utgave nr 6 1997

Nyheter

Publisert Sist oppdatert

Aluminium og treverk


Helsveiset aluminium sammen med trykkimpregnert furu, er en uvanlig materialblanding for båtbygging. Ikke desto mindre synes vi denne varianten virker både tiltalende og velbygget. Svenske Älmstad Aluminiumsbåter AB lager flere modeller både planende og mer saktegående båter. Båten på bildet heter Bohus og er en lettrodd utgave for motorer mellom tre og fem hestekrefter.
Aluminium er et meget bra båtbyggermateriale, og disse båtene virker velbygget og funksjonelle. Bohus er 3,90 m lang, 1,40 m bred, stikker 0,54 meter dypt , er bygget av 2 mm tykk aluminium og veier 85 kg. Den koster 10.300 svenske kroner.
Opplysninger: Älmstad Aluminiumbåtar AB, tlf.:004617650344.

Amble fikk bransjepris


Den første bransjeprisen i norsk båtbransje, ble tildelt båtkonstruktøren og Båtmagasinets skribent, Eivind Amble. Eivind har gjort en kjempeinnsats, både i forbindelse med prosjektet om hva man i fremtiden skal gjøre med utrangerte båtvrak og ikke minst har han gjort hovedjobben med bransjens overgang til EU-reglene om CE-godkjennelse av fritidsbåter. Prisen, her overrakt av president Johan Koefoed i Norges Båtbransjeforbund, var blant annet et reisestipendium på 50.000 kroner.

Nei, ikke så kjærkomment


Et strømaggregat er sikkert kjærkomment, men ikke så kjærkomment som importøren Berema AS på Langhus gir uttrykk for i den siste setningen i en pressemelding for nyheten. Vi siterer: "Importør Berema A.S. på Langhus har tro på at aggregatet vil være et kjærkomment bidrag til båtmarkedet. Det vil sikre stabil, og ikke minst lydsvak, strøm til lys, TV, mobiltelefon og annet nødvendig utstyr i båten. la oss håpe at dette ikke betyr at firmaet ser for seg sommernatten med aggregater på badeplattformer, eller med skjøtekabel oppi skråningen på land for å holde nødvendig utstyr i gang, men det ser unektelig slik ut. Vi båtfolk har faktisk etterhvert lært oss å klare det meste på 12 volt
Når det er sagt: I nødsfall kan et aggregat være gull verdt, og denne Hondaen ser snerten ut. Det kan koples til en lader på opptil 20 amperes effekt, noe som betyr at du kan lade et flatt batteri. Prisen på aggregatet er kr 7990,- inkl moms og opplysninger kan stilles til importøren på telefon: 64860500.

Snerten 16 foter fra Bever


Det kommer stadig nye og vel gjennomtenkte og godt plassutnyttede båter som gir mye på få fot. Denne 16-foteren fra Bever Marine A/S er et eksempel på det, og her har vi nok en ny båt med vindskjerm i stedet for den åpne skjærgårdsjeepløsningen. Fordelen ombord i den dekkede båten er at flere enn båtføreren får ly mot sprut, kald vind og regn.
Bever 490 Fighter er selvdrenerende og med en innredning som gjør at den tåler å ligge uten kalesje eller presenning. Forut og under sittebenken akter er det store stuerom. Båten har håndrekke forut, bade/redningsleider, dreggluke akterut og komplett lanterneføring. I uteplassen finner du to svingbare førerstoler, som sammen med tre sitteplasser på akterbenken, gjør båten til en snerten allbruksbåt. Til sist og best av alt: Det nedsenkede dekket, som sammen med et realt trinn og sidehengslet vindskjerm, gjør adgangen over dekk meget bra. Båten egner seg til trailing med en vekt på kun 450 kg (uten motor). Motoralternativene ligger mellom 40 og 70-hester (50-60 ideelt?) og båten koster 69.800 inkl. moms.
Opplysninger: Bever Marine A/S, tlf.: 33 46 82 32.

Bonita brant


Du husker sikkert de to norskbygde sultanbåtene "Bonita" og "Teeth" som vi skrev om i aprilutgaven. Dessverre ble Bonitas skjebne en helt annen enn å leve en luksustilværelse med sultaner og annet fintfolk i eksotiske farvann. I området der Bonita lå fortøyd, ble det et forrykende tornevær, et lyn slo ned i superyachten og katastrofen var et faktum. Selv om brannen ble hurtig slukket, ble skadene omfattende.

