utgave nr 10 1997

Test: Ibiza 25 Touring

Publisert Sist oppdatert

Test: Ibiza 25 Touring


Spennende løsning på supert skrog


Ibiza 25 Touring er den største i Ibiza-familien. Bygget over nesten samme lest som 20 og 19 Touring, men romsligere og for første gang med midtskipsmontert innenbordsmotor, lang aksel og drev. Kanskje det beste skroget hittil.

Tekst og foto: Hans Due

Forut under dekk er det en liten minilugar med overnattingsplass til to voksne og et lite barn. Luft og lys kommer inn gjennom en rund takluke, og i tillegg er det to lamper. Skrogside og tak er skaipolstret og på den lille dørken i inngangspartiet er det tepper. På styrbord side mot skottet til førerplassen er det montert marinedo med et lokk over. Det er akkurat sittehøyde på doen, men ingen enkel sak å få av seg buksa og satt seg.
Under køya er det stuerom samt slanger til do og en manuell lensepumpe. En natt eller to her skulle gå an.

Uteplass

Ved siden av sjøegenskapene, er det uteplassen som er det virkelig store med denne båten. Her er mangfoldige varianter man kan rigge til. Den sosiale kjernen er en L-sofa vis a vis førerplassen. Men den langsgående delen av L’en kan raskt gjøres om til en stol i fartsretningen der den midterste delen vippes opp og fungerer som ryggstø. Under denne delen av L’en er det et stuerom med dør på siden.
Tverrdelen av L’en kan enten være en del av sofaen, eller dersom man vipper ryggen forover, en kort solseng. Vipper man derimot opp denne delen, finner man nok en pute under som er hengslet og kan vippes akterover, slik at den passer til en utsparing i akterspeilet. Dermed har man en enorm solseng. For sikkerheten skyld ville vi gjerne hatt en liten port eller et stengsel i utsparingen i akterspeilet.
Under buen i L’en er det i testbåten montert en kjøleboks. Dette er ekstrautstyr. Aktenfor på babord side er det en støpt vask med skikkelig ettgrepsarmatur, på siden en uttrekkbar hånddusj og dersom man åpner skapdøren under vasken, kommer et ett-bluss spritkokeapparat til syne. Det er montert på skapdøren, og kan vippes opp i stående stilling. Praktisk til å steke egg og bacon etter at kaffen er klar og morgenbadet utført. Noe stort middagsmåltid har man ikke sjanse til å få laget. Skapet forøvrig kan benyttes som stuerom.
Dørken er belagt med teaklaminat som gir et lunt preg mot all den hvite plasten og de hvite putene. Akterdekket forøvrig er rent. Under dekket er det tanker og aksel fra den midtmonterte motoren til akterdrevet. I skansekledningen akterut er det tre lokk som går inn til diverse kraner. Det midterste er et lite stuerom.

Førerplass

Førerplassen er velorganisert med en instrumentkonsoll inn under frontvinduet der de viktigste motorinstrumentene har fått plass, innfelt i imitert nøttetre, mens tankmålere er på hver side av rattet. Mellom ratt og instrumentkonsoll er det et kartbord med en plexiglassplate over. Bryterne er lett tilgjengelig til venstre for rattet. Gass/gear er montert loddrett ut i borde, og faller godt i hånden. Førerstolen er regulerbar i høyde- og lengderetningen, og kan dessuten svinges slik at den blir en del av det sosiale miljøet rundt bordet.
Det er bra sikt horisonten rundt. En vindusvisker på parallellarm er standard. Man sitter godt i le under kjøring med kalesjen nede. Hele styreenheten er støpt i en gråtone i stedet for knall hvit. Dette for å minske sjenerende reflekser i frontruten.

