utgave nr 4 2004

Gjør det selv: Slik monterer du baugpropell

Publisert Sist oppdatert

Montering av baugpropell er ingen heksekunst, bare du er nøye og bruker riktige hjelpemidler. Innplasting av tunnelen er den mest kritiske operasjonen. Vi viser deg hvordan du går fram.

Tekst: Lars H. LindènNorsk tilrettelegging: Jørn Søderholm

De minste baugpropellene på markedet passer nå til båter fra seks meters lengde og oppover. Produsentene har utviklet elektriske motorer med lavt strømforbruk og hyggelige innbyggingsmål. Tunnelene er smale; fra ca elleve centimeter i diameter. El-motorene kan monteres i ulike vinkler for å redusere høyden. Det gjør at man får plass til en baugpropell også i smale og trange forskip. Her har det tidligere vært problemer i mange V-bunnede daycruisere og lignende båter.
De største produsentene på markedet er Engbo (norsk) som produserer for Volvo Pentas utstyrsmerke QL, Sleipners Side-Power (norsk), Plastimos Max-Power (fransk) og Vetus (nederlandsk). Alle har modeller med skyvekraft på 25-35 kilopund som passer for båtlengder ca 20-26 fot. Prisene varierer; 7 000 til 9 000 kroner. Et par tusenlapper for tunnel, kontrollpanel og sikringer kommer i tillegg.
Installasjon av QL 300
Vi har gjennomført en installasjon av den Engbo-produserte QL BP 300, en modell som i følge produsenten passer 20-26 fot lange båter. Vi valgte en 23 fots planende motorbåt med et relativt skarpt forskip.
Allerede på første side i installasjonshåndboken leser vi at "Ansvaret for installasjonen hviler helt på installatøren." Om man føler den minste usikkerhet omkring installasjonen, bør man overlate jobben til en fagmann. Han skal gi en garanti på installasjonsjobben. Garantien på selve produktet (propellen og kontrollpanelet) gjelder uansett hvem som installerer.
Den største og vanskeligste jobben er å plaste tunnelen riktig inn i båten. Riktig betyr her at fasingen (overgangen) mellom tunnel og skrog skal være riktig. På en planende båt skal forkanten bygges opp for å avlede vannstrømmen, slik at ikke propellen snurrer hele tiden. På en seilbåt er det motsatt: her skal tunnelens akterkant fases ut for å ikke bremse fart under seiling.

Bestill tunnel

Et tips: dersom du skal kjøpe ny båt, kan det være lurt å bestille den med tunnel. Så kan du senere selv montere propellen når du tar båten på land i en eller annen forbindelse. Krev i så fall at det gjøres på riktig måte, og at produsenten ikke tar den lettvinte måten med å kappe tunnelen i flukt med skroget og fylle i med sparkel og litt glassfiber.
Installasjonen av selve baugpropellen er derimot intet problem om du har en bra håndbok. Det tok oss høyst et par timer. Utregning av kabeltverrsnitt og produksjon av riktige kabler krever litt hjelp. Ved kortere avstand - opp til fem meter mellom batteri og propell - kan det holde med 50 kvadrats kabel. Vi foreslår å gå en størrelse opp, til 70 kvadrat. Om du er usikker kan du måle strømmen forut ved propellen; her skal det være minst 12 volt. Lavere spenning enn det tyder på motstand i kablene, og propellen klarer ikke levere riktig skyvekraft.
Her følger vår installasjon steg for steg. Vi fikk eksperthjelp av Anders Almèn i Marin Montage AB på Lidingö ved Stockholm.