Intelligent bryterpanel


Vetus har laget dette "smarte" bryterpanelet. De elektroniske automatsikringene er nemlig utstyrt med en forsinker som gjør at sikringene ikke løses ut ved korte overbelastninger, eller "peaks" som det heter på fagspråket. Hvis det derimot er alvorlige overbelastninger, skrus bryteren av umiddelbart. Når årsaken til overbelastningen er fjernet, kan bryteren skrus på etter 20 sekunder.
Som du ser er det fire 10-, og fire 5 amperes kretser. Over bryterne er det et akryllokk som hindrer vann og støv å komme ned i bryternes innmat. Det følger med 16 varianter av selvklebende merkelapper til bryterne. Panelet er enkelt å kople og har følgende innbygningsmål: 94 x 156 mm med en dybde på 40 mm. Pris: kr 904,- pluss moms.
Opplysninger: Nord West Marine A/S, tlf.:70 27 08 10.

"Overflateduoprop"


Duoprop for påhenger med automatgear og overflatepropeller. Det er hva Mercurys Hi Performance-avdeling har utviklet. Et undervannshus for racing i første rekke. "Deuce High" heter det meget avanserte undervannshuset.
Det er i første rekke 150 og 200-hesterne "Deuce High" passer til. Automatgearet er styrt av en liten dataenhet via et hydraulisk system som virker slik at det kun er den ene propellen som er i gear ved start, men så snart denne når maks turtall, kobles den andre propellen inn. Dette for at akselerasjonen skal bli maksimal. Begge propellene er cleaver-propeller som roterer hver sin vei. Bare 1/3 av propellbladene har kontakt med vannet under kjøring i høye hastigheter.
Mercury påstår at dette er det første undervannshuset hvor kjølevannsinntaket er bygget inn i finnen under propellen og at dette gjør at man kan kjøre med torpedoen helt fri av vannet, og dermed redusere friksjonen ytterligere. Ved at det er to kontraroterende propeller, skal man også kunne eliminere såkalt chine-walk, eller at båten vipper fra side til side under høye hastigheter.

Enklere gassregler i 1988


I 1983 ble det innført egne regler for installasjon av gassanlegg i norske båter. De innebar blant annet krav til et vifte/avtrekksanlegg som var ganske omfattende. Det til tross for at reglene om gass i Nordisk båtstandard var enklere. Nå er det slik at man også i Norge aksepterer den Nordiske båtstandarden fram til EU-regelverket innføres i 1998. Så lenge utstyret er godkjent etter Nordisk båtstandard, er det ingen krav til sertifikat eller godkjenning. Eieren av båten, eller båtbyggeren innestår selv for at anlegget er installert etter kravene.

Maling av gummibåter?


Hempel er storprodusent av maritime malinger og midler, og produktutviklingen foregår på flere nivåer. Her er gutta fra Hempel og fra Zodiac-importøren i Norge i full gang med å male to oppblåsbare båter der overflaten var sterkt misfarget. En ble malt grå og en orange. Malingen er opprinnelig tatt fram for å male kapell eller presenninger på trailere. Båtene er nå under full test, og man har allerede startet videreutvikling av malingen. Hvis alt går etter bra i testene, vil man starte serieproduksjon av malingen så fort det lar seg gjøre.

Kork på dekk


Hvis du er hendig, men ikke synes snekkerkunnskapene er gode nok til å legge dekk med teakstaver, kan denne korkversjonen være en løsning. Metoden er den samme, men materialet er mer letthåndterlig, samtidig som at produsenten hevder at korken har de samme gode egenskapene som teak, pluss at det er lettere å holde rent og vedlike.
Hvis du er skeptisk til slitestyrken, kan vi nevne at korkbelegget blant annet brukes på cruiseskip. De ferdige korkstavene kappes med skarp hobbykniv, og ellers brukes kun enkelt håndverktøy til å legge dekket. Som du ser på bildet er en av materialets fordeler at korkstavene er bøyelige.
Opplysninger: H N S Norge, tlf.: 22 14 90 24.

Mariah Mariah


De amerikanskproduserte Mariah-båtene inporteres nå til Norge, nærmere bestemt til F3 Marine AS i Bergen. Modellspekteret er stort, fargerikt og fancy. Båtene er i størrelse mellom 18 og 28 fot og seriene som det satses på i Norge heter Talari og Shabah mellom 18 og 21 fot. De var representert under utstillingen i Bergen i april.
Opplysninger: F3 Marine AS, Ytrebygsveien 53, 5060 Søreidgrend. Tlf.: 55 12 35 00.

