Båtmagasinet Nr 7 2013

Kysten rundt: Gammel dame drar mot nord

Gammel dame drar mot nord, kan vi melde i spalten Kysten rundt, denne måneden. Få med deg alt om den gamle damen i teksten under.

Publisert Sist oppdatert

Tekst: Ronny Trælvik

SENJA:

Det var den tidligere Kosmos-rederen Anders Jahre som fikk bygd 90 fot lange ”M/Y Jacquelyne” tilbake i 1965. Som 48-åring trer fartøyet nå inn i rollen som charterbåt, med Hamn i Senja som base.

– Vi har lenge vært på jakt etter prikken over i’en. Nå har vi funnet den, smiler gründer ved reiselivsanlegget, Ivar Fredriksen. Den sagnomsuste ”M/Y Jacquelyne” har nå fått nytt liv. Langt mot nord.

   ”M/Y Jacquelyne” skal gå faste avganger og charterturer fra Hamn i Senja. Fjordcruise, strandhugg, fisketurer og to-tre dagers minicruise rundt Senja eller mellom Tromsø og Harstad, står på menyen.

– Man kan for eksempel hente gjester i Tromsø og frakte dem til Hamn, mens de får en båtopplevelse på kjøpet, sier styreleder i Hamn, Ole-Henning Fredriksen.

Jan-Erik Lauritzsen er daglig leder i Golfstream AS, rederiet bak charterbåten. Han vil ikke røpe hva investeringene beløper seg på.

– Men vi har brukt mellom 1,5 og 2 millioner kroner bare på oppgraderingen, forteller han.

   Båten får egen skjenkebevilling, og skal operere året rundt i de nordlige farvannene.

­– Og da må vi ha en skikkelig båt å tilby, mener Ole-Henning Fredriksen.

 

– Vi har stor etterspørsel etter gruppeturer på havet. Og det varmer mitt Bergsfjord-hjerte å skulle fortelle turistene om området her, smiler driftsleder i Hamn, Heidi Munkvold.

 

Bildet:

ÆRVERDIG DAME: Gamle ”M/Y Jacquelyne” har fått nytt liv som charterbåt, med Hamn i Senja som base. FOTO: RONNY TRÆLVIK

 

 

Fakta om ”M/Y Jacquelyne”  

- ”M/Y Jacquelyne” er en yacht, bygget i 1965. Den ble eid av Kosmos-reder Anders Jahre, som brukte den til rekreasjon og representasjon fram til sin død i 1982.

- Det er tidligere presidentfrue Jacqueline Kennedy som har inspirert til selve navnet. Båten måler 90 fot og veier 93 tonn.

- Simrad overtok fartøyet i 1984 og døpte det om til ”Simrad Echo”. Et av de mer kuriøse oppdragene under Simrads eie var å forsøke å lokalisere sjøormen i Loch Ness.

- I 1991 ble båten solgt videre, før den i 2005 vente tilbake til gamlelandet hvor den ble kjøpt av norske Såstad AS. Da fikk den også sitt opprinnelige navn tilbake.

- Fartøyet er nå kjøpt inn av det nystarta rederiet Golfstream AS, og skal drives i samarbeid mellom egen driftsoperatør og Hamn i Senja.

- Båten er sertifisert til 55 passasjerer, inkludert mannskap.

 

Båtforeninger kan redde hummerbestanden

DRØBAK: Med spesialstøpte hummerhus vil biolog Sondre Ski og bryggeprodusent Åge Wee bidra til å styrke hummerbestanden i hele Norge. Nå satser de to på båtforeningenes og båtfolkets hjelp for at ”Prosjekt  hummerhus” skal bli en suksess.

   Biolog og dykker Sondre Ski hadde merket seg mange vandrende og hjemløse hummer langs havbunnen ved Drøbaksundet. Så fikk han en idé: Kanskje kunne han hjelpe bestanden i området dersom han fikk sluppet ut spesialhus for hummeren?

Med hellestein og brostein murte Sondre på egenhånd sammen fem små huskonstruksjoner som han fikk sluppet ved Drøbak. Resultatet lot ikke vente på seg: Snart var alle husene bebodd av hummer på jakt etter et beskyttende krypinn.

