utgave nr 7 2006

Nyheter juni 2006

Publisert Sist oppdatert

Elektroniske nyheter

TEKST: TERJE BØLSTAD


Minstemann


”Verdens minste maritime VHF-radio”. Det hevder Sleipner AS, importør av vesle Uniden Voyager. Den er en godbit for dem som er opptatt av lav vekt og liten størrelse. Den har et lettlest LCD display, og en tofunksjons vribryter på toppen. Betjeningen ellers er med trykknapper. Radioen har alle internasjonale VHF-kanaler, samt de skandinaviske fritids- og fiskerikanalene. Av funksjoner ellers kan nevnes kanalsøking og dobbel eller trippel lyttevakt. Radioen leveres med en 230 volts lader, 12 Volts ladekabel, festebrakett for skott- eller benkmontering, samt belteklips. Prisen er rundt 2.000 kroner. Uniden tilbyr også andre maritime VHF-radioer i Norge, både håndholdte og for fast montering.www.sleipner.no, www.uniden.com

Rimelig DSC-VHF


Prisene på båtelektronikk synes å fortsette å falle. Belamarin har et tidsbegrenset tilbud på denne VHF-radioen for fast montering – til under 2000 kroner!DSC (Digital SelCall) bidrar til bedre sikkerhet på sjøen. Et trykk på den røde ”distress”-knappen fører til at det sendes ut et automatisk nødanrop. Er en GPS tilkoplet radioen, overføres samtidig båtens posisjon, slik at den skal være enklere å finne. Det gis en lokal alarm hvis GPSen faller ut. På fronten av radioen er det et stort display med 4 linjer og 11 tegn på hver linje. Mikrofonen inkluderer et alfanummerisk tastatur. Radioen har alt av vanlige funksjoner, for eksempel forskjellige skannefunksjoner. Det er minneplass for opptil 32 MMSI-nummer. Radioen er vanntett og har alle de internasjonale VHF-kanalene, samt de norske kanalene L1, L2, L3, og fiskerikanalene. En egen spesiell funksjon gjør det mulig å sende ut egen posisjon, og motta posisjonen til andre båter. Er radioen koplet til en Raymarine kartplotter i C- eller E-serien, kan du se posisjonen til andre båter med samme type radio.www.belamarin.no

Ny og bedre


Garmin har forbedret sine mest populære GPSer, og presenterer dem i sin nye X-serie. Nytt er blant annet mulighet for å bruke minnebrikker, og en ny og mer følsom mottakerteknologi. GPSene i den nye X-serien omfatter modellene eTrex Legend CX, eTrex Vista CX, GPSmap 60CX, GPSmap 60CSX, GPSmap 76CX og GPSmap 76CSX. De nye GPSene har en raskere oppstart, og bedre mottaking under vanskelige forhold, som i tett skog, trange daler og blant høye bygg. Alle har nå plass for et minnekort av typen micro-SD. Dermed blir det plass for masser av kart. Kortet er plassert innenfor den vanntette batteridekslet. Favorittene blant båtfolket – GPSmap 76 C/SX har de samme funksjoner som 60X-serien, men de har den fordel at de flyter om man skulle være så uheldig å miste dem i vannet. Et 128 MB minnekort leveres med som standard.Den siste telefonen i serien, rykende ferske eTrex Ventur CX ble presentert i USA sent i vår. Den er – som alle andre av Garmins GPSer – robust og vanntett, med en fin fargeskjerm. Den gule fargen får oss til å gjette på at Garmin håper at denne GPSen skal kunne overta markedet for den enkle gule eTrex, som etter hvert har blitt veldig billig. eTrex Venture CX kan ses på som billigutgaven av eTrex Legend C og/eller eTrex Vista C. Den har samme fargeskjerm, samme batterilevetid (oppgitt til hele 32 timer) og samme antall kurspunkter (500) som Legend C, men det følger ikke med minnekort som med de to andre. Det er plass til et minnekort, men det må kjøpes ekstra. Ferdigprogrammerte minnebrikker med forskjellige kartprodukter vil bli tilgjengelige. Det er foreløpig uklart om norsk språk finnes på skjermen. GPSen er for øvrig så fersk at den norske prisen ikke var klar da dette ble skrevet. I USA vil den bli solgt for US$ 267 (omtrent 2.000 norske kroner).www.garmin.no, www.garmin.com

