utgave nr 10 2005

Leserbrev - oktober 2005

Publisert Sist oppdatert

Hvor er dette?

Riktig svar i septemberutgaven var Lauer i Øsfold, og vinnere er:
Anne Marie Syversen, 1725 Sarpsborg
Vidar Johnsrud, 1354 Bærums Verk
Petter Sørgaard, 1400 Ski

Propelljakten går videre

Vi fortsetter med den populære propelljakten: Finn en propell på størrelse med den du ser her bortgjemt på en eller annen side i bladet.
Hver måned trekker vi en vinner som får en flott oppblåsbar redningsvest fra båtutstyrsfirmaet Maritim i Arendal. Finner du propellen, send oss en SMS, en faks på 21 30 12 59, en mail: turid.kristensen@afj.no eller et kort om hvilken side den står på innen 20. februar. Da blir du med i månedens trekning. Alle som har deltatt i jakten gjennom året er med i en trekning av en tur for to til London Boatshow på nyåret 2006.
Propellen i septemberiutgaven sto på side, og vinneren er Jan Aage Jenssen, 4045 Hafrsfjord

Vi gratulerer!
(+dig bilde vest og propelltegning)

Månedens hilsen

På Båtmagasinets diskusjonsforum Båtplassen på internett mottar vi glade, sinte, sure og engasjerte innlegg døgnet rundt. Her er så mye interessant stoff at det stadig er fristende å trykke det. Vi plukker et innlegg til hver trykte utgave som "Månedens hilsen" og belønner forfatteren med en T-skjorte. Månedens vinner tar kontakt med: turid.kristensen@afj.no .
"Nemo" svarer kontant på et innlegg fra en som hevder han jobber i et forsikringsselskap:
Det er nettopp på grunn av slike "små" typer som deg at jeg har skiftet fra Norges største skadeforsikringsselskap.
Jeg har vært med så lenge at jeg har sett selskapet ditt vokes fra et forsikringsselskap til et profittmaksimerende selskap etter at BI-kandidatene og NHH-valpene gjorde sitt inntog.
Ikke at de andre er stort bedre, men dere er verst!
Så...
Når man går inn i forsikringsbransjen så bør det være med åpne øyne og med kunnskap om de objekter og deres eiere man er villig til å forsikre.
Dere gjør ingen av delene.
Dere kaster forsikringer etter folk!
Dere spør ikke etter formell og praktisk kompetanse.
Dere følger ikke opp at forsikringstaker sikrer objetene.
Altså: (Jeg kommer tilbake til det med grunnstøtinger).
Dere innvilger rabatt om han som kommer med nyervervet båt tett oppunder 15 meter har Båtførerbevis og er over 16 år(som ikke beviser noen ting)
Dere innvilger rabatt ved installert alarm (spiller ingen rolle om det er en sånn billig skru-opp alarm som tuter nede i kahytten til 9-volts batteriet er oppbrukt).
Dere innvilger rabatt om båten forvares i bevoktet havn, men dere bryr dere ikke om å sjekke fortøyninger som ofte bare er noen tynne "hyssinger".
Og dere kontrollerer aldri om det er gode- og store nok brannslukningsapparater ombord.
Så til grunnstøtingerne som vi vet har økt de siste årene:
Jada, de har økt, det har antallet båter i lystbåtflåten som dere flår med høye premier også.
Og... dere krever jo ikke noe av folk jo..!
Hadde dere krevet teoretisk og praktisk kompetanse dokumentert (ikke etter Røkkes metode)før dere solgte forsikring til han som kommer rett fra bilen og ut i sin tomillioners cabincruicer eller nyervervede 42 fots Bavaria (kjøpt på Sjøen for absolutt Alle)så skulle dere få sett hvordan det hadde gitt resultater på bunnlinja. Og det er jo det som teller for dere, tjene Kapitalen.
Men..... uansett vil folk gå på grunn, uaktsomt! Jeg har aldri hørt om noen som har satt seg selv dramatisk på grunn med vilje. (De som farer med forsikringssvik senker selvsagt båten på dypt vann, de setter den ikke på grunn).
Nå kan jeg ikke kaste bort mer tid på sånne forsikringstyper som deg. Adjøss.
PS. Jeg har også gått litt på grunn en gang, i vanskelig farvann, i lav fart. Mitt selskap dekket mine skader, for de visste at jeg hadde både dokumentert fartstid og dokumentert teoretiske kunnskaper om det jeg har holdt på med i mer enn 25 år. Det er jo uhellene vi forsikrer oss mot.

