utgave nr 6 1999
Masse smånyheter
Askeladden 555 Classic
I den andre enden av Askeladdens fartsregister, finner vi snekka 555 Classic. Denne er nå kommer i en De Luxe - modell, som vi forelsket oss i. Båten kan for øvrig også leveres med vindskjerm og kalesje. De Luxe modellen på bildet har fått fenderlist i realt tauverk, trallverkdørker og styrekonsoll i edeltre. Båten har dobbelt skrog og selvdrenerende dørk. Skroget er 5,64 meter lang (18,5 fot), 2,32 m bred og stikker 0.85 m dypt. Standardmotor er Yanmar diesel på 9 hk. Maks motor er 27 hk. Prisen med Yanamars 18 hk. er kr 276.000,-. I tillegg til det som er beskrevet, får du da putesett og montert badeplattform med leider.
Opplysninger: Askeladden Marine A.S. Tlf.: 56 30 87 00.
Friskt og koselig
fra Askeladden
Askeladden er en av de betydningsfulle båtprodusentene i Nord Europa og den største produsenten i Norge med en omsetning på 100 millioner kroner. På årets Sjølystmesse premiereviste man årets nyhet, 635 FreeStyle. Ifølge produsentens brosjyre er båten en spesialutviklet konsollbåt, der driftsøkonomi og sjøegenskaper er kombinert med et linjelekkert design. Det hevdes også at båten ikke har noen markert planingsterskel og at den har et stort fartspotensial. Båten er bygget i avanserte materialer, kjent fra racingsporten.
Styreposisjonen virker svært fornuftig utformet og båten har stuerom i massevis, blant annet til vannski og fiskestenger. For å øke antall sitteplasser, er det nedfellbare teakbenker akterut. Fast drivstofftank på 170 liter er standard. Foran konsollen er det en sittegruppe for fire personer rundt et bord. Dette kan senkes og fordekket blir forvandlet til en stor solseng. Det understrekes også at båten har doble dreneringsrør for drenering av dekket både forut og akterut. Båten leveres med blant annet teakdørk, hydraulisk styring og sjøvannspumpe med spyleslange – lurt! Den har så stor motorbrønn at den kan utstyres med to motorer. Båten er 6,30 meter lang, 2,45 meter bred, veier ca. 1000 kg, tar maks syv personer og det anbefalers motorer på mellom 90 og 175 hk. Priseks.: Pakkepris på båt med Mariner/Mercury 135 hk er kr. 281.000
Opplysninger: Askeladden Marine A.S.,Tlf.: 56 30 87 00.
En luftig plugg uten skjørt
AV DAG PIKE
Amerikaneren Don Burg har i ti år via sin bedrift, Air-Ride Marine hatt urokkelig tro på luftputebåten. Hans siste ”baby” er en 65 fots katamaran med luftputer under hvert sideskrog isteden for mellom sideskrogene som på et konvensjonelt luftputeskrog. Lange slanke sideskrog uten gummiskjørt skal gi topp sjøegenskaper og effekt.
Denne prototypen, som ble sjøsatt i fjor, har vært testet under alle slags forhold ut fra Fort Lauderdale. Bl.a. i tre – fire meters bølger med imponerende resultater, ca 30 knops fart i de aller verste sjøene, meldes det. Prototypen er utviklet med tanke på raske ferger. Marinen er dessuten interessert i å bruke konseptet til en 70 knops 380 foter med helikopterdekk.
Opplysninger: Air-Ride Craft Inc. i Miami. Tlf.: 001 305 233 4306. Fax: 001 305 233 1339.
Fiks fortøyningshjelper
Bosco 1000 er en prisbelønnet fransk oppfinnelse som monteres på en vanlig båtshake med to bolter. En gripekrok er spleiset til et kraftig tau (14 mm) ca. 4 – 6 meter langt. En to meter lang line 3 – 4 mm er også festet i kroken (se tegning). Linen glir inn i tauet ca en meter og kommer ut som en løkke hvor du kan styre kroken på avstand. Båtshaken blir en god hjelp under fortøyning til bøye, påle, overalt hvor det er en ring å gripe fatt i og den kan løsnes med et rykk i snoren når du vil av gårde. Kroken er i rustfritt stål og systemet er beregnet for båter opp til ti tonn. Pris kr. 995.
Opplysninger: Swang i Oslo. Tlf.: 22 52 41 80. Fax: 22 50 59 00.
