utgave nr 11 2002

VHF-kurs: Digital SelCall

Publisert Sist oppdatert

VHF-kurs Del 6:


Digital SelCall

Vi skal vi se nærmere på DSC - det digitale SelCall-systemet - som er en viktig del av GMDSS. Denne delen dekker kapitel 19 i pensumheftet. DSC vil etter hvert erstatte manuelle anrop og nødanrop på kanal 16.

Har du en VHF-radio med DSC, kan du ringe direkte til telefonabonnenter på land, og til kystradiostasjoner eller andre fartøyer som befinner seg innenfor radiorekkevidde. I en nødsituasjon kan du bare trykke på nød-knappen for å sende ut et nødanrop som både inneholder fartøyets posisjon og identifikasjon.

MMSI-numre

Når man registrerer en radio med DSC, får man tildelt et såkalt MMSI-nummer. MMSI står for "Maritime Mobile Service Identity", eller "Maritim mobiltjenesteidentitet" på norsk. Det er en nisifret internasjonal unik tallkode som identifiserer fartøyer, grupper av fartøyer eller radiostasjoner på land. MMSI-nummeret er bygget opp med tre MID-sifre (Maritime Identification Digit = Maritim Identifikasjonssifre) og 6 andre sifre. De tre MID-sifrene angir hvilket land fartøyet er registrert i. Første siffer angir verdensdelen, og de to neste angir landet. Norge er forløpig tildelt sifrene 257, 258 og 259. De neste 6 siffer identifiserer det enkelte fartøy.

Eksempler på MMSI-numre:

MMSI nummer for et norsk fartøy:257123456
MMSI nummer for en gruppe av norske fartøyer: 025710123
MMSI nummer for en kystradiostasjon:002570100 (Tjøme radio)

Alle kystradiostasjoners MMSI-numre har altså to nuller foran MID-sifrene, mens alle fartøyers MMSI-numre begynner med MID-sifrene.

DSC-utstyret

En DSC-enhet består av følgende funksjonelle deler:

en mottagerdel som er fast innstilt på VHF kanal 70,
et elektronisk lager som inneholder stasjonens MMSI-nummer, og den posisjonen som sist ble lagt inn,
en skjerm (display) som viser sendte og mottatte meldinger,
et tastatur som brukes til å legge inn meldinger og for å kontrollere DSC-enheten,
en dekoder som oversetter innkommende DSC-signaler, gir alarm for meldinger som er adressert til eget fartøy eller alle fartøyer, og som viser disse meldingene på skjermen,
en koder som konverterer det operatøren taster, til DSC-signaler, før det sendes ut på kanal 70,
en tast merket NØD (engelsk: "distress") som skal brukes for å sende ut nødsignal og fartøyets identitet og posisjon når det ikke er tid til å sende andre forprogrammerte opplysninger. Tasten skal normalt være beskyttet av et deksel, som må fjernes før sendingen, for å unngå utilsiktet sending av nødsignalet.
Ved utsending av et DSC-anrop sendes fartøyets MMSI-nummer og posisjon som identifikasjon. Det er derfor viktig at posisjonen programmeres inn i DSC'en. Dersom en GPS er tilkoplet, blir posisjonen hele tiden oppdatert automatisk. Dersom en GPS ikke er tilkoplet, skal operatøren legge inn posisjonen minst hver fjerde time. Posisjon og klokkeslett kan legges inn ved hjelp av tastaturet. Det anbefales at alle fartøyer med DSC følger den samme rutinen. I tillegg til avsenderens og mottagerens MMSI-nummer kan en DSC-utsendelse også inneholde tilleggsopplysnigner, som kanalvalg, osv. Ved mottak av et DSC-anrop vil VHF-radioen normalt automatisk skifte til den arbeidskanalen som senderstasjonen har valgt. Radiooperatøren på mottagerstasjonen trenger derfor bare å løfte av håndsettet for å svare.
I motsetning til det gamle SSFC SelCall-systemet (som vi så på i forrige del av kurset) kan DSC også brukes til anrop mellom stasjoner som har slikt utstyr, dvs både for anrop fra land-til-skip, fra skip-til-land, og fra skip-til-skip.
DSC-enheter som installeres i norske fartøyer skal være godkjente. Eiere av fartøyer som ønsker å installere DSC må gjøre seg kjent med hvilke funksjoner utstyret har, og hvordan det brukes.

