utgave nr 9 2003

Nyheter

Publisert Sist oppdatert

Fine vasker i syrefast

Båter og campingvogner har en del til felles, og det hender ganske ofte at det lanseres båtutstyr som først har vært en tur innom campingvognindustrien. Slik som disse praktiske byssevaskene som kommer fra Sverige. Skal du bygge om i byssa, kan en slik kanskje være aktuell? Den finnes også i en firkantet versjon.
Importør: Telmo Control as. Tlf.: 23 18 08 10, telmo@online.no

Trimplan for gummibåter

Problemer med å få gummijolla opp på plan? Da savner du kanskje trimplan, slik som på den store båten.
Og nå er problemet trolig løst. Du får nemlig kjøpt Smart Tabs, små, fjærbelastete trimplan til å montere på hekkplaten til gummibåten eller på den stive jolla. De er fjærbelastet, og du kan justere fjærpresset ved å flytte sylinderen inn eller ut på platen. Trimplanene fåes i syv forskjellige størrelser og stivheter og prisen er fra kr 1726 til kr 2462.
Norsk importør: Telmo Control as. Telefon 23 18 08 10, telmo@online.no

Nye versjoner av Sun 33

Terje Holm i Holms Innredning i Sarpsborg skal i løpet av senhøsten/vinteren gjøre en del forandringer på flybridgebåten Sun 33. Den ene versjonen kommer i hardtoputgave og den andre med targabøyle og kalesje. Badeplattformen vil dessuten bli forlenget.
Sun 33 er i utgangspunktet med flybridge bygget for norske forhold. Med en Volvo Penta KAD 42 på 230 hk har båten en toppfart på 27 knop og den marsjer komfortabelt på 20 knop ved 3200 omdreininger. Terje Holm er en mester i å skape funksjonelle innredningsløsninger og båtene fra hans hånd er kjent for super finish. Med eget snekkerverksted, hvor også lakkeringen utføres, har han full kontroll fra ubehandlet treverk til ferdige tredetaljer ombord, som det er mye av.
Nå satser han altså på noe mer luftige modeller og prismessig vil begge naturlig nok ligger under flybridgeversjonen.
Opplysninger: Holms Innredning, tlf.: 69 16 86 23. www.holms.no

Behagelige stoffsko

Vi kan lære litt av seilerne, blant annet om sklisikre såler under sko og støvler. Sklisikring er jo viktig om bord i motorbåter også. Denne sålen er utviklet for The America’s Cup og skal derfor være ekstra sikker. Sebago har designet to typer stoffsko for båtfolk og selger nå disse for kr 1000 pr par. Ikke så verst med det merkenavnet, og sossefaktoren skulle det ikke være noe i veien med.
Norsk importør er Aqua Terra AS, telefon 67 16 21 90. www.aquaterra.no

Utbyttemotor fra Steyr

Den østerrikske Steyr-fabrikken har vært i gang i flere mannsaldre, og har tilbudt båtmotorer i mange år nå, uten at det er blitt noen fart på salget her i landet. Nå kaster de imidlertid sine øyne på utskiftingsmarkedet i Norge. Steyrmotorene utmerker seg først og fremst med sine beskjedne mål og lave vekt. Og konstruktørene er skikkelig innovative. Blant annet har de topplokkløse motorer, noe som reduserer vekten og som eliminerer problemet med toppakningen.
Dette er ikke nytt. Ettore Bugatti lanserte løsningen allerede på 1920-tallet. Det er et pent stykke maskineringsteknikk, hvor ventilsetene er frest inn nedenfra. Vi føler oss ikke helt sikre på hvordan det blir når man en dag skal ta en ventiljobb på denne motoren. Da må den nok ut av båten og splittes for å få det til.
Motoren på bildet er en MO126K28 sekssylindret turbodiesel på 120 akselhk ved 2800 o/min og et sylindervolum på 3,2 liter. Vekten er 292 kg. Den er beregnet for deplasementsbåter. Produsenten leverer også en sterkere versjon på 206 akselhk ved 4200 o/min som også er beregnet på drev. Vi snakker i prinsippet om to identiske motorer, hvor den sterkeste har fått en annen styring som blant annet øker turtallet. Vekten på den sterkeste motoren er på 305 kg. Den har betegnelsen MO236K43.
Begge motorer bruker gir fra ZF.
Norsk importør: Univa as. Telefon 37 06 20 50. www.univa.no

