utgave nr 5 2003
Sunrise: Slik ble resultatet
Oppussing av Sunrise 550
Slik ble resultatet
Vår Sunrise 550 fra 1983 ble en båt med egenart og mange nye løsninger. 700 nautiske mil er så langt tilbakelagt uten større problemer. Også i sommer vil du se reportasjebåten på sjøen, og til høsten bringer vi en fyldig test av båten. Her følger en kort oppsummering av de erfaringene vi har gjort så langt.
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Verdens første skjærgårdsjeep som båtkonsept har etter vår oppfatning stått seg mot de mange konkurrentene som har sett dagens lys i årene etter lanseringen i 1983. En viss videreutvikling av konseptet har selvsagt funnet sted, men i hovedtrekk har Sunrise 550 vist seg å være retningsgivende for denne båttypen. Underveis i renoveringsprosessen benyttet vi muligheten til å foreta forbedringer av eksisterende løsninger. I seg selv en spennende utfordring for et båtblad som til daglig nøyer seg med å kritisere andres valg av løsninger.
NY SPRAYHOOD
Kalesjen over uteplassen forut i båten er et av Sunrisens særtrekk. Uansett hvor forsiktig man er – den ene sjøen som finner veien over baugen og inn i båten er lite velkommen når bagasjen ligger ubeskyttet på dørken. Kalesjen har vist seg å være en ytterst praktisk løsning som fungerer bra. Opprinnelig var kalesjeduken laget av gjennomsiktig PVC, mens vi har valgt å sy en ny i vanlig kalesjeduk med glidelås på hver side, slik at man enkelt kan komme frem på det lille fordekket.
STYREKONSOLLEN
Den opprinnelige styrekonsollen var så full av hull etter gammelt utstyr at vi valgte å fornye den. I tillegg var laminattykkelsen dårligere enn på en ny tilsvarende konsoll fra Scand Boats AS. Vi monterte derfor en ny. Det som skiller løsningen vesentlig fra den opprinnelige, er plassering av ratt og kontrollboks. Vi flyttet rattet til babord side slik at vi fikk kontrollboksen på høyre hånd. Den hydrauliske styringen fra Bosvik AS har fungert bra, men 4,4 tørn på rattet er i overkant av hva som er komfortabelt i en så hurtiggående båt. Ideelt ville det også vært med tiltratt. Kartplotter og autopilot, to 12 V uttak, samt lanternene er koblet via bryterpanelet. Lensepumpen er koblet utenom bryterpanel og hovedstrømbryter, og har et eget lite bryterpanel med tre modusvalg: manuell, nøytral og auto. Erfaringene med autopilot og kartplotter kommer vi tilbake til i en senere artikkel.
NY KONSOLLUKE
Sitteplassen forenom styrekonsollen inneholder et stuerom. Det opprinnelige lokket var en pute som viste seg å ikke være spesielt holdbar eller praktisk. En ny, hengslet aluminiumsluke som er låsbar ble løsningen. Påfyllingsflensen til bensintanken er plassert på fronten. Den eneste gjennomførbare, lovlige løsningen, men ikke optimalt funksjonell. Ideelt sett burde flensen vært plassert på utsiden av uteplassen.
SELVDRENERING OG LENSESYSTEM
Selvdreneringssystemet i Sunrise 550 har fått et visst rykte. Kombinasjonen av relativt dyp dørk, lave lukekarmer og et dreneringshull som i noen tilfeller har tettet seg med løv og rask, har brakt noen båter til bunns. Opprinnelig var dreneringen forsynt med en tilbakeslagsventil i form av en gummiball. Vi fjernet denne ballen og laget et åpent system, men monterte en stoppekran ved akterspeilet som hindrer vannet i å slå tilbake når båten lastes ned. Den manuelle lensepumpen var tidligere montert lite hensiktsmessig i styrekonsollen. En slik lensepumpe bør monteres på et sted som gjør det mulig å operere den. Derfor valgte vi en flushmontert variant som er plassert på skrogsiden ved styreposisjonen. For å være på den helt sikre siden, har vi også installert en liten elektrisk lensepumpe med nivåbryter i rommet under motorbrønnen.
LANTERNER
Alt det elektriske om bord er fornyet, inkludert lanterner. Separat akter- og topplanterne ble montert for å unngå bl.a. sjenerende reflekser. Sidelanterne var for lengst knust, og for å unngå liknende hendelser, ønsket vi å forsøke en pop-up-lanterne montert i baugen. Selve plasseringen er nærmest ideell, men kvaliteten på lanternen fra Hellanor er ikke den beste. Vi har skiftet lanterne tre ganger og har nå modifisert selve lanternen i håp om at den skal fungere.
LYSKASTER
Denne har vi blitt glad i! Vår erfaring er at lommelykter ikke overlever særlig lenge i maritime miljøer. 12 volt lyskasteren fra Hellanor har imidlertid fungert uten problemer, og 110 watt er en kraftig lysstråle selv på de mørkeste høstkveldene.
DOBBELSTOL
To gamle bøttestoler i plast som hadde få justeringsmuligheter, er erstattet med en dobbelstol med oppvippbar pute. Stolen har justering både i lengderetning og i høyden. Stolbredden er 90 cm og litt snau for to voksne. Siden vi ønsket en ståstol, var denne løsningen den eneste mulige fordi to separate stoler vil ruve for mye bak konsollen.
POP-UP KRYSSHOLT
Som erstatning for de tre gamle, elokserte kryssholtene, monterte vi fire nye pop-up beslag. Disse dekker fullt ut behovet. Den eneste svakheten ved dem er en litt svak låsemekanisme som gjør at selve kryssholtet klapper sammen. Noe stort problem er dette imidlertid ikke.
FENDERHOLDERE
Hvor skal man gjøre av fenderne i en liten skjærgårdsjeep? Stueplassen er begrenset, og slett ikke alle modeller har egnete holdere. Sunrise 550 er forberedt for dobbel motorinstallasjon og har følgelig en bred motorbrønn. Fire standard fenderholdere passet perfekt i motorbrønnen, og ble en elegant løsning på problemet.