DSC på kanal 70

VHF kanal 70 er den internasjonale nød- og kalle-kanalen for DSC-signalering. Det er strengt forbudt å bruke denne kanalen til andre formål enn DSC-signalering. Det er nemlig ikke mulig å sende ut DSC-kalling på kanal 70 så lenge kanalen benyttes av andre (for eksempel hvis kanal 70 misbrukes til ulovlige sendinger). DSC-enheten kontrollerer automatisk at kanalen er ledig før signalet sendes ut. Bruk av kanal 70 til annet enn DSC-signalering kan derfor føre til at nødanrop ikke blir mottatt og registrert, og det kan få alvorlige følger for fartøyer i nød.

Lyttevakt

GMDSS-radiopliktige fartøyer i A1-området (se forrige del) skal holde kontinuerlig vakt på egen DSC-mottager i tilfelle man mottar automatiske anrop når fartøyet er i sjøen. DSC-mottageren skal være fast innstilt på VHF kanal 70. Det gjøres som regel automatisk på de fleste nyere VHF-radioer med DSC. I tillegg skal lyttevakten på kanal 16 opprettholdes.

Sending av DSC nødalarm

En DSC-alarm skal, når det er mulig, inneholde fartøyets sist kjente posisjon og tidspunkt (UTC) da posisjonen ble registrert.
I tidsnød, når det ikke er tid til å legge inn tilleggsopplysninger, skal en typisk gjøre følgende:
Fjerne dekslet over tasten merket NØD (eller "Distress")
Trykke DSC DISTRESS-tasten (og eventuelt en annen tast samtidig, avhengig av type utstyr)
Systemet sender nå ut en nødmelding med fartøyets identitet. Vent på DSC nødkvittering.
Hvis det er tid til å legge inn tilleggsopplysninger:
Velg DISTRESS, som vises på menyen på skjermen, og følg anvisningene. Du taster posisjon og klokkeslett, og hvilken type nød du er i. Fjern så dekslet over tasten merket NØD (eller "Distress"). Trykk tasten (og eventuelt en annen tast samtidig, avhengig av type utstyr). Forbered utsending av muntlig nødmelding på kanal 16.
Nødalarmen sendes ut med fartøyets identitet og tilleggsopplysninger. Vent på en DSC nødkvittering fra DSC-utstyret. Nødalarmen gjentas automatisk med ca. fire til fem minutters mellomrom inntil en DSC-nødkvittering er mottatt. DSC-enheten som mottar nødalarmen, aktiverer en akustisk og visuell alarm, viser alarm-meldingen på skjermen, og stiller VHF-apparatet inn på nødkanalen, kanal 16.
Nødalarm skal sendes hvis fartøyets kaptein mener at fartøyet er truet av en alvorlig og overhengende fare og er i en nødsituasjon og trenger øyeblikkelig assistanse. Mann over bord (MOB) sendes normalt som nødalarm, men følges opp som hastermelding (se under).

Kvittering for DSC nødalarm

Kvittering for DSC-nødalarm skal bare sendes av kystradiostasjon. Bare hvis det antas at ingen radiostasjoner har mottatt DSC nødalarmen, og sendingen av alarmen fortsetter, skal et fartøy kvittere ved bruk av DSC for å avslutte nødalarmmeldingen. Dersom et fartøy i et slikt tilfelle kvitterer for en DSC nødalarm, skal fartøyet i tillegg informere en kyststasjon om nødalarmen ved bruk av enhver annen metode.

Etterfølgende nødmelding

Når fartøyet som har sendt ut en DSC nødalarm har fått DSC-nødkvitteringen, skal nødmeldingen sendes på VHF kanal 16. Av hensyn til fartøyer uten DSC, bør vanlig nødkalling sendes foran nødmeldingen. Den videre nødtrafikken er som beskrevet i kursets del 3. MMSI-nummer kan brukes som identifikasjon i stedet for - eller i tillegg til - kallesignalet.

