utgave nr 3 1992

Yanmar 27 og 36

Publisert Sist oppdatert


    Test: 30-hesterne

    STORE FORSKJELLER


    Av Mark Turley, Motorboats Monthly
    Til norsk: Hans Due

    30-hesters påhengsmotorer er interessante. De kan brukes på store joller og gummibåter, på trailbare daycruisere og fiskebåter. Prisene ligger i området 25.000 - 40.000 kroner og vekten er på et bærbart nivå. Vi har testet åtte motorer på to ulike båter. Forskjellene er store, både på effekt, finesser og priser.

    Påhengere selges i alle størrelser fra 1,5 hk og opp til 300 hk. Motorene som ligger rundt 30 hk. er kanskje den aller mest interessante gruppen for de fleste, fordi disse påhengerne har et så stort bruksområde. Alt fra 40 fots motoryachter (hvor 30-hesteren er påmontert den davithengende jolla) til trailbare landstedbåter og daycruisere. Det er ikke bare variasjonene i båttyper, men også bruksområdene som gjør disse motorene så interessante.
    Bortsett fra hele spekteret av to- og tresylinders to-taktere, kan du også velge mellom 35 hk firetakter fra Honda og 27 hk og 36 hk dieselpåhengere fra Yanmar og Ruggerini. Dieselpåhengerne er i vår test representert ved Yanmars utvalg. Dieselpåhengere passer nok de færreste, men for de som bruker påhengerne til "tungt" båtbruk, er de absolutt interessante.
    30-hesterne er praktiske og forholdsvis rimelige i pris, og de er bærbare. De fleste av dem veier omtrent 55 kg, hvilket vil si at de kan håndteres uten spesielle løfteanordninger. Motorene skal kunne bringe de fleste båter mindre enn ca 18-20 fot, opp i planingshastighet.
    De fleste av påhengerne leveres med både manuell og elektrisk start. Alle påhengere med manuell start er tilgjengelig med styrekult, og med fjernkontroll inkludert i prisen for de med elektrisk start.
    Tabellen med spesifikasjoner angir de tekniske data som er standard på motorene, samt hva som er ekstrautstyr. Importørene har gitt oss veiledende utsalgspriser for januar 1992. Prisene kan variere noe fra forhandler til forhandler, så det kan lønne seg å snuse litt rundt før man foretar et kjøp.
    Svært få båter kan bruke kortstammet motor, så prisene er for langstammet motor. For å finne ut om du trenger lang eller kort stamme, skal du måle fra bunnen av båten og opp til toppen av akterspeilet, og legge til 3-4 cm, slik at kavitasjonsplaten på motoren er under vann når båten går i plan.

    TESTEN

    Siden bruksområdene for de forskjellige påhengere kan variere en god del, gjennomførte vi testen på to forskjellige typer båter. Den ene båten var en oppblåsbar gummibåt med skrog i glassfiberarmert polyester, en 3,45 m lang Avon Supersport. Den andre var en trailbar daycruiser på 16 fot fra Quayline. På grunn av de to båtenes forskjellige vekt og fartspotensiale, ble motorene levert med dobbelt sett propeller som skulle passe de to installasjonene optimalt.
    Hver enkelt motor har fått sin spesielle vurdering. I tillegg har vi satt opp en liste på 20 punkter som omhandler brukervennlighet og spesielle detaljer, samt hvordan de oppførte seg under kjøring.
    Motorer av denne størrelsen vil vanligvis bli utstyrt med rattstyring og fjernkontroll, men av installasjonsmessige årsaker, valgte vi å kjøre testen på styrekultmodeller. Og siden vi fraktet motorene til og fra bil og båt, kan vi også gi en vurdering av hvordan de er å håndtere under frakt og å montere på båtene. Det er de færreste som lar motorene stå nede i vann når båten ligger i båthavna, og vi har testet tilt-mulighetene samt gruntvannsinnstillingene.
    I tillegg til valget mellom styrekult og rattstyring, kan du også velge mellom manuell og elektrisk start. Vanligvis er de motorere som har styrekult utstyrt med manuell start, mens elektrisk start er mest vanlig på modeller med rattstyring og fjernkontroll.
    Motorer med elektrisk start er forsynt med nødvendig generator og regulator for opplading av batteri, hvilket igjen kan brukes til lys og andre 12V-installasjoner. Motorer med manuell start har som regel et 12V-uttak som kan brukes til lys, men må som oftest utstyres med en regulator for å kunne brukes til opplading av batterier.