Dårlige mottaksforhold

Til: kystradio@telenor.com
Oslofjorden, søndag 31 juli 2005 kl.1233: På vei inn Oslofjorden (pos.utenfor Fornebulandet) fra ferie hørte vi Rogaland Radio sende security meldinger samt kulingvarsler etc på kanal 66.
Svært dårlig kvalitet på sendingen. Vi sakket av på farten slik at eventuell motorstøy ikke skulle forstyrre, men dette var til liten hjelp. Vi oppfattet kun bruddstykker av sendingen. En god del bakgrunnstøy fra senderen gjorde ikke forholdene noe bedre. Etter endt utsending kalte vi opp Tjøme på den samme kanal, og denne kom klart og tydelig inn. Vi kunne med dette fastslå at det ikke var noe galt med vår radio og motagerforhold (antenne, montasje etc).
Vi er klar over at dere er inne i en prøveperiode, men jeg opplevde denne dagen at det er et godt stykke igjen. Sender kopi av denne mail til Båtmagasinet. Regner med at det vil starte en diskusjon etter sommerens stadig bytting av kanaler og alt hva dette har medført.
MVH Odd Gram, L/B GLUM ll LN 6041

Svar:
Når det gjelder støy og dårlig kvalitet på utsending fra Rogaland radio over k 66 kan dette enten skyldes at ekspeditør har hatt mikrofonen i feil vinkel i forhold til munn, eller at mikrofonen har hatt redusert kvalitet. Dette har hendt før og vi innskjerper så ofte vi kan viktigheten av mikrofonens plassering samt at den testes mot utvalgte brukere for å avklare om den bør skiftes ut. Andre feilkilder har vi ikke funnet. Radiosett og linjer fungerer ok, da de er de samme som Tjøme radio benytter.
Vi er for tiden ikke i noen form for prøveperiode når det gjelder utstyr. Vårt ekspedisjonsutstyr har vært i full drift i noen år nå, men antall stasjoner ble redusert til seks operative i fjor. På grunn av nær forestående innføring av den nye tjenesten VHF-Data må imidlertid ca. halvparten av de VHF-arbeidskanaler vi har benyttet til i dag saneres fra vår ordinære kystradiotjeneste. Dette medfører større endringer i VHF-kanalplanene, noe som vil foregå fram til vinteren 2006. Siste oppdaterte kanalplaner står til enhver tid på våre nettsider www.maritimradio.no.
Med vennlig hilsen
Sigbjørn Hellerud, Stabssjef Kystradio, Maritim Radio
Telenor Telecom Solutions AS

Grådig marina

Etter en 14 dagers båttur fra Sandefjord til Arendal med retur, var min familie og et vennepar av oss innom Valle Marina i Bamble kommune. På vår tur nedover Sørlandet har vi vært innom en del marinaer og fylt diesel, vann, handlet proviant og benyttet restauranter, så vi har lagt igjen endel penger i kystbyene.
Parallelt med dieselfylling, skulle vi fylle vann på Valle (sjøbua) marine ved Bamble. På veggen var det montert en automat med 10 kroners innkast. Det stod ”10 minutter - 1000 liter vann kr. 10” Vi trengte bare å etterfylle mellom 50 -70 liter. Prøvde å dele vannet med venneparet, men på grunn av liten plass på brygga og over 10 minutters bruk, slo magnetbryteren inn og vannet stoppet. Kr. 10 måtte puttes på automaten igjen.
Jeg ble provosert av denne tilsynelatende både smålig og grådigheten til innehaveren. Jeg har råd til å betale en tier for vann, men det er prinsippet som er forkastelig. Vi som er så heldig å bo i Norge, vet at vann fra et offentlig vannett så å si er gratis. I tillegg til 350 liter diesel, handlet vi på Spar butikken og iskiosken, så vi la igjen totalt 4.000 kroner pluss 20 kroner for vann.
Neste år velger vi å droppe denne marinaen.
Sandefjord, 12. august 2005.
Vennlig hilsen Erik Gustavsen

