utgave nr 4 2005

GPS-test: Garmin eTrex Legend C og Lowrance iFinder H20

Publisert Sist oppdatert

GPS-TEST: Garmin eTrex Legend C og

Lowrance iFinder H2O

Mye for penga

To ferske og rimelige håndholdte GPSer med kart. Ingen av dem er fullkomne, men begge byr på god bruksverdi i forhold til prisen.

TEKST: TERJE BØLSTAD

Utviklingen på GPS-fronten raser videre – og prisene faller. Nå kan man få avanserte håndholdte GPSer med kart til en overkommelig sum – hvilket disse to GPSene er gode eksempler på.

Garmin eTrex Legend C

Denne snertne navigatoren kan ses på som en kombinasjon av de små populære eTrex-modellene, og den noe større GPSmap60C. GPSen er liten, og har en liten men flott fargeskjerm. Når GPSen også kan bruke forskjellige slags kart, tipper vi at den kommer til å bli en bestselger. Den har bare seks knapper, som fungerer godt. En av dem er en såkalt ”joystick” eller styrestikke, med flere funksjoner. Ved å bikke den til siden, fungerer den som en piltast. ”Enter”-funksjonen får man ved å trykke den rett ned. Styrestikka fungerte ikke alltid like godt. Noen ganger syntes den ikke å virke når den ble trykket rett ned. Vi lastet ned siste tilgjengelige versjon av programvaren før testen startet.

"Alle" funksjoner

ETrex Legend C har alt. Det er så mange funksjoner at det nesten blir i meste laget. Det finnes mange forskjellige skjermsider, og man kan selv velge hvilke som skal vises, og hva innholdet i mange av dem skal være. Det kan ta lang tid å lære seg å beherske alt. Men alt man trenger for navigasjonsformål finnes her. I tillegg er det stoppe- og vekkerklokke, kalkulator, kalender og flere dataspill. Man kan velge hvilke fargepaletter som skal brukes på skjermen, og man kan få GPSen til å gå over til nattskjermer på et bestemt tidspunkt – hvis ønskelig.
GPSen har markedets lengste batterilevetid, spesifisert til 30 timer. Vi klarte riktignok aldri å få noen batterier til å vare lenger enn 26 timer. Men det er likevel langt bedre enn på de fleste andre håndholdte GPSer. Navigatoren har en følsom mottager, som sjelden mister posisjonen. Men når den gjør det, hender det en sjelden gang at den får problemer med å finne den igjen – slik vi også har sett på andre Garmin-modelller. Da er det raskere å slå den av og på igjen. Dessverre finnes ingen MOB-funksjon, og ingen mulighet for tilkopling av ekstern antenne. Den største ulempen er den lille skjermen og tekst med små tegn.
GPSen sluttet å fungere etter et par ukers bruk. Skjerm og program synes OK, men den klarte ikke lenger å motta noen satellittsignaler. Den norske importøren er blant båtbransjens mest seriøse og kjent for god kundebehandling, så vi får nok en ny GPS som fungerer.

Bare USB-tilkopling

Dette er den første GPSen vi har sett til nå, som kun har mulighet for å overføre data til og fra en PC via en USB-kabel. Tidligere har alle GPSer som kunne koples mot en PC enten hatt en USB- og en COM-tilkopling, eller bare det siste. Ettersom mange nye PCer ikke lenger utstyres med COM-porter, er det vel uunngåelig at GPSer og annen elektronikk bare leveres med USB-tilkopling. Men det er foreløpig flere ulemper med denne løsningen. For det første synes USB-teknologien ikke å være helt moden ennå. Vi hadde i hvert fall noen problemer med USB-koplingen, og vi måtte ofte slå PCen av og på igjen, for å få kommunikasjonen med GPSen til å virke. I og med at både GPS og programvare-driver er levert av Garmin, synes dette å være deres problem.
For det andre kan en GPS med kun en USB-port ikke brukes sammen med alle kartprogrammer som finnes for PC. Denne GPSen sender ikke lenger ut NMEA-data, slik vi har vent oss til at alle GPSer gjør. Den sender riktignok ut posisjonsdata, etc, men nå bare i Garmins eget format – via USB-kabelen. De eneste kartprogrammene for PC (som vi kjenner til) som kan håndtere dette dataformatet – via USB – er Garmins eget program MapSource og OziExplorer. Vi har testet begge – som virker. USB-kabelen gir også strøm til GPSen når den er tilkoplet en PC. Ønsker man å kople navigatoren til båtens 12 volt batteri, må man kjøpe en ekstra kabel. eTrex Legend C leveres med USB-kabel og god norsk bruksanvisning.

