utgave nr 4 2007

Test: Ardea 38 Pandion

Publisert Sist oppdatert

Test: Ardea 38 Pandion


Hegren fra Herdla


Du har sett båten før, men aldri hørt om den. At ardea er det greske navnet for hegre, er av ornitologisk interesse. Det kobles i alle fall ikke automatisk med Draco 3400 Zircon - som i bunn og grunn er utgangspunktet for Ardea 38 Pandion, som i dag er best kjent som NB Marines flaggskip NB 1160 Fly.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Litt forvirret kan man saktens bli. Siden etableringen i 1986 har NB Marine dyrket en nokså anonym merkevareprofil, men likevel produsert særpregede vestlandsbåter. Produsentens største modell – NB 1160 Fly – ble lansert i 200?. Med rundere linjer og et rendyrket fritidsbåtpreg, skiller den seg ut fra den tradisjonelle NB-båten. Fra i vår har båtprodusenten på Askøy nord for Bergen tatt enda et skritt for å styrke merkevaren sin – ved å gi alle båtmodellene fellesnavnet Ardea. Fra og med 2007-sesongen vil derfor NB 1160 Fly endre navn til Ardea 38 Pandion.
Sjøegenskaper
Det er ikke uvanlig at båtprodusenter ”låner” skrog fra hverandre. NB 1160 Fly er et eksempel på det. Utgangspunktet for dette skroget er daycruiseren Draco 3400 Zircon, signert av Windys nåværende huskonstruktør Hans Jørgen Johnsen. De gamle Draco-formene har blitt tilpasset en ny virkelighet av NB Marine. Blant annet er skroget forlenget, gitt bredere steglister og lagt ut i bredden fra vannlinjen og opp. Bunnvinkelen på ??-grader ved akterspeilet er beholdt, og skroget skal ifølge produksjonssjef Tore Bekken ha fått noe mer bæring akter for å kunne kjøres med de tyngre common rail-motorene til Volvo Penta. Båten tilbys også i en planende versjon med strak aksel og en 460 hk Yanmar LY3A.
Uansett har NB 1160 Fly et skrog med relativt smal vannlinje i forhold til den maksimale skrogbredden som er 4,0 meter. Den smale vannlinjen og høyt tyngdepunkt fører til at båten krenger mye ved kraftige rorutslag, men den retter seg raskt opp igjen. Kombinasjonen smal vannlinje og høyt tyngdepunkt gir seg også utslag i at båten føles litt nervøs og krever stadige kurskorrigeringer når den går i planende hastigheter.
Båten har en markant planingsterskel rundt 11 knop, men to Volvo Penta D4-260 på til sammen 500 hk har mer enn nok krefter til å skyve båten raskt over kneika og opp i plan.
Salong
NB 1160 Fly har en sjeldent voluminøs dekksalong. Den skyvbare akterdøren gir romslig åpning inn til et sosialt og veldisponert indre, med byssa aktenfor førerplassen på styrbord side og en overdådig og komfortabel U-salong på babord side. Planløsningen er velkjent, men båtens bredde gir svært gode bevegelsesmuligheter. Det gir god mulighet til at folk lett kan gå forbi byssa selv om en eller to står og arbeider der. Hele dekksalongen er godt opplyst med hele ni spoter, alle med dimming. Selve salongavdelingen gir god plass til 6-8 personer rundt et stort fastmontert bord. Bordsøylen rommer et praktisk innredet barskap. I stedet for harde bøyler eller vanger, har sofaen godt polstrede sideputer. Selv om det kun er to sitteplasser i fartsretningen, har passasjerene god utsikt også fra U-sofaen. Dekksalongen er rikelig forsynt med både 12 volt og 220 volt uttak, samt uttak til TV-antenne. Selv om salongen er godt opplyst med spoter, kunne vi også ha tenkt oss en leselampe i det aktre sofahjørnet.
Dekksalongen er godt utnyttet med mange små og store stuverom. Ståhøyden på ca to meter i salongen bidrar ytterligere til god romfølelse.
Byssa