Italiensk dekksbåt

De italienskproduserte Sessa båtene er blitt ganske så populære her hjemme og nå er det snart klart for lansering av Key Largo 22 Deck. Nyheten vil bli presentert første gang i Cannes og Genova til høsten. Båten er spesielt tiltenkt markedet rundt Middelhavet, men den har også et krypinn for to søvnige personer. Her er også toalett og kokemuligheter.
Modellen representerer nye runde linjer, her er driffstofftank på 200 liter og anbefalt maksimum motorkraft er 300 hk. Båten er sertifisert for sju personer og tilhører kategori B.
Norsk importør: Båtsport AS. Tlf.. 22 60 26 90. www.sessamarine.com

Go' klumpen

Til rekken av nye modeller lansert de siste fem årene, føyde nylig engelske Sealine en 34 fots flybridgebåt, arvtakeren til F33 som har solgt i 425 eksemplarer. F34 er ikke oppsiktsvekkende, men trivelig.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Det som ikke går i lengden, går gjerne i høyden. Sealine F34 er den minste flybridgebåten i produsentens utvalg, og overtar plassen for F33 som såkalt innstegsbåt i flybridgesegmentet. I god Sealine tradisjon har man også forsøkt å spekke den nye modellen med avanserte løsninger, blant annet et akterdekk som kan utvides med 19 tommer, et system som første gang ble lansert på F42/5. Man har også tatt frem en meget vellykket bysseløsning, med betydelig skapplass og gode arbeidsforhold, blant annet med to store vaskekummer i rustfritt stål. Skuff- og skapseksjoner kan åpnes i flere ledd, og benkplassen kan også forlenges akterover med et håndgrep.
34-foteren har to store lugarer, en forut med dobbel køye i midten, og en romslig stikklugar under salongen. Det er rikelig med ståhøyde for personer godt over 1,76 cm de fleste steder om bord, og toalettet på babord side er lyst og romslig. Spiseplassen i salongen kan også med enkle grep konverteres til en dobbelkøye.
Opplevelsen av F34 i sjøen, er frydefull. Med to Volvo Penta KAD 44 i testbåten var akselerasjonen upåklagelig, og stabiliteten til den litt butte båten leder tankene hen mot langt større farkoster. F34 leveres også med KAD 32 i dobbelinstallasjon.
Ytterligere opplysninger: Formo Marin AS, Skien, telefon 35 50 99 30.

Uværsbåt med dristig design

Båtverdenen står foran en dristig tilvekst i form av Rough Ocean Cruiser 33. Designet på den nye, norske satsningen viser alt annet enn kjente takter.

HareideDesignmill, kjent for blant annet diverse Saab-modeller, har utviklet en båt helt utenom det vanlige.
Paza Boats i Drøbak skal bygge den 33 fots store bobåten med den forkortede modellbetegnelsen R.O.C. 33. Tanken bak konseptet er å skape en båt som i rikelig grad gir muligheten til å nyte godt vær, samtidig som den skal være skikkelig sjøgående.
– Linjene er retro 30-tallet, men med avanserte løsninger. Blant annet har vi designet kalesjeløsninger som er tette og kan lukkes raskt. Med skyvetak og trekkspillkalesje vil man kunne dekke båten på minutter, også i kuling, forteller Terje Næss som er markedsansvarlig hos Paza Boats.
Båten skal bygges i GRP og divinycell, og skroget fylles med flytemateriale som gjør den synkefri. Målgruppen er båtfolk som ønsker å kunne legge av gårde selv under dårlige værforhold. Med en 250 hk Yanmar-motor er farten beregnet til 20-25 knop.
Ytterligere opplysninger: Terje Næss, telefon 91 39 09 44, Internett: www.classicboats.as

Sikrer båten mot tyveri

År om annet stjeles det mange båter ved bryggene rundt omkring. Forsikringsselskapene ser helst at båter blir låst til brygga, men den vanlige kjettingen er ikke stort verdt når tyvene kommer med boltsaks. Kjettingen er dessuten ugrei å trekke igjennom.
Nå har Robline lansert en herdet vaier som er polyesteromspunnet, og den kommer man ikke igjennom, selv med den største boltsaksen. Den er dessuten grei å ha med å gjøre, fordi den er smidig og glatt. Tre-metersversjonen koster kr 475, mens du må betale kr 600 for en vaier på fem meter.
Opplysninger: Niels Henrik Ove, telefon 66 80 77 54.

