utgave nr 3 2006

Test: Navigasjonsprogrammet Nobeltec - best og dyrest

Publisert Sist oppdatert

Test: Navigasjonsprogrammet Nobeltec

Best og dyrest

Dette er det mest omfattende, beste og mest brukervennlige kartprogrammet for PC vi har sett til nå. Programmet gjør PCen til både kart, radar og ekkolodd. Men billig er det ikke.

TEKST: TERJE BØLSTAD

PCen synes å bli mer og mer sentral om bord. I hvert fall i større båter. Nobeltec er ett av programmene som kommer til å akselerere denne trenden. Dette er kartprogrammenes “Rolls Royce”, for dem som vil ha det aller beste – og er villige til å betale for det.

For større båter

Amerikanske Nobeltec utvikler og selger forskjellige kart- og navigasjonsprogram. Her i landet er Visual Navigation Suite (VNS) og Admiral de mest aktuelle. Programmene er ganske like, men Admiral har en del flere funksjoner enn VNS. De koster henholdsvis kr. 5.750 og kr. 14.000, og er således i en helt annen prisklasse enn de kartprogrammene vi tidligere har testet i BM. Men så kan de også så mye mer. Dette er først og fremst programmer for litt større båter, hvor man både vil ha radar og ekkolodd på PC-skjermen, og hvor det kanskje også er ønske om flere skjermer ved styreposisjonen.
Når dette leses, selges versjon 8 av programmene. Vi begynte å teste en tidlig utgave av Admiral versjon 8, men den var tydeligvis ikke ferdig uttestet. Vi valgte – i samarbeid med importøren – å gå tilbake til VNS versjon 7. Etter noen problemer med installasjonen – som vi måtte ha hjelp fra Nobeltec i USA for å få til – har vi ikke hatt noen problemer med programmet. Det har fungert prikkfritt og som forventet.

Mange funksjoner

I tillegg til de vanlige funksjoner som de fleste kartprogrammer har, er det en mengde avanserte funksjoner i Nobeltec. Selv om vi ikke kan komme inn på alt, er her noe av det viktigste: Brukeren kan selv bestemme hvilke verktøyknapper han vil ha på skjermen. Kurspunkter, ruter og spor kan overføres til og fra alle kjente GPS-merker. En ”prediktor” (som er enden på en strek i fartsretningen fra båten) angir hvor båten kommer til å befinne seg om en viss tid. Denne tiden kan man selv bestemme.
Hvis du vet hvor du skal, kan en ”Route Wizard” automatisk beregne en rute for deg, basert på kartenes dybdedata. Tidevanninformasjon finnes på kartene. I siste versjon er kan programmet med et tilkoplet ekkolodd selv samle opp dybdeinformasjon for senere bruk på 3D-kart. Det er mulig å vise værdata – med trykkurver, strømmer og vinder – på kartene. Værdata kan lastes ned gratis fra Nobeltec. Vi prøvde det, og det fungerte bra.
PC-skjermen kan også vise bilder fra TV-kameraer om bord, ARPA, AIS-mottager, og radar. VNS har støtte for ett TV-kamera, AIS og en liten (2 kW) radar. Admiral klarer opptil fire kameraer, AIS, to større radarer og opptil tre PC-skjermer.

Radar

Nobeltec selger egne radarer, for bruk sammen med deres egen programvare. En Nobeltec radar består bare av radiodel og antenne – og ingen egen skjermenhet. For å vise radarbildet og styre og kontrollere radaren, brukes PCen. En 2kW radar – med en bildeoppløsning på 480x480 punkter, og med bildeoppdatering hvert 2. sekund, koster – inkludert Nobeltec VNS – under 20.000 kroner. En 4 kW radar, som kan koples i et nettverk om bord – med en bildeoppløsning på 1024x1024 punkter, og som oppdateres kontinuerlig (etter hvert som den roterende radarstreken tegnes på skjermen), koster omtrent det dobbelte, inkludert Admiral. Ved bruk av Admiral kan to radarer tilkoples.

Passport kart

Kartene Nobeltec bruker, har fått navnet ”Passport”. For våre farvann er de basert på Transas database. Det er gode vektoriserte kart, men som kanskje opprinnelig er mer tilpasset store skip enn små båter. Det jeg likte minst med Nobeltec, er hvordan man beveger (eller flytter) kartet på skjermen. Da må man plassere musemarkøren ute på kartkanten og klikke, og så hopper kartet i den retningen. Jeg ville helst ha kunnet dra kartet med musen – mer kontrollert – til ønsket sted, slik man kan med mange andre tilsvarende programmer.
Kartene ligger ferdige på en medfølgende CD, og kan kjøpes underveis. Da får man en kode som låser opp det ønskede kartet. Kartene synes å være priset ganske likt tilsvarende andre elektroniske sjøkart. Et typisk område fra svenskegrensen – via Oslo – helt opp til Egersund, koster litt over 3.000 kroner. Svenskekysten ned til Varberg og nordlige Danmark koster ca. 1.500 kroner i tillegg.

Oppsummering

+Lett å lære, enkelt å bruke
+Har alle tenkelige funksjoner
+”Alt” kan overføres til og fra alle typer GPSer
+Radar, ekkolodd, intern-TV
+Forskjellige vinduer på flere skjermer
+Nattskjerm og MOB
+Gratis nedlasting av værdata
+Kommunikasjon via satellitt (ikke testet)
+Styring av autopilot (ikke testet)

-Flytting/beveging av kart på skjermen
-Norsk bruksanvisning mangler

Mer informasjon

www.nobeltec.com
www.nekon.no