utgave nr 12 1989

Targa 29

Publisert Sist oppdatert
TARGA 29

Sjøens børstraktor

Av Hans Due

Grov og utradisjonell. Arbeidsbåt, fiskebåt, skyssbåt, redningsbåt og feriebåt. Alle disse betegnelsene passer på den finske produsenten Botnia Marins nyeste båt, Targa 29. Her er ingen overdreven luksus, men en nøktern bruksbåt.

Finnene har tradisjoner i bygging av funksjonelle arbeidsbåter." De tusen sjøars land" har virkelig behov for denne type fremkomstmiddel. Men også langs vår egen langstrakte kyst synes mange at slike båter er hendige.

DEKK

Dekket går rundt hele styrhuset. Fordekket er nedsenket i forhold til dollbord og akterdekk. På fordekket, som er selvslensende, er den vesentligste stueplassen. Under dørken ett stort stuerom, under benkene tre mindre og et forholdsvis romslig i forpiggen.
Alle steder hvor man beveger seg ute, er det antisklimønster. Selvlensingen foregår gjennom spygatt i borde. På det lille dekket helt forut er det to pulpitbøyler, to kryssholt og to halegatt, alle i solid rustfritt stål. Rundt hele styrhuset foran og på ripa er det solide griperekker i rustfritt stål. Ferskvanns­påfylling er i sittebenken foran, mens drivstoffpåfyllingen skjer i en utsparing i styrhuset mot arbeidsdekket. Gasstanken til kokeapparatet er plassert i et rom på den andre siden av styrhuset i forkant. Disse detaljer satte vi stor pris på. Her har man mulighet for drivstoffpåfylling fra Jerrykanne i urolig sjø uten at man behøver å balansere på ripa. Skulle man være så uheldig å søle under påfylling, renner dieslen ut gjennom spygattet på siden. En eventuell gasslekkasje vil gå samme vei.
Dekket rundt styrhuset er ellers rent. I akterdekket er motorromsluken. Motorrommet er ryddig og uten "jukse­koblinger". Vår eneste innvending er at både startbatteriet og forbruksbatteriet sitter i motorrommet.
Båten har akterport ut til badeplattformen. Rundt hele akterdekket er det solid rekkestøtte i treverk. Dusj med varmt og kaldt vann finnes på ripa akter. Helt nede ved akterdekket er det uttak for saltvannsspyling. Badeplattformen har tre teakluker, en i midten som fungerer som inspeksjonsluke for drevet og en på hver side som leder ned til bokser for fortøyn­ingsutstyr og dregg. Nedfellbar bade-/redningsleider er montert på babord side av badeplattformen. På akterspeilet over denne et gripehåndtak.

STYRHUS

Styrhuset er annerledes. Det minner om det du ser i en minibuss. To enkle seter etter hverandre på styrbord side. Den ene er førerstolen. På babord side er det to doble "buss-seter" der det bakerste er opphøyd i forhold til det foran. Seks personer kan altså sitte komfortabelt i fartsretningen. Alternativt kan man få det forreste av dobbeltsetene vribart slik at det kan snus mot det andre dobbeltsetet og med et bord mellom som en slags dinettløsning.
Det store dashbordet i front av styrhuset skjuler nedgang til toalett­/dusjrom. Luken ned til dette rommet er også oppbevaringsplass for kart. Ved siden av nedgangen er byssa. Man vipper opp et lokk og får kokeapparat og oppvaskkum opp i dagen. Her er varmt og kaldt vann, samt en egen kran for sjøvann. Under kokeapparatet er det tre skuffer og et lite skap. Ytterligere tre skuffer finnes under det forreste dobbeltsetet.
Kjøleskapet er under førerplassen. Under passasjerplassen bak føreren og på siden under det forreste dobbeltsetet er det også et lite skap. Nedgangen til sovelugar/ oppholdsrom kan sikres med en skyvestang.
Ventilasjonen i styrhuset foregår enten gjennom de to skyvedørene på siden, et skyvevindu på akterskottet eller via en liten lufteventil i taket. I taket er det dessuten en lampe og to nett-lommer til å stue vekk sjøkart og andre papirer.

FØRERPLASS/KJØREEGENSKAPER

Førersetet er regulerbart i lengderetningen. Skinnene det glir på er skråstilt slik at når man trekker stolen forover, glir den samtidig ut fra veggen slik at man får bedre plass på siden. Styrekonsollen kan løsnes og tiltes akterover. Under denne er det en fothviler som kan felles inn i skottet. Selv med stolen helt framme og styrekonsollen tiltet akterover, syntes vi avstanden ble for stor. Over lengre tids kjøring ble det slitsomt å strekke seg fram for å nå rattet og reguleringen.
Instrumenter og brytere er logisk plassert på dashbordet. Vår testbåt var utstyrt med tre vindusviskere av god kvalitet, men manglet vindusspyler. Motoren var utstyrt med varmeveksler som gjorde at defrosteren virket bra fra de tre spaltene på dashbordet. I tillegg kan man få varmluft via eget varmeapparat, men dette er ikke standard. Det er god sikt rund baut, bortsett fra rett akterover hvor det lille skyvevinduet blir litt for spedt.
Båten tar sjøer meget godt, både mot, med og fra siden. Under vanlig gange i 3/4 fart var båten retningsstabil, men i lavere hastigheter, måtte vi gjete den. Styremekanismen bør byttes ut. Når vi ga gass og samtidig skulle svinge, måtte vi nesten ta spenntak i sideveggen for å få dreid rattet. Svingradiusen på full fart var stor, og når vi ga fullt ror, slapp duoprop-drevet taket og begynte å kavitere (trekke luft).
Finmanøvrering trenger sin mann fullt ut. I hvert fall i litt vind. Siden en båt svinger med bakparten og denne båten har et høyt styrhus med stort vindfang og med tyngdefordelingen langt bak, er ønsket om to motorer til fordel for den ene som sto i, meget stort. Det er nemlig tungt å legge til på tradisjonelt vis.

