortsett fra de lange gass-/gear-reguleringswirene, har vi intet å utsette på de tekniske installasjonene.

KONKLUSJON

Dette er en av de mest velbygde båtene vi har vært testet. Både finish og håndverk er av ypperste klasse. Planløsningen er god, og ikke minst er det god takhøyde over alt. At båten også levers som halvfabrikat, gir plusspoeng. Sjøegenskapene er det ingenting å utsette på.

FART/STØY

Farten er radarmålt, men da turtellerne ikke var skikkelig kalibrerte, har vi ikke hele turtallsregisteret. Derfor har vi brukt Marine Powers radarmålinger. Toppfarten stemte godt overens med det vi målte. Støyen er målt ved førerplass med døren til akterdekket lukket.
Omdr.Fart i knopStøy i dbA
380034,081,6
350029.078,4
300023,075,6
250016,574,0
Tomg.4,065,6

DATA:
Lengde totalt:10,35 m.
Skroglengde: 9,18 m.
Bredde: 3,25 m
Dypgående: 0,95 m.
Vekt: 4300 kg.
Drivstoff: 2 X 200 lt.
Vann: 250 lt.
Septik: 125 lt.
Motor: 2 x Mercruiser D219 Bravo II (2 X 170 hk.)
Pris:Kr. 845.000,-
Halvfabrikat (plastferdig,
vinduer, luker og skyvedørmontert):Kr. 249.000,-
Komplett byggesett:Kr. 415.000,-
Produsent:Huseklepp Modellverksted, Boks 4, 3130 Teie. Tlf. 033-13 810.

Powered by Labrador CMS