utgave nr 3 1999

Westbas 29

Publisert Sist oppdatert
Westbas 29

TRAUST KJØLBÅT

Av Hans Due

Vestlandet og Nord-Norge er mest begeistret for denne fem år gamle 29-foteren. Westbas 29 er tradisjonell i oppbyggingen, og tilfredsstiller både hobbyfiskeren og turbåtentusiasten.

Westbas 29 gir deg ingen store overraskelser. Den pirrer hverken den designkåte eller nytenkeren innen konstruksjon. Det meste er greit, hverken mer eller mindre. Innredningen er laget for en båt som er en fot større.

LUGAR

Helt forut finner vi en V-sofa med bord som kan senkes for omgjøring til dobbeltkøye. Køyene har tilstrekkelig lengde for godt voksne personer. Valgfritt kan man få en barnekøye på tvers helt i baugen, eller en rund ryggstø. Om man ønsker det, er det mulig å få separat sovelugar med fast dobbeltkøye.
I tak og skrogsider er det grå-hvit skaipolstring. To små skap med skyvedører gir plass for noen få bøker, evt. undertøy. Det er fire lyspunkter, to i taket, og to leselamper på skottet. Under benkene og dørken er det små stuerom. Lugaren er lys og vennlig med plexiglass­luke som kan åpnes i taket og med vinduer
i dekksoverbygget.

GANG/STIKK-KØYE

Gangen som er mellom styrhuset og lugaren foran har inngang til toalett/­dusjrom på styrbord side og dobbelt stikk-køye på babord side. Ved inngangen til stikk-køya er det et skap hvor man kan henge fra seg klær. Bak dette skapet er det et stuerom, og det er avsettingsplass oppå skapet. Ved siden av skapet er det plass for av- og påkledning. I dørken i gangen er det en luke som skjuler inspeksjonsluken til septiktanken.
Den dobbelte stikk-køya går på tvers innunder dørken i styrhuset. Videre akterover er det et slags stuerom (plass som er blitt til overs?). Lys kommer inn via gangen og et smalt vindu i skrogsiden. Ventilasjon foregår gjennom en lufteventil i taket. Det er ett lyspunkt i stikk-køya.

TOALETT-/DUSJROM

Toalett-/dusjrommet består av et marinetoalett av vanlig god standard, en respatexbenk med vaskekum i plast og marinearmatur. Under vasken er det et skap med skyvedører. Dørken er drenert, og septiktank følger med som standard. På skottet mot førerplassen er det en stor inspeksjonsluke som gjør service på det elektriske og hydrauliske utstyret enkelt.
Rommet er ventilert gjennom en lufteventil i taket. Det er et lyspunkt i taket.
Som toalettrom fungerer det bra, men som dusjrom er det for lav takhøyde, og innredningen i teaklaminat er ikke ideell.

SALONG/STYRHUS

Konstruktøren Per Dahl har i utgangspunktet tenkt riktig hva innredningsløsningen angår, men i praksis funksjonerer det ikke helt godt. Tre to-setere er plassert etter hverandre på babord side, hvorav de to aktre vender mot hverandre med et bord mellom. Det forreste vender i fartsretningen og er ment som passasjersete under gange. Men det er blitt for trangt alle veier.
To mennesker sitter ikke godt stuet ved siden av hverandre i hvert dobbeltsete, og i det forreste har man alt for dårlig plass til beina. Knærne blir presset mot skottet inn til stikk-køya. Løsningen hadde vært god hvis båten hadde vært en fot lenger. Slik det er nå, ville vi foretrukket kun to to-seter, hvor det forreste gjerne kunne hatt et vippbart ryggstø.
Bordet kan senkes, og det kan legges plater med puter over slik at man får en dobbeltkøye her også. Under den aktre toseteren er det stuerom, mens stikkøya tar opp plassen under de to andre to-seterne.
Det er meget god ståhøyde i styrhuset. I brosjyren opererer man med 190 cm. men de siste byggenummerne har fått nytt tak, så takhøyden er øket enda noen centimeter.
Man har fin utsikt rund baut med de store vindusflatene. Ingen av de store vinduene kan åpnes, men det er lagt inn meget effektive utluftingskanaler i styrhustaket. Ellers kan man ty til noen små ventiler på siden av styrhuset i akterkant, eller den meget store takluken, eventuelt døren ut til uteplassen for å få ventilasjon. Taket i overbygget er i sandwich som gir god isolasjon. Takluken var veldig treg å få opp. Det er helt unødvendig for det finnes flere gode takluke-løsninger på markedet.
Det er to lyspunkter på akterskottet, og lyslist bak gardinbrettet over sidevinduene.