Til pynt og nytte
Slips med maritime motiver har menn pyntet seg med i generasjoner. Nå som etter hvert slipset så å si har utspilt sin rolle, kan man markere sin nautomanisme på andre måter. Et belte brukes både til hverdags og søndags. Det har jo til og med en nyttefunksjon! Båtbeltet på bildet er pyntet med signalflagg, men det finnes andre marinemotiver. Beltene koster kr 195 og vi fant dem hos båtutstyrsbutikken Swang i Oslo.
Holder brusen kald
Frosty Mug er nå kommet fra USA til det norske markedet. Det er et krus med doble vegger som inneholder en giftfri væske. Man setter kruset med bunnen i været i fryseren et par timer til væsken er frosset og glasset er klart til bruk. Avhengig av utetemperaturen skal ”mugen” holde seg kald i to - tre timer. Den finnes i forskjellige farger med ulike maritime motiver og passer for alt fra saft til øl m.m.m. Vaskes for hånd eller øverst i oppvaskmaskinen før den påny får plass i fryseren. Prisen er kr. 100.
Opplysninger: Anne Haugen. Tlf.: 33 32 53 59.
Hjelm til sjøs?
Fordi vi har det så travelt om dagen, skaffer oss mye fritid og gjør så mye fartsfylt og spennende, er hjelmen blitt et innarbeidet hodeplagg. For syklister, for hestejenter, hockeyspillende barn og alpinister. Nå treffer vi også de behjelmede til sjøs. Den engelske produsenten Gecko Marine Safety lager tre typer hjelmer, en med visir for de som kjører raske åpne båter, en for surfere og en modell for de helsprø som svever gjennom luften i det man kaller ”Free Fly Skydiving” eller ”Head Down”.
Hjelmene er laget i lett glassfiber og skåret høyt i nakken for tilpasning i kombinasjon med redningsvest og krage. Visiret skal gi klar sikt og kan kjapt vippes opp eller ned. Hjelmen gir rom for eventuelt kommunikasjonsutstyr, hodelykt, brillestropper m.m. Lokkemekanismen sitter under høyre øre og skal være lett å betjene, også med tykke hansker. Kanten er mykt polstret og skal slippe inn minimalt med vann. Hjelmen er vaskbar. Fås i en rekke farger og størrelser.
Opplysninger: Gecko. Tlf.: 0044 1288 355988. www.eyecue.co.uk/gecko
Moderne klassiker i aluminium
Økt interesse for ”moderne klassikere” med nostalgisk preg har inspirert Guido de groot og det hollandske verftet GroveCraft til å skape denne stilrene 50 foteren. Linjene er klassiske, men byggematerialer og utstyr er helt i tråd med dagens og morgendagens teknologi. Skroget er halvplanende, styrhuset er åpent akter og man har innredningsløsninger for to personer under dekk. Med stor sovelugar forut, romslig salong og bysse og luksuriøst baderom akterut til babord.
Motorisering er diesler opp til 1000 hk og beregnet maksfart med det største motoralternativet er 34 knop. Prototypen er under bygging hos Vitters Shipyard.
Opplysninger: GroveCraft BV.: Tlf.: 0031 172 409976. Fax: 0031 172 408040.
Gullholmsnipan 21 Classic
Kjært barn har mange navn. Vi kaller denne kjære klassiske båttypen for snekke eller sjekte. Svenskene sier snipe. K. E. Johanssons båtbyggeri på Orust bygger denne åpne 21 foteren med hvitt eller blått skrog, fenderlist i flettet tau og pyntet med vakker teak i utsøkt finish. I motorkassen sitter en tresylindret 18 Volvo Penta. Denne godbiten vakte oppsikt under utstillingen i Tønsberg der den lå og på en måte sa at det er egentlig slik en båt skal se ut!
Snipan leveres komplett med motor, puter, lanterner, rorkult, sprayhood og havnekalesje, el-utrustning, kryssholt, flaggstang, badestige, lensepumpe, 40 liters dieseltank og ankerboks forut for kr. 263 000.
Norsk importør: Kongen Båtsenter AS i Oslo: Tlf.: 22 44 18 50. Fax: 22 44 11 17.
Ibiza i ”Golfklassen”
Ibizas nye 25 Sport Spesial Edition tar ikke sikte på å konkurrere med landeveiens Golf, men egen plass til golfkøller har båten fått. Mannen bak Ibiza, Helge Duus, har aldri vært redd for å gå nye veier, og selv om skroget er den ”gode gamle” 25 – foteren, er både løsningene og innredningen ny og spennende. Selv om det er sitteplasser forut, har man i denne båten laget en egenprodusert vindskjerm, der tre + to er plassert i le for vind og sprut.