"Kjempeslegga"


Mercurys Hi-Performance-avdeling har nylig introdusert det de kaller The Bigger Hammer, eller "kjempeslegga" som vi har valgt å oversette det til. En 3,0 liter 60° V6' er påhenger på hele 300 propellakselhk. Pro Max 300 heter motoren som har elektronisk tenningsstyring, elektronisk bensininnsprøyting med en spesielt avansert drivstoffkalibrator. I tillegg en elektronisk oljeinnsprøytingsenhet og en 60 amperes dynamo.
Pro Max 300 er bygget for racing, noe som kommer klart fram av undervannshus og propeller. Motoren er bygget for overflatepropeller. Tre forskjellige undervannshus kan leveres til motoren, SM (Sport Master) med utveksling 1,62 : 1, TM (Torque Master) med utveksling 1,75 : 1 og FM (Fleet Master) med utveksling 1,75 : 1. SM og FM kan leveres med både høyre og venstreroterende propeller, mens TM kun leveres som høyreroterende.

Blodfersk Nordkapp


Den nye Nordkapp Avant 485 er faktisk så fersk at vi ikke er sikre på om den første er på vannet når du leser dette. Planen (medio april) var at den skulle flyte i begynnelsen av denne måneden. Skroget er tegnet av veteranen Otto L.. Scheen jr, og den satt, ifølge produsenten, som et skudd så å si uten justeringer ved prøvekjøring av "pluggen". (Helskalamodellen man bygger støpeformen på).
Båtens planløsning er identisk med den amerikanske "bowridertypen" som blir en mellomting mellom skjærgårdsjeep og dekket båt. Denne båten kan leveres med kalesje over plassen aktenfor vindskjermen. Passasjerstolen kan flyttes sideveis helt ut i borde på babord side, slik at det er lettere å holde båten i balanse ved hurtigkjøring med to ombord, men den kan også kombineres med sidebenker hvis du kjører med båten full av folk.
Båten er selvdrenerende og ser spennende ut på tegningen. Linjer og design over dekk er utført av Designkontoret ved Espen Thorup. Båten er altså 4,85 m lang, har en bredde på 2,05 m og skal bære maks seks personer. Prototypen er kjørt med 115-hester, men lengden tatt i betraktning (16 fot) tyder på at 80-90 hk er mer enn stort nok. Ned til 50-hester kan brukes mens 60-70 vil være ideelt for de fleste.
Opplysninger: Nordkapp, tlf.: 69 33 99 87.

Oslo-Moss på en opplading


Det begynner å bli bra rekkevidde på moderne elektriske båter. Denne svenske båten med det typiske svenske navnet GreenWawe 500 E er en av disse, og med fire 225 Ah timers batterier lover produsenten en toppfart på seks og en halv knop og 30 nautiske mils rekkevidde med en fart på ca. seks knop. I fire knop klarer båten ytterligere tre nautiske mil. En elektrisk drevet båt kommer mest til sin rett i stille beskyttet farvann, men der er den fantastisk med sin så å si lydløse gange.
Når batteriene er tomme, er det om å gjøre enten å være i nærheten av hjemmehavnen eller i verste fall en stikkontakt og ha god tid. Det tar noen timer å lade 900 amperetimer! Da er det godt at man kan legge ned setene og lage to soveplasser i båten. Motoren tar liten plass, batteriene noe større, men det er god stueplass akterut og et lite rom i forpiggen. Pris for den 4,90 meter lange og 1,70 meter brede båten med en vekt på 470 kg er 59.000 svenske kroner pluss moms med 4 x 225 amperes batterier.
Opplysninger: GreenWave Boats, tlf.:004649021989.

Edlere Owatrol


Den nye Edeloljen fra Owatrol er en klar treolje. Den er tykkere enn Owatrols D2- olje og egner seg til bruk på alle typer treverk utendørs og er spesielt velegnet til eksotiske treslag som teak, mahogni og merbau. Oljen skal etter produsentens sigende ha en mer slitesterk overflate enn for eksempel D2. Overflaten er høyglans og skal ha god slitestyrke mot vær og vind. Oljen er egnet til garasjeporter, inngangspartier, dørk og dekk, skuteside, overbygg og vindskjermer. Oljen vil bygge 100 My på fire til fem strøk, avhengig av sugingen på de første strøkene. Normalt vil oljen tørke over natten. Kulde vil forlenge tørketiden. Oljen skal påføres med pensel, lakkrulle og fordriver.