BlueChart kart

Legend C bruker Garmins egne BlueChart, kart som blir bedre og bedre for hvert år og som har informasjon om tidevann. De synes nå å være helt på høyden med de andre elektroniske sjøkartene på markedet. Alle fyr har informasjon om lyskarakterer og sektorer. Kartene leveres på CD, og må lastes ned fra en tilkoplet PC. Først må man imidlertid velge ønsket kartområde og foreta en registrering hos Garmin på Internett. Deretter låses kartene opp for bruk på den aktuelle GPSen – som samtidig må være tilkoplet PCen. Vi synes ikke dette var helt enkelt – i hvert fall ikke første gang. Kartene tillates kun benyttet på to forskjellige GPSer.
Garmins program MapSource er et fint og nyttig program. Det kan brukes til å velge de kartutsnittene som skal overføres til GPSen, men også for å tegne kurspunkter og se GPSens posisjon på PCens kart/skjerm.
En av denne GPSens store fordeler er dens fleksibilitet i bruk av kart. I tillegg til BlueChart sjøkart kan den nemlig brukes med topografiske turkart på land og i bilen med veikart. Sjøkart for strekningen fra svenskegrensen til Sørlandet koster ca. kr. 2.200.

Norsk med feil

Nok en gang har Garmin sendt ut en GPS på det norske markedet med en dårlig norsk oversettelse av skjermtekstene. Hovedproblemet er at forskjellige engelske tekster er oversatt til den samme norske teksten. For eksempel er både det engelske course (ønsket kurs mot et kurspunkt) og heading (egen kurs) oversatt til det norske ordet kurs. Den eneste måten å finne ut av det på, er å skifte til engelsk tekst på skjermen. Et tilsvarende problem finnes med ordet Tripteller. Disse problemene har denne GPSen felles med også flere andre Garmin modeller. Imidlertid kan man håpe på at feilene blir rettet i senere programvareutgaver. Det har i hvert fall skjedd med andre av Garmins GPSer. Den norske bruksanvisningen er for øvrig god – som vanlig – selv om det kunne ha stått at man bør velge tidssone Paris for å få automatisk norsk sommertid. Men bruksanvisningen besvarer ikke spørsmål man måtte ha om kurser og triptellere.

Lowrance iFinder H2O

Dette merket av håndholdte GPSer har vi ikke sett her i landet før. Vi fikk prøve det første eksemplaret som kom til Norge. Dessverre hadde importøren ennå ikke rukket å få laget noen norsk bruksanvisning, så vi har bare sett den engelske. iFinder H2O er én i en serie med flere GPSer fra den amerikanske produsenten Lowrance. Sammenlignet med Legend, kan den virke noe stor og klumpete. Den har en relativt stor sort/hvitt- (eller gråtone-) skjerm, og ni knapper, som er store og gode å bruke. Apparatet sitter godt i hånden, takket være en gummilist som går rundt hele kanten.

Mange funksjoner

Det er fire hovedsider; Satellitt-, kart-, kompass- og posisjons-/datasiden. De fungerer godt, og er enkle å forholde seg til. På enkelte av dem kan man selv velge hvilke data som skal vises. Blant valgmulighetene er peiling, avstand, fart, kurs, ETA, ETE, høyde, tid og dato. Mottageren er meget følsom, og vi opplevde sjelden at navigatoren mistet posisjonen. Når det likevel skjedde ved spesielt dårlige forhold, var den meget rask til å gjenfinne posisjonen når forholdene bedret seg igjen.
GPSen har alt som trengs som å bruke kurspunkter, ruter og sporlogg. Det er enkelt å lage kurspunkter, inklusivt å legge inn egne navn, etc. på dem.
Exit-knappen kan også brukes på kartsiden får rask å velge mellom egen posisjon, og et annet tilfeldig sted på kartet man ønsker å studere. GPSen har ikke en egen motorveiside, men en kombinert kompass- og motorveiside, hvor også XTE vises. XTE kan også vises i et av de små datavinduene, under tittelen ”Ude af kurs, Graphic”. MOB-knapp mangler, men det finnes en MOB-funksjon som aktiveres med å trykke inn begge zoom-knappene samtidig. Da begynner GPSen å vise kurs og avstand til der man var da funksjonen ble startet. Egnos kan ikke slås av, hvilket synes å være en ulempe inntil Egnos fungerer som det skal.