Forut er det et krypinn med sovemuligheter. Ellers er det bra med stueplass om bord, som du ser – også til køllene. En ekstra finesse er at setene kan justeres elektrisk i alle ønskelige posisjoner. Det er brukt rullestolmotorer beregnet på utebruk, så stabiliteten skulle være sikret. Beslag og utstyr for øvrig er av høy kvalitet.
Ibiza 25 er 7,44 m lang, 2,49 meter bred, veier ca to tonn og skal ifølge produsenten klare opp mot 50 knops toppfart med Volvo Penta diesel, KAD 43 EDC/Duoprop på 243 hk. Prisen med denne motoren og alt utstyr på bildet er kr 639.000,-.
Konsoll for småbåter
Til tross for at den kan forveksles med en helt annen sittegreie, er dette en styrekonsoll for småbåter. Praktisk utstyrt med stuerom inne i selve konsollen og under ”svigermorsetet” i forkant. Her fungerer lokket som sittepute. Vindskjermen er i sotfarget plexiglass og instrumentpanelet gir med sine 190 x 520 mm plass til det nødvendigste for båter i denne størrelsen. Konsollen har følgende mål:
Bredde | 381 mm |
Dybde | 1042 mm |
Høyde inkl. vindskjerm | 889 mm |
Opplysninger: Telmo Control i Oslo. Tlf.: 22 67 23 60. Fax: 22 67 24 03.
Laguna 1150 tilbake
Ti år etter lanseringen av Laguna 35 i Dusseldorf, er båten tilbake på markedet som halvfabrikatprosjekt. Første nye byggenummer lå på plass under Tønsberg-utstillingen 1. mai. Produsent er Sølversens Plast på Ramnes i Vestfold, som drives av Svein Roar Sølversen, en båtbygger med 35 års erfaring. Båtens konstruktør er Jan Thore Olsen og Båtmagasinet skrev om båten i 1989 at den var en amerikanskinspirert og frisk satsing, noe unorsk og kanskje langt forut for sin tid.
Sølversen satser på halvfabrikatproduksjon og prøver å lage et opplegg som også amatører skal kunne få til. Innredningen er i dag en helt annen enn den som ble tegnet opprinnelig. Plassen om bord i Laguna 1150 er innholdsrik med stor dobbeltlugar forut, stikklugar på styrbord side akterut og meget romslig kombinert salong/bysse og baravdeling. Baderommet forut til babord har plass nok til eget separat dusjkabinett. Den utstilte båten var ikke helt ferdig og treverket bar preg av det. Beregnet motor er en 300 hk diesel turbo på 300 hk med hekkaggregat. Ca pris for halvfabrikat er kr. 750 000.
Opplysninger: Sølversens Plast A/S. Tlf.: 33 39 61 43. Fax: 33 39 66 79.
Enkelt gripetak
Hvis redningsstige hadde vært standard på småbåter, hadde sannsynligvis antall drukningsulykker blitt halvert. En sterk påstand fra forhandleren av gripetaket ”Lifesaver”, men det er selvsagt enklere å komme seg opp i en båt fra sjøen hvis man har noe håndfast å gripe fatt i og klamre seg til. Roca Lifesaver er et enkelt bøyd rør av syrefast rustfritt stål som har en diameter på 25 mm. Det skal monteres på akterspeilet og kan vippes ut og opp av vannet med et håndgrep. Festebraketten måler bare 180 x 30 mm, noe alle bør kunne finne plass til.
Lifesaver leveres komplett med de nødvendige skruer og muttere og føres i Watski-butikkene.
Marser made in Polen
Polskproduserte småbåter, så vidt pakket ut av eskene, ble presentert under Tønsbergsutstillingen. Det er Tjøme-firmaet Marser som importerer dem og foreløpig er det snakk om tre modeller 4,30 m Cabin (max motor 25 hk) , 4,60 m skjærgårdsjeep (max motor 40 hk) og 6,60 m som finnes både i åpen skjærsgårdsjeepversjon og lukket versjon (max motor 150 hk). Båtene produseres i Polen og selges rimelig, gjerne i pakkeløsning med motor.
Opplysninger: Marser Boat. Tlf.: 33 39 09 60.