Finurlig egobåt

Tekst og foto: Ingvar Johnsen

Denne nye Parad 336 har mange felles trekk med den svenske båtbyggeren Kock Marins tidligere modeller, og bak et ellers rettlinjet og konservativt utseende skjuler det seg som vanlig en vel planlagt bobåt med vakker innredning og spennende finesser. Den nye modellen er en "voksen" båt med plass for to personer over lang tid, mens to ekstra kan få køyeplass i en omkalfatret sittegruppe i salongen.
Det helt spesielle med båten er den hydrauliske "flybridgen". Kort fortalt fungerer den ved at hele styreporisjonen kan løftes opp gjennom den store takluken ved bruk av hydraulikk. For ordens skyld: Systemet har en sikring slik at førerplassen ikke kan heves uten at luken er åpnet. Løsningen er kun til bruk i godvær på ikke alt for høy sjø fordi eventuelt "overvann" i form av regn eller sprut fort vil fukte salongen. Men det er jo stort sett i godvær man bruker styreplassen ute. Den store fordelen med systemet er at man beholder en lav profil på båten. En fordel både for kanalfart og for båtens stabilitet. Den øvre takvingen stikker ikke høyere enn tre meter, noe som er ekstraordinært i en så stor båt med styreplass "nesten" på taket.
Salongen er lys og meget sosial. Hele båten oser av komfort. Den permanentlakkerte mahognien har den samme superkvaliteten vi er vant til fra dette båtbyggeriet, og sovelugaren forut har ståhøyde og køyeplass for to. Over den store uteplassen kan det trekkes ut en markise. Ikke særlig maritimt, og heller ikke noe særlig å ha utslått i planingsfart, men bra i havn både for skygge, mot duggregn og for mindre fuktighetsslag og bedre lunhet når været "slår" en vakker sommerkveld.
Båten er 10,2 meter lang (i overkant av 33 fot), 3,35 m bred og veier 4,7 tonn. Båten koster 1,2 millioner svenske kroner med så å si alt utstyr som for eksempel varmtvann, varmeapparat og baugpropell. Skroget er enkeltlaminert under vannlinjen med sandwichkonstruksjon i skrogsider og overbygg. Noe som gir både stivhet og isolasjon.
Opplysninger: Kock Marin AB, 004687170090.

Ferdig til bruk


Disse aluminiumsposene skjuler ferdig glassfibermatte vætet med polyester og herder. Systemet kan brukes til reparasjon av polyester, pvc, abs og andre "tørre" syntetiske materialer. Det kan med andre ord brukes til båten, på huset (takrenner m.m.), bilen m.m. For å oppnå maksimalt resultat på stål eller betong, må du bruke en primer (Pally 413) på forhånd. Fordelen eller ulempen med dette systemet er at herdeprossessen startes med UV-stråler. Dermed må arbeidsstedet ligge i skyggen når du jobber, ellers får du fort liten tid. I gråvær er det derimot håpløst å bruke materialet med mindre du er utstyrt med en UV - (A) lampe, noe som ifølge produsenten er vanlig handelsvare i dertil egnede forretninger. Den store versjonen koster kr 149,-, mens den lille koster kr 75,-.
Opplysninger: Byggplast og båtutstyr, tlf.: 22 73 00 00.

Dobbel NOA


Noa-festene har fått mange venner. De smarte festene kan brukes til å sammenføye rør til presseningstativer, antenneoppsett eller annet utstyr som skal festes til båtens håndrekker o.s.v. Dette dobbeltefestet er nytt, og velegnet til blant annet å feste antenne o.l. i pull/pushpit (håndrekker forut og akterut). Med plastforingene på bildet passer de til 25 mm rør, som stort sett er standard i de fleste båter. Fjerner du foringene, blir åpningen 35 mm. Prisen på festet er kr 133.
Opplysninger kan du få hos Byggplast og båtutstytyr, tlf.: 22 73 00 00.