Mykt for motoren

Har du først investert i Aquadrive, Hydradrive eller lignede, altså slike systemer som overfører propellkraften til skroget og ikke til motorlabbene, og som dessuten aksepterer vinkel- og innrettingsfeil, er du ennå ikke helt i mål. Du behøver nemlig ikke så stive motorlabber lenger, og det er en kjensgjerning at stive labber overfører mye vibrasjoner. En fullendt installasjon omfatter også nye, mykere motorlabber. Slike labber importeres av Progress, som også selger Aquadrive.
Progress Ingeniørfirma, telefon 22 02 79 00

Gøy med multimedia ombord

Både små og store vil underholdes ombord. VDO leverer kartplottere som man også kan ha det moro med.Forskjellen mellom lyst og ulyst i båtferien, spesielt i dårlig vær, ligger ofte i om ungene kjeder seg eller ikke. VDO har tatt konsekvensen av dette og utnytter moderne datateknologi for kombinasjon av nytte og hygge ombord. Mange leverandører har instrumenter med flotte fargeskjermer, ekkolodd, radarer og kartplottere, men så langt er det nok bare VDO som har funnet ut at man også kan ha det gøy med disse fine skjermene. De leverer sine kartplottere MAP 7 og MAP 11 som ledd i et multimediasystem.
Komplette pakker omfatter kartplotter, DVD-spiller, radio med CD-spiller og to høyttalere. Man kan også koble dem til en TV. Med kartplotteren kan man dessuten få fast videokamera for montering der det måtte passe ombord.
Kanskje fader'n nå får de argumentene han trenger for å investere i en kartplotter. Dette er ikke billig. For en 7 tommers kartplotterskjerm koster kr. 25 000 og en 11 tommers koster kr. 42 000 med komplette multimediapakker.
Opplysninger: Kellox på Ski Tlf.. 64 97 61 00.

Hydraulisk styring for de små

Det kan være tungt å rugge på litt større utenbordsmotorer med vaierstyring, men nå kommer LaSa med et komplett hydraulisk styringssysten for mindre båter. Det består av rattenhet (eks. ratt), slanger og dobbeltvirkende sylinder med styrestag. Til og med hydraulikkoljen følger med. Installasjonen burde ikke være verre enn at du klarer det selv.
Norsk importør: LaSa Maskin, tlf.: 67 80 48 60 eller www.hydrive.com.au

Hydraulisk drift

Hydraulikk er vidunderlig enkelt og noe av det mest driftsikre vi har. Bare tenk på alle gravemaskinene og mobilkranene. Med hydraulisk drift om bord, kan du plassere motoren hvor som helst og føre kraften i hydraulikkslanger fram til en liten hydraulikkmotor på propellakselen. Og når du først har hydraulisk kraft om bord, kan du bruke den til andre nyttige ting også, for eksempel baugpropell og ankerspill. Det er svært kratige og pålitelige enheter som altså drives av hovedmotoren.
Hydraulikk har hittil ikke slått an i fritidsbåter, og det skyldes kanskje først og fremst prisen, men nå satser nederlandske Vetus på saken, så da får vi se hvordan det går.
Norsk importør: William Knudsen AS. www.williamknudsen.no

Italiensk og elegant

Atlantis 42, 47 og 52 er ikke for oss vanlige båtfolk. Det sørger prisene for. Grunnmodellen med en lengde på 42 fot og med to Volvo Penta KAD 300 motorer koster nemlig 278.000 € eller drøye 2,2 millioner kroner - og det er før vi har regnet på hk-avgift og toll. For de pengene lover imidlertid Gobbi det ypperste av luksus. Antakelig tar de ikke så mye feil i å hevde akkurat det.
Mer informasjon: https://www.gobbiboats.com

Norske Freebag prisbelønnet!

