utgave nr 11 2007
Ekstrembåt: ORC 140 MP ”HÅJA”
Ekstrembåt: ORC 140 MP ”HÅJA”
Fransk fristelse
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
I sentrum av Hammerfest, rett på innsiden av moloen, fanger en råtøff båt oppmerksomheten. Mørk blå i skroget og med oransje overbygg minner den om en hvilken som helst britisk redningsskøyte fra RNLI, men resten er ulikt det meste vi har sett tidligere: Stevnen er nemlig taggete som en grov sag, og fungerer som en ”støtdemper” når de halvplanende båtene skal kjempe seg gjennom den brutale strømsjøen langs Frankrikes atlanterhavskyst i hastigheter opp mot 30 knop. En båt med slike egenskaper kunne passe godt også på Finnmarkskysten, mente havnefogd Roll Stiansen i Hammerfest, som så båten første gang under yrkesbåtmessen Sea Work International i Southampton for to år siden.
Patentert stevn
Det franske designkontoret Pantocarene Naval Architects har patentert skrogdesignet, som har fått betegnelsen ”BEAK”. De relativt rundbunnete, halvplanende skrogene har mye til felles med mer tradisjonelle båter bygget for å gå hurtig i stor sjø, som Nelson. Med en vekt på hele ?? tonn fordelt på 14,99 meter, og med til sammen 1.000 hk fra to Volvo Penta D9-500 med V-gear, har ikke verftet kommet utenom gamle grunnregler om at mye vekt og rå motorkraft er uslåelige om man søker komfort i brutale omgivelser. Den store forskjellen er ”BEAK”-stevnen.
- Baugen fungerer som en hydrodynamisk støtdemper i motsjø, sier Roll Stiansen, som ikke klarer å skjule en viss stolthet over ishavsbyens nye kombibåt. Det sofistikerte fartøyet er selvrettende og inndelt i fire vanntette seksjoner.
- Ved første øyekast ser det ut som om båten er satt sammen av to skrog med forskjellig lengde. Tankegangen er at det nederste skroget, som er veldig skarpt, gir litt positiv oppdrift i møte med sjøen, deretter gir overgangen til det øvre skroget negativ oppdrift, før det øvre skroget igjen bidrar til å løfte båten ut av sjøen, forklarer Roll Stiansen. Han var selv med på å prosjektere den nye båten i samarbeid med konstruktøren og verftet Bernard S.A. Shipyard som bygger de såkalte ORC-båtene fra 12 til 22 meters lengde.
På egen kjøl
Med den voldsomme Snøhvit-utbyggingen på Melkøya bokstavelig talt i bakgrunnen, klatrer vi om bord i Håja, oppkalt etter den karakteristiske øya med samme navn, vest for Hammerfest.
Rett nok er det løsninger som må justeres i etterkant, og støynivået er fortsatt for høyt, men når det kommer til sjøegenskapene er Håja i elitedivisjonen. Det fikk havnefogden og hans følge prøve da de hentet båten i Lorient i februar i år.
- Vi fikk tilbud på transport fra Lorient til Le Havre for 40.000 Euro med krybbe. Da var ikke valget så vanskelig, sier Stiansen, som sammen med noen kolleger pakket skipssekken og reiste til Frankrike for å kjøre båten hjem på egen kjøl.
- Allerede første dagen måtte vi søke nødhavn i Brest. Da ramlet alt ned. Master og antenner hang og slang, ikke noe var skikkelig festet. Men sjøegenskapene var vi imponert over fra første stund, sier Stiansen, som blåste støvet av gamle kunnskaper og fikk båten til Hammerfest på ti dager. Med Hammerfest Port Authority på siden vekket de oppsikt dit de kom, og havnefogden må medgi at stemningen ble litt hektisk da de nærmet seg de sterkt trafikkerte farvannene inn til Rotterdam.
- Det er jo noen år siden jeg var på sjøen, sier Stiansen med glimt i øyet. Den tidligere skipperen har lang fartstid bak seg, blant annet på supplybåt i Barentshavet.
Med autoritet
Selv med 6.000 anløp per år, er farvannene rundt Hammerfest søvnige sammenlignet med Rotterdam. I dag er det statslos ???? som skal ta supplybåten Thor Supplier til kai, og vi legger kursen ut på innsiden av Melkøya for å sette losen om bord. Fra plassen akter i styrhuset kikker han utover sjøen som går hvit. Joda, det var meldt kulling i dag. Været skifter fascinerende fort i Finnmark. Og nå frisker vinden stadig på, mens losbåtføreren legger Håja i 25 knop. Hun slipper vannet, men har ingen planingsterskel. Bare skjærer seg frem med autoritet. Enorme trimflaps holder baugen nede i motsjøen, som vi brøyter oss igjennom uten et eneste bunnslag. Så lover da også verftet at båten skal kunne gå i mer enn 20 knop i 4 til 5 meter sjø.
Tilsvarende båter er i bruk ved de franske hovedlosstasjonene i Le Havre, St. Nazaire, Bordeaux og Dunkerque. Det franske redningsselskapet SNSM har 25 båter med ”BEAK”-skrog, og losbåten i Noumea på New Caledonia er en ORC 150.
Ikke rart havnefogden fikk følelser for det franske.