Kort batteritid

Batterilevetiden er en av denne navigatorens svakeste sider. Den er spesifisert til 10 timer, men under våre tester klarte vi aldri å få batteriene til å vare mer enn ca. 8. Kanskje det er derfor GPSen leveres med strømkabel for tilkopling til et 12V uttak. Det synes å være feil på beregning av gjennomsnittshastighet, og sannsynligvis også maksimal hastighet. (Merkelig nok synes vi tidligere å ha sett en lignende feil på andre Garmin GPSer, men ikke på Legend C). Selv om man velger nautiske enheter for lengde og fart, og meter for høyde og dybde, insisterer GPSen å vise EPE (”Estimated Position Error”) i fot.

Navionics kart

GPSen kan vise kart av typen Navionics. Det er relativt gode sjøkart, som leveres på minnebrikker som kan stikkes rett i GPSen. Så slipper man bryet med å kople den til en PC, registrere og låse opp kart, og overføre dem til GPSen, noe som kan skape problemer for noen. Gråtoneskjermen fungerer greit for å vise kart. Navionics kart har tidevannsinformasjon, som kan være nyttig.
Merkelig nok fant vi ingen informasjon om fyrkarakterer og -sektorer på kartene. Det er nok en påminnelse om at man skal være forsiktig med bare å navigere med elektroniske kart. Det finnes også landkart som kan brukes på GPSen, men det har vi ikke testet. Det skal også være mulig å laste ned egne kart fra en PC, men det fikk vi ikke prøvd. Et lite Classic kart koster kr. 1.500, et stort kr. 3.000.

Dårlig dansk

Det er dessverre ikke norsk språk på denne navigatoren. Vi testet den derfor med dansk. Det var en gedigen skuffelse. Oversettelsen til dansk språk synes ikke å ha vært tatt særlig alvorlig.
Det er så mange – og til dels alvorlige feil – at dette heller ikke kan ha vært testet av noen hos produsenten. Et eksempel er ”Mak fart”. Et annet er ”spår”, som vel er svensk for spor? Det er også brukt mange uvanlige (danske) forkortelser, som for eksempel PLG for peiling, AFS for avstand, FG for fart, FT for reisetid og UAK for ute av kurs. De vanlige engelske forkortelsene hadde antagelig vært enklere å forholde seg til for de fleste. Vi skulle gjerne ha lastet ned sist tilgjengelig versjon av programvare fra Lowrance.com – for å se om disse problemene var løst der, men GPSen var så fersk i Norge, at importøren ennå ikke hadde fått datakabler på lager.

Garmin eTrex Legend C

+ Mye for pengene
+ Liten og lett
+ God fargeskjerm
+ God batterilevetid
+ Vanntett
+ Sjøkart med tidevannsinformasjon
+ Kan også bruke topografiske- og veikart
+ Meget følsom mottager
+ Mister sjelden posisjonen

- Liten skjerm og liten tekst
- Dårlig norsk oversettelse
- Kan ikke brukes sammen med alle kartprogram for PC
- Flyter ikke
- Ingen MOB-funksjon
- Ingen mulighet for ekstern antenne

Lowrance iFinder H2O

+ Mye for pengene
+ Stor gråtone skjerm
+ MOB-funksjon
+ Mulighet for ekstern antenne
+ Vanntett
+ Sjøkart med tidevannsinformasjon
+ Kan også bruke land-kart
+ Kart kjøpes på minnebrikker
+ Meget følsom mottager
+ Mister sjelden posisjonen

- Kun S/H-skjerm
- Har ikke norsk tekst
- Dårlig dansk oversettelse
- Flyter ikke
- Ingen info om fyr på sjøkart
- Kort batterilevetid

Sammenligningstabell

Prisene er veiledende pris oppgitt av importørene. Forhandlere kan ha andre priser.