    MÅLINGENE

    På gummibåten målte vi først topphastigheten og akselerasjonen opp til 20 knop med to personer ombord. Deretter lastet vi opp båten med ballast som skulle illudere den ekstra vekten av f.eks. å trekke en person på vannski eller transportere flere mennesker. Igjen målte vi topphastighet og tiden det tok å få båten i plan.
    På den større og tyngre Quayline-båten, målte vi hastighet og drivstofforbruk på full gass. Mer interessant på en slik båt er selvsagt bensinforbruket på marsjhastighet, som vi valgte til 18 knop. I denne hastigheten målte vi også støynivået. Siden stadig flere har begynt med dorgefiske, målte vi også drivstofforbruket ved 5 knop.
    Motorprodusentene tilbyr et bra utvalg av propeller, så vi ga dem mål og vekt på testbåtene og lot dem selv velge den optimale propellen. For å sikre at vi fikk full effekt, målte vi også turtallet for å se om det stemte med det anbefalte fra produsentene.
    Alle motorene ble tilpasset Quayline-båten, bortsett fra dieselen som var festet til en 16 fots Orkney som den nok også passet best til. Dessuten syntes vi at vekten av Yanmar-dieselen gjorde at den ikke passet på gummibåten, og at 35-hesteren til Honda var for sprek for denne båten. Derfor ble gummibåten kun utsyrt med to-takterne.
    Du vil kanskje savne noen påhengere i denne testen, blant annet Force, som har en 30-hester. Den forsvinner imidlertid fra markedet og modifiseres til en 40-hester.

    EVINRUDE 30

    UTSTYR: Bildet viser en Johnson 30, men motorene til Johnson og Evinrude er helt identiske. Denne to-sylindrete to-takteren har ikke tanken til olje-injeksjon under motordekselet, men inne i bensintanken. Accumix kalles systemet, som forsyner motoren med 1% blanding via en totakts oljepumpe som blir aktivisert av motorens matepumpe.
    Når du tilter motoren, låses den i øverste posisjon. På den manuelle versjonen kommer motoren også med en spesiell gruntvannsinnstilling. Den manuelle versjonen har gearskiftet i front, hvilket er behagelig under manøvrering, men litt kjelkete plassert i forhold til bærehåndtaket. Et stort gasshåndtak på styrekulten har muligheter for å innstille tomgangshastigheten og i tillegg omfatter kulten en reserve dødmannsknapp. En smart ide.
    TESTEN: Evinruden falt såvidt under gjennomsnittet på de fleste punkter i kjøretesten. Imidlertid viste motoren gode egenskaper på den fullastede gummibåten der den fikk båten raskere og bedre opp i plan enn de øvrige totakterne.
    KONKLUSJON: En brukbar motor som det ikke "gnistret" av. Styrekulten hadde flere gode løsninger.
    IMPORTØR: Outboard Marine Norge A/S, Bj. Bjørnsonsgt. 92, 3044 Drammen. Tlf. 03-81 12 90.

    HONDA BF35A

    UTSTYR: Honda har bærbare bensinsnille firetaktere fra 2 hk og opp til 15 hk. Derfra går det et sprang til denne 35-hesteren som også kan fåes i 45 hk.-versjon. Men de to sistnevnte er såvisst ikke bærbare med en vekt på 91 kg. Her i landet fåes 35-hesteren både med og uten styrekult. Begge utgavene er tilgjengelig med power-trim og tilt (ekstrautstyr) slik som vår testmotor, eller med gassdemper som tilthjelp (standard).
    TESTEN: Max motor på Avon-gummibåten er oppgitt til 30 hk, så denne motoren ble bare montert på Quayline-båten. Men på denne båten var det ingen problemer med å få båten opp i plan, og de ekstra hestekreftene ga oss det beste resultatet hva fart angår. Der Hondaen scorer flest poeng er uten tvil på drivstoffsiden og i støymålingene. I begge tilfeller er resultatene adskillig lavere enn sine to-takts konkurrenter. Drivstofforbruket ligger på bare 2/3 av de andre motorenes på alle turtall, og støynivået er aldri påtrengende annet enn ved "flatt jern".
    KONKLUSJON: Mindre drivstoff, mindre støy og mye renere forbrenning gjør BF35 til en fornøyelse å kjøre med.
    IMPORTØR: Kellox A/S, Postboks 188, 1401 Ski. Tlf: 09-94 50 00.