Varm og lett
Engelske Mustos nye korte båtjakke er en ekslusiv og moteriktig modell i Gore-tex som man også kan få bukse til i fargene rød eller gul. Plaggene er usedvanlig lette, myke å ha på og likevel varme. -En jakke som varer livet ut, sa de i båtbutikken vi var innom. Og det bør den jammen når vi snakker om en jakke til nesten kr. 5000! Men den var forseggjort og i et materiale som ”puster” effektivt slik at fukt og svetteproblemer elimineres. Jakken er fasonskåret og har et belegg på innsiden nederst som gjør at den ikke glir opp. Hette, skrå stikklommer, dobbel lukking, høy krage, regulerbare mansjetter, innvendig lomme og påsydd refleks er noen detaljer.
Opplysninger: Erling Hovdan A/S i Oslo. Tlf.: 22 41 00 44. Fax: 22 33 45 00.
Kvikk helårsbåt
NB 820 ble premierevist på Sjølystutstillingen og er en tur/kombibåt fra NB Marine A.S. som leveres både i kjøl/halvplanerversjon og i helplanende versjon med hekkaggregat. Båten har stort selvdrenerende dekk, to styreposisjoner, toalett med ståhøyde på to meter, bysseseksjon i salongen og fire soveplasser. Til tross for god høyde inne, har båten en lav profil.
Båten leveres i tre halvfabrikatversjoner, en versjon til 189.000, en tett båt (med skott og vinduer) til kr 238.000, en enda mer komplett med motor og i ”kjørbar stand” til kr 409.500,- og endelig en komplett versjon med enten Volvo 139 hk diesel med drev, eller Volvo Penta innenbordsmotor på 120 hk. Begge de komplette versjonene koster kr 579.000,- inkl. hk. avgift og m.v.a. NB 820 er 8,20 m lang, 3,00 m bred, stikker 0,85 m dypt, har en dieseltank på 250 liter og ferskvannstank på 115 liter. Anbefalt motorstørrelse er fra 100- til 190 hk.
Opplysninger: NB Marine A.S., tlf.: 56 15 27 71.
Lyssterke skjermer
Et problem med de flate fargeskjermene er at de er vanskelige å lese i skarpt sollys.Nå har en amerikansk produsent lansert en meget lyssterk skjerm basert på teknologien man bruker til flyinstrumenter. Ocean PC påstår at den nye skjermen er 20 ganger så lyssterk som en vanlig laptop fargeskjerm. Dette oppnås ved at lys som skinner på skjermen reflekteres på en effektiv måte. Den 12 tommers vanntette skjermen kan uproblematisk plasseres ute i direkte sollys.
Opplysninger Ocean PC. Tlf.: 001 206 706 9024. Fax: 001 206 706 9065.
Avansert førerstol
Skrekkinnjydende som en tannlegestol er denne båtførerstolen fra amerikanske Stidd Systems. Produsenten har utviklet en serie nye førerstoler for det amerikanske forsvaret og spesielt for marinens hurtiggående fartøyer. Serien 500 Version 5 er også laget med tanke på moderne hurtiggående fritidsbåter. Fjærsystemet er helt unikt, som du ser på tegningen, og gjør at setet kan svikte opp og ned med fire tommers margin. Absorbans av harde støt og slag kan justeres elektrisk underveis med en spak på siden av setet. Dermed kan stolen tilpasses for personer med forskjellig vekt og under ulike bølgeforhold. Produsenten påstår at sjokkartede slag kan dempes opp til 70 prosent.
500 serien leveres i en rekke farger og utforminger og er utstyrt med armlener og fotstøtte. Ryggen er også justerbar.
Opplysninger: Stidd. Tlf.: 001 516 477 2400. Fax: 001 516 477 1095.
Varme, kjøle eller fryseelement
Techni Ice i passiv tilstand ser ut som et papirark med plast utenpå. Ser du nøyere etter, oppdager du at det er inndelt i felter. Legger du det i vann et drøyt minutt og begynner å massere det litt, vokser feltene til puter eller bobler. Nå kan arket i sin helhet eller biter av det enten fryses, kjøles eller varmes på komfyr eller i microbølgeovn etter behov. Brukes til å pakke rundt matvarer som skal holdes kalde eller varme. Kan brukes mange ganger. Kr. 100 pr. ark eller kr. 200 for tre ark.
Opplysninger: Per Havneraas AS i Sandefjord. Tlf.: 33 46 95 43. Fax: 33 46 95 82.