Sårpleie i riktig farge


Dette reparasjonssettet er laget for å fikse sårskader i gelcoaten. Det leveres med forskjellige farger, så det er en idé å sjekke med båtbyggeren hvilket nummer det er på gelcoaten i båten din. Settet inneholder det nødvendige, også en lettfattelig bruksanvisning. Et råd: Oppbevar det kaldt. Da varer innholdet lengst.
Opplysninger: Swang A/S, tlf.: 22 52 41 80.

Toppkniv i marineversjon


De sveitsiske Victorinox-knivene er en legende på lommeknivsiden. Nå er den kommet i marineutgave. Lommekniven til 469 kroner har et knivblad med serratert blad som lett skjærer blant annet nylontrosse, hermetikkåpner, "ølkorkåpner", to flate skrutrekkere, en stjernetrekker, seilmakernål, sjakkelåpner, pinsett med mere. Bra er det også med ringen som gjør at kniven kan festes til en snor slik at den ikke ender på havets bunn. Kniven er ikke akkurat forbruksvare i det den koster kr 469,-. Beltesliren koster kr 129 i tillegg.
Opplysninger: Swang A.S., tlf.: 22 5241 80.

Lure glass


Disse oppvaskmaskinsikre glassene i plast er praktiske. Det er litt vekt i stetten som gjør at glassene står støtt. I tillegg kan stettene skrus av, slik at glassene lettere kan stables. Du får dem med to farger på stetten: Blå eller grønn. Pris pr. glass kr 69,-.
Opplysninger: Byggplast og båtutstyr, tlf.: 22 73 00 00.

Iskaldt


Isboks er standardutstyr ombord i båter i varmere klima. Her hjemme meldes det også om stadig mer salg av boksene. Denne 18-literen koster kr 165,-, og du kan få isbokser i alle mulige størrelser og fasonger. Etter at det har vært vanskelig å skaffe is noen år, begynner det å bli bedre. Fyller du en slik boks med is, kan du bevare flaskeforet kaldt temmelig lenge, eller du kan kun oppbevare is for å la klumpene gjøre nytte i glassene.
Opplysninger: Swang A/S, tlf.: 22 52 41 80.

For røykere


Er du glad i røkt mat, men synes det er for omfattende å dra på en røykovn, er denne nye svenske røykeposen et spennende alternativ. Posen består av to lag aluminiumsfolie. Mellom lagene er det sukker og flis. Du pakker bare det du vil røyke inn i posen, legger det hele på grillen, bålet eller i stekeovnen hjemme. Nesten all mat kan røykes. Fisk, jo fetere jo bedre, laks, makrell, ørret, sik, flyndre, sild, skalldyr, biff, små lammekotletter og til og med kjøttdeig. Smørbrød med røket kjøttdeig skal ifølge produsenten av posen smake deilig. Vilt får en ekstra duft av skog, og røkt kylling skal være godt. Det følger nøye oppskrift/bruksanvisning med posen. Den koster 20 kroner.
Opplysninger: Swang A.S., tlf.: 22 52 41 80.

Plasttank til påhengeren

Denne 12 liters plasttanken kan brukes både som reservekanne og hovedtank. De gamle ståltankene har en tendens til å ruste. Dessuten er de temmelig vonde å skubbe seg mot når du for eksempel sitter nede i en lite jolle, oppblåsbar båt eller lignende. Plasttanken er rund i hjørnene og er langt mer behagelige enn sine frender i stål. Prisen på 12-literen er kr 280,-, og du får den hos Byggplast og båtutstyr på telefon: 22730000.

Båtshake til bunnvask


Du kjenner sikkert denne teleskopiske båtshaken med avtakbar hake. Nå er det kommet nytt ekstrautstyr til haken. Med et "knekkledd" og et leddet vaskehode med pussemappe kan du bruke anordningen til å rengjøre bunnen for slim som ikke sitter så hardt. Med alle delene koster herligheten 460 kroner.
Opplysninger: Swang A/S, tlf.: 22 52 41 80.

Luktfri luktfjerner


Enkelte av rommene ombord har en tendens til å lukte som de heter. Dessuten tar ofte hele båten lukt etter både matlaging og andre luktfremmende aktiviteter. Denne luktfjerneren som du får både i spray og i form av el -pute, er luktfri og meget effektiv. Sprayen koster kr 59,-, mens puten koster kr 43,.-. Vi fant dem hos Byggplast og båtutstyr, tlf.: 22 73 00 00.