Under en seremoni i Las Vegas i juli ble den norske produsenten Freebag AS tildelt den prestisjetunge Innovation Award 2003. Prisen deles ut av den amerikanske National Marine Manufacturers Association for nye eksepsjonelle produkter tilpasset båtlivet. Begrunnelsen for at juryens valg falt på Freebag var at den er allsidig, gjennomtenkt og solid laget. Den kan brukes som sitteunderlag, bag, kjølebag og livbøye.
Freebag AS inngår i disse dager avtaler med ledende distributører for distribusjon i Nord-Amerika, Australia og New Zealand. I USA forhandles det med bl.a. West Marine som er verdens største distributør av båtutstyr og har 400 egne spesialbutikker samt den største nettbutikken i bransjen.
For ytterligere informasjon kontakt: Atle Aas, tlf.. 90 99 10 10 eller på mail: atle@freebag.no
eller www.freebag.com

Briller for de kresne

Kaenon er i følge produsenten en stille revolusjon for øynene og kombinert med designen til den anerkjente Alain Mikli har brillene slått an blant både sportshelter og i motebransjen. Polariserte linser på lettvekts rammer for både sport og by bruk gir en fin kombinasjon. Det har kjente båtfolk, skøyteløpere, skatere og andre oppdaget etter at Kaenon er inne på det internasjonale markedet. Nå er de også kommet til Norge, blant annet til Krogh Optikk i Oslo.
Revolusjonen skal ligge i linsene. De er ikke i glass eller annet vanlig linsemateriale. Kaenon har utviklet sitt eget linsemateriale som kalles SR-91. Det kombinerer de beste optiske kvalitetene til glass med ultralettvektsegenskapene til plast. I tillegg filtrerer SR-91 ut alt skadelig UV-lys. SR-91 er blitt testet og fått høyeste rating etter den strenge standarden til myndighetene i USA.
Kaenon leverer briller for både kafégjengere og dem som liker et mer aktivt liv. Brillene sitter tett på ansiktet og slipper ikke inn strølys. Armene og neseputene er gummiert slik at brillene skal sitte som støpt.
Brillene leveres med lysgjennomgang fra 12 til 50 %. Linser med gradering 12 % slipper inn tilsvarende lys og er derfor best egnet på ekstremt lyse dager, men de med høyest gradering slipper inn mest lys og egner seg for litt mer grå dager. Linsene er svært motstandsdyktige mot riper. De åtte tilgjengelige modellene koster mellom kroner 1295 og 1995.
Mer informasjon på www.kaenon.com Norsk importør: Rinus TDM Tel. 900 88 3 88

Ferskvann beskytter båtmotoren

Sjøvannskjølte båtmotorer, gjerne 4, 6 og 8-sylindrete bensinmotorer, samt riktig små dieselmotorer, er gjerne sjøvannskjølt. Det vil si at de tar saltvann rett gjennom motorblokken. Det medfører igjen at det blir stående sjøvann i motoren når den ikke er i bruk, og i begynnelsen er det til og med varmt, noe som fremskynder korrosjon.
Volvo Penta har tatt fram et system hvor du kan kjøre ferskvann gjennom motoren hver gang du legger fra deg båten, noe motoren har godt av. Ferskvannet gjennomstrømmer hele systemet, helt ut i drevet. Som du ser på bildet, er det ikke mange komponenter, og installeringen er forholdsvis enkel.
Volvo Penta markedsfører det med sikte på sine egne motorer, men systemet skulle være like egnet for utenbordsmotorer.
QL Neutra Salt heter systemet og markedsføres av Volvo Penta AS. Telefon 66 81 85 00.

Brukervennlig fra Bergen

Når Askeladden neste år lanserer 755 SUB og 615 Bowrider fjerner de seg enda lengre fra småbåtene de ofte blir assosiert med. SUB blir en 7,5 meter lang, lukket båt, med innenbordsmotor. Designet vet vi foreløpig ikke mye om, men tenk på Targa og legg på et litt mer tidsriktig design.
En annen nyhet er 615 Bowrider. Heller ikke den vet vi så mye om, men det blir en mer tradisjonell Askeladden med påhengsmotor.