Vårt valg

Disse GPSene er så forskjellige at det ikke er enkelt å velge mellom dem. Ingen av dem flyter, og kartene er omtrent like gode. Og begge bør brukes med engelsk tekst.
Selv ville vi antagelig ha valgt Lowrance, fordi den synes å være en god og rimelig navigator med størst tekst og gode kart, og som takket være sin MOB funksjon og tilkopling for ekstern antenne kanskje egner seg litt bedre enn Legend C for bruk på sjøen. Likevel tror vi at Legend C vil selge best, på grunn av sin nette størrelse, fordi den har fargeskjerm og fordi den også kan brukes sammen med andre typer gode kart på land. Selv om den er litt dyrere.
Generelt sett anbefaler vi ikke håndholdte GPSer med kart. Det er fordi skjermen som regel er så liten at det er vanskelig å se alle detaljer. For å få frem alle dybder, etc, må man ofte zoome så langt inn at man mister oversikten over hvor man er i en større sammenheng. Likevel tror vi at det etter hvert vil selges flere og flere GPSer med kart og fargeskjerm. Det er nok det folk vil ha. Bruk gjerne kartene som en slags bakgrunnskart, men vær forsiktig med å ta dem i bruk for navigasjon.

Generelle tips for kjøp av håndholdt GPS

Produsent
Garmin

Lowrance
ModelleTrex Legend CiFinder H2O
Spesifikasjoner og egenskaper
Størrelse (LxBxH i mm)105x55x31142x65x25
Vekt med batterier (i gram)155242
Antall kanaler1212
Antall kurspunkter5001.000
Antall ruter50100
Antall punkter i sporlogger20x10.000100x10.000
Språk på skjermNorsk, engelsk, danskEngelsk, dansk, svensk
Språk i bruksanvisningNorsk, engelskEngelsk
MOB-tastNeiNei
Tilkopling for ekstern antenneNeiJa
Tilkopling av ytre strømforsyningJaJa
Antall batterier2xAAA2xAA
Maksimum batteri levetid30 t10 t
Skjermstørrelse (mm)45x3556x42
Skjermoppløsning (i antall piksler)220x176240x180
Akustisk (lyd) alarmJaJa
BatteriindikatorJaJa
Satelittstatus-sideJaJa
Bakgrunnsbelysning på skjermJaJa
Bakgrunnsbelysning på tasterNeiNei
Vanntett (ihht IPX7)JaJa
FlyterNeiNei
Temperaturområde-15 til +70°CIkke oppgitt
NMEA inn- og utgangNeiJa
Opp- og nedlasting av kurspunkterJaJa
TripfunksjonerJaJa
SimulatormodusNeiJa
Tidsjevning av hastighetJaNei
Ankeralarm, etcJaJa
MotorveisideJaJa
XTE (Cross Track Error)JaJa
UTM (landkart)-dataJaJa
Støtte for EGNOS/WAASJaJa
Minneplass for kart24 MBOpptil 512 MB
Garanti3 år2 år
Våre vurderinger:
SkjermkvalitetGod (farge)God (S/H)
BruksanvisningGod (norsk)God (engelsk)
BrukervennlighetPå engelsk: GodPå engelsk: God
På norsk: DårligPå dansk: Dårlig
Mottagerens følsomhetMeget godMeget god
Teknisk kvalitetMeget godMeget god
Anbefalt for bruk på sjøenJaJa
Ca pris (kr. inklusiv mva)4.0002.900