TOALETT

Toalettet/dusjrommet som ligger under dashbordet, har full ståhøyde. Spartansk innredet med et hengeskap som også inneholder de elektriske installasjoner, en dorullholder, et marinetoalett og en liten håndvask. Skal du gjøre ditt fornødne, må du vippe ned vasken som kan felles inn i skottet. Dørken er drenert. En elektrisk vifte er montert på skottet mot fordekket. Her er også et lite vindu som kan åpnes. Vi kunne tenkt oss en mer usjenert plass for toalettrommet. Likeledes en håndvask av noe bedre kvalitet.

SOVE/SITTELUGAR

Fra styrhuset går man ned en bratt leider akterover og kommer ned til sove-/oppholdslugaren. Den er innredet slik at det går to lange, langsgående køyer på hver side innunder dekk. Her kan to personer ligge etter hverandre på hver side, til sammen fire køyeplasser. Den midterste delen av køyene kan vippes opp med en smart patent som omvandler dem til sofabenker.
På akterskottet står et stort bord som kan vippes ned. Bak bordet er det tre høye hyller. Oppunder taket på hver side er det to skap med skyvedører. Et skap til går inn under det bakerste dobbeltsetet i styrhuset, mens det er ytterligere et lite skap inn under dørken i styrhuset. Dette skapet vil antagelig forsvinne da produsenten har planer om å senke styrhuset. Forøvrig er det lyst og vennlig i dette rommet selv om det ligger under dekk. Man har lys fra styrhuset og fra fire vinduer, hvorav to sitter på sideskottene over dekk og to, som kan åpnes ut mot akterdekket.

MOTOR/TEKNISKE INSTALLASJONER

I testbåten satt en Volvo Penta AQAD41DP, en 200 hesters dieselmotor med duopropdrev. Motorinstallasjonen er bra, kabler og slanger skikkelig oppklamret, og det er rimelig god serviceplass i motorrommet. Hele rommet er godt isolert med isolermatter og lufting skjer gjennom tre luftinntak på akterdekket.
Servostyringen bør skiftes ut til fordel for en hydraulisk av god kvalitet. Kun en manuell lensepumpe synes vi er for lite. Det burde vært en elektrisk i tillegg. Det er lys i motorrommet. Der finnes også batteriene. Ett 140 ampere­timers batteri er standard. I vår testbåt satt ytterligere et 70 ah's som start­batteri, og det synes vi er en bedre løsning. Imidlertid bør batteriene flyttes fra motorrommet. Sikringspanelet med automatsikringer sitter på skottet i toalettrommet under dashbordet. Koblingene på vår testbåt var en eneste vase av kabler, men importøren opplyser at det på senere byggenummer skal legges opp med skinner og skikkelige kablegater.

FINISH

Treinnredningen er i solid teak, skroget er i glassfiberarmert polyester, mens en del av styrhuset er i sandwich. Det håndverksmessige er solid utført, men skjemmes av litt slurvete kledning av vinyltapeten på veggene. Fremfor alt er det grovt og bruksvennlig.

FLYBRIDGE

Flybridge er ikke standard, men båten er klargjort for denne installasjonen. På vår testbåt var flybridgen montert, og den funksjonerte rimelig bra. Man entrer flybridgen via en leider i rustfritt stål fra akterdekket. Førerstolen er regulerbar i lengderetningen. I tillegg er det en dobbeltseter ved siden av. Foran dobbelt­setet er det et stort kartbord med plexiglass over.
Du sitter godt på flybridgen, og har bedre kontroll over ratt og regulering enn i styrhuset. Derimot har du ingen kontakt med baugen på båten fordi det store styrhustaket stenger utsikten. En liten vindskjerm er ikke nok til at du unngår sjøsprut og vind. Foruten gass/­gearregulering og ratt har du trim­kontroll, men ingen trimindikator. Dessverre.
Over flybridgen troner targabøylen med fester for antenner. I tillegg en høy aluminiumsmast som man kan montere lastebom/mesanseil på.

FART/STØY

Farten er målt med litt under halv drivstofftank, halv vanntank og en mann ombord.

OmdreiningerFart i knopStøy i dba
8003,063,5
11005,263,7
14006,363,5
17006,968,3
20008,174,0
230011,374,2
260014,575,0
290017,676,0
320022,877,7
360026,977,5

DATA
Lengde:8,75 m
Bredde:3,10 m.
Dypg.:0,85 m.
Vekt:3,2-3,7 tonn
Pris: m/AQAD41DP Kr. 511.000,-
Produsent: Botnia Marin, Malax, Finland.
Importør: Bjørn Nielsen Båtagentur, Grønsundåsen 53, 1360 Nesbru. Tlf: 02-84 93 02.