    MARINER 30

    UTSTYR: Bortsett fra et annet motordeksel og dødmannsknapp, virker denne motoren ganske identisk med Yamahas opprinnelige to-sylinder motor, som også deltok i vår test under navnet 30AM. Mariner tilbyr imidlertid elektrisk start og olje-injection som ekstrautstyr. For å vippe opp motoren, må man presse ned en hendel i fronten av braketten, og så snart motoren er vippet opp, må man skyve inn en pinne fra siden. Dette krever litt koordinasjon. Det er ingen gruntvannsinnstilling. Styrekulten har gassgrep og gearhendelen sitter på siden av motoren. Bortsett fra choken, er det ingen tomgangsjustering på utsiden av motoren.
    TESTEN: I tillegg til å se ganske lik ut som Yamahaen, oppførte motoren seg også ganske likt under kjørestestene. Stort sett gode resultater på alle punkter, men noe mer støyende enn de andre motorene. Litt mindre drivstofforbruk var det på de fleste tre-sylinder modellene, men ulempen var at denne motoren slet fælt for å komme opp i plan med fullastet gummibåt, selv om vi gikk ned en størrelse på propellen.
    KONKLUSJON: Litt mer støyende enn de andre motorene, men i de øvrige tester klarte motoren seg godt.
    IMPORTØR: Marine Power, Boks 106 Leirdal, 1009 Oslo. Tlf: 02-30 02 85.

    MERCURY 25

    UTSTYR: Mercury har både 25 hk og 35 hk, men ikke 30 hk. 35-hesteren ville vært for kraftig for gummibåten, så vi valgte den minste av de to, og var spent på hva den kunne klare på de to båtene med færre hestekrefter enn de andre motorene. Motoren er full av praktiske detaljer, som blant annet omfatter et bærehåndtak som felles inn mellom festeskruene for motoren, gruntvannsinnstilling og automatisk låsing av motoren når den tiltes opp. Oljeinsprøyting er ekstrautstyr. Gasshåndtaket på styrekulten er spesielt, fordi man både gir gass og gearer med samme håndtak. Choken har også dobbeltfunksjon som choke og tomgangsjustering.
    TESTEN: Etter å ha byttet propell, klarte motoren å skyve den 16 fot Quayline-båten pent opp i plan, men klarte ikke å gi den vår valgte marsjfart på 18 knop, ikke overraskende siden båten var anbefalt for 30 hk. Motoren slet en del for å få gummibåten i plan fullastet, men når båten endelig kom ut av vannet, gikk det greit. Når vi tar i betraktning den noe mindre effekten på denne motoren sammenlignet med de andre, ble vi overrasket over hvor nøysom den var drivstoffmessig, faktisk den beste av to-takterne. Da regnet vi forbruk pr. hk. Også støynivået var bra.
    KONKLUSJON: Motoren er for svak for daycruiseren, spesielt med en del last ombord, men motoren egner seg godt for noe mindre eller mer saktegående.
    IMPORTØR: Marine Power, Boks 106 Leirdal, 1009 Oslo, tlf. 02-30 02 85.