Kart for evig


Det måtte vel bare skje, og vi har ventet på det: ”Evigvarende” elektroniske sjøkart. Den nye kombiplotteren fra Hummingbird – 383 CX – har innebygde Navionics Gold sjøkart som er programmert en gang for alle. Produsenten kaller det for ”ferdigprogrammerte kart”. For å kunne tilby en kartplotter til lavest mulig pris, har de kuttet ut minnebrikkeleser. Dermed er det ikke mulig å oppgradere kartene til siste versjon. Sett fra et sikkerhetssynspunkt, er dette etter vårt syn betenkelig. Men med tanke på at elektronikken antagelig ikke holder i mer enn 5 år, er det kanskje ikke så farlig likevel? Kartene går over områdene 11G og 12G – som dekker hele Norge, ned til Limfjorden i Danmark og Halmstad i Sverige. Skjermen er en 3,5 tommers dagslysskjerm med en oppløsning på 320x240 punkter og justerbar bakgrunnsbelysning. Plotteren har en innbygget 16 kanalers GPS med intern antenne og et dobbeltfrekvens ekkolodd. Ekkoloddet er på 300 watt RMS, av typen ”dual beam” – som kombinerer en 20 graders smal stråle med en 60 graders bred stråle. Den smale strålen gir bedre visning av detaljer under båten, mens den brede strålen gir bedre bunndekning. Hele enheten er vanntett. En hurtigbrakett gjør det enkelt å ta med instrumentet hjem, uten løse ledninger. Prisen ligger under 8.000 kroner. Svinger til ekkoloddet kommer i tillegg. Den koster noen hundre kroner, avhengig av type. www.belanor.no

Går i dybden


Garmin har introdusert en helt ny serie av ”Fishfinder” ekkolodd. Mange nye og avanserte funksjoner leveres som standard i alle modellene. ”Ultrascroll” er en funksjon som gjør det lettere å oppdage fisk, ved at skjermens oppdateringshastighet er vesentlig økt. Bedre egenskaper på grunt vann gjør det mulig å vise objekter på dybder helt opp til 40 cm. Ifølge produsenten, skal det gjøre fiske på grunt vann til en helt ny opplevelse. Alle ekkoloddene har både justerbar og auto gain (forsterkning). Garmins nye CANet – et 1 Mbps datanettverk – kan benyttes for å kople ekkoloddene sammen med andre Garmin instrumenter. Det gjør det blant annet mulig å se ekkoloddbilder på kartplottere plassert andre steder i båten. Fishfinder 340C er det største og flotteste ekkoloddet, med en 5” TFT fargeskjerm med en oppløsning på 320x234 punkter. Det opererer med to frekvenser – 50 kHz og 200 kHz – og benytter en giver med strålevinkler på henholdsvis 45 og 10 grader. To frekvenser gir bedre ytelse på grunt vann. Den brede strålevinkelen gjør det enklere å se fisk på siden av båten. Sendereffekten er 500 W RMS.Fishfinder 160C har en 4,5” fargeskjerm på 128x128 punkter. Sendereffekten er 150 W RMS.For de mer prisbevisste finnes Fishfinder 140, med en 4,7” S/H skjerm med fire gråtoneskalaer, og frekvensene 80 og 200 kHz, med strålevinklene 45 og 14 grader.Den rimeligste modellen er Fishfinder 90, med en 4” S/H skjerm. Ekkoloddsegenskaper er som i Fishfinder 140.Garmin har også to ”black box” ekkolodd – uten skjerm og tastatur – som kan koples på Garmins CANnet, slik at bildene kan vises på en annen skjerm. GSD-21 er et analogt ekkolodd, mens GSD-22 er et digitalt ekkolodd.Pisene varierer fra 1.300 kroner for Fishfinder 90, til 5.200 for Fishfinder 340C, og henholdsvis ca. 4.000 og 7.000 kroner for ”black-box”-ekkoloddene. www.garmin.no