Montering av tunnelen i plast

1. Planlegg nøye hvor baugpropellen og dens tunnel skal monteres. Tunnelen bør være så langt forut og så dypt som mulig.
2. Et tegneverktøy med justerbare passerspisser i hver ende monteres inne i båten. Hele tunnelhullet (på begge sider) merkes av i plasten. Sjekk at tunnelen havner i nøyaktig 90 graders vinkel på båtens langskipslinje.
3. Marker også stedet der tegneverktøyets passerspisser ble plassert, og bor her et 25 mm hull på hver side (diameteren kan variere mellom ulike verktøy).
4. Dytt et rør gjennom begge hullene som skjæreverktøyet skal rotere rundt (se bilde 1).
5. Skjær ut hullene på begge sider, men ikke helt rundt. La noen cm være igjen, så skjæreverktøyet har støtte under hele jobben. Den siste biten kappes med et baufilblad og slipes rundt med en rasp eller grov fil.
6. Fas av alle ytterkanter fra utsiden. Hullets innerkanter skal ha en vinkel på ca 45 grader.
7. Trykk glassfibertunnelen inn i hullet og merk av hvor den skal kappes mot skroget. På en planende motorbåt bør man la 20-25 mm stikke ut i forkant, for å bygge opp en vannavleder. Ellers risikerer du at propellen roterer hele tiden under gange.
8. Dra ut tunnelen og kapp der du har merket av. Slip deretter hele tunnelen ren for topcoat både på inn- og utsiden. Dette gir bedre feste ved plasting og senere stoffing.
9. Slip også bort topcoat inne i båten, ca 10 cm rundt begge hullene. Vask skroget og tunnelen med aceton.
10. Plast fast tunnelen på innsiden med 6-8 lag 450 grams glassfibermatte. Plast vått i vått, to omganger.
11. Når innsiden er klar sliper du av 10 cm rundt hullene på utsiden av skroget, vask med aceton. Plastingen fra utsiden er litt mer kritisk, for her gjelder det å skape en form rundt tunnelens kanter som gir perfekt vannstrøm. På en planende motorbåt må vannet ledes ut mot sidene, så ikke vannstrømmen treffer propellen. Tunnelen skal stikke 20-25 mm ut i forkant. Fyll opp med glassfibersparkel og forsterk med glassfibermatte.
12. Finslip rundt hullet på inn- og utsiden. Smør topcoat på innsiden. Utsiden behandles først med en tokomponent grunning, deretter med bunnstoff. Også tunnelens innside males med bunnstoff.

Montering av motor og propell

1. Baugpropellen kan normalt deles i tre seksjoner. Sjekk om den får plass i høyden, stående på tunnelen. Ellers kan den monteres i opp til 45 graders vinkel uten støtte, og opp til 90 graders vinkel med støtte.
2. Legg mellomhuset på tunnelen, mål og merk dets posisjon slik at propellen havner i midten. Med mellomhuset som mal merker du av hullene som skal lages i tunnelen: ett for girhuset (26 mm i vårt tilfelle), to for et par M6-bolter.
3. Legg Sikaflex eller annet tetningsmiddel rundt girhusets flens og trykk det opp gjennom hullet. Støtt det opp i tunnelen så det ikke faller ned. Sjekk at propellen løper fritt i tunnelen.
4. Trykk mellomhuset ned over girhusets aksling fra innsiden og dra til begge boltene.
5. Monter den ene oljebeholderen som følger med på et nærliggende skott, over vannlinjen. Monter plastslangen mellom beholder og mellomhus. Fyll olje i beholderen, åpne skruen i girhuset og luft. Oljen skal smøre girhuset.
6. Monter elektromotoren oppå mellomhuset og dra til alle bolter. Om det går tregt kan det skyldes at akslingene i motor og girhus ikke står i riktig posisjon.
7. Baugpropellen er en strømsluker, og krever kraftige kabler og sikringer. Strøm som bremses av tynne kabler gjør at baugpropellen taper effekt. Tross liten propell og bare fire meters kabellengde, valgte vi 70 kvadrats kabel for å gardere oss mot spenningsfall. Lengre kabelstrekk og/eller sterkere motor kan kreve både 90 og 120 kvadrats kabel. På plusskabelen monterte vi en hovedsikring på 200 Ampere.
Minuskabelen festes på startbatteriets minuspol, og plusskabelen på båtens hovedstrømsbryter. Separat hovedstrømsbryter til baugpropell er en annen mulighet. Baugpropellen kan dessuten kobles til forbruksbatteri eller et eget batteri. Den skal alltid brukes mens motoren går, og startbatteriet er oftest toppladet. Derfor er det enklest og billigst å hente strøm herfra til baugpropellen.
8. Kontrollpanelet monteres naturligvis ved førerplassen, etter vår mening ikke på samme side som motorkontrollen. Da kan man bruke begge hender samtidig, med rattet i midten. Joystick er best på motorbåter, mens trykk-knapper egner seg bedre på seilbåter.

Fakta om markedets minste baugpropeller

FabrikatModellSkyvekraftTunnelPris
PlastimoMax Power 3535 kP125 mmca 7 000,-
QL (Engbo/Volvo Penta)BP 30030 kP132 mmca 9 000,-
Sleipner Side-PowerSP 30 S30 kP125 mm7 729,- (veil.)
VetusBow 251225 kP110 mm7 849,- (veil.)

Mer informasjon:

Plastimo: Thermomarin AS (importør), tlf 33 42 00 90
QL (Engbo): Volvo Penta Norge AS, www.volvopenta.no, tlf 66 81 84 35
Sleipner Side-Power: Sleipner Motor AS, www.sleipner.no, tlf 69 30 00 60
Vetus, William Knudsen AS, www.vetus.no, tlf 63 87 17 00