– Slik situasjonen er i dag, er hummeren truet. Overfiske er et problem for bestanden. Å bedre livsvilkårene og lage trygge habitat til hummeren kan være en viktig faktor for å sikre sunn vekst av bestanden, forteller Sondre Ski, som nå er uteksaminert biolog fra Universitetet i Oslo og nylig også som naturforvalter fra Universitet for miljø- og biovitenskap i Ås. Den siste tiden har han hatt mye glede av husprosjektet på sine mange dykketurer.

   Daglig leder i flytebryggeprodusenten Wee Marine AS, Åge Wee, fikk høre om Sondre Ski sin innsats sommeren 2011, og tok direkte kontakt. Som ivrig dykker var dette et prosjekt Åge ville engasjere seg i.

   I disse dager ventes det første partiet med spesiallagde hummerhus til Førresfjorden i Tysvær, støpt i Kina etter designen til Sondre Ski. I mai er det ventet langt flere, og målet er å få langt dem ut i både hummertette og mindre hummertette områder langs kysten.

 Båtfolk og bryggeiere kan hjelpe

Hummerhusene kommer ikke på plass av seg selv, så nå oppfordrer Sondre og Åge både bedrifter og kommuner til å bidra i ”prosjekt hummerhus”. Men også båtforeninger og private bryggeeiere kan gjøre en innsats.

 

Bildet

HUMMERHUS: Slik ser de ut, hummerhusene som kan redde hummerbestanden langs norskekysten.

 

Miljøtiltak i Göta Kanal

GÖTA KANAL: For hver kanalbillett som selges til fritidsbåter på Gøta kanal i år, går 100 kroner av inntektene til planting av nye trær. Med dette og flere andre miljøtiltak er Gøta kanal en av de mest miljøvennlige feriedestinasjonene sommeren 2013.

Alle som seiler Gøta kanal under årets sesong vil bidra til å klimakompensere sin egen reise. Miljøandelen fra billettinntektene skal nemlig brukes til å plante nye trær langs kanalbanken, og er dermed med på å erstatte syke eller døde trær i det som utgjør verdens lengste allé. Dette er en av hovedtiltakene i  årets satsing på kanalen, som dreier seg om miljø. 

– En reise langs Gøta kanal er i utgangspunktet en miljøvennlig reise, men med årets miljøtiltak gjør vi ytterligere grep i arbeidet for å klimanøytralisere vårt turistmål. Vakker og ren natur er det viktigste vi har å tilby våre tilreisende, og da er det naturlig at vi gjør alt vi kan for å bevare miljøet vårt, sier markeds- og informasjonssjef i AB Göta kanalbolag, Anna Meyer.

 Planting av nye trær er ikke det eneste tiltaket Gøta kanal foretar seg i år. En annen satsing er Sveriges lengste loppemarked, som arrangeres av selskapene langs den 190 km lange kanalen. På hele 11 steder langs kanalen får de besøkende muligheten til å kjøpe brukt fremfor nytt på lørdag 11. mai, et omfattende tiltak for å spare miljøet.

Som en del av miljøåret har bedriftene langs Gøta kanal gått sammen for å gjøre sine tjenester og produkter så miljøvennlige som mulig. Blant de mest miljøvennlige tilbudene er de mange sykkelpakkene, der man kan kombinere sykkelturer av ulik lengde med fergeturer på kanalen. Kafeer og restauranter tilbyr i år både økologisk og kortreist mat langs hele kanalen.

Marianne Ljungström er en av dem som har jobbet lengst med å tilby turistene et miljøvennlig alternativ. Driveren av Hajstorp slusskafé og vandrehjem kan tilby noe så sjelden som økologiske laken for sine overnattende, i tillegg til en meny basert både på økologisk, kortreist eller fairtrade-merkede råvarer. Marianne merker at interessen for eco-turisme er stadig økende.

–  For meg har det alltid vært viktig å kunne tilby gjestene så mange miljøvennlige alternativer som mulig. Nå merker vi at flere og flere setter pris på tilbudet vårt, og derfor er vi spesielt glade for årets miljøfokus på Gøta kanal, sier Marianne Ljungström på Hajstorp slusskafé og vandrehjem.

 

Bildet:

GÖTA KANAL: En hundrelapp av kanalavgiften skal gå til viktige miljøtiltak langs Göta Kanal. FOTO:GÖRAN BILLESON