Mobil strøm


”Cellboost” er navnet på en lille nødlader som er utviklet av et norsk firma, og som selges over hele verden. Den er ment å være en nødløsning hvis mobiltelefonen går tom for strøm når du befinner deg langt fra en vanlig lader. Hvis du ikke har en lader til telefonen i båten, er det en billig livsforsikring å ha et par slike om bord. Vi har prøvd den, og den skuffet ikke.Da telefonen slo seg av – fordi batteriet var tomt – plugget vi Cellboost inn. På skjermen ble det vist at lading hadde startet. Jeg lot nødladeren stå inne helt til telefonen ga beskjed om at ladingen hadde stoppet. Ladestatus viste da omtrent ¼ av full lading. Beklageligvis fulgte det ingen bruksanvisning med. Mange vil derfor sikkert kaste nødladeren – siden den tilsynelatende ikke kan brukes mer. Men det skal du ikke gjøre! Når telefonens batteri etter en stunds bruk blir mer utladet, kan nødladeren brukes på nytt. Om og om igjen. Først etter mange gangers bruk kan du kaste den. Ifølge reklamen skal Cellboost kunne gi deg en ekstra taletid på 60 minutter, eller standby i 60 timer. Det kan vi ikke bekrefte, men hvis du holder deg til noen få korte samtaler – eller enda bedre; SMS-meldinger – burde du kunne bruke telefonen i minst én dag ekstra. Det er betryggende å vite i et nødsfall. Ladere med rødt lokk passer de fleste Nokia telefoner. Grønt lokk er for Ericsson. Ladeboksen inneholder 4 små (antatt) alkaliske batterier og en motstand. Selges av Narvesen og 7-Eleven til under 40 kroner. www.cellboost.com, www.jumpitasa.com

Tre ting på én gang

750 hester på hekken burde holde. Det var i hvert fall det som skulle til for at Mark Phillips og Peter Bowler ble fornøyd med sin RIB, en RING 1050, i spektakulære Ocean Thunder utenfor kysten av Albufeira i Portugal.Suzuki er godt fornøyd med at Ocean Thunder valgte tre av deres V6 250 hk. Valget falt på Suzuki på grunn av motorenes lave vekt, kompakte størrelse og kraft, sier Mark Phillips.Nå er det ikke alle slags RIB-er som tåler den bastante utrustningen. Ring 1050 er konstruert for store hastigheter og en fenomenal akselerasjon. Denne RIB-en også blant få som måler 10.5 meter og har plass til 18 passasjerer pluss mannskap.

Elegant fransk fisker

Pêcheur betyr fiskere på fransk. I så måte er Pêcheur en vakker fiskebåt. Sjaluppen er bygget ved det nederlandske verftet Makma Yachting. Den er bygget på et gammelt, velprøvd skrog, og er i følge produsenten stabil og gjerrig på drivstoff - spesielt godt eget til sosiale turer i vakker skjærgård.Selv om denne luksusutgaven trives best i smult farvann, brukes båten fortsatt av fiskere under tøffe forhold. Motorstørrelsen er det behovet som avgjør, den leveres med Yanmar-motorer fra 9 til 40 hk.Pêcheuren har plastskrog med mange teakdetaljer og har et elegant utenpåliggende ror. Teakdekk, pentry, kjøleskap, varme, stereo og baugpropell er tilleggsutstyr.For nærmere informasjon: www.nortex.se

Fra verdensrom

til motorrom

Purga Pyrotekniske i Sverige har lansert et automatisk brannslukningssystem. Opphavet til FirePro er et russisk produkt som i sin tid ble utviklet for romfart, et system som effektivt skal slukke branner og samtidig være helt ufarlig for astronautene. Systemet aktiviseres ved 300 grader, men den største enheten kan fås med termisk løsning som aktiviseres allerede ved 172 grader eller ved manuell avfyring. Produsenten har utviklet en egen kontrollenhet for lystbåter.Systemet beskytter ikke bare under fart, den kan også være aktiv ved kai eller i vinteropplag.Når utløsningen har skjedd legger det seg rester i form av aske. Denne kan i følge produsenten enkelt fjernes med støvsuger. Det skal ikke oppstå skader som følge av brannslukkingen.For nærmere informasjon: Purga Pyrotekniska AB, www.purga-t.se

Svenskekart i nytt format

Til glede for deg som vil utforske Stockholms skjærgård. I år utgis det to nye sjøkart for Stockholm Mellersta og Stockholm Nord. De nye kartene, i A3-format, har spiralrygg og leveres som papir eller plastlaminerte. I denne serien har det svenske Sjøfartsverket tidligere utgitt kart over områdene Mälaren og Västkusten, Svinesund-Måseskär og Måseskär-Varberg.For nærmere informasjon: www.sjofartsverket.se

(svensk sjøkart.jpg) FLERE nye kart for den svenske skjærgården.