Båt på båt
Hei! Jeg har et lite hjertesukk etter sommerens båttur. Vi ankom Arendal lørdag 30. juli etter en tur på noe ujevnt underlag fra Blindleia.
Det var greit med plasser i gjestehavna, og rett ved "innkjøringa" var det en longside plass, utmerket syntes vi. Vi tok lokalbussen opp til Maritim for litt innkjøp og var borte en drøy time.
Vi ble for å si det svært mildt noe overrasket da vi kom tilbake til havna og så at vi hadde fått 4 båter utenpå oss. Det var fremdeles ledige plasser i havna. Det kom en person spaserende over dekk med barnevogn og unger og jeg spurte hva fa… dette betydde. Jeg kunne godt akseptere 1 eller 2 båter hvis det hadde vært fullt, men 4 båter med familier i som trafikkerer over dekk pluss at noen av ungene deres brukte pulpitten som springbrett, syntes jeg nok var noe i overkant. Hva om jeg skulle gå videre?
De andre båtene var tomme for folk. Jeg sa til han siste som gikk jeg ikke aksepterer dette. Svaret var "Ka har du tænkt å gjæra med det?" Så gikk han. Har nok fått et noe mer nyansert syn på Bergensere og deres form for båtkultur etter dette, dessverre. Eller er det bare jeg som har lav toleranse terskel? Hmm..
Mvh Bernt Eriksen

Lite oppdaterte kart

Vedrørende nummer 8, juli-august 2005. På side 41 i dette nummer finner jeg en liten "tegning" over Holmestrand havn med denne tekst: "Her burde man kunne ligge i fred og ro. I følge sjøkartet er det i Holmestrand ingen bebyggelse". Jeg er forbauset over hvor lite oppdaterte sjøkartene er.
For flere år siden (3-4?) ble det lagt ut en molo fra spissen på den fylling som ligger nordøst på kartet. Moloen peker litt nordover, og går inn til landet mot vest. Mot landsiden er det en relativt stor åpning i moloen.
Videre, den som har skrevet teksten til tegningen er tydelig ikke kjent med Holmestrand havn. På vestsiden av havnen går bebyggelsen ned til Havnegaten, som ligger inn til bryggene på utsiden. Utenfor den indre havn, "Krana", er det boliger. Mot sentrum av byen er det forretningsbygg. Bryggene er i det alt vesentlige beregnet for skøyter og lystbåter av forskjellig størrelse.
Hva skal til for å få oppdaterte sjøkart?
Ellers kan jeg opplyse at Holmestrand har opp mot 1.000 båtplasser fordelt på to lukkede og sikre havner. Den største havnen, den nordre, er den som delvis er tatt med i "tegningen". Den andre havnen ligger syd i byen. Det er tydelig at flere og flere finner frem til vår gode og sikre havn. Gjennom sommeren har det vært stor trafikk av lystbåter av forskjellige typer og størrelser.
Med vennlig hilsen Lorentz Rafen
(kart fra 805 side 41)

Takk til RS Askerbæringen

Til Redningsselskapet, RS Askerbæringen og Båtmagasinet. Takk til mannskapet på RS Askerbæringen for innsleping til Hvasser etter motorhavari 24. juni 2005.
Kl 0915 sprakk et par slanger i kjølevannssystemet, samtidig som saltvannskjølingen ikke tok opp tilstrekkelig vann. Jeg var da 4 mil syd av Tønsberg Tønne og 4 mil øst av Rauer. Det blåste 8-9 sekundmeter, og i slingringen som oppsto etter at motoren var slått av var det ikke mulig for meg å utføre nødvendig reparasjon. Båten er en Polar 770.
Jeg hadde gått fra Risør på morgenen, og var alene om bord. På Tjøme Radio var servicen på topp og, etter hvert som de forsto at jeg ikke var i en akutt nødssituasjon, også humøret. Etter 5 minutter hadde jeg kontakt med RS Askerbæringen, som hadde snudd etter å ha vært på tur til Tønsberg i et annet oppdrag. Jeg fikk beskjed om at de ville være framme om 20 minutter. Etter 15 minutter kunne jeg se sjøsprøyten utenfor Verdens Ende. Jeg rakk så vidt å spise nista mi og drikke en kopp kaffe før de var framme.
Slepet inn til smult farvann ved Hvasser gikk problemfritt. To mann kom om bord, og i løpet av kort tid var provisoriske slanger på plass. Jeg kunne fortsette for egen maskin til Mågerø Marina, hvor permanent utbedring ble foretatt.
Jeg takker på denne måten mannskapet på RS Askerbæringen for enda et perfekt utført oppdrag, ikke minst for den ekstraserviceen jeg fikk. Jeg ber om at en kopi av dette brevet må bli sendt om bord, og jeg vil heller ikke ha noe i mot at en kopi blir sendt Båtmagasinet for eventuell innrykking. Jeg har selv sendt en kopi til Tjøme Radio.
Hamar, 28. juli 2005.
Med vennlig hilsen Knut Fuhr.