Byssa på styrbord side er et av båtens høydepunkter, med mye bra avsettingsplass og god arbeidshøyde på 91 cm. Fremfor alt er det positivt at det er at stuerten ikke står i veien for trafikken ut og inn på akterdekket. Vår testbåt var ustyrt med en ENO gassbysse med to bluss og stekeovn, og rett aktenfor førerplassen er det en dobbel oppvaskkum med bolighusstandard. Det er rikelig med skap- og skuffeplass i byssa. Flere av skuffene er dype og romslige. Under vasken er det et gryteskap, og lengst akter mot bakveggen er det plass til et stort kjøleskap på ?? liter. På akterskottet er det to 220 volt uttak, samt ett 12 volt uttak. Her er det også et panel med bryter til spotene som gjør det enkelt å tenne lysene når man kommer om bord på mørke kvelder. Oppunder hyttetaket er det et romslig overskap, men vi savnet en fjær, demper eller lignende som holder skapdørene åpne. Under overskapet er det montert et ekstra, dobbelt lysstoffrør.
Førerposisjon
Fra den komfortable, doble rormannsbenken ved førerplassen har føreren stort sett god sikt gjennom store vindusflater. Ergonomisk fungerer plassen bra for føreren, med ratt og motorkontroll som kan betjenes uanstrengt. Også bryterpanelene er plassert i brukervennlig avstand, men de ligger en tanke for flatt etter vår smak. Særlig var on/off-bryteren til baugpropellen uheldig plassert idet man lett kan slå av strømmen til trusteren ved manøvrering. Vi savnet noen små nisjer til mobiltelefon og solbriller, spesielt i tilknytning til 12 voltsuttakene. Alle motorinstrumentene er godt synlige, innfelt i matte, grå paneler.
Vi er imidlertid ikke fornøyd med plotterplasseringen. Det er tre alternative plasser for plotteren, og to av disse er lite egnet. Feller man plotteren inn takkonsollen må man bøye nakken kraftig for å kunne skimte skjermen. Den beste av de tre plasseringene er foran rattet, men også her kunne det omkringliggende førermiljøet vært bedre tilpasset en 12’’ plotter. En praktisk plassering av to plottere er knapt mulig å finne. Vi er heller ikke imponert over mulighetene for å finne en god plass til utstyr som for eksempel autopilot og VHF.
Hovedlugar
Under dekk finner vi først en meget romslig mellomgang. Båten har totalt tre lugarer – en stikklugar på styrbord side aktenfor toalettet, en separat dobbellugar på babord side samt hovedlugaren forut. I denne er det en hjerteformet køye på 200x175 cm. Adkomsten opp i køya er enkel takket være to trinn på hver side hvor det også er sittebenker. Bak benkene er det romslige skap, hvorav ett hengeskap. Under køyebunnen er det først et betydelig stuverom, og ved å fjerne ytterligere en plate kommer vi ned til båtens forbruksbatteribank på 3x145 Ah som er solid festet. Via en dør i akterkant av køya har man enkel adkomst til baugpropellen. For det første er den tekniske utførelsen og dimensjonering av det elektriske anlegget forbilledlig. Dernest er det et stort pluss at avstanden mellom batterier og baugpropell er kort slik at spenningsfallet reduseres mest mulig.
Det er rikelig med stuveplass i lugaren, både i form av god avsettingsplass mot skroget rundt køya, samt fire overskap og en liten hylle. Foruten en dekksluke som åpnes i riktig ende, er ventilasjonen ivaretatt av to koøyer som kan åpnes. Lugaren har meget god belysning, med to gode leselamper på hver side av et speil på skottet mot forpiggen, fire spoter samt to mindre diodelys. Bryteren til disse to er montert i hodeenden av køya – praktisk og gjennomtenkt. Vi er i det hele tatt imponert over det elektriske anlegget om bord, med smart plassering av brytere, gode kabeldimensjoner og skikkelig organisering. Alle spoter er koblet til sentrale brytere som gjør at slipper å krabbe rundt i hele båten for å finne bryterne.