DSC haster ("urgency") (PAN-PAN)

Hastersignalet angir at radiostasjonen har en melding som det haster svært med, og som gjelder sikkerheten til et fartøy, luftfartøy eller annet fremkomstmiddel eller til en persons sikkerhet. Utsending av hastermeldingen skjer i to trinn:
1. Sending av hasterkalling (annonsering)
2. Sending av selve hastermeldingen
Hasterkallingen kan adresseres enten til alle radiostasjoner ("All ships call") eller til en bestemt radiostasjon. Slik sender du typisk en DSC hasterkalling:
Tast inn MMSI-nummeret til et bestemt fartøy, eller en kyststasjon, eller velg "Alle radiostasjoner"
Velg Haster ("Urgency") på menyen på skjermen
Tast inn VHF-kanalen som (den etterfølgende) hastermeldingen skal sendes på
Send hasterkallingen
Deretter kan du sende (den muntlige) hastermeldingen på den kanalen som ble oppgitt i DSC-hasterkallingen, på samme måte som det ble beskrevet i del 4 i kurset. I tillegg bør MMSI-nummeret benyttes som identifisering.

Mottak av DSC hasterkalling

Fartøy som mottar en DSC hasterkalling som er adressert til alle fartøyer skal ikke bekrefte mottaket, men lytte til den etterfølgende hastermeldingen på den kanalen som ble oppgitt i hasterkallingen.

DSC trygging ("safety")

Tryggingssignalet angir at stasjonen skal sende en viktig melding for trygg navigering, for eksempel et viktig navigasjonsvarsel (minemeldinger, meldinger om vrak og lignende) eller viktige værvarsler. Utsending av en tryggingsmelding skjer i to trinn:

1. Sending av tryggingskalling (annonsering)
2. Sending av tryggingsmelding.

Tryggingskallingen kan adresseres enten til alle radiostasjoner ("All ships call") eller til en bestemt radiostasjon. Slik sender du typisk en tryggingskalling fra en DSC-enhet:

Tast inn MMSI-nummeret til et bestemt fartøy, eller velg "Alle radiostasjoner" på menyen.
Velg Trygging ("Safety") på menyen.
Tast inn VHF-kanalen som (den etterfølgende) tryggingsmeldingen skal sendes på.
Send tryggingskallingen.

Så skal du sende (den muntlige) tryggingsmeldingen på kanalen som ble oppgitt i tryggingskallingen. Prosedyren er forøvrig som beskrevet i del 4 av kurset, bortsett fra at MMSI-nummeret i tillegg kan brukes som identifikasjon. Tryggingsmeldinger skal fortrinnsvis sendes på en arbeidskanal.
Fartøy som mottar en DSC tryggingskalling som er adressert til alle fartøyer skal ikke bekrefte mottaket, men lytte til tryggingsmeldingen på kanalen som ble oppgitt i tryggingskallingen.

DSC-kalling skip-til-kystradiostasjon

En DSC-kalling fra et fartøy til en kystradiostasjon utføres typisk slik:

Tast inn kyststasjonens MMSI-nummer
Velg kommunikasjonstype, normal rutine
Tast eventuelt inn posisjonen
Send DSC-kallingen

Kyststasjonen avgjør hvilken arbeidskanal som skal brukes videre. Når kyststasjonen kvitterer på DSC-kallet, vil du normalt høre en alarm, og så vil DSC-enheten automatisk sette din VHF-radio til den arbeidskanalen som kyststasjonen har valgt. Prosedyren på den etterfølgende samtalen er forøvrig som beskrevet i del 2 i kurset.

DSC-kalling skip-til-skip

Ved DSC-kalling skip-til-skip gjøres typisk følgende på DSC-enheten:

Tast inn MMSI-nummeret til fartøyet du skal kalle
Velg kommunikasjonstype, normal rutine
Velg hvilken arbeidskanal (den etterfølgende) samtalen skal foregå på
Send DSC-kallingen

Når stasjonen du kaller mottar DSC-kallingen, vil den normalt gi en alarm. DSC-enheten gir normalt kvittering for at kallingen er mottatt, og begge VHF-apparatene vil automatisk stille seg inn på den kanalen som den kallende stasjonen har valgt. Hvis DSC-enheten står i nød-, haster- eller tryggings-modus, vil vanlig trafikk normalt bli avvist.
En DSC-kalling på VHF for vanlig trafikk kan gjentas hvis kvitteringen ikke er mottatt innen fem minutter. Hvis kvittering fremdeles ikke mottas, skal operatøren utsette ytterligere forsøk i minst 15 minutter.