Se i mørke


Dette er en liten nattkikkert i ordets rette forstand. Med denne lille kikkerten på knappe fire hekto skal det nesten ikke lys til for å se det du trenger. Er det bekmørkt, får du hjelp av kikkertens innebygde infrarøde lys. Denne kikkerten er antakelig den billigste versjonen på markedet og koster kr 3175,-. Det finnes kikkerter som har høyere kvalitet på bildene, men da snakker vi om helt andre priser. Denne er mer enn god nok til fritidsbruk.
Importør er Seatronic i Moss. Vi lånte dette eksemplaret hos Swang A.S., tlf.: 22 52 41 80.

Entusiastens utstyrsbutikk


Carl Faannessen A/S i Bergen er et firma som har eksistert siden 1928. Firmaet har blant annet spesialisert seg på verktøy og utstyr for trebåtentusiaster. Tavlen viser bare litt av utvalget. Firmaet kan levere alt som trebåtentusiasten trenger, som for eksempel bomullsdrev, tjæredrev, klekøller, pren til spleising av tau, drevjern, settejern, trepropper i furu og edeltre, rekkebolter, skarvøks og mye, mye mer. Opplysninger: Tlf.: 55 32 13 29.

Bestillingstyveri fra Wallas?


Det kan virke som et bestillingstyveri, innbruddet som var hos Wallas Norge på Ski 8.april i år. Til sammen ble det da stjålet 31 varmeapparater. Tyvene hadde kun vært på lageret og fart varsomt frem. Hverken kontor eller verksted var besøkt, men samme natt ble det fra naboforretningen stjålet en Toyota Hi-Ace varebil.
Det virker som om tyvene var helt bestemt på hva de var ute etter. Ingenting annet enn varmeapparatene var rørt. Det hører med til historien at det var innbrudd samme sted for nøyaktig ett år siden. Samme dato, samme fremgangsmåte. Den gang ble det stjålet 24 varmeapparater. Det siste tyveriet har en utsalgsverdi på 316.971 kroner.
De stjålne varmerne er:
7 stk. Wallas 2400 sentralvarmer, parafin med serienummer: 12881 - 12882 - 12886 - 12889 - 12890 - 12891 - 12892.
10 stk. Wallas 3200 sentralvarmer, parafin med serienummer: 4481 - 4587 - 4588 - 4590 - 4591 - 4592 - 4593 - 4594 - 4595 - 4596.
14 stk. Wallas 3000 DX sentralvarmer, diesel med serienummer: 2477 - 2480 - 2494 - 2496 - 2497 - 2498 - 2499 - 2511 - 2512 - 2515 - 2516 - 2517 - 2520 - 2522.

Skulle du bli tilbudt et av disse apparatene, ta kontakt med Follo Politikammer eller nærmeste politimyndighet.

Tøffe vesker og bager


Henri Lloyd har lansert en ny serie bager og vesker de kaller Cordura. Fordi produktene er spesielt beregnet på båtbruk, er de laget i Cordura-stoff som er sterkere enn vanlig nylon. Serien omfatter fem forskjellige modeller: big bag, medium bag, ryggsekk, sjøsekk og mappe.
Et annet ny veskeprodukt for i år er Canvas-serien med vesker laget av kraftig gummiert lerret.
Opplysninger: Sportsmanship A/S, postboks 253, N-1360 Nesbru. Tlf.: 66 98 27 07. Fax: 66 98 05 18.

Deler til Windy og Draco


Windy & Draco Original Parts er et nyetablert firma på Nedenes som skal selge reservedeler og yte service til Windy og Draco-båteiere i Europa. Christian Frodesen er daglig leder. Han har vært tilknyttet Windy Boats AS i mange år og har lang erfaring nettopp med delesalg og teknisk kundeservice. Det nye firmaet skal tilby originale og anbefalte deler og komponenter til alle modellene til konkurransedyktige priser.
Som en del av satsingen har man inngått en avtale med Helly Hansen Spesialprodukter og SeaTex for produksjon og salg av kalesjer til alle Windy og Draco-båter. Enten i superlett kvalitet eller tradisjonell duk. Delekatalogen blir dessuten videreutviklet og tilbyr et bredt produktspekter til båteierne.
Opplysninger: Christian Frodesen, Windy & Draco Original Parts, postboks 40, 4875 Nedenes. Tlf.: 37 09 56 00. Fax: 37 09 62 50.

Powered by Labrador CMS