Sjøegenskaper

Båtens utgangspunkt er skroget til en Scand 7600 Dynamic. Men Ibiza-sjefen Helge Duus har raffinert skroget, gjort om sprutlistene og laget et såkalt dobbeltchine. Chinet er kanten der hvor skrogbunnen går over i skrogside. Det ytterste chinet sørger for bæring under stilleligge og sakte fart. Så snart båten kommer opp i plan, løftes skroget ytterligere og planer på nok et chine lenger inn mot båtens sentrum. Det gir mindre våt flate, mindre friksjon og større hastighet med mindre motor.
Over 35 knop med to mann ombord og halv dieseltank med en Volvo Penta TAMD 31 på 138 hk. er oppsiktsvekkende bra. Men det er først rundt 2500 omdreininger når turboen slår inn, at det skjer noe. Først trodde vi at vi hadde fått tau i propellen, men motoren skulle bare ha tid til å dra igang systemet. Vi tror den nye KAD 32 motoren til Volvo er adskillig bedre egnet, siden det her er en kompressor som sørger for trykket før turboen slår inn.
Båten går som på skinner gjennom hele fartsområdet. Den er en nytelse å kjøre i høye hastigheter og reagerer fint på trimmen. Krappe svinger er overhodet intet problem. Båten legger seg pent innover, sklir rundt i svingen og har ikke tendenser til hugging.
For moro skyld “ga vi jernet” rett inn i 1,5 meter høy sjø utenfor Torungen fyr ved Arendal. Det hoppet og spratt, men båten la seg pent ned igjen. Et par små dusjer var alt vi klarte å få til av vann over dekk.

Utvendig

Fra uteplassen kommer man greit opp på dekk via innstøpte trinn i skyvedøren ned til lugaren. Frontvinduet kan åpnes, og man har passasje over dekket til baugen. Her er en liten dreggboks og to kryssholt. Kryssholt er det to av midtskips og akterut også. Pulpiten er ikke høy, og er ikke noe å gripe i, men forhindrer at man sklir av dekket. Dessuten er den grei å henge fenderne i.
Badeplattformen er helstøpt og integrert i dekksformen. På midten er det en innspeksjonslem for drevet. Bade-/redningsleider er på den ene siden. Her er også drivstoffpåfyllingen. Ingen fare for søl inn i båten.

Motor/teknisk

Det var prototypen vi testet, den som sto utstilt på Sjølyst tidligere i år. Det var båten noe preget av. Kablingen var godt oppklamret, men skal senere legges i gater. Skroggjennomføringer var greie. Lanterner etter forskrifter. Kun ett batteri følger med som standard. Ladespenningen er på 14 volt. Det mangler 0,4 volt for å være helt godkjent.
Installasjonen med midtmontert motor, lang aksel og akterdrev er ganske uvanlig. Vi har sett det på et par utenlandskproduserte båter tidligere, men ikke her til lands. Det er en sjenerende rakling på tomgangshastighet (ca. 800 omdreininger), men den gir seg så snart man setter motoren i gear eller skrur opp turtallet til mellom 1000 og 1100 omdreininger. Om det er den spesielle installasjonen som er årsaken til dette, eller om det er justeringer på drevet som må til, vet vi ikke. Ellers virker dette som en fornuftig motorinstallasjon fordi man får forskjøvet tyngdepunktet forover.

Fart/ støy

Farten er radarmålt med to mann ombord, halv drivstofftank. Støyen er målt ved førerplass. Den kunne gjerne vært senket et par decibel på det høyeste.

OmdreiningerFart i knopStøy i dbA
385035,385,3
340028,885,5
300024,285,2
260018,478,7
220012,781,6
18008,377,6
14007,269,5
10004,967,3
8004,866,5

Konklusjon

En spennende nyskapning med mange forskjellige bruksmuligheter. Et glimrende skrog. Støpt glassfiber, laminert teak og selvdrenerende dørk gjør at man ikke behøver å være redd for en regnskur når man går fra båten utildekket. Kalesjen har dessuten to varianter, en med rett bakvegg dersom man ønsker det, eller en skrådel som også dekker hele akterdekket. Prismessig ikke av de rimeligste.

Data

Produsent: Duus Trading AS, Torjusholmen, 4818 Færvik. Tlf: 37 08 60 00. Fax: 37 08 53 00.

Lengde:7,44 m.
Bredde:2,49 m.
Vekt:2.000 kg
Drivstoff:200 lt.
Ferskvann:30 lt.
Motor:Volvo Penta TAMD 31, 139 hk.
Pris:Kr. 495.000,-