I beinenden på køya er det både 12 volt og 220 volt uttak i tilknytning til et antenneuttak. Her er det fin mulighet til å henge et flatskjerm-TV på skottet. Bare så dumt at det er montert en knaggrekke her i tillegg – den burde sittet på motsatt side, hvor det aldri vil bli aktuelt å montere et TV.
Finishen på trearbeider og polstring er meget bra. Skottene er polstret i alcantara, mens oppunder dekk er det delvis innerliner og delvis polstrede paneler.
Ståhøyden på lugaren er 185 cm.
Gjestelugarer
Stikklugaren er anlagt på styrbord side under førerplassen, i akterkant av toalettet. Bak et forheng er det et fint omkledningsrom hvor man kan sette seg på køya. Det er en trivelig stikklugar med køyemålene 85x190 cm. Vi savnet et eget skap til stikklugaren, og vi stusset litt over plasseringen av leselampen i det som naturlig vil være fotenden av køya.
I mellomgangen er det gjort plass til en bra skapmodul på babord side, dedikert gjestelugaren. I forkant av skapet er det imidlertid et åpent rom mot skroget hvor det er en dekksluke som slipper inn lys. Denne løsningen legger beslag på mye verdifull skapplass.
Båtens andre, separate dobbeltlugar på babord side skiller seg litt ut fra mengden i norske fritidsbåter med egen vask i den delen som har full ståhøyde på 185 cm. I tilknytning til vasken er det en sittebenk. Belysningen her var imidlertid for dårlig med kun en spot i taket. I køya var det derimot bedre, med to gode leselamper. Lugaren har imidlertid lite stuveplass, kun et lite overskap. Et generelt trekk ved båten er at produsenten har vært flink til å montere knagger og nyttige beslag der det trengs. Køya i stikklugaren er ca 200x130 cm.
Toalett
Med litt annerledes løsninger og design enn hva vi er vant til i norske fritidsbåter, skiller toalettrommet seg ut. God ståhøyde på ca 185 cm og rikelig med plass rundt det elektriske toalettet gjør rommet tiltalende. Også her er det rikelig med knagger, såpeholder, dorullholder også videre på plass. Dusjmulighetene er gode bak et forheng, hvor armaturet står montert på et solid, syrefast stålrør. Det er bra med skapplass i den støpt benken, hvor det er felt ned en stålvask med et ettgrepsarmatur. I tillegg er det nyttig stuveplass mot skroget. Både et koøye og en dekksluke sørger for god ventilasjon. Speilet er stort og montert på døra, og spoten i taket lyser greit opp ansiktet. Dyse til varmeren er også på plass.
Uteplassen
Dekkslayouten er som vi kjenner den fra denne typen båt – og alle elementene som skal til for å sikre god funksjonalitet er på plass. Selve akterdekket er romslig med målene 175x340 cm. Dekket er rent og ryddig, uten benker eller løse elementer. På babord side står den solide og brukervennlige flybridgeleideren i rustfritt stål og teak. Denne kan flyttes mot akterveggen for å frigjøre plass på dekket, men den kan ikke flyttes slik at babord motorromsluke kan åpnes helt. Faren for at den skal vippe tilbake er stor, og produsenten bør utstyre luken med en ekstra sikringsanaordning. Hovedadkomsten til akterdekket er via badeplattformen og en stor port i akterspeilet. På akterspeilet er et stort stuverom, samt et skap til en ?? kg propanflaske. På babord side er det en fenderholder med plass til kun to fendere, mens det i selve plattformen er et stuverom med plass til tauverk og lignende. Her er det også en badestige som kan felles ut av person som ligger i sjøen. Også i underkant av flybridgedekket er det et stort stuverom.