BYSSA

På styrbord side aktenfor førersetet er byssa. Den leveres som standard med Wallas Safeflame kokeapparat, oppvaskkum i rustfritt stål, fire store skuffer, en bestikk-skuff og en skjærefjel, samt to tre skap, hvorav det ene er under førersetet. Det siste skapet må ofres hvis man setter inn kjøleskap.
Vipper man opp førersetet, har man ekstra avsettingsplass for byssa. På skottet over kokeapparatet er det et lite luftevindu som nok er i spedeste laget for å ta unna matos og damp. Det finnes gode avtrekksvifter på markedet. Byssa funksjonerer forøvrig greit.

FØRERPLASS

Instrumentering, ratt og gass/gear­spaker er greit plassert. Kompasset monteres på toppen av instrumentkonsollen, mens kartbordet som er foran dette med fordel kunne vært noe høyere. Det er ikke lett å lese kart når det ligger nede bak instrumentkonsollen. Reguleringene for trimplan (ekstrautstyr) var ikke heldig plassert. Du må tre armen mellom gear og gass-spakene for å nå dem.
Førersetet var ikke regulerbart på vår testbåt. Den kommer i senere utgaver med skinner i lengderetningen, og bra er det. Det var nemlig trangt for bena. Likeledes burde armlenet vært til å vippe opp for letter atkomst til førerplassen. Å stå og kjøre med hodet opp av takluka, var ingen enkel affære. Takluka burde vært trukket litt lenger forover for dette formålet. Under fotbrettet er det en skuff hvor man kan legge kart.
I konsollen over vinduene er det plass til VHF, radio-/kassettspiller. Det er tre gode vindusviskere med parallell-arm som standard. Viskermotorene er montert inn i taket, hvilket gjør at du ikke plages med motorstøy fra vindusviskermotorene. Babord visker kan også startes og stoppes fra passasjerplass. Honnør til båtbyggeren for denne løsnin­gen. Det er to defrosterdyser i dash­bordet. Disse får varmluft fra motoren og klarer fint å holde rutene klare. Du har god sikt rund baut fra førerplass.

KJØREEGENSKAPER

Westbas 29 er en kjølbåt, en halvplaner. Den er retningsstabil, myk i sjøen og god å manøvrere selv i dorgefart. Akterover reagerer den som andre kjølbåter, omtrent helt uten virkning selv med fullt rorut­slag. Vår testbåt hadde baugpropell, en klar fordel ved finmanøvrering. Som standard leveres båten med Tenfjord hydrauliske styring, styreposisjon både inne og ute.
Testbåten hadde en Yanmar dieselmotor på 135 hk. På full fart målte vi 15,9 knop som maksfart med tre personer ombord, ca. 200 kg. utstyr og fulle dieseltanker. Båten setter seg godt på enden i denne hastigheten, og trimflaps (ikke standard) var en klar fordel for å få hekken opp.

MOTOR-ELEKTRISKE INSTALLASJONER

Motoren er montert under dørken i styrhuset. Den er meget godt lydisolert, og det er tilstrekkelig plass til service og vedlikehold. I hvert fall i forkant av motoren. I akterkant kan det bli litt trangt. Kabler er skikkelig oppklamret og lagt opp i kabelgater. Det er to 105 Ah's batterier som standard. Disse står i stuerommet under dørken ute, godt atskilt fra motorrommet. Batteri-vendebryter er montert på benken over motorrommet.