    SUZUKI DT30C

    UTSTYR: Dette er en tresylindret motor med oljeinnsprøyting og tekniske finesser som alarm og indikator for temperatur og olje i tillegg til en automatisk tomgangsjustering basert på motorens temperatur.Selv om de ikke akkurat ligger skjult, kunne hendlene for tilt og gruntvannsinnstillingene vært bedre merket. En bolt på siden glir inn for å holde motoren i posisjon når den er tiltet opp. En enkel automatisk lås i øvre stilling ville vært en fordel når man skal hive opp såpass store motorer. På den manuelle versjonen er styrekulten vinklet ut ganske kraftig, hvilket kanskje ikke passer alle like godt.
    TESTEN: Du får en fin stigning i akselerasjonen på alle turtall med en tre-sylindret motor, og Suzukien skuffet oss ikke på noen av båtene. Skal vi være ekstra pirkete, kan vi peke på at motoren ga en knop mindre topphastighet enn Yamahaen, men ga på den andre siden en raskere akselerasjon. Lydnivået var litt under gjennomsnittet, mens drivstofforbruket var såvidt over.
    KONKLUSJON: En utmerket motor som passet begge båter. Suzukien fikk bare et par negative bemerkninger på utformingen.
    IMPORTØR: Erling Sande A/S, Boks 17 Manglerud, 0612 Oslo. Tlf: 02-68 37 90.

    YAMAHA 30AM

    UTSTYR: Denne motoren som er relansert av Yamaha under betegnelsen "Origin", er den samme som Mariner 30. Det er bare noen få kosmetiske forskjeller. Yamaha lanserte sin "Origin"-serie som en billigmotor, fordi den egentlig er en gammel modell uten nymotens innretninger, så som elektrisk start og oljeinnsprøyting. Den kan imidlertid utstyres med fjernkontroll.
    Det går greit å vippe opp motoren, men du må skyve inn en pinne på siden for at motoren skal stå i denne stillingen. Det er ingen gruntvannsinnstilling. Styrekulten har gasshåndtak, og gearskiftet sitter på siden av motoren.
    TESTEN: Med minst mulig margin klarte Yamahaen å slå nesten alle konkurrentene i de fleste av testene, hvis vi ser bort fra testen med fullastet gummibåt. Her slet motoren fælt for å få båten opp i plan i likhet med de andre to-sylinder modellene. Forbruket ligger midt på treet og kan sammenlignes med Mariners tall. Også støynivået kan sammenlignes med Mariners, som lå blant de høyeste.
    KONKLUSJON: Hvis du har behov for kraft uten tekniske dikkedarier, er denne motoren godt egnet. Spesielt gjelder dette prismessig.
    IMPORTØR: Yamaha Motor Norge A/S, Postboks 32, 1401 Ski. Tlf: 09-94 61 76.

    YAMAHA 30D

    UTSTYR: Denne tresylindrede motoren har ikke oljeinnsprøyting som standard. En olje/kjølingsindikator er montert ved siden av den frontmonterte gearspaken, som forøvrig var funksjonell i bruk. Vi kunne ikke finne noen tomgangsjustering på frontpanelet på vår manuelle modell, men vi fant en liten verktøypose under motordekslet.Låsehendlene for tilt og gruntvannsinnstilling er tydelig merket og i front av motoren. I tillegg må man bruke en hendel til på siden for å få motoren til å stå i oppvippet tilstand.
    TESTEN: Denne motoren viste seg å være utmerket i alle tester. En rolig, jevn gange og nok av motorkraft i alle situasjoner. Motoren var vinneren i testen med gummibåten, selv om den lå litt under Suzukien i akselerasjon. Drivstofforbruket lå også en tanke over to-sylinderne på toppfart, men lå omtrent jevnt på marsjfart. Støynivået var tilfredsstillende, omtrent det samme som for Suzukien.
    KONKLUSJON: Det er lite å klage over på noen av testene. Denne motoren er bra, og dessuten enkel og grei å håndtere.
    IMPORTØR: Yamaha Motor Norge A/S, Postboks 32, 1401 Ski. Tlf. 09- 94 61 76.