Via to trinn er det enkelt å ta seg ut på dollbordene – og det er enkelt å bevege seg her takket god bredde og rikelig med rekker og håndtak. Forut munner dekket i et praktisk baugnebb. Totalt er båten forsynt med seks velplasserte, solide kryssholt.
Flybridge
Den solide leideren gjør det enkelt og trygt å bevege seg opp og ned på flybridge. Dette toppdekket er delvis omslynget av en kraftig vindskjerm med syrefast ramme. Ved den relativt enkle førerkonsollen er det to separate stoler. Konsollen har en god ergonomisk utforming – men plasseringen av en plotter foran motorspaken er ikke vellykket. På styrbord side og akter er det en L-formet sittegruppe med solseng. Under en luke i benken fant vi flybridgens eneste stuverom, som for så vidt burde være tilstrekkelig. Flybridgen har en nokså gjennomsnittlig standard uten bemerkelsesverdige løsninger eller fleksibilitet.
Motor/teknisk
Over alt hvor man løfter på luker og går båten etter i sømmene, er den samvittighetsfullt bygget. Via to store, låsbare luker i akterdekket har man svært god adkomst til motorene – som i vår testbåt var to Volvo Penta D4-260 på til sammen 500 hk. Motorene står fritt og svært godt tilgjengelig for både mekanikeren og den som skal besørge daglig ettersyn og vedlikehold. Motorrommet er todelt – med motorene akter og tankene plassert lett tilgjengelig i forkant av motorrommet. Dieseltankene på 380 liter hver har begge god dreneringsmulighet med tappepung i forkant. Racor-filterne er montert svært lett tilgjengelig på hver tank. Forbilledlig løsning! Lett tilgjenglig ligger også septiktank i rotasjonsstøpt plast. De få skroggjennomføringene i båten er alle forsynt med doble slangeklemmer.
Det fins flere 220 volts uttak i motorrommet, som har et meget velorgansiert elektrisk anlegg. Alt er godt merket, med gode kabeldimensjoner og lett adkomst til alle batteriene om bord. I motorrommet er det kun et 180 Ah startbatteri, mens resten av batteribanken ligger under hovedkøya forut. Båten har elektroniske hovedstrømbrytere som fjernstyres fra salongen. Alle kraner og viktige komponenter i motorrommet er meget godt merket og burde tjene som eksempel for flere båtprodusenter. Motorrommet kjennetegnes for øvrig av imponerende gode adkomstmuligheter til alle vesentlige installasjoner.
Konklusjon
Vårt hovedinntrykk av NB 1160 Fly, alias Ardea 38 Pandion, er todelt. Teknisk og finishmessig er båten førsteklasses. Den er også en meget vellykket og fremfor alt romslig bobåt. Men, å legge ut et skrog som i vannlinjen er ?? meter til fire meter maks bredde, og som i utgangspunktet neppe har vært tiltenkt et så betydelig overbygg, går på bekostning av kjøreegenskapene.
Fart og støy
Farten er målt med GPS, støyen er målt i ørehøyde ved førerplass. Målingene ble foretatt med to personer om bord, halvfulle halve diesel-, septik- og vanntanker. Støyverdiene er noe i overkant av hva vi forventer oss i en drevbåt til 2,5 milloner kroner. Marsjfarten ligger rundt 30 knop.
Omdr./min.Fart (knop)Støy (dBA)
3.50034,683,0
3.00028,480,5
2.50021,077,5
2.00011,781,0
1.5009,071,0
1.0006,867,0
7003,364,0

Data: NB 1160 Fly
Lengde (L.o.a):11,60 Meter
Bredde:4,0 Meter
Dyptgående:1,1 Meter
Vekt tørr båt:Ca. 8.000 Kg
Drivstoff:2x380 Liter
Ferskvann:340 Liter
Septik:120 Liter
Køyeplasser:5
CE-kategori:B
Standard motor:2xVolvo Penta D4-225, totalt 430 hk.
Motor i testbåt:2xVolvo Penta D4-260, totalt 500 hk
Pris fra:Kroner
Opplysninger:NB Marine, Herdla, telefon 56 15 27 70, internett: www.nbmarine.no

Powered by Labrador CMS