Her er en del tips om hva vi mener er viktig ved valg av en håndholdt GPS – med eller uten kart:
·Hvis du ikke planlegger å anskaffe elektroniske kart, er det liten grunn til å anskaffe en GPS med fargeskjerm.
·Ser du ikke så godt som før, er en stor skjerm med store tall viktig.
·For bruk på sjøen er det en fordel at navigatoren er vanttett. Er du forsiktig med den, kan “sprutsikker” kanskje være godt nok.
·Mister du GPSen over bord, vil du være glad for at den flyter!
·Vekt er viktig for en GPS som skal brukes på land. Om bord i en båt betyr det ikke så mye.
·Antall waypoints og ruter synes vi ikke er så viktig. Blir det for mange, blir det fort problematisk å holde rede på dem alle.
·En MOB-knapp (eller MOB-funksjon) øker sikkerheten, men da må du også lære mannskapet å bruke den.
·Er den bærbare navigatoren den eneste om bord, er det en fordel å kunne bruke den også under dekk. Da bør den kunne koples til en ekstern antenne.
·Batterilevetid kan være viktig hvis du ikke planlegger å kople navigatoren til båtens batteri.
·Har navigatoren en simulator-funksjon, kan det være enklere å lære seg å bruke den i ro og fred innendørs hjemme.
·Skjermstørrelse og oppløsning er ikke minst viktig hvis du skal ta i bruk elektroniske kart.
·Etter vår mening er håndholdte kartplottere bare for spesielt interesserte. I tillegg til at de er dyrere enn de uten kart, er skjermene små, slik at det kan være vanskelig å se alle kartdetaljene. Dessuten må man ofte zoome mye inn for å få fram alle detaljene, blant annet de minste dybdene. Da mister man lett oversikten over hvor man er i en større sammenheng.
·Alle dagens elektroniske kartsystemer er omtrent like gode og like dyre, og det er nok temmelig likegyldig hvilket du velger.
·Sjekk om navigatoren (som du vurderer å kjøpe) kan benytte kartbrikker. Det er enklest å kjøpe kart på en minnebrikke som bare kan settes inn i GPSen. Hvis du ikke er PC-spesialist, blir det lett trøbbel når kart må kjøpes på CD, registreres på Internett, og lastes ned fra PC til GPS.
·Vil du kunne overføre waypoints og/eller ruter fra et kartprogram på en PC til GPSen, må den kunne tilkoples til PC. Det krever ofte en seriell COM kabeltilkopling på GPSen. Ikke alle GPSer med kun en USB-plugg kan brukes sammen med vanlige kartprogrammer på PC.
·Et barometer kan være nyttig for å se hvordan lufttrykket utvikler seg. Det forteller noe om hvordan været blir. Men det krever at GPSen er påslått hele tiden. Som høydemåler har det ingen verdi i en båt (fordi vi jo vet at vi er på en høyde av null meter over havet!).
·Et elektronisk kompass kan være greit å ha, men kanskje ikke verdt å betale så mye ekstra for? (Et vanlig magnetkompass må du jo ha i båten likevel.)
·EGNOS er ikke så viktig. I utgangspunktet har alle GPSer en nøyaktighet som stort sett (i 95 prosent av tiden) er bedre enn ca. 15 meter. Det er som oftest bedre enn godt nok for bruk på sjøen. Du kan ikke stole på at kartene er like nøyaktige. Med EGNOS bedres den til ca. 5 meter. I og for seg bra, men (etter vår mening) ikke noe verdt å betale ekstra for.
·Kjøp håndholdt GPS (og annet utstyr) hos en forhandler du har tillit til. Ikke la noen få tiere i rabatt avgjøre hvem du handler med. Tenk heller på hva slags service du kan forvente når du trenger hjelp.
·Elektronisk utstyr om bord i båt er kjent for ikke alltid å vare så lenge. Derfor er lang garantitid viktig.
·Selv den billigste GPSen har den viktigste funksjonen av alle: Å kunne vise egen posisjon.

Ord og forkortelser

DGPSDifferensielt GPS-system, som bedrer nøyaktigheten
EGNOSDet nye europeisk, satellittbaserte DGPS-systemet
EPE”Estimated Position Error”, estimert posisjonsfeil
GPSGlobalt Posisjonerings System
IPX7Standard for grad av vanntetthet.

          For å tilfredstille denne spesifikasjonen, må enheten tåle å være på 1 meters dybde under vann i minst 30 minutter, uten å lekke
MBMegaBytes (antall millioner tegn)
MOBMann Over Bord
NiMHNikkel Metall Hydrid (oppladbart batteri)
NMEA 0183Et sett standarder for overføring av data
      (i spesielle datameldinger) mellom forskjellige instrumenter om bord i en båt
PCPersonlig Computer
S/HSort/Hvitt (skjerm)
USBUniversal Serial Bus
WAASDen amerikanske satellittbaserte DGPS-systemet, tilsvarende EGNOS
Waypointkurspunkt, veipunkt, rutepunkt
XTE“Cross Track Error”. Avvik fra den ideelle kurslinje

Ytterligere informasjon

Garmin: Belanor AS, www.belanor.no, www.garmin.com
Lowrance: Navy AS, www.navyoslo.no, www.lowrance.com
Komplette bruksanvisninger kan lastes ned fra begge produsentenes Internett-sider.

Powered by Labrador CMS