I djevelens klør

Ekstra stor base og forbedret betjeningskomfort. Det er fordelen med Muir sitt nye Integral Base Chain Copressor Devil Claw Roller. Best egnet er den for kjettinger fra 19,5 til 24 millimeter, og du kan få den levert i omtrent den finishen du vil ha. Dermed burde alle bekymringer rundt oppankring og lagring av anker være løst.

Storbåtprosjektet Windy 58 Zephyros

Flaggskipet tar form

Tidenes norske gigantsatsning Windy 58 Zephyros tar form i Windys lokaler ved Storebro Bruks AB i Västervik i Sverige. Skrog og dekk er på plass, og innredningsarbeidene i full gang. I oktober legger båten ut fra Västervik med kurs for Arendal og deretter ut i den store verden.

– Monteringen av båt nummer 1 er i full gang, og vi kjører i gang støpet av båt nummer 2 en av de nærmeste dagene, forteller administrerende direktør hos Windy Boats, Knut Heiberg-Andersen.
–Vi er i rute med hensyn til den første forhåndsvisningen av båten i Västervik i begynnelsen av september, før båten går til Arendal og den offisielle visningen 14. - 15. november, sier Heiberg-Andersen. Båtmagasinets reporter vil være om bord under jomfruturen rundt Sverige.
– Produksjonen er omsider på skinner, sier Heiberg-Andersen, som etter tildels store forsinkelser og problemer underveis, ser frem til å kunne vise resultatet av tidenes løft fra en norsk båtprodusent under messene i London, Düsseldorf, og i USA. Hvorvidt den skal vises i Oslo er ikke Heiberg-Andersen sikker på, men han betviler at Windy vil bruke store ressurser på å transportere båten til Lillestrøm neste vår.
– Har forsinkelsene i prosjektet bidratt til at båten er blitt "umoderne" allerede før lanseringen?
– Selv med de frustrasjoner vi har hatt underveis, er vi sikre på at designet er mer tidsriktig i dag enn da vi begynte. Jeg tror timingen er god både for oss og for markedet. Interessen har vært stor den senere tiden, og vi har allerede hatt flere interessenter med til Västervik, sier Knut Heiberg-Andersen, som også kan fortelle at entusiasmen blant produksjonsarbeiderne ved Storebro Bruks AB i Sverige er stor. Han legger ikke skjul på at rammebetingelsene i Västervik, med produksjonsfasiliteter, kostnadsnivå og løsningsorienterte lokale myndigheter, stimulerer til ytterligere satsing i nabolandet.
Det er ingen hemmelighet at aktiviteten ved Storebro er betydelig redusert de senere årene, og at den svenske båtprodusenten har gjennomgått betydelige restruktureringer, og står foran ytterligere. Båtbyggernes kompetanse er imidlertid i behold, og er på et høyt nivå. Flere av dem vi snakket med uttrykte begeistring over å få jobbe med Windy-prosjektet, som produksjonsteknisk byr på andre utfordringer enn Storebro-båtene. 58 Zephyros får blant annet skummende skott og svært moderne tekniske løsninger, skjønt ikke så avanserte som planen var i utgangspunktet.
Windy har allerede nye planer for produksjonsfasilitetene i Sverige, og skal innen jul ha ferdigdesignet et søsterskip til 58 Zephyros på 14,98 meter.

Mobilkobling til antennen

Mange av oss er fornuftige tilhengere av VHF ombord. Men en del satser på kun mobiltelefonbruk når de er ute på sjøen. Den amerikanske produsenten Shakespeare introduserer nå en ny serie med adaptere som gjør det enkelt å koble mobiltelefonen til en ekstern antenne. Shakespeare har over 20 ulike modeller som skulle passe til mange kjente mobiltelfonmerker. Adapterkabelen er 1,52 meter lang.
Opplysninger: Shakespeare, tlf.: 001 803 276 5504 eller på www.shakespeare-marine.com