Regulerer varmtvannet
For å oppfylle nye miljøkrav har moderne innenbordsmotorer en arbeidstemperatur opp mot 100 grader. Beredere varmes opp av dette kjølvannet og det vannet man tapper fra springen, kan bli så skoldende hett at det er fare for brannskader. Isotemp har nå innført en termostatregulert blandingsventil som standard på alle sine varmtvannsberedere. Ventilen blander det kokvarme vannet med vann fra berederen med kaldt vann i den temperatur man selv ønsker. Termostatblanderen kan ettermonteres på tidligere Isotemp beredere. Prisen er kr. 590.
Opplysninger: Termomarin as i Sandefjord. Tlf.: 33 42 00 90. Faks: 33 42 00 91. Internett: www.termomarin.no
Trendy og traust
Årets båtsko og støvler fra norske Viking er klassiske og populære modeller. Støvlene er i kraftig naturgummi, har uttagbar innleggssåle og antisklisåle som skal gi godt feste. Skoene passer like godt i land som om bord.
Litt mer trendy er de italienske båtskoene Alkis Sail fra Genova Fashion SPA. Man har skapt en annerledes design og satset på nye hi-tech materialer. Skoene skal ha detaljer som vanntett innvendig såle, ”pustende” overlær, rustfrie lissehull, tåbeskytter og antisklisåler.
WWW.GENOVAFASHION.COM
Vanntett til verdisaker
I tilfelle ufrivillige dukkerter, det være seg fra jolla eller moderskipet, kan det være kjekt å ha en vanntett sikkerhetssekk for verdisaker som VHF, mobiltelefon, nødraketter, fyrstikker, proviant og lommebok. Denne bagen tar ca 40 liter og kan også brukes som ryggsekk. Når den ramler i sjøen, gjør innebakt flytemiddel sitt for at den ikke synker. Prisen er kr. 446.
Norsk importør: Termomarin i Sandefjord. Tlf.: 33 42 00 90.
For kalde kvelder
Det gjør ikke noe med litt ekstra varme i ryggen eller rundt nakken når man sitter om bord og småhutrer. For det gjør vi jo egentlig ganske ofte. Vanlige norske sommerkvelder er kjølige, og for folk med litt plager i ryggen eller andre steder, kan en varmepute gjøre godt. Denne varmeputen finnes i to versjoner, en til å sitte på og en til å feste rundt nakken eller ryggen, som man kan legge inn i et etui og feste rundt seg. Man bretter putene sammen og varmer dem opp i en kjele med kokende vann. De aktiveres under trykk.
Opplysninger: Skutvik Trebåter. Tlf.: 33 32 53 59.
VHF-antenne og feste
Denne VHF-antennen for 156 – 163 Mhz er beregnet på racerbåter og kystnære småbåter hvor det er ønskelig med en liten og hendig antenne. Den er kun 23 cm høy (30 cm med festet inklusive). ”Snap-on” festet for pulpit føres av de samme forhandlerne (Watski) og gjør det enkelt å montere antennen på et øyeblikk. Med antennen følger RG 58 kabel og kontakt.
Finner Wide fisken?
Humminbird lanserte i fjor et helt nytt ekkolodd med modellbetegnelsen Wide 2000. Nå er det kommet åtte lodd til i denne serien, som kalles Wide-bølgen. Med ny software og PC-prosessor fra Motorola, nye LCD-skjermer med refleksfritt og ripebeskyttet glass og høy oppløsning skal skjermbildet være sterkt forbedret, i følge importøren. Brukervennligheten garanteres, men ikke fiskelykken! Serien skal være så enkel i bruk at bruksanvisning er unødvendig.
I serien er også et kombinert lodd, kartplotter og GPS, NS 25 som med delt skjermbilde viser både båtens og fiskens posisjon. Wide 2000 er det sterkeste loddet og det viser dybder ned til 500 meter. Nyhetene for året er Paramount, 3D Paramount, Panorama, 400 TX, 300 TX, 200 DX og 100 SX og LCR-W. I Wide-serien finnes også tre bærbare ekkolodd med koffert for den som vil på isfiske, ta loddet fra båt til båt eller på fisketur til fjells. På de bærbare leveres svingeren med en kraftig sugekopp og kan festes på hekken.
Norsk importør: Belanor: Tlf.: 69 26 90 44. Fax: 69 26 90 45. Internet: www.belanor.no