Ny type baugtruster

RMC Swing Thruster er en ny type baugpropell som i følge produsenten har 30-50% høyere virkningsgrad sammenlignet med en tradisjonell rørinstallert truster. Denne nye konstruksjonen eliminerer den fartshemmende tunnelen i baugen. Trusteren skal være enkel å montere i motorbåten. Propellen slippes ned fra sin plass i skroget når den skal benyttes og styres opp igjen etter bruk. Den nye modellen passer til båter mellom 30 og 55 fot.For nærmere informasjon: www.Belamarin.no

Nå også med drev

Finske Minor lanserer nå en ny 27 fots walkarounder med hekkaggregat. Båtene er tidligere bare levert med fast aksling, men med drev vil den yte større hastigheter. Med en Volvo Penta D6 350 DP vil den gjøre 40 knop, i følge produsenten. Båten leveres fortsatt også med fast aksling.I tillegg til en stor u-salong har Minor 27 pantry i cockpit. Salongen forut kan lett forvandles til en dobbeltkøye.Minor har lange tradisjoner med walkaroundbåter, den første ble sjøsatt allerede i 1967.Prisen på standard er kr. 1.160.00 For nærmere informasjon: Alvøen Båtagenturer, www.alvoen-baat.no

SMS-vær fra Store Torungen

Riktignok er Store Torungen avbemannet, men like fullt skal båtfolket få ferske værrapporter. Kystverket har satt opp en SMS-basert værrapporttjeneste på fyret, til nytte for båtfolket som ferdes i området. Tjenesten er enkel i bruk. Ved hjelp av en multisensor gir den tilgang til opplysninger om vindstyrke og vindretning, i tillegg til nedbør, luftfuktighet og temperatur, slik den er i øyeblikket – direkte til din mobiltelefon. Dette er en nyttebasert service som vi tar sikte på skal gå ut i null. Det viktigste er å yte en service for folk som ferdes på sjøen, sier Martin Zeiffert, IKT-ansvarlig ved Kystverkets distriktskontor i Arendal.Mer om tjenesten på Kystverkets internettsider: www.kystverket.no

Stort hode


Britiske Bighead Bonding Fasteners produserer et bredt system av festebolter, nå også til marint bruk. Felles er et belastningsfordelende, stort hode som kan festes på mange måter. Kan blant annet brukes til å feste luker og lydisolasjon. Les mer om det på www.bighead.co.uk

Nord-irsk "Vestlandsbåt"


Båtdesigner Trevor Whitaker fra Queens University bestemte seg for å utnytte hver liten krok da han designet den nye Isis 920. I Norge vil den raskt få karakteristikken av å være en typisk Vestlandsbåt, med sin store helt lukkede kahytt. Store vindusflater, store takluker og skyvedører i glass gir allikevel en lys og åpen følelse.30-foteren har to lukkede kabiner, begge med to køyer og egen inngang til bad/toalett.Byssa er romslig i Isis 920, med store arbeidsflater og godt med skuffer og skap. Med byssa plassert i den nedre seksjonen er det god sitteplass til seks personer i salongen oppe. Sittegruppen kan enkelt gjøres om til dobbeltkøye, mens benken på styrbord side kan omgjøres til en enkel køye.I standardpakken finner vi utstyr som landstrøm, lader, gass kokeplater, kjøleskap/frys og dusj. Båten har fast aksling og leveres med Yanmar eller Volvo Penta. Den har en skrogkonstruksjon med dyp V-formasjon i baugen som flater ut akterover. I følge produsenten gir konstruksjonen et sjøsterkt skrog som trives i alle fartsområder opp til 30 knop. Pris standard båt starter på 1 300 000.Isis 920 produseres av Ernecraft Ltd i Lisnaskea i Nord-Irland.For nærmere informasjon; Importør Sunline Marine i Norge,