    YANMAR 27 OG 36

    UTSTYR: Rent fysisk er den eneste forskjellen på disse tresylindrede vannavkjølte dieselmotorene at den største modellen har powertrim/tilt mens den minste kun har fjærer som hjelp ved tilting. De kan fåes med fjernkontroll eller styrekult.
    TESTEN: Vi klarte bare å få tak i en 36 hk. som allerede var fastmontert på en 16 fots Orkney. Bortsett fra dieselmotorens pålitelighet, er fordelen ved en slik motor klar: drivstoff-kostnadene er bare 25 prosent i forhold til to-takters bensinmotorer. Vi har også prøvekjørt flere små båter med 27-hesteren, og har ikke hatt noe å utsette på farten. En 13 fots Orkney Sport Dory klarte vi for eksempel å få opp i 23 knop uten vanskeligheter. Ankepunktene mot diesel har ofte vært støynivået, men disse påhengerne skiller seg ikke negativt ut i forhold til to-takters bensinmotorer. Spesielt gjelder dette når båten går på marsjfart.
    KONKLUSJON: Det er vanskelig å komme fram til noen entydig konklusjon om 36-hesteren, særlig med tanke på den høye prisen. Spesielt gjelder dette hvis vi sammenligner med 27-hesteren som til tross for sitt prisnivå, har alle dieselfinesser, inkludert kraft nok for å drive båter som er tunglastet.
    IMPORTØR: Universal Diesel A/S, Postboks 2902 Tøyen, 0608 Oslo. Tlf: 02-19 32 00.

    DATA:

    * = firetakter. # = diesel. M = manuell start. E = el.start

    TESTRESULTATER:

    MODELLSYL.VOL.ANT.SYLMAX.OMDR.VEKTOLJE-
    INNSPR.
    MAN-/EL
    START
    GRUNT-
    VANNINST
    EL.LADINGVEIL.UTS.PRIS
    INKL. MOMS
    Evinrude 30521 cc2 syl.5200-580053 kgekstraM/Ekun manuell(E) stand 4A
    (M) lysspole
    │(M) Kr. 28.958,-
    (E) Kr. 33.112,-
    Honda BF35A*808 cc3 syl4600-560090 kg-standard
    elektrisk
    power trim
    er ekstra
    6A(M) Kr. 37.990,-
    (M) Kr. 39.990,-
    Mariner 30496 cc2 syl4500-550051 kgM ekstra
    E stand.
    M/Eneistand.6,7A(M) Kr. 24.564,-
    │(E) Kr. 27.528,-
    Mercury 25400 cc2 syl5000-600051 kgekstraM/Eja stand. 5A│(M) Kr. 23.454,-
    (E) Kr. 27.366,-
    Suzuki DT30C543 cc3 syl5000-560061 kgstandM/Eja80W eller
    30W
    (M) Kr. 28.300,-
    (E) Kr. 32.460,-
    Yamaha 30AM496 cc2 syl4500-550053 kgneiMnei stand. 6,7A│(M) Kr. 23.716,-
    Yamaha 30D496 cc3 syl 4500-550062 kgstand.M/Eja(E) 6A
    (M) 80W
    (M) Kr. 28.979,-
    (E) Kr. 32.623,-
    Yanmar 27#808 cc3 syl 450087 kg-stand. Enei 7AKr. 66.099,-
    Yanmar 36#1109 cc3 syl4500118kg-stand. Estand.E10AKr. 78.583,-


    * montert på en 16 fots Orkney 505 Dory

MODELL/HK

16 FOTS QUALINE DAYCRUISER

3,45 M AVON SEMIRIGID

MAX
FART I
KNOP

DRIVSTOFFOBRUK L/TIME

STØYNIVÅ I dB(A)

MAX.FART I KNOP

AKSELERASJON 0-20 KNOP

MAXF.

MARSJ

DORGE

MAXF.

MARSJJ

DORGE

TO PERS.

MAX LAST

TO PERS.

MAX LAST

Evinrude 30

19,1

13,2

11,9

3,2

93

91

78

26,5

22,5

7,2 sek.

16,7 sek.

Honda BF35A

22,5

9,8

7,2

1,2

86

82

70

-

-

-

-

Mariner 30

21,4

11,8

10,2

2,3

93

91

76

28,0

24,5

7,1 sek

19,7 sek

Mercury 25

16,8

9,0

7,6

1,8

87

86

74

23,5

20,4

8,8 sek

26,0 sek

Suzuki DT30C

21,7

14,0

10,3

3,3

90

88

70

28,2

23,8

4,2 sek

8,5 sek

Yamaha 30AM

22,0

12,7

10,4

2,3

94

91

75

28,5

23,9

7,0 sek

18,0 sek

Yamaha 30D

21,8

13,5

9,6

2,3

91

87

71

30,0

25,2

4,8 sek

9,6 sek

Yanmar 36*

19,5

8,6

6,6

1,3

88

86

82

-

-

-

-