Falsk DSC nødalarm

Et stort antall falske eller utilsiktede alarmer i GMDSS har gitt unødvendig store problemer for redningstjenesten i mange land. Søk i forbindelse med slike alarmer er ofte svært ressurskrevende og kostbare. I tillegg kan det føre til at nødvendig mannskap og utstyr mangler dersom en virkelig nødsituasjon oppstår.
Alle brukere av nødradioutstyr må sette seg nøye inn i hvordan utstyret skal brukes. Husk at en DSC nødalarm - også en utilsiktet - alltid vil fortelle hvilket fartøy som har sendt den. Utilsiktede DSC nødalarmer kan resultere i straffeaksjoner. Blir en utilsiktet DSC nødalarm sendt, skal den ansvarlige ombord sørge for at utsendingen straks blir stanset, og at det hurtigst mulig blir sendt en kansellering.
Her er et eksempel på kansellering av en falsk eller utilsiktet DSC nødalarm. Den sendes (muntlig) på kanal 16. Husk å slå av DSC-utstyret for å unngå repetering.

Alle stasjoner ("all stations"), uttalt tre ganger
Dette er ("this is")
Kallesignal eller annen identifikasjon
MMSI-nummer
Posisjon
Kanseller min DSC nødalarm ("cancel my distress alarm") sent dato, klokkeslett UTC, fører ("master"), fartøyets navn og/eller kallesignal

Forkortelser

DSCDigital Selective Calling. Digital SelCall. Digitalt selektivt anropsystem.
GMDSSGlobal Maritime Distress and Safety System. Det globale nød- og sikkerhets-systemet.
GMTGreenwich Mean Time. Klokkeslettet på null-meridianen i England. Det samme som UTC.
MHzAntall millioner svingninger per sekund. Angir en frekvens.
MIDMaritime Identification Digit. Maritim Identifikasjons-sifre.
MMSIMaritime Mobile Service Identity. Maritim mobiltjenesteidentitet. En nisifret internasjonal unik tallkode som identifiserer fartøyer, grupper av fartøyer eller radiostasjoner på land.
MSIMaritime Safety Information. Maritime sikkerhetsmeldinger.
SARSearch And Rescue. Søk Og Redning.
SARTSearch And Rescue Radar Transponder. Radartransponder.
SSFCSingle Sequential Frequency Code. Det "gamle" selektive (SelCall) anrops-systemet.
VHFVery High Frequency. Meget høy frekvens. Den maritim VHF-tjenesten benytter frekvenser i området fra 156 til 162 MHz.
UTCUniversal Time Coordinated. Tilsvarer Greenwich Mean Time (GMT).

Øvingsoppgaver

Oppgavene er hentet fra en demoeksamen, som er utarbeidet av Radioinspeksjonen, som administrerer VHF-eksamen. Tilsvarende/lignende (eller kanskje de samme?) spørsmål vil du få under en virkelig eksamen. Disse oppgavene er eksempler på noen av de mange spørsmålene du må klare å besvare riktig for å få et VHF-sertifikat.

5. Hva er forskjell på DSC og SSFC?

a) Det er ingen forskjell på SDC og SSFC.
b) DSC er digital signalering i det nye GMDSS-systemet og SSFC er analog signalering i det gamle systemet.
c) SSFC benyttes i Russland og i Østersjøområdet, mens DSC benyttes i Norge.
d) SSFC benyttes bare mellom kyststasjoner og DSC benyttes bare mellom fartøyer.

21. Hvordan kan MMSI-nummeret for et norsk fartøy se ut?

a) 0 257 XX XXX
b) 00 258 X XXX
c) 000 258 XXX
d) 257 XXX XXX

Svar på øvingsoppgavene

5: b
21: d

NESTE GANG: Teknikk, med bl.a. montering/installasjon av VHF-utstyr