www.sunlinemarine.no

Romslig sportscruiser

Den engelske Sunline 31 er en sportscruiser med finesser og løsninger inspirert fra atskillig større båter. Discovery Marine hadde storbåttanken for seg da de utviklet og designet den nye 31-foteren. Under dekk har båten fire faste køyer og en stor u-salong med sitteplass til seks personer. Salongen kan også gjøres om til dobbeltkøye. Byssa er velutstyrt, med keramiske kokeplater, mikrobølgeovn, kjøleskap med frys og dyp vask med varmt og kalt vann.Sunline 31 skal innby til hyggelige turer for mange mennesker. I cockpiten er det sitteplass til ti personer. Den har lett tilgjengelighet til badeplattformen via en solid port.Båten leveres med targabøyle, kalesje, landstrøm, lader, mikro og radio/cd som standard. Verftet har lagt til rette for kundetilpasset produksjon. Båten leveres med flere motoralternativer, både en og to installasjoner og motorer levert etter kundens ønske fra både Yanmar, MerCruiser eller Volvo Penta. Med 2x130 hk fra Volvo yter den 30 knop. I følge produsenten har den en planingsterskel helt nede på 12 knop.Standard båt koster fra 1 043 000 kroner, men den kan også leveres som en enklere utstyrt weekendutgave. Prisen starter da på 888.000 kroner.For mer informasjon; Sunline Marine,

www.sunlinemarine.no

.

Snerten lanterne


Fartøy under 12 meter skal ha side lanterner som er synlig på 1 nm avstand. Hella har laget en ny rød/grønn LED-lanterne som fyller dette kravet. Den er bare 48 mm i diameter og 30 mm høy. LED-teknologi gir lavt strømforbruk og lang levetid.

(hellaLED)

Brannfare i flat-TV


Har du koplet antennesignalet til flat-TVen via en antenneforsterker? Da kan det begynne å brenne om bord når du kopler deg til landstrøm. Se hvordan du unngår problemet.

TEKST: TERJE BØLSTAD


Tre minutter etter at Torbjørn Volstad i Søvik hadde slått på den nye flat-TVen sin – som han nettopp hadde installert i båten – begynte det å brenne. Han hadde akkurat vært over i en annen båt, og da han kom tilbake til sin egen, så han at det røyk fra elsentralen om bord. Da han åpnet, stod flammene ut fra uttaket på antenneforsterkeren. Heldigvis fikk han rask slokket branntilløpet. Torbjørn – som selv er autorisert elektroinstallatør og skipselektriker – sier at i hans 25 år i faget, har han aldri opplevd noe tilsvarende. TVen var av merket Philips 15 PF 78 35 / 12 V.Torbjørn fant ut at grunnen til brannen var at det oppstår store strømmer i antennekabelens skjerm, mot TVens nettjord. Strømmen varmer opp metall og omliggende plast, og når det ble tilstrekkelig varmt, begynte det å brenne. Han løste problemet ved å kople fra jordledningen i flat-Tvens nettplugg. Det løser problemet – men fordi det kan skape fare for elektrisk støt ved berøring av TVen, er det ikke tilrådelig. Heldigvis finnes det en bedre og sikrere løsning.

Spørsmål


Andre har antagelig også hadde det samme problemet – og nå synes også bransjen å ha blitt oppmerksom på dette alvorlige problemet. I den siste utgaven av fagbladet ”Elektronikkbransjen” blir selgere bedt om å stille følgende to spørsmål til alle som kjøper ny flat-TV: Benytter du kabel-TV eller antenneforsterker? Har ditt TV-apparat jordet kontakt?Hvis svaret på begge disse spørsmålene er ”ja”, kan det oppstå spenningsforskjeller mellom TV-apparatet og kabelnettet. Slike spenningsforskjeller kan føre til varmgang og i verste fall brann. Brannen kan oppstå både i antenneuttaket i veggen og i andre deler av kabelnettet.Bakgrunnen er at enkelte flat-TV-modeller blir produsert med enkeltisolert sjassis. Slike apparater har jordet stikkontakt, og skal kun koples til jordet støpsel, for å sikre brukeren mot elektrisk støt hvis det oppstår feil i apparatet. Problemet oppstår ikke på flatskjermer med ujordet stikkontakt – en såkalt ”eurokontakt”. Men feilen kan også oppstå på PCer med TV-kort som koples mot kabel/tele-nettet. For å unngå dette problemet, må det monteres en plugg med galvanisk skille på antennekabelen. Når du kjøper flat-TV, må du huske på å spørre om dette. Har du allerede montert en flat-TV i båten, anbefaler vi at du løper til nærmeste TV-forhandler og kjøper den nødvendige ekstra antennepluggen.

