utgave nr 6 1992

Inter 6000 Sunny

Publisert Sist oppdatert


    TEST: INTER 6000 SUNNY:

    SNEKKE - KORT OG GODT

    Av Hans Due

    "Diana 600", "Sunny 600" og nå "Inter 6000 Sunny". En tradisjonell snekke som har vært innom flere produsenter, men som gjenoppsto sist høst. En båttype som har sin renessanse i Norge.

    Det er ikke mye fiks-fakserier med en snekke. Klinkbygget skrogform med et syv-knops deplasementsskrog, benker, fordekk og vindskjerm, samt styreposisjon. Nøysom på drivstoff og prisen er forholdsvis hyggelig pris. Det går an å dra på sommerferie med en snekke om man aksepterer å bo og leve litt primitivt. Det har folk gjort i mang år, men i l992 er vel båttypen først og fremst beregnet på dags- og helgeturer.

    SKROG/SJØEGENSKAPER

    Vi testet Inter 6000 Sunny i gammel rotesjø utenfor Grimstad. Skroget som er utviklet av Østensen Modellverksted, går bra både i motsjø, medsjø og sidesjø, og er ganske tørt. Baugen kastet sjøene effektivt ut til siden uten at spruten kom på vinduene i nevneverdig grad. Rulling unngår man ikke med et deplasementsskrog. Dette merker man spesielt i sidesjø.
    I medsjø hadde vi ikke problemer med å holde kursen. Selv om den utflatede bunnen i akterenden ga båten løft i medsjø, stakk den ikke av. Båten var utstyrt med en 18 hk. Volvo Penta dieselmotor, og gjorde 7,5 knop ved 2900 omdreininger. Motorens maksimale turtall er 3200 omdreininger, hvilket skulle tilsi at testbåten burde hatt en propell med en tommes mindre stigning. Antagelig vil ikke dette gi noe utslag på topphastigheten, men med flere mennsker og bagasje ombord, vil motoren trives bedre på et lavere turtall. Normalt selges båten med Yanmar dieselmotorer.

    INNREDNING

    Innredningen kan fåes i flere varianter. Produsenten sier at de gjerne skreddersyr innredninger etter kundens ønske. Vår testbåt var standardutgaven. Førerplassen omtrent midtskips på styrbord side. Passasjersete på babord side. Både foran og aktenfor disse sitteplassene er det benker. Det er sitteplass til en rekke mennesker,så båten inviterer virkelig sosiale turer i skjærgården. Under fordekket kan man rigge til en dobbeltkøye ved å legge bord og puter mellom benkene. Under benkene er det rikelig med stueplass.
    Dørken er i teaklaminat og er i to plan, litt nedsenket fra førerplass og forover. Men produsenten vil også kunne levere båten med helstøpt, selvdrenerende dørk. Spisebordet kan plasseres to steder, enten mellom benkene foran fører-/passasjerplass, eller mellom benkene akterut. Putene er i skai og enkle å holde rene. Båten leveres hverken med bysse eller toalett som standard, men begge deler kan fåes som ekstrautstyr. Utstyret plasseres i så fall i den forreste delen av båten.

    MOTOR/TEKNISKE INSTALLASJONER

    Både motor og batteri er plassert under dørken, men i separate rom. Ett 70 Ah. batteri er standard, og på standard båt har man ikke behov for noe eget forbruksbatteri. Den eneste elektriske installasjonen foruten startmotoren er lanternene. Ladespenningen målte vi til 14,0 Volt ved 2000 omdreininger, hvilket er litt i snaueste laget.
    Motoren er lett tilgjengelig for service og reparasjoner. Kabler og slanger er skikkelig oppklamret. Akslingshylsa er støpt fast i et lite skott, men på senere byggenummer vil dette bli gjort om slik at hylsa blir skrudd fast med en klemme. Det har nemlig vært tilfeller der hylsa har løsnet og fulgt med akslingen rundt og med store lekkasjer som resultat. Støyisoleringen kunne vært bedre, men støynivået er ikke plagsomt høyt.
    Drivstofftanken ligger foran i baugen, og røret for påfylling går opp i fordekket. Løsningen er ikke videre praktisk fordi røret kommer opp langs skrogsiden omtrent midt i puten under dekk. Røret vil bli flyttet lenger forover mot baugen, sier produsenten.
    Styringen består av knasteratt og teleflexkabel. I akter-skottet er det en luke som gir adkomst til rorstammen. Her kan man skru på en rorkult og har dermed nødstyring. Gass-/gearspak er montert slik at man må bruke venstrehånd, men på denne båten syntes vi ikke dette var noe problem i forhold til den monteringen vi er vant til fra andre båter. I stuerommet akterut er det en manuell lensepumpe som med fordel kunne vært flyttet ut for bedre adkomst.

    DEKK/OVERBYGG

    Fordekket er utstyrt med en drenert ankerboks, to kryssholt og to pulpitbøyler i syrefast stål. Adkomst ut og inn av båten kan enten skje gjennom frontvinduet som er til å lukke opp, eller over rekka aktenfor fører/passasjerplass. Vindskjermen er i solide aluminiumsprofiler med glass og gir et solid inntrykk. Vindusvisker og kompass er ikke standard, men er noe man absolutt trenger.
    Fra vindskjermen og akterover er det solide håndrekker i syrefast, med en åpning helt akterut for adkomst til bade-/redningsleider som heller ikke er standard. Det er to kryssholt på det lille akterdekket.

    FART/STØY

    Farten er målt med to mann ombord, full drivstofftank (ca. 50 lt.) og med en propell som antagelig har en stigning som er en tomme for stor. Støyen er målt ved førerplass.
    TurtallFart i knopStøy i dBa
    29007,582,2
    26007,080,3
    23006,478,5
    20006,076,9
    17005,375,5
    14004,773,4
    11003,972,3
    8002,967,2

    KONKLUSJON

    Skal du ha en dagstursnekk, er Inter 6000 Sunny et meget godt alternativ. Båten er samvittighetsfullt bygget, har et utmerket skrog og rikelig med sitteplasser. Innredningen er ryddig og oversiktlig. Støynivået burde vært lavere.

    DATA
    Lengde:6,0 m.
    Bredde:2,5 m.
    Vekt:ca. 1000 kg. u/ballast
    Motorvalg:Yanmar dieselmotorer, 9 hk, 18 hk og 27 hk.
    Drivstoff:50 lt.
    Pris m/9hk:Kr. 131.500,-
    " m/18 hk:Kr. 147.500,-
    " m/27 hk:Kr. 157.000,-
    Produsent:Inter Trading A/S, Boks 84, 4817 His. Tlf: 041-11012.