UTEPLASS

Uteplassen er stor. Dørken er selvlensende, og egner seg godt for fiske. Styreposisjon ute er standard. Ved styreposisjonen er det hånddusj med varmt og kaldt vann. På skottet til styrhuset er det montert arbeidslys. Her kommer også luftekanalene fra salongen ut. I hvert hjørne i akterkant av uteplassen er det støpt to kasser med lokk som enten kan brukes som stueplass eller som fiskekummer.
Ved skottet til salongen er det stigtrinn på hver side for ombord- og ilandstigning. Trinnene er brede med antisklimønster. Mellom stigtrinnene og fiskekummene er det benker (ekstrautstyr) som går på skinner og som kan skyves inn under skansekledning/dollbord. Løsningen er god, for uteplassen blir ganske fleksibel, men benkene gled litt for tregt på skinnene. Skansekledningen er så høy at man arbeider trygt.
I dørken er det en stor luke som fører ned til et stort stuerom som inneholder styremaskin, batterier, drivstofftanker, sjøvannsfilter og en inspeksjonsluke for propellen.

DEKK/OVERBYGG

Du beveger deg trygt rundt hele båten. På styrhustak og lugaroverbygg er det solide håndrekker i rustfritt stål. Dollbordet er bredt og med antisklimønster. Pulpiten går over i manntau som går helt akterut til uteplassen. Det er to kryssholt med halegatt foran og to akterut. Vi hadde gjerne sett at det var et kryssholt midt på båten også.
Helt i baugen er det en drenert ankerboks. Fra uteplassen er det leider ned til badeplattformen. Leideren er leddet slik at man kan vippe den ned i vannet. På hver side av badeplattformen er det et håndtak. Badeplatform er ekstrautstyr.
Både topplanterne og akterlanterne er montert på lanternemasten som igjen er montert på en liten targabøyle oppå styrhustaket. Dette er en bra løsning som gjør at du godt kan ta jolla "på ryggen" uten at du dekker for akterlanternen. Sidelanterne er montert like i underkant av targabøylen, men over siderutene for å hindre reflekser. Bra!

FINISH

Det håndverksmessige er stort sett bra utført. Plastarbeidet er ordentlig, men polstringen inne er ikke like bra over det hele. Treinnredningen er levert av West Yachting i Molde og er i bra kvalitet.

FART/STØY

Båten er godt isolert mot støy. Farten er målt med ca. 340 lt diesel i tankene, 3 mann og ca. 200 kg. utstyr ombord.

Omdr.Støy i dbaFart i knop
330078,115,9
300078,113,7
270075,911,3
240072,8 8,9
210070,6 7,7
180068,9 7,1
150065,1 6,1
120064,1 5,3
90061,2 3,9
Tomg.(800)57,5 3,5

KONKLUSJON

Det er hyggelig å kunne konstatere at det fortsatt produseres trauste motorbåter i Norge. Det er et marked for dem. Til tross for de innvendinger vi har mot noen av løsningene i Westbas 29, er helhets­inntrykket bra. Båten virker solid, støysvak og ordentlig.

DATA
Lengde :8,70 m.
Bredde:3,05 m.
Dypg.:0,95 m.
Vekt:ca.3200 kg.
Drivstoff:2 X 170 lt.
Ferskvann:100 lt.
Varmtvann: 30 lt.
Septiktank: 75 lt.
Køyeplasser: 8
Pris: Kr. 495.000,-
Produsent:Dahls Båtbyggeri, 6530 Bruhagen. Tlf: 073-11777.
Forhandler:Normarin A/S, Meløya 1-3, 6500 Kristiansund N. Tlf. 073-72061.