Leke for store gutter


Sugar Sand Tango Super Sport gjør ikke en gang et forsøk på å virke nyttig. Men vi er ikke et øyeblikk i tvil om at den er morsom. Av importøren har vi fått noen vitale data som gir sterke signaler om det: 16,5 fot lang, 635 kg tung. 200 hk, med vannjet. Den skal komme gå opp i plan på 1,8 sekund, klare 50 knops toppfart og med full reversering av vannjeten skal den gå fra toppfart til null fart på to og en halv båtlengde. Du vet aldri om du får bruk for det, en vakker dag.

Liten dame på stor tur


Ellen MacArthur (28) satte sist høst en rekord det står respekt av: Jorda rundt på 71 dag og noen timer, mutters alene i en 75 fots ekstrem racingmaskin av en seiltrimaran. "Tenk deg at du kjører bil midt på natten i øsende regnvær, fort og ute i terrenget. Du må holde deg fast i rattet for ikke å bli kastet ut av setet, og du aner ikke hva som kommer for du har ikke frontlykter på. Du har ikke vindusviskere på frontruten heller, faktisk har du verken frontrute eller tak. Sånn kjennes det å seile fort i Sørishavet om natten. (…) Når du kjører den samme berg-og-dalb-banen dag etter dag, natt etter natt, blir det bare hardere og hardere." Det skriver MacArthur i bokens innledning. Hun vil aldri få noen Nobelpris i litteratur, men boken er en spennende og 100 prosent personlig beretning om en tur der materiell og menneske blir strukket mot den ytterste grense. - Drivkraften kommer fra teamet jeg jobber sammen med. Jeg gjør det ikke bare for min egen skyld, men for alle. Når jeg møter motgang og alt går galt, vil jeg minst av alt svikte de andre. Det er antakelig det som motiverer meg mest, skriver hun i bokens siste avsnitt.

To ekstreme


Dolvik Båtbyggeri bygger ikke båter for hvem som helst. Nå har de to nye kreasjoner under bygging. Som vanlig fra den fronten, dreier det seg om kaldbakte trebåter av temmelig ekstremt format. Den nærmest er en 26 foter med en særegen innredning Dolvik kaller D26 Roadster. Den har stoler og en førerkonsoll nede i en dyp brønn i dekket. Den bygges for en nordmann bosatt i USA. Båten skal etter en kort periode i Norge fraktes til Brasil, der kunden har et feriested. Under fordekket er det ingenting som minner om køyer, kun stuveplass. Fast inventar i båten, som sjøklær, vannski, kikkerter, vester og lignende har sine faste, skreddersydde plasser. Båten blir utstyrt med to Mercruiser V8 6,2 MPX bensinmotorer på 320 hk hver, og skal etter beregningene få en toppfart på ca 60 knop. Båten vil bli vist fram på Trebåtfestivalen i Risør. Neste båt i byggekøen, avtalt for levering våren 2007, er en 30 fots runabout av mer klassisk utseende. Men motoriseringen er alt annet enn klassisk: To Yanmar 480 hk dieselmotorer med hvert sitt ZF Trimax overflatedrev skal gi også den båten en toppfart på 60 knop.

Data på VHF


På hundreårsdagen for trådløs telekommunikasjon i Norge lanserte Telenor Maritim Radio den nye kommunikasjonsbæreren for maritimt samband: VHF Data. Systemet tilbyr dataformidling mellom skip-land og land-skip. Det krever tilpasset VHF-utstyr (TDMA-teknologi), som er i handelen her i landet. Radioen er alltid på nett. Dersom dataoverføringen blir brutt, fortsetter den igjen når radioen er innenfor dekning. Grensesnittet er basert på standard IP/Ethernet, og kan enkelt knyttes til annet datanettverk om bord. Pilotfasen er gjennomført, og VHF Data er bygget ut i Oslofjorden, kysten Stavanger-Florø og Kristiansund-Trondheim. I løpet av juni skal hele kysten i Sør-Norge være utbygget, og resten av kysten til Kirkenes innen 2006 er slutt.